![]()
Otázka: Supervize v sociální práci
Předmět: Metody sociální práce
Přidal(a): Sagitt
O co se jedná?
- Odborné metodické vedení, nástroj propojující teorii s praxí a integruje osobnosti s profesí
- Smysl → rozvíjet profes. dovednosti, posilovat vztahy v prac. týmu a nacházet řešení problematic. situací
- Zvyšuje účinnost práce zaměřením se na její cíle, zvyšuje i kvalitu práce zaměřením se na průběh
- Obsahuje složky nadhledu a dohledu a zaručuje dobrou úroveň odbornosti jak obl. schopností, vědomostí a dovedností, tak v obl etické a hodnotové
Cíle
- Úkol SPV je zaručovat dobrou úroveň práce v dané odbornosti
- Řídící fce = spadá sem hodnocení a posuzování prac výkonu, cílem je pochopení profesionál hodnot
- Vzdělávací fce = předávání zkušeností z dobré pxe, cílem je rozvoj osobnosti
- Podpůrná fce = projevuje se nesením prac zátěže, sdílením, předáváním pracovního odhodlání a naděje Rozvoj profesionality = rozvoj dovedností a porozumění v práci, vzdělávání se, posilování nezávislosti, zvyšování sebejistoty v práci, rozpoznávání a efektivnější využívání vlastních os zdrojů
- Reflexe práce s klientem = získává zpětnou vazbu, zkušenosti od ostatních pracovníků i supervizora,
- Rozvoj os pracovníka = bránit se vyhoření, mít na koho se obrátit s těžkostmi
- Rozvoj org a jejích sl = přispět k naplnění zákl. et. pravidel své profese
Typy
- a) Dle obsahu: SPV incidentu (náhlý problém) x SPV 1 konzultace x SPV případová (celý případ)
- b) Z hled. času: Pravidelná x Příležitostná x Krizová
- c) Dobrovolná x Nedobrovolná
- d) Přímá (=supervizor účastní jednání s klientem) x Nepřímá (=videozáznam, vyprávění)
- e) Externí x Interní
Průběh
- 1) Navázání kontaktu a prvotní zakázka (určení cíle SPV z pohledu zadavatele)
- 2) Práce na zakázce (zjištění potřeb supervidovaného: co je problém?)
- 3) Uzavření kontraktu (sepsání smlouvy)
- 4) Vlastní supervizní práce (1x měs., kladení ot., vytváření přehledu o případu)
- 5) Shrnutí průběhu práce (reflexe spolupráce, závěrečná zpětná vazba pro supervizora)
Balintovské skupiny
- Expozice případu = supervizor vyzývá účastníky ke krátkému předložení případu, účastníci příběh představí, následně vybírá z dané NA případů, vybraný případ je podrobně představen
- Otázky = ostatní členové sk pokládají ot k dané problematice
- Fantazie = všichni sdělují, co je k případu napadlo, mohou popisovat i nejrůznější své fantazie/obr
- Praktické náměty a řešení = účastníci sk navrhují řešení situace
- Vyjádření prognostiky = předkladatel příběhu dostává opět prostor, aby vše pečlivě zhodnotil
Syndrom vyhoření
- Stav chronického stresu → ten vede k fyzickému a emocionálnímu vyčerpání, cynismu a odloučení, dokonce i pocitům méněcennosti a nedostatku úspěchu = syndrom vyhasnutí/vyprahlosti.
Projevy
- Psychické (negativní postoj k sobě samému, bezmoc, deprese)
- Fyzické (únava, bolesti hlavy, poruchy spánku)
- Sociální (lhostejnost vůči druhým, omez kontaktu s blízkými)
Fáze
- Nadšení (vel očekávání, naděje a ideály, práce baví, uspokojuje, plno energie a času na práci)
- Stagnace (počáteční nadšení opadá, volný čas nechce už věnovat práci/přátelům/koníčkům)
- Frustrace (pochybnosti o smysluplnosti práce, pochybnosti o volbě zaměstnání)
- Apatie (práce pouze jako zdroj financí, přesné dodržování pracovní doby)
- Vyhoření + intervence (fyz i psych vyčerpání org a je nutná intervence zvenčí)