Standardy kvality sociálních služeb

 

   Otázka: Standardy kvality sociálních služeb

   Předmět: Společenské vědy – sociologie

   Přidal(a): Mandarinka007

 

 

Standardy kvality sociálních služeb

  • SQSS § 99 zákona č. 108/2006 Sb. O sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů:
    • ,,souborem kritérií, jejichž prostřednictvím je definována úroveň kvality poskytování sociálních služeb v oblasti personálního a provozního zabezpečení sociálních služeb a v oblasti vztahů…“

 

Hlavní úkol:

– zajištění ochrany zranitelných osob před neodborně poskytnutou službou, porušováním práv a zneužíváním personálu

– zachování autonomie, důstojnosti, dodržování lidských práv

– SQSS popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba

– soubor měřitelných a ověřitelných kritérií

– povinnost dodržovat SQSS poskytovatelům sociálních služeb vyplývá z povinnosti služeb v ustanovené písm. h) § 88 zákona o sociálních službách

– SQSS vycházejí především ze základních zásad zákona uvedených v § 2

– Příloha 2 vyhlášky č. 505/2006 sb., která provádí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů

– kontrola nad dodržováním SQSS prováděna inspekcí poskytování sociálních služeb

 

3 základní kategorie SQSS

1) Procedurální

  • nejdůležitější
  • poskytují podrobný systematický návod, jak mají poskytované služby vypadat, vymezují přesný rámec sociálních služeb, který musí být dodržen
  • co musí mít poskytovatel zpracováno a zjištěno k poskytování služeb v potřebné kvalitě
  • ochrana práv uživatelů služeb (1. – 8. standard)

2) Personální

  •  personální obsazení (9, 10 standard)

3) Provozní

  • podmínky provozování sociální služby
  • podmínky k rozvoji jejich služeb (11. – 15. standard)

 

Standard č.1 Cíle a způsoby poskytování sociálních služeb

  • a) poslání, cíle a zásady, poskytované služby a okruh osob, kterým je služba určena, v souladu se zákonem stanovenými základními zásadami poskytování sociálních služeb, druhem sociální služby a individuálně určenými potřebami osob, kterým je sociální služba poskytována podle tohoto poslání, cílů a zásad poskytovatel postupuje
  • b) poskytovatel má vytvářet podmínky, aby osoby, kterým poskytuje sociální službu, mohly uplatňovat vlastní vůli při řešení své nepříznivé sociální situace
  • c) písemné zpracování pracovních postupů
  • d) utváření, uplatňování vnitřních pravidel pro ochranu před předsudky a negativním hodnocením

 

Kritéria

  • zajišťovat dostupnost informací o druhu, místě, cílech, okruhu osob…

 

Poslání sociální služby

  • vývěsní štít organizace, motto
  • sociální začleňování a prevence sociálního vyloučení

 

Cíle a sociální služby

  • – základem strategického plánování organizace, upřesňují směřování organizace na určitou dobu
  • – vedou k naplňování poslání organizace, k sociálnímu začleňování
  • – vychází z cílů uživatelů sociálních služeb

 

SMART

  • cíle: konkrétní, měřitelné, akceptovatelné, realistické, definované v čase
  • Specific
  • Measurable
  • Agreed
  • Realistic
  • Timely

 

Okruh osob

  • cílová skupina uživatelů služby
  • informuje o tom, komu je služba poskytována

 

Definice cílové skupiny:

  • jasná a srozumitelná informace:
  • konkrétní vyjádření
  • věkové rozmezí
  • pohlaví (viz. azylové domy)

 

Zásady poskytované soc. služby

  • principy fungování poskytované sociální služby vzhledem k naplňování poslání organizace

 

Uplatnění vlastní vůle uživatele

  • v čem se uživatelé mohou rozhodnout
  • vyjadřování vůle uživatelů

 

Pracovní postupy:

  • zpracované pracovní postupy – základní činnosti a výkony

 

Předsudky a negativní hodnocení:

  • poskytovatel sociálních služeb je povinen předcházet a odstraňovat možné situace, ve kterých by mohlo docházet k vytváření předsudků nebo negativnímu hodnocení uživatelů sociální služby, v důsledku jeho poskytování
  • netykat, nenosit na vycházky ústavní oblečení, neškatulkovat

 

Standard č.3 – Jednání se zájemcem o sociální službu

  • vnitřní pravidla písemně, srozumitelně
  • vnitřní pravidla pro postup odmítnutí zájemce o sociální službu
  • informovat zájemce o všech povinnostech vycházejících ze smlouvy

 

Poskytovatel:

  • – potřebuje sdělit zájemci o sobě podstatné informace
  • – stanovený rozsah i obsah srozumitelně (piktogramy)
  • – nástěnky lékařů, bulletin, informační leták, video, audio
  • – informovat je o všech a povinnostech vyplývajících ze smlouvy

 

Získávání informací o zájemci:

  • – rozhovor
  • – formulář
  • – pozorování
  • – srovnání se situací přímo

 

Standard č. 4 – Smlouva o poskytování sociální služby

  •  vnitřní pravidla pro uzavírání smlouvy
  • nenutit k sepsání smlouvy
  • princip rovnosti
  • forma smlouvy – povinně písemná u všech služeb, jinak může být i ústní

 

Standard č.5 – Individuální plánování

 

Standard č.6 – Dokumentace o poskytování sociální služby

  • a) písemně – evidence dokumentace o osobách, vč. Pravidel pro nahlížení do dokumentace
  • b) anonymní evidence jednotlivých osob
  • c) stanovení doby pro uchování dokumentace o osobě po ukončení sociálních služeb

Zákon č.101/2000Sb. O ochraně osobních údajů

 

Dokumentace:

  • a) anonymní
  • b) neanonymní

 

Dokumentace

  • – individuální plány
  • – zdravotní
  • – mikční režim
  • – administrativní
  • – evidence stížností
  • – úřední doklady

 

Standard č.7 – Stížnost na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby

  • a) podávání a vyřizování stížností – písemně
  • b) jakou formou stížnost podat, na koho se smí obracet apod.
    • člověk se cítí být dotčen ve svých právech
    • stížnosti
      • důležitá zpětná vazba
      • pro zkvalitnění a kultivování služeb
      • na každou stížnost napsat, kdy byla podána a podpis toho, kdo ji převzal – opodstatněná či neopodstatněná
      • odpověď písemná – datum vyřízení stížnosti

 

Standard č.8 – Návaznost poskytování sociální služby na další dostupné zdroje

  • a) poskytovatel nenahrazuje běžně dostupné veřejné služby a vytváří příležitosti, aby osoba mohla takové služby využívat
  • b) poskytovatel zprostředkovává osobě služby jiných fyzických a právnických osob dle jejích individuálně určených potřeb
  • c) poskytovatel podporuje osoby v kontaktech s lidmi v jeho sociálním prostředí

 

Standardy č.9 a 10 – Lidské zdroje a vzdělávání pracovníků v sociální sféře

 

Standard č. 10 – Profesní rozvoj zaměstnanců

  • osobnostní předpoklady
  • Paragraf 115
  • přijetí zaměstnanců = dle zákoníku práce

 

Standard č.11 – Místní a časová dostupnost poskytování sociální služby

  • dostupné místo pro rodinu, sanity, auta

 

Standard č.12 – Informovanost o poskytované sociální službě

Standard č.13 – Prostředí a podmínky

 

Standard č.14 – Nouzové a havarijní situace

  • Nejprve chránit zdraví a pak až majetek

 

Standard č.15 – zvyšování kvality sociální služby

Důstojnost člověka

  • – patří k základním hodnotám lidského bytí
  • – argumentace v různých právnicko-etických diskuzích
  • – spojujeme své pojmy jako úcta, autonomie a ovládání
  • – je snazší popsat nedůstojnost

 

Inherentní pojetí důstojnosti

  • váže se ke všem lidem
  • vychází ze samotné podstaty lidského bytí, je dána člověku předem od narození

Kontingentní pojetí důstojnosti

  • chápána jako výsada, která není určena všem
  • závislá na způsobu života člověka
  • skrze pozitivní hodnocení má člověk nárok na respekt

 

– Důstojnost zásluh

– Důstojnost mravní síly

– může být proměnlivá a dočasná

– určována chováním daného člověka v různých situacích

– schopnost žít v souladu se svými mravními zásadami = prožívání určité důstojnosti

– dána jeho mravní integritou

– Důstojnost osobní identity

– souvisí se sebeúctou a odráží osobitou identitu jednotlivce

– poškozují ji fyzické zásahy, citové či psychologické újmy (ponižování)

– integrita, pevné vědomí vlastního já, fyzická identita, začlenění do pospolitosti, schopnost nalézat smysl ve svém životě

– přítomnost důstojnosti osobní identity = pocit úplné lidské bytosti s dobrými vztahy a začlenění do komunity

– pozitivní líčení svého života

– nemoc

 

Menschenwürde

  • – důstojnost lidské bytosti
  • – nezcizitelná hodnota lidských bytostí
  • – nelze o ni opřít ani být připraven
  • – vyjadřuje mravní požadavek úcty vůči všem lidským bytostem, bez ohledu na jejich sociální, duševní či tělesný stav
  • – mezinárodní etický kodex sociální práce
  • – čl.4, čl.2, čl.3
  • – lidská důstojnost je chápána jako základ, premisa lidských práv
  • – důležité pochopit a porozumět sám sobě i těm, kterým pomáhám ve vzájemné úctě, respektu a zodpovědnosti
  • *Marksová Tominová ministryně

 

Lidská práva

  • – nárok každého člověka na světě
  • – křehkost a zranitelnost – snadné zneužití
  • – souvisí přímo s úctou k životu a respektu k člověku s důstojností – ta je základem celé koncepce lidských práv a svobod
  • – problém státní moci – tendence ovládat její členy
  • – jejich historie sahá až do hluboké minulosti lidstva

 

Listina základních práv a svobod

  • – základní ústavní dokument upravující problematiku… ochrany lidských práv a základních svobod
  • Zákon č.2/1993Sb.
  • – skládá se z preambule, má 6 hlav, které obsahují 44 článků
  • – preambule zdůrazňuje uznání neporušitelnosti přirozených práv člověka a práv…
  • – člověk se s nimi rodí, může je svým zásahem změnit
  • – základní lidská práva a svobody všech občanů
  • – právo na život, soukromí, důstojné zacházení, vlastnit majetek, zachování listovního tajemství , právo na víru, právo pohybu, pobytu…

 

Politická práva

  • – svoboda projevu, právo svobodně se sdružovat, pokojně se shromažďovat, volit…
  • – práva národnostních a etnických menšin
  • – hospodářská, sociální a kulturní práva – právo na svobodnou volbu povolání, na ochranu zdraví, na odměnu za práci
  • – právo na soudní a jinou právní ochranu
  • – společná ustanovení

 

Standard č.5 – individuální plánování

Standard č.7 – Stížnosti

 

Standard č.2 – Ochrana práv

  • *deklasuje
  • +- hodnocení a popsání rizik
  • Zdroj: byla na to zvyklá (natáčky), má vlastní
    • zákon o sociálních službách
  • – péče je služba zaměřená na podporu seniorů při činnostech, které sami nezvládnou

 

Hospic

  • – péče o těžce nemocné osoby, umírající a jejich blízké
  • . prognóza cca 6 měsíců
  • – péče o osoby se zdr.postižením je služba na poskytování hygieny, stravy, vzdělávání, výchovu a pomoc při sociální rehabilitaci
  • – fyzické, mentální či duševní
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!