![]()
Otázka: Teorie v sociální práci
Předmět: Metody sociální práce
Přidal(a): Sagitt
Eklektický přístup
Laura Epsteinová (r1992 vytvořila typologii eklektických modelů)
- Model systematické integrace (vytvoří integrovaný model s jasnými kritérii pro výběr teorií a poznatků)
- Pragmatický model (jednotlivci/sk si vytvářejí soubor teorií založené na jejich zkušenostech a potřebách)
- Model systematické selekce (SP volí 1 model jako hl, ten pak obohacuje hl myšlenkami)
- Model nahodilých aplikací (socprac nahodile sbírá poznatky, které v příhodné chvíli aplikuje)
Důvody použití:
- Klient má možnost těžit ze všech dostupných poznatků
- Empirické zkušenosti získané v pxi jsou platné a měly by ovlivnit teorii
- Teorie pokrývají různé úrovně a obl, proto se mohou vhodně doplňovat
- Řada aspektů různých teorií je shodná či obdobná
- Lidské bytí je mnohostranné, a proto můžeme předpokládat, že ji nelze vyložit 1 teorií
Rizika eklekticismu → výsledný efekt eklekticismu závisí na:
- Míře dovedností socprac a jeho schopností plánovat, promýšlet a s teoriemi pracovat (míra zkušeností)
- Plánování a org – neplánované předcházení od 1 zp práce ke 2, může být nebezp a pro klienta škodlivé
Humanistické a existenciální teorie
(v SP je na oba směry nazíráno jako na humanistické)
- Oba směry se soustřeďují na člověka jako na autonomní os, která má ze všech okolností hodnotu
- Zaměřují se na vnitřní svět člověka (úkolem je pomáhat lidem)
- 3 oblasti
- V reflexi sebe samých = poznání sebe sama
- V odhalování významů, které pro ně daná situace může mít
- V pochopení
- Sociální práce pomáhá klientům odhalovat různé významy jejich zkušeností (klient = expert na jeho vlastní život)
- Ke klientovu soc zázemí a k jeho osobnosti přistupuje jako k prostředku řešení problémové situace
Terapeutické systémy
- Rogersova terapie – přístup orientovaný na klienta, vyžaduje kongruenci (=jednání v souladu se svým prožíváním)
- Perlsova tvarová terapie – dialog pacienta a terapeuta (vede klienta k uvědomování si toho, co dělá a jak to prožívá)
- Franklova logoterapie a existencionální analýza „jaký smysl chci dát svému životu?“ (když není touha naplněna → frustrace → existenční vakuum → čl pochybuje o smyslu svého živ → deprese → až sebevražda)
- Transakční analýza Erik Berne: rozebírá stavy EGA (rodič X dítě X dospělý)
-
- Rodič (chování převzaté od rodičů; pravidla a příkazy), Dítě (pozůstatky duševního stavu z dětství – citový ráz
– spontánnost, zvědavost), Dospělý (vlastní zkušenosti + rozum) - Opakující se chování v živ = HRY – postaveny na komunikaci, mezilid. vztahy (záleží jaký stav ega)
- Rodič (chování převzaté od rodičů; pravidla a příkazy), Dítě (pozůstatky duševního stavu z dětství – citový ráz
- Systematický přístup – „v každém je něco dobrého“ (hledá ve zlém, zrnka toho dobrého)
Přístup orientovaný na úkoly
= vznikl v rámci SP, inspiroval se teorií soc učení
- Efektivita spočívá v myšlence, že malý úspěch rozvíjí sebedůvěru
- Lidé se více angažují v úkolech, které si sami zvolili (SP pomáhá klientovi rozhodnout, jaké úkoly chce plnit, co chce dělat)
- Základním rysem přístupu je partnerství, vůdčí autoritou je klient sám (staví na klientových silných str)
- Používá: interpersonální konflikty, neuspokojení ze soc vztahů, problémy s formální org., potíže v naplňování rolí, problémy vznikající v souvisl. se soc změnami, reaktivní emocionální úzkost
Realizuje se v 6 krocích:
- Příprava (ověření legitimity intervence)
- Vyjasnění klientových zájmů (explorace problémů)
- Dohoda o cílech (shoda socprac s klientem na směru změny)
- Formulace o plnění úkolů (socprac a klient si domluví frekvenci, délku kontaktu a konkrétní úkoly)
- Ukončení vztahu (projevuje se intervence od začátku, klient by měl vědět, jak dlouhá bude spolupráce)
- Zpětná vazba (testuje se, zda a jak bylo úsilí socprac úspěšné)
Principy pro formulování cílů:
- Nejlepší cíl je ten, který si klient zvolil sám
- Cíl nebo změna musí být realistická, dosažitelná
- Zvolený cíl by neměl nikoho jiného poškodit
Používané techniky:
- Správné kladení ot, aktivní naslouchání a povzbuzování, sběr info, periodizace problémů (třídíme klientovo problémy dle závažnosti – které nejvíce zatěžují/nejtěžší důsledky/nejsnadněji řešitelné)