Otázka: Syndrom vyhoření, supervize
Předmět: Společenské vědy
Přidal(a): zd.polackova
SYNDROM VYHOŘENÍ
= stav psychického, fyzického a emocionálního vyčerpání
- Způsobené dlouhodobým stresováním v emocionálně těžkých situacích
- Vzniká u jinak zdravého člověka
Proces vyhoření
- Nadšení
- Přestává nacházet smysl své práce, pracuje „za něco“
- Ztráta úcty k druhým a k vlastnímu životu
Obtíže pomáhajících profesí
- Pracovník musí navázat kontakt se všemi klienty
- Konflikt mezi požadavky klienta a možnostmi sociálního pracovníka
- Citlivější pracovníci mohou mít pochybnosti, jestli jsou dobrými pracovníky
- Pracovník od sebe hodně očekává
- Pracovník má problém přijímat pomoc od druhých
- Organizace preferuje bezproblémového a silného pracovníka
- Nejnáročnější práce je s klienty, kteří nejsou v zařízení dobrovolně, u vážně postiženými a umírajícími klienty
Projevy
- Deprese
- Lhostejnost
- Ztráta citlivosti pro potřeby klientů
- Cynismus
- Práci věnuje jen nutné minimum energie
- Ztráta sebedůvěry
- Preferuje administrativní činnosti
- Důraz klade na mzdu
- Omezuje komunikaci a kolegy
- Často nemocný
Základní předpoklady pro vznik syndromu vyhoření
- Přítomnost stresorů
- Obavy, aby dobře zvládl péči, obavy z kritiky
- Frustrace
- Nedostatek uznání a respektu
- Negativní vztah mezi spolupracovníky
- Vliv prostředí
Co můžeme pro sebe udělat
- Péče o sebe a zdravý životní styl
- Sociální opora
- Setkávání se s kolegy
- Profesní růst
- Není nutné zůstávat za cenu ztrát
- Raději změna než ztratit duševní pohodu a zdraví
SUPERVIZE
- Metoda, která umožňuje pochopit, co brání pochopení mezi pracovníkem a klientem nebo navzájem mezi kolegy
- Může se zabývat i kazuistikou obtížného případu
- Využívá se v profesích zaměřených na práci s lidmi
- Může chránit před syndromem vyhoření
- Zodpovědnost zůstává na klientovi
- Předpokladem je, že pracovník má zájem poskytovat kvalitní péči a chce změnit slabá místa
Supervizor
- Odborný pracovník se supervizním výcvikem
- Většinou psycholog, pedagog, speciální pedagog nebo sociální pracovník
- Externí nebo interní
- HLAVNÍ ÚKOL → pomáhat pracovníkům v práci a v její reflexi
- Nabídne pohled zvenčí, své zkušenosti
- U složitých případů je pracovníkovi oporou
- Vybízí k novým postupům
Supervidovaný
- Pracovník, který chce řešit svou práci
- Jednotlivec i skupina
- Volí téma a má chuť na něm pracovat
Cíl supervize 1
- Krátkodobé
- Získávání profesionálních dovedností
- Vytvoření základních podmínek pro úspěšnou práci
- Dlouhodobé
- Monitorace plánů osobního rozvoje pracovníků
- Harmonizace fungování celé organizace
Cíl supervize 2
- Vzdělávací
- Rozvoj dovednosti, vědomostí
- Podpůrné
- Naučit se hovořit o prožívání náročných situací
- Supervizor je ochotný pochopit náročnou práci s klienty
- Řídící
- Supervizor je určitou kontrolou kvality
- Ale konečná zodpovědnost je na pracovníkovi
- Supervizor pomáhá najít dobré způsoby péče
- Supervizor je určitou kontrolou kvality
- Naučit se hovořit o prožívání náročných situací
Základní znaky špatné supervize
- Ponižování, kritizování
- Špatný vztah mezi supervizorem a supervidovaným
- Nekompetentnost supervizora
Formy supervize
- Podle počtu účastníků
- Individuální
- 1 pracovník a 1 supervizor
- Skupinová
- Supervizor a 8 – 10 pracovníků
- Podle frekvence
- Pravidelná
- Příležitostná
- Krizová (aktuální)
- Individuální