Otázka: Starověká Mezopotámie
Předmět: Dějepis
Přidal(a): Dobi
Charakteristika:
- území vhodné pro pěstování obživy – teplo, vlhko – úroda až 3x ročně
- Sumerové – tamní národ – budují městské státy
- nejstarší město – Uruk – písemné prameny až z roku 3300 př. n. l.
- Ur, Babylon, Abydus, Uruk, Kiš, Lagaš – 3100 let př. n. l.
- městský stát – státní zřízení – hlavou byl král, který byl obklopen kněžstvem, úředníky a armádou
- písmo – nejprve piktografické, poté klínové
- hovoří se o historii
- zákoníky – Urnamův zákoník
- 1. epos – Epos o Gilgamešovi – nesmrtelnost spatří v činech, které se promítnou do podoby světa navěky
- sjednotitel Sargon – Akkadská říše (2350-2200)
- vyvrácena Gutejci (z Íránu)
Babylonská říše
a) Starobabylonské období (1900-1594 př.n.l.)
- sjednotitel Chammurapi
- Semitský původ
- znalost písma + výuka – písmo rozluštil Čech Bedřich Hrozný
- Chetité – umí zpracovávat tepelně železo
- Chammurapiho zákoník dochovaný dodnes
Dělení společnosti:
- avílové – kněžstvo a aristokracie
- muškéni – neplnoprávní
- otroci – de jure věc
- “Oko za oko, zub za zub.”
- monogamie, neplatné pro manžely kněžek, ty nesmí mít děti
- Chammurapi vládne Asýrii po Šamšim Adadu I.
- 1594 př. n. l. dobývají Babylon Chetité – na severu si zakládají vlastní říší- město Chattušaš poté Kassité – poté Asyřané
b) Středobabylonské období (1500-1235 př.n.l.)
- Kassité – nebojovali, uzavírali mírové smlouvy
- přizpůsobiví, nechali si platit za neutralitu
dobyli je Asyřané
c) Novobabylonská říše (626-539 př.n.l.)
- největší rozmach babylonské kultury
- Ištařina brána – glazované cihly od Kassitů
- Visuté zahrady na střeše paláce Semiraminy
- Babylonská věž – sedmipatrový Zikkurat
- Nabukadnezar II. – ½ 6,stol. př.n.l.
- 587 př.n.l. zajal Židy
- Kýros II. Veliký – sjednotitel Persie – dobyl Babylon
- končí dějiny Mezopotámie
- Babylon přinesl vzdělanost a kulturu (literatura), pokrok v astronomii
- roku 539 je dobyli Peršané
Asyrská říše
a) Staroasyrská říše (2000-1750 př.n.l.)
- dobyta Babyloňany
- Churrité – vlastní drobné státy (Mitanni)
- Šamši Addad I.
b) Středoasyrská říše (1500-1235 př.n.l.)
- vyvrácena Aramejci a Chaldejci
c) Novoasyrská říše (911-612 př.n.l.)
- nejdokonalejší ve všech směrech
- sídlo králů se přesunulo z Aššuru do Ninive
- Babyloňané a Médové 612 př.n.l. způsobili rozpad říše
- Aššurbanipalova knihovna – babylonská a Sumerská knihovna, vyhořela s rozpadem říše a díky ní se zachovaly vypálené hliněné destičky
Egypt
- okolo Nilu – ochrana před nájezdníky
- nejsou známy prameny, které by vypovídaly o existenci městských států v Egyptě
- teokracie
- faraon Meni – sjednotí horní a dolní Egypt- kolem roku 3100 př.n.l.
- písmo – lokalita, kde se písmo našlo – Abydos
- faraon syn boha – absolutní moc
- faraonem mohl být i úředník, voják nebo vezír
- Egypt rozdělen na kraje – nómy, úředníci, co vybírali daně = nomarchové
a) Stará říše egyptská (2800 – 2200 př. n. l.)
- zakladatel Džóser – nechal si postavit pyramidu od bratra Imhotepa (vezír)
- vezír – funkce obdobná dnešnímu premiérovi
- hlavním městem Mennofer
- Cheopsova pyramida v Gíze
- pyramidy nebyly stavěny otroky, ale pravděpodobně dobře placenými dělníky
- kněží důležití – oběti bohům
- věří v posmrtný život
- Jean Francois Champollion – rozluštil písmo pomocí Rossetské desky
- písmo hieratické, démotické
- 2200 let př. n. l. – říše se rozpadá kvůli suchu a hladomoru
b) Střední říše egyptská (2000 – 1700 př. n. l.)
- každoroční záplavy + zavlažovací kanály – oáza Fajjún
- hlavní město = Ictovej
- delta Nilu – úrodná oblast
- útok Hyksósů s bronzovými zbraněmi, měli dvojkolové vozy a koně- zničili Egypťany
c) Nová říše egyptská
- zakladatel Ahmóse, následovník Thutmose, faraonka Hatšepsut
Thutmosse III: – syn Hatšepsut, dobyl území až za Eufrat, největší bojovník Egypta - lidé uctívají boha Amona
- m. Théby (Véset)
- Amenhotep IV. – zákaz boha Amóna – pouze bůh Aton
- přejmenoval se na Achnatona = prospěšný Atonovi
- založil Achetaton
- Šupillulilumaš II. – započal invazi Chetitské říše do Sýrie
- Tutanchamon – uvědomění nemožnosti náb. reformy – nevykradená hrobka, původně se jmenoval Tutanaton
jeho hrobka objevena Howardem Carterem 1922 - Ramesse II.
- stavitel – Luxor, Karmac
- bitva s Chetity o Kadeš – nevyhrál nikdo, Chetitům ale zůstává – 1285 př. n. l. – smlouva mezi Chatušilišem III. a Ramessem II. o míru
- Ramesse III.
- odrazil nájezd mořských národů u Nilu
- nová říše egyptská končí – vrací se kult Atona
- Ramesse XI. – po jeho smrti říše končí – 715 př. n. l.
d) Pozdní říše egyptská
- 525 př. n. l – dobytí Egypta Peršany – Kambýses I.
- Egypťané nenávidí Peršany
- Alexandr Veliký založil v Egyptě Alexandrii – knihovna , vítali ho jako osvoboditele
- rozvoj astronomie, knihovnictví
- dynastie Ptolemaiovců – Ptolemaiova mapa světa
- Juliánský kalendář
- přeložena Bible – starý zákon do řečtiny
- nadvláda Ptolemaia
- poslední vládkyně Kleopatra – pletky s římskými politiky – děti s Caesarem a Marcem Antoniem
- Octavianus Augustus udělá z Egypta provincii – Říman – druhý triumvirát
Palestina (Kaanan)
- Bible – hlavní pramen, Starý zákon = Tóra, Proroci a Spisy
- 3000 př.n.l. – na území přichází Semité
- 1800 př. n.l. praotec Abrahám přivedl z Uru chabiry do Palestiny (Bible – obětoval syna Izáka, Bůh ho zachránil a Abrahámovi slíbil, že jeho potomků bude tolik, co hvězd na nebi)
- cca 1200 př.n.l. Exodus = druhý příchod Židů do Egypta po Egyptském zajetí
- Mojžíš – nejspíš je historická postava, jeho jméno má význam potomek nebo syn
- exil v Midjanu, zjevil se mu Bůh v podobě hořícího keře, řekl mu, že má vyvést Židy
- Mojžíš žádá faraona (časově zřejmě Ramesse II.), aby Židy propustil, ten odmítá – deset ran egyptských = zkažení vod, žáby, komáři, mouchy, dobytčí mor, vředy, krupobití, kobylky, temnota, smrt prvorozených
- Židé označili svoje dveře beránčí krví (prevence před poslední ranou), před rychlým útěkem jim nestihly vykvasit chleby
- svátek pesach = oslava vysvobození, jí se nekvašené chleby = macesy
- na hoře Sinaj dal Bůh Mojžíšovi desatero
- Mojžíš umírá v Moábu, jeho nástupcem Jozue
- 1225 př.n.l. Meremptah vztyčil stélu – zmínka o Židech
1285 př.n.l. – Ramesse II. a Chatušiliš III. – mírová smlouva, vrácení otroku včetně nomádů (mohlo jít o Židy) - Jozue dobíjí Palestinu- překročení Jordánu, dobytí Jericha (není potvrzené, asi bylo dobyto dříve)
Období soudců
- podle tradice 12
- šufet – soudce, původní význam i vládce (sufeté stáli v čele Kartága)
- polokočovní Židé se naučili zemědělství od kaananských obyvatel-> zemědělský národ, rostla životní úroveň
- převzali pohanské zemědělské rituály, někteří začali uctívat cizí božstva
- za cca 200 (podle tradice 40×12 let) – cca kolem roku 1000 př.n.l. nastupuje první král
- Samson cca(951 – 930 př.n.l.)
- nikdy neměl ostříhané vlasy
- boje s Pelištejci
- pověstně silný, Pelištejská žena Dalíla ho svedla a prozradila jeho tajemství
- Pelištejci uměli tavit železo – lepší bojovníci, dočasní soudci přestávají stačit
- ukradli Archu úmluvy z města Sílo
- poslední ze soudců = Samuel
Židovské království
- vznik 1022 př.n.l. – Saul pomazán králem
- jeho nástupcem = David – sestřelil Goliíše prakem, Pelištejci utekli
- Saulovi vadí Davidův vliv
David (1000-960 př.n.l.)
- zakladatel židovského státu
- brán za historickou postavu
- první hlavní město Palestiny = Hebron (Chebron)
- po sedmi letech vlády dobyl centrum Kaananu – Jeruzalém – křižovatka cest
- území Palestiny sahá až za Jordán
- je mu přisuzována tradice žalmů
Šalamoun (960 – 922 př.n.l.)
- vraždil své bratry a odpůrce
- získal obrovskou autoritu, zdědil úkol vybudovat chrám
- dřevo na stavbu chrámu z Tyrosu
- chrám v Jeruzalémě – jediným povoleným chrámem
- říká se, že je autorem Písně písní
- po jeho smrti se rozděluje území Palestiny na:
- a) Judsko (hl.m. Jeruzalém, pokračuje Šalamounova dynastie), chudší než Izrael – méně obchodních cest
- b) Izrael (hl.m. Samaří, zvolili si jako krále dozorce, žádná dlouhodobá dynastie)
- sever bohatší, kosmopolitní, synkretismus = směšování vlivu, přijímání cizích rituálů
- Asyřanům a Egypťanům se zamlouvá území Palestiny – útočí na severní území
- 722 př.n.l. padlo Samaří, Židé deportováni do Mezopotámie, 6 izraelských kmenů zmizelo = konec Izraele
- 701 př.n.l. – napadení Judska, Judsko se ubránilo
- 614 – 612 př.n.l. padl Aššur, poté Ninive
- Nabukadnesar II. začíná r 597 př.n.l. obléhat Jeruzalém
- druhé obléhání 587 př.n.l. – prorok Jeremiáš vidí pád Jeruzaléma
- obyvatelé byli přesídleni do Babylonu, Židé tam začínají obchodovat a podnikat, někteří ztrácí své zvyky
- synagogy začínají nabírat význam, nelze v nich provádět rituály, proto čtou Tóru
- 539 Kýros II. Veliký (Peršan) dobývá Babylon, zřejmě propustil Židy on, nebo jeho nástupce Dareios
- znovusetkání částí Židů je náročné, ti, co zůstali v Judsku jsou více ortodoxní
- 333 př.n.l. bitva u Issu – Alexandr Makedonský s Peršany
- cca 332 př.n.l. Alexandr Veliký obsazuje oblast Palestiny
- ve století př.n.l. území ovládají Seleukovci (původem Řekové)
- 167 př.n.l. Antigonos II. (Epifanés) zrušil klasické bohoslužby v Chrámu,zavedl uctívání Dia
- to vyvolalo povstání – 164 př.n.l. Juda Makabejský (Makaba=kladivo) porazil Řeky a znovu získal chrám
údajný zázrak, oheň v lampách vydržel 8 dní – svátek světel = Chanuka - k moci se dostal rod Hasmoneovců, zavedli úřad velekněze, čímž ovládali společnost
- 1. století – vliv Říma
- 63 př.n.l. Pompeius Lukullus obsadil Palestinu, zakázal vojákům, aby vtrhli do Chrámu
- mezi tím nepokoje – území obsadili Parthové, poté se vlády ujímají znova Hasmoneovci
- Herodes během nepokojů uprchl do Říma, získal přízeň senátu (jmenován Židovským králem), pak Palestinu r 37 př.n.l. dobyl
- za jeho vlády období míru, byl přestavěn Chrám, vystavěny 3 pevnosti – jedna z nich = Masada
- umírá 4 př.n.l. – měl několik dětí a 3 závěti, což vyvolalo sváry a rozvrat
Judea římskou provincií
- 6 n.l. se stává Judea římskou provincií
- sčítání obyvatelstva = census, v tento rok se objevila kometa (pravděpodobně se narodil Ježíš)
- Herodes Agrippa – součastník piláta, Salome byla dcera jeho manželky, údajně získala hlavu Jana Křtitele
- do čela Judeje jmenováni prokurátoři z jezdeckého stavu (27-30 n.l.) Pilát Pontský
- Publius Quinctillius Varus po obsazení Judeje ukřižoval 2000 Židů, účastnil se bitvy u Teutoburského lesa
- různé židovské proudy
- Saduceové – konzervativci, organizovaní kolem velekněžského rodu, spolupracovali s římany, nevěřili vzkříšení
- Farizejové – moderní směr, chtěli přizpůsobit zákon součastnosti, pokrytci, Ježíš je neměl rád
- Essejci – radikální směr, přísné životní zásady, jejich spisy = Kumrán, věřili v askezi a rituální očistu, zřejmě k nim patřil Jan Křtitel
- Zélóti – horlivci, odpůrci Říma
- Sikkáriové – sikka = dýka, proslulí atentátníci
- 14-37 n.l. = vláda Tiberia, jediný záznam z té doby je “Za Tiberia klid”
Nero (37 n.l. – 68 n.l.)
- v Římě město Césareia, kromě Židů tam žili i Syřané
- Herodes to město založil, Syřané tam chtěli uctívat své bohy
- Helénizace prostoupila Židovskou společnost, Syřané urazili Židy, ti odešli z města
- 66 Eleazar (kněz) přestal s obětmi za Římského císaře, protože tehejší prokurátor Judeje Gesius Forus nepotrestal Syřany za urážku
- Gesiův nadřízený poslal do Judeje legii, Židé ji zmasakrovali
66 – 74 Velká židovská vzpoura
- Nero jmenoval vůdcem Flavia Vespasiana (neměl politické ambice)
- Flavius Josephus – tehdejší židovský spisovatel – pramen Válka židovská, bojoval proti římanům ve městě Jotopata
Židé poraženi - FJ kolaboroval, vzdal se Římanům, přijmul Vespasianovo jméno, zničení chrámu hodil na Zélóty
- rok 68 Nero páchá sebevraždu, jeho následník je Vespasianus
- Vespasianus svěřil armádu svému synu Titovi
- rok 70 Titus dobíjí Jeruzalém, prý se snažil zabránit pádu Chrámu
- deportace Židů z Palestiny, zničení Chrámu
- Jeruzalém označován jako Aelia capitolina (Římská kolonie)
- vzniká Židovská diaspora
- rok 74 padla poslední židovská pevnost Masada
- rok 90 konference v Javnii, uzavřený kánon Bible (co bude součást Starého Zákona)
- v Alexandrii první překlad do Řečtiny (Septuaginta, překládalo 70 učenců)
- rok 132-135 poslední Židovský pokus o dobytí území = povstání Bar Kochby
- poslední naděje padla, když Konstantin vrátil Jeruzalému jméno a vydal Edikt Milánský r. 313
- 400 n.l. Jeroným přeložil Bibli do latiny – Vulgata.