Struktura osobnosti, třídění psychických jevů

 

Otázka: Struktura osobnosti, třídění psychických jevů

Předmět: Společenské vědy, Psychologie

Přidal(a): Natálie Urbanová

 

 

Definice: 

  • osobnost=člověk se všemi svými psychickými, biologickými a sociálními znaky
  • každá osobnost je odlišná, buď individuálně či typologicky
  • novorozeně není osobností

 

Přehled složek osobnosti

  • fyzická biologická-vzhled, zdravotní stav, kondice, pohlaví, věk
  • sociální stránka-zařazení do společnosti
  • psychická stránka
  • psychické procesy (spojeny a působí navzájem)
  • psychické stavy (odlišují jedince)
  • psychické vlastnosti (schopnosti, vědomosti, dovednosti)
  • osobnost (charakter, temperament, zájmy, cíle)

 

Psychická struktur osobnosti

  • tvořena uspořádáním psychických vlastností a rysů osobnosti

 

Psychické vlastnosti osobnosti

  • trvalé charakteristiky jedince, kterými se vyznačuje a projevuje

 

Rysy osobnosti

  • psychické vlastnosti člověka projevující se v chování a jednání (submisivita, dominance, svědomitost, sebedůvěra)

 

Typ osobnosti

  • extraverze=zjišťuje kvalitu a kvantitu mezilidské interakce
  • přívětivost=zjišťuje kvalitu mezilidské orientace od soucítění po nepřátelství
  • svědomitost=souvisí s individuální úrovní při organizaci, motivaci a vytrvalosti
  • emoční stabilita= zjišťuje míru působení
  • intelekt, kultura, otevřenost ke zkušenosti

 

Základní rozdělení

  • Psychické vlastnosti – temperament, charakter, osobnosti, motivy a postoje, vůle
  • Psychické procesy – poznávací (vnímání, fantazie, myšlení)
    • procesy paměti (zapamatování, uchování)
    • motivační procesy (citové)

 

Psychické vlastnosti

Temperament

  • soubor dynamických vlastností člověka, rysů jeho osobnosti, ovlivňující prožívání a chování člověka svojí intenzitou a střídání
  • u každého jedinečný, může se během života trošku měnit
  • Hippokrates=zabývá se lidskými tekutinami, který v určitém množství vytváří typologii jedince
  • a) sangvinik (krev)
  • b) cholerik( žluč)
  • c)melancholik (černá žluč)
  • d)flegmatik (hlen)

 

Jung dělí typy člověka na introverta a extroverta

Schopnosti

  • vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem k vykonání určité činnosti
  • u každého jedinečné, záleží na vlohách

Stupně schopností

  • a) nadání= souhrn schopností umožňující nadprůměrné výkony
  • b) talent= souhrn schopností umožňující vynikající výkony
  • c) genialita= mimořádně rozvinutý talent

 

Inteligence

  • označení pro rozsah určitých kognitivních schopností (učení, řešení, přizpůsobování)
  • schopnost orientovat se, myslet správně, být soudný, správně se vyjadřovat
  • a) fluidní= vrozená inteligence, nemění se během života
  • b) krystalická = souvisí s proseccem učení, rozvíjená po celý život
  • c) EQ
  • d) sociální
  • e) dovednosti= učením získaná dispozice ke správnému vykonávání
  • f) vědomost= souhrn osvojených poznatků
  • g) návyk= opakování získaných sklonů k určitým činnostem

 

Kreativita

  • vytváření nových originálních postupů

 

Charakter

  • soubor psych. vlastností (poz. i neg. projevující se v jednání a myšlení člověka)

 

Motivy a postoje

  • motivy= pohnutky psych. příčiny lidské činnosti zaměřené na uspokojení potřeb člověka
  • potřeba= stav nedostatku či nadbytku vedoucí k činnosti k uspokojení
  • 1. signální soustava-pudové potřeby (živočišné, vrozené)
  • 2. signální soustava-získané potřeby (vzdělání, kultura duše, umění, estetika, etika)
  • ambice= forma ctižádosti, cílevědomosti pro vlastní uplatnění a vyniknutí
  • postoje= sklony člověka reagovat na různé situace, předměty a osoby ustáleným způsobem
  • vlivněny charakterem člověka a hodnotami na jejichž základně dosahuje svých cílů

 

Volní vlastnosti

  • od slova vůle
  • vlastnosti podmíněné vůlí člověka (pracovitost, obětavost, sebeovládání, spolehlivost)

 

Psychické procesy

Vnímání

  • psych. proces, kterým zachycujeme to, co zrovna působí na naše smyslové orgány z okolí
  • počitky= jednodušší jednotka vnímání, kterou si prakticky neuvědomujeme
  • skládá se nám do vjemů, které vytváří naše vnímání
  • podle účasti smyslu rozeznáváme vnímání – zrak, sluch, čich, hmat, chuť
  • vnímání je ovlivněno předchozí zkušeností
  • na základě vnímání se rozvíjí představování a fantazie
  • pokud na nás působí více podnětů, tak budeme vnímat ten nejdůležitější
  • ovlivněno zkušeností, pamětí, myšlením, city, psych. stavy a vlastnostmi
  • 1. smysl se u člověka rozvíjí sluch – odhad vzdálenosti, prostorová orientace, má na starosti motoriku

 

Poruchy vnímání

  • kvantitativní – málo slyšet, špatně vidět
  • kvalitativní – iluze, halucinace

 

Smyslové klamy

  • a) objektivní (tyčka ve vodě vypadá zlomená)
  • b) subjektivní – nechorobná= optické zkreslení předmětu
    • chorobná= stihomamy, halucinace, schizofrenie
    • afektivní= emoční stav člověka
    • negativní= např. ztracené klíče které mám v ruce

 

Druhy fantazie

  • rekonstrukční= vytvoření představy na základě popisu
  • tvůrčí= vytváření relativně nových představ
  • bezděčná, záměrná= (bezděčná-samy ve spánku; záměrná-vědomě vytváříme představy)
  • vědomí, podvědomí, nevědomí

 

Paměť

  • schopnost člověka pamatovat, uchovat a vybavovat informace
  • emoce a psych. stav ovlivňují uložené informace
  • v první hodinách zapomene 56%
  • do roku 25 je člověk si schopen si zapamatovat abnormální počet informací, poté se to snižuje
  • a) neúmyslná= snadno si zapamatuji to co mě zajímá
  • b) úmyslná= zapamatování za účelem splnění cíle
  • druhy paměti= krátkodobá, dlouhodobá, kolektivní paměť lidstva

 

Procesy učení

  • učení= celoživotní proces související s rozvojem osobnosti, etap života, získávání zkušeností
  • důležitější jsou podněty, kterým je člověk vystaven a podmínky ve kterých se jedinec učí
  • reflexy= vrozené reakce
  • instinkty= vrozený způsob chování
  • matekognice a metakognitivní strategie= pro správné učení je potřeba správné motivace

Komplexní formy učení

  • a) získávání informací
  • b) transformace informací
  • c) ověřování informací

Druhy učení

  • a) senzomotorické= rozboj poznávání pohybové stránky činnosti
  • b) vědomostní= osvojování si poznatků
  • c) intelektové= osvojování řešení problémů a úloh
  • d) sociální= učení se žít mezi lidmi

 

Myšlení a řeč

  • psych. proces, který slouží k řešení problémů
  • úzce souvisí s vnímáním a pamětí, řečí, kterou vyjadřujeme myšlenku
  • myšlenkové procesy probíhají na bázi pojmů, které vyjadřujeme slovy
  • pojem (dům) není totožný s pojmenováním (barák, obydlí, stavení)
  • při myšlení řešíme problém na základě
  • a) algoritmu= už známá cesta(gramatika)
  • b) tvůrčí= (spojte 4 body jednou čarou)

 

Řešení problémů

  • setkání s problémem
  • přípravná fáze= objevení, pochopení problému
  • vlastní řešení
  • verifikace= ověření nápadu
  • analýza= rozebírání informací na části
  • syntéza= spojování informací do celku
  • srovnání= třídění, uspořádání
  • abstrakce= vyčleňování podstatných a obecných znalostí
  • kategorizace= zařizování znaků a vlastností do kategorií
  • generalizace= zobecňování
  • indukce, dedukce, průnik, negace, implikace
  • konvergentní myšlení= hledá několik různých postupů řešení
  • intuice= schopnost bezprostředně postihnout pravdu bez logického úsudku
  • analogie= způsob usuzování na základě podobnosti s jinými jevy či objekty

 

Emoce, city a stavy pozornosti

  • emoce= psych. procesy hodnotící zkušenosti, situace a události (prožívání a reakce na vnější podněty), zcela subjektivní

Znaky citů

  • a) jsou subjektivní, jedinečné
  • b) spontánní, nezávislé na vůli
  • c) předmětné= spojené s věcí, osobou či myšlenkami
  • d) aktuální
  • e) polarita= mohou přecházet z libých do nelibých

 

Stavy pozornosti= proces vnímání na jeden či více jevů

  • bezděčná= neuvědomujeme si, že vnímáme
  • záměrná= upíráme pozornost záměrně, abychom se něco naučili
  • psych. stavy= vyjadřují celkové psych. prožívání člověka v určitý moment (uvolněnost, vzrušení, napětí)
  • poměrná stálá charakteristika psych. dění člověka v určitém období

 

Aktivace psych. stavů

  • na aktivaci závisí různá úroveň psych. stavů, zvýšená aktivace připravuje organismus ke zvýšenému výkonu
  • a) nízká= spánek, svalová relaxace, mozková aktivita
  • b) snížená= přechod mezi bděním a spánkem, objevuje se se při silné únavě či psych. poruchách
  • c) střední= organismus se bez problémů soustředí a vykonává činnosti
  • d) zvýšená= zvýšené úsilí a vypětí, krátkodobé trvání
  • e) vysoká= vzrušení, podráždění
  • polarita= každý psych. stav může mít svůj protiklad
  • proměnlivost= stavy se mění vlivem působení vnějších i vnitřních podmínek
  • relativní stabilita= ke změnám stavu dochází s určitým zpoždění
  • individuální variabilita= formování a průběh psych. stavů u jedince je podmíněn vlastnostmi osobnosti
  • pozornost= psych. stav projevující se soustředěným vnímání
  • pozornost zkracuje reakční dobu, zlepšuje učení a zapamatování
  • zaměřenost= člověk si vybírá jen určité předměty pozornosti, které se dostávají do centra vědomí
  • soustředěnost= stupeň aktivity naší psychiky
  • a) bezděčná pozornost= podnícená změnou prostředí bez vědomého cíle či vůle, upoutávána také podněty, které se ukázaly důležité v průběhu života, rychle upoutána a rychle pomíjí
  • b) záměrná pozornost= slouží k realizaci dlouhodobé činnosti (učení).
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!