Otázka: Starověká kultura a umění na území Mezopotámie
Předmět: Dějepis, Dějiny umění
Přidal(a): Daniela
MEZOPOTÁMIE3. tisíce př.n.l. (3 500 – 2 350 př.n.l.)
- Na území dnešního Iráku, mezi řekami Eufrat a Tygris
- Věřili v přírodní bohy, nevěřili ale v posmrtný život
SUMERSKÉ UMĚNÍ
- Města Ur, Uruk a Eridu
- Nosili – měli – široký nos, pleš, plnovous a ovčí kůže
- SUMERSKÉ KLÍNOVÉ PÍSMO – hliněné destičky, kvůli nedostatku kamene, psalo se rákosovým písátkem, po nich Babyloňané, Chetité (další vývoj písma)
- Sumerská nestvůra 3 000 př.n.l., z křišťálu
- Urská standarta, symbol, obal na hudební nástroj (červený vápenec, lazurit, lepený asfaltem), válečná scéna, destička
- Destička Laggašského krále Ur – nanše – es, vyobrazeno královi rodiny, 2 875 př.n.l. (obětní destička)
- Supí stéla – vítězství Laggašského krále
- Sedící postava prosebníka, chrámového správce
- Ebich – ila, náboženský portrét s alabastru 52 cm
- Ozdoby hlavy královny Šubad, v královnině hrobce = dvě ozdoby hudebních nástrojů, a harfy
- Konec Sumerů 2 470 př.n.l.
AKKADSKÉ UMĚNÍ (3.Př.n.l.)
- Vládli přibližně 200 let, vládci: Sargon Akkadský – Maska Sargona Akkadského
- Akkadi, nezničili Sumerskou kulturu jen ji obohatili = přejali například písmo
- Móda: plnovous, a dlouhé vlasy
- Proslulá Náramisova stéla, z druhé poloviny 3.tisíciletí, př.n.l. – stéla z růžového pískovce s patnácti bojovníky
- Otisk pečetního válečku
NOVOSUMERSKÉ UMĚNÍ
- Návrat Sumerů = poražení Akkadů 2 286 př.n.l.
- Významné město Ur – stavěna ze suchých a pálených cihel – město opevněno hradbami 25 metrů dlouhých
- Národ GUTEJCI
- Zbytky Zikkuratu v Uru, 21. St př.n.l., pro měsíčního boha Sin
- ZIKKURAT –až sedmistupňová věž, na jejímž vrcholu byl chrám, k němuž vedlo schodiště, stavěn ze sušených a pálených cihel, 30 cm dlouhých
- Socha Gudey– sumerský vládce Laggaše, 2 200 př.n.l., sochy s dioritu (dochovalo se více jak 30 soch)
- Žena s čelenkou, Laggašská plastika, 2 200 př.n.l.
- Alabastrová hlava ženy, nalezena v Uru, podobizna Novosumerské panovnice, nebo bohyně Ningal – alabastr
BABYLONSKÉ UMĚNÍ (18. – 16. st. a 9. – 7. St. př.n.l.)
- 200 let – bezvládí, než nastalo sjednocení
- CHAMURRAPY – rozkvět umění a kultury, přinesl ZÁKONY – stéla s Chamurrapiho zákoníku, 282 zákonů, 18 století př.n.l., výška 2,25 metrů, diorit, nalezen v Súzách, kam se dostal z Babylonu jako válečná kořist, Chamrrapy se modlí k bohu Slunce Šamšovi, který mu diriguje zákony
- Ištařina brána, Babylon, muzeum v Berlíně, jedna s osmi bran boha Barduka, vypálené glazurované cihly, velice dobře chráněn, nikdy dobit. Bránu zdobili býci, draci, hadi a lvi.
- Bůh Marduk osobní bůh města Babylon = Mardukova cesta, před branou se 4 věžemi, dlouhá 24.metrů, Bohyně Išta (bohyně lásky, plodnosti a války)
- Dobití Babylonu – Babyloňané se vzdali
- Okřídlený býk s lidskou hlavou a orlími křídly, socha má 5 nohou podle toho z jakého úhlu se díváte.
ASYRSKÉ UMĚNÍ(18. – 16. st. a 9. – 7. St. př.n.l.)
- Významní bojovníci a sochaři, reliéfy – detaily jsou černé
- Reliéf odpočinek v révovém loubí, opouští válečné náměty, Aššurbanipal a Aššur – Šarrafy v zahradě
- Raněná lvice, pochází z Aššurbalapova paláce z Ninive, 7. Stoltípř.n.l., sádrový alabastr
- Objevují se lovecké scény – součástí reliéfů je text
INDIE
- V povodí řeky Indus a Ganga (Brahamputra)
- Území dnešního Pákistánu (Harappa, Mohendžo – daro)
DŮLĚŽITÁ DATA:
- 2 300 – 1 500 Př.n.l. Harrapská kultura
- Kolem 1 500 př.n.l. příchod Arjů
- 1 200 – 600 př.n.l. védská období
- 327 př.n.l. vpád Alexandra Velikého
- 321 -184 př.n.l. Maurijská říše
- 273 – 232 př.n.l. vláda krále Ašóky
HARRAPSKÁ KULTURA
- Sídliště – Harrapa, Mohendžo – daro, města budována podle jednotného stavebního plánu.
- CITADELA – hrad nebo tvrz, bezpečné útočiště v případě nebezpečí (nad městem).cihla byla standardizovaného formátu, ulice kolmé až 10 metrů široké, dokonalé kanalizace, a koupelny…
- PROTOINDICKÉ PÍSMO – dosud nerozluštěno, užívané zejména na pečetích, současné písmo v Indii je Sinhala
- Měli jednotné míry a váhy
- Ale neměli obratné zbraně = žilo se v klidu a míru bez panovníka, nebo víry (nebo měli a neměli výstřední postavení)
- Plastiky Harrapské kultury – kněz nebo vládce
- Nejdivočejší soška – Tanečnice, vyrobena z bronzu, měla představovat etnický tip nižší vrstvy obyvatelstva
VÉDSKÉ OBDOBÍ
- První království = městské celky RÁDŽA (měl za úkol bránit lid a dobývat umění)
- VARNY:
- BRAHMÁN – kněží, nejvyšší městská třída společnosti
- KŠATRIOVÉ – bojovníci, válečníci, (rozmnožovat majetek)
- VAIŠIJOVÉ – pastevci, obchodníci a řemeslníci
- ŠÚDROVÉ – otroci (postavení spíše služebnictva) = sloužili Arijům bez závisti
- 1 000 n.l. – z Varny jsou Kasty
BUDDHISMUS
- Zakladatelem GUATAMA SIDDHÁRTHA 563 – 483 př.n.l., jako ženatý muž odešel od rodiny, princ z královského paláce, došel osvícení, nechal si říkat Buddha a založil mnišský řád
- Po jeho smrti uspořádán 1. Koncil, aby byli zachováni jeho proslovy = zakladatel Buddhistických textů
- Pracuje s reinkarnací – Víra ve vysvobození z koloběhu reinkarnací
- Učení je postaveno na 4 ušlechtilých pravdách
- Lidská existence je v samé podstatě strastná
- Příčinou strádání je touha a lpění o životě
- Oproštění od touhy a lpění na životě znamení zánik strastí
- K vysvobození vede osmidílná cesta jejímž součástí jsou: pravý názor, řeč, rozhodování, jednání, život, snažení, bdělost a soustředění.
- Velká stůpa, (památník) pro Buddhovi ostatky v Sančí (symbolizuje Buddhovi žebráckou misku ležící dnem vzhůru na zřaseném rouchu a probodnutou jeho poutnickou holí)
HINDUISMUS
- Zakladatel není znám
- Nejrozšířenější náboženství v Indii až 80% obyvatel
- Vyznavači mohou uctívat libovolný počet bohů, mnoho sekt hlavním bohem je Višnu
- Cíl je uvědomit si, že mezi námi nejsou žádné rozdíly
- Toto je příkladem vegetariánství, člověk je roven zvířeti a tak ho nemůže sníst
- Věří v cyklus reinkarnací, podle toho žije každý jedinec několikrát. Duše, která je nesmrtelná se po smrti převtělí do jiného těla (člověk, zvíře nebo rostlina) Podle skutků, která v předchozím životě udělal – to se nazývá Kamanovým zákonem, neboli KARMA
- Cílem je osvobodit se s těchto cyklů
- Khažuráho – hinduistický komplex třiceti památek, 1 002 n.l.
DŽINISMUS
- Zakladatelem VardhamánaMahávíra
- Společně s Buddhismem snaha o nalezení cesty jak se osvobodit s cyklu reinkarnací
- Džinisté mají úctu ke všemu živému = proto jsou přísní vegetariáni, nejedí hlízy, semena a plody, které obsahují mnoho semen, pijí pouze cezenou vodu, aby nedošlo ke vdechnutí organismů
- Džinisté podobně jako Buddhisté nemají konkrétního boha
STAROVĚKÁ ČÍNA
- Chuang – Che (Žlutá řeka), Jang – C´ t´ang (Dlouhá řeka)
DŮLEŽITÁ DATA:
- Od 21. Století př.n.l. vznik prvního státního útvaru
- 11. Století – 249 př.n.l. říše Čou – v 5.století v Číně objev zbraní – a vznik filozofických směrů
- 221 př.n.l. sjednocení říše Čehin
- 202 – 2. Století př.n.l. říše Chan
KONFUCIANISMUS
- Mistr Kchung 551 -479 př.n.l.
- Důraz na mravnost, konání dobra, přísnost k sobě a laskavost k druhým
LEGISMUS
- Spíše státoprávní teorie než filozofický směr
- Prosazuje právo a zákon, přesně definovaný a přesně dodržovaný
- Všichni jsou si rovni
TAOISMUS
- Zakladatelem taoismu je považován napůl za legendárního mudrce LAO – C
- Cílem tohoto poměrně jednoduchého, lidového náboženství je naprosté splynutí s přírodou, která má zajistit nesmrtelnost anebo alespoň dlouhý život
- V Číně se objevil DESKOTISK, v 8. Století n.l.
- Také vynález hedvábí, střelného prachu, kompas, papír a porcelán
- První císař Čchin Š. Chuang – ti, vlastním jménem Čeng vládl v 221 – 210 př.n.l., sjednotil zemi a nechal postavit Velkou čínskou zeď )
- Velká čínská zeď – téměř 6 000 km, na obranu pře národem Hunů, vybudována z udusané hlíny
- Terakotova Čínská armáda, zakopaní vojáci, kteří měli císaře doprovázet v posmrtném životě, 210 př.n.l., (objevena v 1974), sochy s hlíny v nadživotní velikosti, každá socha polychromovaná, a každá socha je originální, má jiný výraz
- Zpracovávání bronzu ve 3. Tisíciletí př.n.l., bronzové nádoby
- Mincovní systém, (různé tvary) peníze odlévány
- Důležitá surovina opět sůl