Otázka: Stroje na dopravu plynu
Předmět: Strojírenská technologie
Přidal(a): Jakub
Stroje na dopravu plynu
Základní rozdělení strojů na dopravu plynů se provádí podle dosaženého výtlačného tlaku:
- Vývěvy: slouží k vytvoření podtlaku v uzavřeném prostoru,
- Dmychadla: k stlačování plynů, velké množství stlačovaného vzduchu
- Kompresory: k stlačování plynů, menší množství stlačovaného vzduchu
- Ventilátory, exhaustory: pro dopravu plynů – překonávají pouze odpory při proudění plynu v potrubí, stejný tlak před i za oběžným kolem, respektive velmi malý přetlak (asi 0,01 MPa) stačí pro vznik a zdržení proudu plynu. Ventilátor překonává převážně odpory ve výtlačném potrubí, exhaustor v sacím (např. odsávání dřevoobráběcích strojů.
Kompresory lze dále dělit podle velikosti objemového průtoku, druhu stlačované látky, druhu pohonu, uspořádání válců, způsobu chlazení apod.
Kompresory
PÍSTOVÉ KOMPRESORY
- Kliková skříň
- Válec
- Ojnice
- Píst
- Sací hrdlo
- Výtlačné hrdlo
- Sací ventil
- Výtlačný ventil
Pracovní oběhy pístového kompresoru v p-V diagramech:
Tlakový diagram kompresoru:
- ((Škodlivý prostor V0)/(Zdvihový prostor VZ))*100 = Poměrný škodlivý prostor (3-10%)
Objemová (volumetrická) účinnost
- Poměr skutečně nasátého plynu a zdvihového objemu se nazývá objemová (volumetrická) účinnost podle obrázku platí V + V = V + V. Objem V, na který plyn expanduje, se počítá rovnice adiabaty.
- Dosazením a úpravou dostaneme, kde je poměrná velikost
- Škodlivého prostoru (bývá 0,05 až 0,15). Poměr se nazývá kompresní poměr.
- Objemová účinnost pístového kompresoru je tedy závislá na poměrné velikosti škodlivého prostoru a velikosti kompresního poměru.
Poznámka: Poissonova konstanta (poměr měrného tepla plynu při konstantním tlaku a objemu) je konstantní pro všechny plyny o stejném počtu atomů v molekule. Pro dvouatomové plyny, a tedy kyslíky O je
Vícestupňová komprese
V případě potřeby dosažení vyšších výtlačných tlaků, a tedy vyšších kompresních poměrů se komprese rozděluje do několika stupňů. Důvodem je klesající objemová účinnost při velkém kompresním poměru. Současně stoupá i teplota, což nepříznivě působí na činnost výtlačných ventilů, zhoršuje se mazání a vzniká nebezpečí vznícení oleje. Z těchto důvodů se dělí komprese do několika stupňů. Nejčastěji se používá dvoustupňová komprese.