Otázka: Standardy kvality sociálních služeb
Předmět: Společenské vědy – sociologie
Přidal(a): Mandarinka007
Standardy kvality sociálních služeb
- SQSS § 99 zákona č. 108/2006 Sb. O sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů:
- ,,souborem kritérií, jejichž prostřednictvím je definována úroveň kvality poskytování sociálních služeb v oblasti personálního a provozního zabezpečení sociálních služeb a v oblasti vztahů…“
Hlavní úkol:
– zajištění ochrany zranitelných osob před neodborně poskytnutou službou, porušováním práv a zneužíváním personálu
– zachování autonomie, důstojnosti, dodržování lidských práv
– SQSS popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba
– soubor měřitelných a ověřitelných kritérií
– povinnost dodržovat SQSS poskytovatelům sociálních služeb vyplývá z povinnosti služeb v ustanovené písm. h) § 88 zákona o sociálních službách
– SQSS vycházejí především ze základních zásad zákona uvedených v § 2
– Příloha 2 vyhlášky č. 505/2006 sb., která provádí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
– kontrola nad dodržováním SQSS prováděna inspekcí poskytování sociálních služeb
3 základní kategorie SQSS
1) Procedurální
- nejdůležitější
- poskytují podrobný systematický návod, jak mají poskytované služby vypadat, vymezují přesný rámec sociálních služeb, který musí být dodržen
- co musí mít poskytovatel zpracováno a zjištěno k poskytování služeb v potřebné kvalitě
- ochrana práv uživatelů služeb (1. – 8. standard)
2) Personální
- personální obsazení (9, 10 standard)
3) Provozní
- podmínky provozování sociální služby
- podmínky k rozvoji jejich služeb (11. – 15. standard)
Standard č.1 Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb
- a) poslání, cíle a zásady, poskytované služby a okruh osob, kterým je služba určena, v souladu se zákonem stanovenými základními zásadami poskytování sociálních služeb, druhem sociální služby a individuálně určenými potřebami osob, kterým je sociální služba poskytována podle tohoto poslání, cílů a zásad poskytovatel postupuje
- b) poskytovatel má vytvářet podmínky, aby osoby, kterým poskytuje sociální službu, mohly uplatňovat vlastní vůli při řešení své nepříznivé sociální situace
- c) písemné zpracování pracovních postupů
- d) utváření, uplatňování vnitřních pravidel pro ochranu před předsudky a negativním hodnocením
Kritéria
- zajišťovat dostupnost informací o druhu, místě, cílech, okruhu osob…
Poslání sociální služby
- vývěsní štít organizace, motto
- sociální začleňování a prevence sociálního vyloučení
Cíle a sociální služby
- – základem strategického plánování organizace, upřesňují směřování organizace na určitou dobu
- – vedou k naplňování poslání organizace, k sociálnímu začleňování
- – vychází z cílů uživatelů sociálních služeb
SMART
- cíle: konkrétní, měřitelné, akceptovatelné, realistické, definované v čase
- Specific
- Measurable
- Agreed
- Realistic
- Timely
Okruh osob
- cílová skupina uživatelů služby
- informuje o tom, komu je služba poskytována
Definice cílové skupiny:
- jasná a srozumitelná informace:
- konkrétní vyjádření
- věkové rozmezí
- pohlaví (viz. azylové domy)
Zásady poskytované soc. služby
- principy fungování poskytované sociální služby vzhledem k naplňování poslání organizace
Uplatnění vlastní vůle uživatele
- v čem se uživatelé mohou rozhodnout
- vyjadřování vůle uživatelů
Pracovní postupy:
- zpracované pracovní postupy – základní činnosti a výkony
Předsudky a negativní hodnocení:
- poskytovatel sociálních služeb je povinen předcházet a odstraňovat možné situace, ve kterých by mohlo docházet k vytváření předsudků nebo negativnímu hodnocení uživatelů sociální služby, v důsledku jeho poskytování
- netykat, nenosit na vycházky ústavní oblečení, neškatulkovat
Standard č.3 – Jednání se zájemcem o sociální službu
- vnitřní pravidla písemně, srozumitelně
- vnitřní pravidla pro postup odmítnutí zájemce o sociální službu
- informovat zájemce o všech povinnostech vycházejících ze smlouvy
Poskytovatel:
- – potřebuje sdělit zájemci o sobě podstatné informace
- – stanovený rozsah i obsah srozumitelně (piktogramy)
- – nástěnky lékařů, bulletin, informační leták, video, audio
- – informovat je o všech a povinnostech vyplývajících ze smlouvy
Získávání informací o zájemci:
- – rozhovor
- – formulář
- – pozorování
- – srovnání se situací přímo
Standard č. 4 – Smlouva o poskytování sociální služby
- vnitřní pravidla pro uzavírání smlouvy
- nenutit k sepsání smlouvy
- princip rovnosti
- forma smlouvy – povinně písemná u všech služeb, jinak může být i ústní
Standard č.5 – Individuální plánování
Standard č.6 – Dokumentace o poskytování sociální služby
- a) písemně – evidence dokumentace o osobách, vč. Pravidel pro nahlížení do dokumentace
- b) anonymní evidence jednotlivých osob
- c) stanovení doby pro uchování dokumentace o osobě po ukončení sociálních služeb
Zákon č.101/2000Sb. O ochraně osobních údajů
Dokumentace:
- a) anonymní
- b) neanonymní
Dokumentace
- – individuální plány
- – zdravotní
- – mikční režim
- – administrativní
- – evidence stížností
- – úřední doklady
Standard č.7 – Stížnost na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby
- a) podávání a vyřizování stížností – písemně
- b) jakou formou stížnost podat, na koho se smí obracet apod.
- člověk se cítí být dotčen ve svých právech
- stížnosti
- důležitá zpětná vazba
- pro zkvalitnění a kultivování služeb
- na každou stížnost napsat, kdy byla podána a podpis toho, kdo ji převzal – opodstatněná či neopodstatněná
- odpověď písemná – datum vyřízení stížnosti
Standard č.8 – Návaznost poskytování sociální služby na další dostupné zdroje
- a) poskytovatel nenahrazuje běžně dostupné veřejné služby a vytváří příležitosti, aby osoba mohla takové služby využívat
- b) poskytovatel zprostředkovává osobě služby jiných fyzických a právnických osob dle jejích individuálně určených potřeb
- c) poskytovatel podporuje osoby v kontaktech s lidmi v jeho sociálním prostředí
Standardy č.9 a 10 – Lidské zdroje a vzdělávání pracovníků v sociální sféře
Standard č. 10 – Profesní rozvoj zaměstnanců
- osobnostní předpoklady
- Paragraf 115
- přijetí zaměstnanců = dle zákoníku práce
Standard č.11 – Místní a časová dostupnost poskytování sociální služby
- dostupné místo pro rodinu, sanity, auta
Standard č.12 – Informovanost o poskytované sociální službě
Standard č.13 – Prostředí a podmínky
Standard č.14 – Nouzové a havarijní situace
- Nejprve chránit zdraví a pak až majetek
Standard č.15 – zvyšování kvality sociální služby
Důstojnost člověka
- – patří k základním hodnotám lidského bytí
- – argumentace v různých právnicko-etických diskuzích
- – spojujeme své pojmy jako úcta, autonomie a ovládání
- – je snazší popsat nedůstojnost
– Inherentní pojetí důstojnosti
- váže se ke všem lidem
- vychází ze samotné podstaty lidského bytí, je dána člověku předem od narození
Kontingentní pojetí důstojnosti
- chápána jako výsada, která není určena všem
- závislá na způsobu života člověka
- skrze pozitivní hodnocení má člověk nárok na respekt
– Důstojnost zásluh
– Důstojnost mravní síly
– může být proměnlivá a dočasná
– určována chováním daného člověka v různých situacích
– schopnost žít v souladu se svými mravními zásadami = prožívání určité důstojnosti
– dána jeho mravní integritou
– Důstojnost osobní identity
– souvisí se sebeúctou a odráží osobitou identitu jednotlivce
– poškozují ji fyzické zásahy, citové či psychologické újmy (ponižování)
– integrita, pevné vědomí vlastního já, fyzická identita, začlenění do pospolitosti, schopnost nalézat smysl ve svém životě
– přítomnost důstojnosti osobní identity = pocit úplné lidské bytosti s dobrými vztahy a začlenění do komunity
– pozitivní líčení svého života
– nemoc
– Menschenwürde
- – důstojnost lidské bytosti
- – nezcizitelná hodnota lidských bytostí
- – nelze o ni opřít ani být připraven
- – vyjadřuje mravní požadavek úcty vůči všem lidským bytostem, bez ohledu na jejich sociální, duševní či tělesný stav
- – mezinárodní etický kodex sociální práce
- – čl.4, čl.2, čl.3
- – lidská důstojnost je chápána jako základ, premisa lidských práv
- – důležité pochopit a porozumět sám sobě i těm, kterým pomáhám ve vzájemné úctě, respektu a zodpovědnosti
- *Marksová Tominová ministryně
Lidská práva
- – nárok každého člověka na světě
- – křehkost a zranitelnost – snadné zneužití
- – souvisí přímo s úctou k životu a respektu k člověku s důstojností – ta je základem celé koncepce lidských práv a svobod
- – problém státní moci – tendence ovládat její členy
- – jejich historie sahá až do hluboké minulosti lidstva
Listina základních práv a svobod
- – základní ústavní dokument upravující problematiku… ochrany lidských práv a základních svobod
- Zákon č.2/1993Sb.
- – skládá se z preambule, má 6 hlav, které obsahují 44 článků
- – preambule zdůrazňuje uznání neporušitelnosti přirozených práv člověka a práv…
- – člověk se s nimi rodí, může je svým zásahem změnit
- – základní lidská práva a svobody všech občanů
- – právo na život, soukromí, důstojné zacházení, vlastnit majetek, zachování listovního tajemství , právo na víru, právo pohybu, pobytu…
Politická práva
- – svoboda projevu, právo svobodně se sdružovat, pokojně se shromažďovat, volit…
- – práva národnostních a etnických menšin
- – hospodářská, sociální a kulturní práva – právo na svobodnou volbu povolání, na ochranu zdraví, na odměnu za práci
- – právo na soudní a jinou právní ochranu
- – společná ustanovení
Standard č.5 – individuální plánování
Standard č.7 – Stížnosti
Standard č.2 – Ochrana práv
- *deklasuje
- +- hodnocení a popsání rizik
- Zdroj: byla na to zvyklá (natáčky), má vlastní
- zákon o sociálních službách
- – péče je služba zaměřená na podporu seniorů při činnostech, které sami nezvládnou
Hospic
- – péče o těžce nemocné osoby, umírající a jejich blízké
- . prognóza cca 6 měsíců
- – péče o osoby se zdr.postižením je služba na poskytování hygieny, stravy, vzdělávání, výchovu a pomoc při sociální rehabilitaci
- – fyzické, mentální či duševní