Otázka: Struktura osobnosti, třídění psychických jevů
Předmět: Společenské vědy, Psychologie
Přidal(a): Natálie Urbanová
Definice:
- osobnost=člověk se všemi svými psychickými, biologickými a sociálními znaky
- každá osobnost je odlišná, buď individuálně či typologicky
- novorozeně není osobností
Přehled složek osobnosti
- fyzická biologická-vzhled, zdravotní stav, kondice, pohlaví, věk
- sociální stránka-zařazení do společnosti
- psychická stránka
- psychické procesy (spojeny a působí navzájem)
- psychické stavy (odlišují jedince)
- psychické vlastnosti (schopnosti, vědomosti, dovednosti)
- osobnost (charakter, temperament, zájmy, cíle)
Psychická struktur osobnosti
- tvořena uspořádáním psychických vlastností a rysů osobnosti
Psychické vlastnosti osobnosti
- trvalé charakteristiky jedince, kterými se vyznačuje a projevuje
Rysy osobnosti
- psychické vlastnosti člověka projevující se v chování a jednání (submisivita, dominance, svědomitost, sebedůvěra)
Typ osobnosti
- extraverze=zjišťuje kvalitu a kvantitu mezilidské interakce
- přívětivost=zjišťuje kvalitu mezilidské orientace od soucítění po nepřátelství
- svědomitost=souvisí s individuální úrovní při organizaci, motivaci a vytrvalosti
- emoční stabilita= zjišťuje míru působení
- intelekt, kultura, otevřenost ke zkušenosti
Základní rozdělení
- Psychické vlastnosti – temperament, charakter, osobnosti, motivy a postoje, vůle
- Psychické procesy – poznávací (vnímání, fantazie, myšlení)
- procesy paměti (zapamatování, uchování)
- motivační procesy (citové)
Psychické vlastnosti
Temperament
- soubor dynamických vlastností člověka, rysů jeho osobnosti, ovlivňující prožívání a chování člověka svojí intenzitou a střídání
- u každého jedinečný, může se během života trošku měnit
- Hippokrates=zabývá se lidskými tekutinami, který v určitém množství vytváří typologii jedince
- a) sangvinik (krev)
- b) cholerik( žluč)
- c)melancholik (černá žluč)
- d)flegmatik (hlen)
Jung dělí typy člověka na introverta a extroverta
Schopnosti
- vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem k vykonání určité činnosti
- u každého jedinečné, záleží na vlohách
Stupně schopností
- a) nadání= souhrn schopností umožňující nadprůměrné výkony
- b) talent= souhrn schopností umožňující vynikající výkony
- c) genialita= mimořádně rozvinutý talent
Inteligence
- označení pro rozsah určitých kognitivních schopností (učení, řešení, přizpůsobování)
- schopnost orientovat se, myslet správně, být soudný, správně se vyjadřovat
- a) fluidní= vrozená inteligence, nemění se během života
- b) krystalická = souvisí s proseccem učení, rozvíjená po celý život
- c) EQ
- d) sociální
- e) dovednosti= učením získaná dispozice ke správnému vykonávání
- f) vědomost= souhrn osvojených poznatků
- g) návyk= opakování získaných sklonů k určitým činnostem
Kreativita
- vytváření nových originálních postupů
Charakter
- soubor psych. vlastností (poz. i neg. projevující se v jednání a myšlení člověka)
Motivy a postoje
- motivy= pohnutky psych. příčiny lidské činnosti zaměřené na uspokojení potřeb člověka
- potřeba= stav nedostatku či nadbytku vedoucí k činnosti k uspokojení
- 1. signální soustava-pudové potřeby (živočišné, vrozené)
- 2. signální soustava-získané potřeby (vzdělání, kultura duše, umění, estetika, etika)
- ambice= forma ctižádosti, cílevědomosti pro vlastní uplatnění a vyniknutí
- postoje= sklony člověka reagovat na různé situace, předměty a osoby ustáleným způsobem
- vlivněny charakterem člověka a hodnotami na jejichž základně dosahuje svých cílů
Volní vlastnosti
- od slova vůle
- vlastnosti podmíněné vůlí člověka (pracovitost, obětavost, sebeovládání, spolehlivost)
Psychické procesy
Vnímání
- psych. proces, kterým zachycujeme to, co zrovna působí na naše smyslové orgány z okolí
- počitky= jednodušší jednotka vnímání, kterou si prakticky neuvědomujeme
- skládá se nám do vjemů, které vytváří naše vnímání
- podle účasti smyslu rozeznáváme vnímání – zrak, sluch, čich, hmat, chuť
- vnímání je ovlivněno předchozí zkušeností
- na základě vnímání se rozvíjí představování a fantazie
- pokud na nás působí více podnětů, tak budeme vnímat ten nejdůležitější
- ovlivněno zkušeností, pamětí, myšlením, city, psych. stavy a vlastnostmi
- 1. smysl se u člověka rozvíjí sluch – odhad vzdálenosti, prostorová orientace, má na starosti motoriku
Poruchy vnímání
- kvantitativní – málo slyšet, špatně vidět
- kvalitativní – iluze, halucinace
Smyslové klamy
- a) objektivní (tyčka ve vodě vypadá zlomená)
- b) subjektivní – nechorobná= optické zkreslení předmětu
- chorobná= stihomamy, halucinace, schizofrenie
- afektivní= emoční stav člověka
- negativní= např. ztracené klíče které mám v ruce
Druhy fantazie
- rekonstrukční= vytvoření představy na základě popisu
- tvůrčí= vytváření relativně nových představ
- bezděčná, záměrná= (bezděčná-samy ve spánku; záměrná-vědomě vytváříme představy)
- vědomí, podvědomí, nevědomí
Paměť
- schopnost člověka pamatovat, uchovat a vybavovat informace
- emoce a psych. stav ovlivňují uložené informace
- v první hodinách zapomene 56%
- do roku 25 je člověk si schopen si zapamatovat abnormální počet informací, poté se to snižuje
- a) neúmyslná= snadno si zapamatuji to co mě zajímá
- b) úmyslná= zapamatování za účelem splnění cíle
- druhy paměti= krátkodobá, dlouhodobá, kolektivní paměť lidstva
Procesy učení
- učení= celoživotní proces související s rozvojem osobnosti, etap života, získávání zkušeností
- důležitější jsou podněty, kterým je člověk vystaven a podmínky ve kterých se jedinec učí
- reflexy= vrozené reakce
- instinkty= vrozený způsob chování
- matekognice a metakognitivní strategie= pro správné učení je potřeba správné motivace
Komplexní formy učení
- a) získávání informací
- b) transformace informací
- c) ověřování informací
Druhy učení
- a) senzomotorické= rozboj poznávání pohybové stránky činnosti
- b) vědomostní= osvojování si poznatků
- c) intelektové= osvojování řešení problémů a úloh
- d) sociální= učení se žít mezi lidmi
Myšlení a řeč
- psych. proces, který slouží k řešení problémů
- úzce souvisí s vnímáním a pamětí, řečí, kterou vyjadřujeme myšlenku
- myšlenkové procesy probíhají na bázi pojmů, které vyjadřujeme slovy
- pojem (dům) není totožný s pojmenováním (barák, obydlí, stavení)
- při myšlení řešíme problém na základě
- a) algoritmu= už známá cesta(gramatika)
- b) tvůrčí= (spojte 4 body jednou čarou)
Řešení problémů
- setkání s problémem
- přípravná fáze= objevení, pochopení problému
- vlastní řešení
- verifikace= ověření nápadu
- analýza= rozebírání informací na části
- syntéza= spojování informací do celku
- srovnání= třídění, uspořádání
- abstrakce= vyčleňování podstatných a obecných znalostí
- kategorizace= zařizování znaků a vlastností do kategorií
- generalizace= zobecňování
- indukce, dedukce, průnik, negace, implikace
- konvergentní myšlení= hledá několik různých postupů řešení
- intuice= schopnost bezprostředně postihnout pravdu bez logického úsudku
- analogie= způsob usuzování na základě podobnosti s jinými jevy či objekty
Emoce, city a stavy pozornosti
- emoce= psych. procesy hodnotící zkušenosti, situace a události (prožívání a reakce na vnější podněty), zcela subjektivní
Znaky citů
- a) jsou subjektivní, jedinečné
- b) spontánní, nezávislé na vůli
- c) předmětné= spojené s věcí, osobou či myšlenkami
- d) aktuální
- e) polarita= mohou přecházet z libých do nelibých
Stavy pozornosti= proces vnímání na jeden či více jevů
- bezděčná= neuvědomujeme si, že vnímáme
- záměrná= upíráme pozornost záměrně, abychom se něco naučili
- psych. stavy= vyjadřují celkové psych. prožívání člověka v určitý moment (uvolněnost, vzrušení, napětí)
- poměrná stálá charakteristika psych. dění člověka v určitém období
Aktivace psych. stavů
- na aktivaci závisí různá úroveň psych. stavů, zvýšená aktivace připravuje organismus ke zvýšenému výkonu
- a) nízká= spánek, svalová relaxace, mozková aktivita
- b) snížená= přechod mezi bděním a spánkem, objevuje se se při silné únavě či psych. poruchách
- c) střední= organismus se bez problémů soustředí a vykonává činnosti
- d) zvýšená= zvýšené úsilí a vypětí, krátkodobé trvání
- e) vysoká= vzrušení, podráždění
- polarita= každý psych. stav může mít svůj protiklad
- proměnlivost= stavy se mění vlivem působení vnějších i vnitřních podmínek
- relativní stabilita= ke změnám stavu dochází s určitým zpoždění
- individuální variabilita= formování a průběh psych. stavů u jedince je podmíněn vlastnostmi osobnosti
- pozornost= psych. stav projevující se soustředěným vnímání
- pozornost zkracuje reakční dobu, zlepšuje učení a zapamatování
- zaměřenost= člověk si vybírá jen určité předměty pozornosti, které se dostávají do centra vědomí
- soustředěnost= stupeň aktivity naší psychiky
- a) bezděčná pozornost= podnícená změnou prostředí bez vědomého cíle či vůle, upoutávána také podněty, které se ukázaly důležité v průběhu života, rychle upoutána a rychle pomíjí
- b) záměrná pozornost= slouží k realizaci dlouhodobé činnosti (učení).