Otázka: Trh
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Petra Prečanová
Základní subjekty trhu
V ekonomickém systému vystupují tři subjekty které plní určité úlohy:
1. Domácnosti
- jsou to jednotlivci nebo rodiny kteří přijímají důchod (mzdy, plat, výhra)
- určují nabídku prac. Síly
- spoluurčují poptávku po zboží, penězích
- spoří (půjčují si)
- platí daně
2. Firmy, organizace, podniky
– jsou to jednotky, které podnikají a usilují o dosažení zisku
– určují nabídku zboží a služeb
– spoluurčují nabídku po zboží a pracovní síle
– platí daně
– půjčují si
– určují ceny a mzdy
3. Státní správa (stát)
- spoluurčují poptávku po zboží a pracovní síle
– vybírají daně
– stát je specifický subjekt jehož cílem je trh ovlivňovat jako
prodávající – státní podniky
kupující – státní zakázky
Trh– je to místo, kdese setkává nabídka s poptávkou za účelem směňování
Zboží – jsou statky a služby, které jsou určeny ke směně na trhu
Vlastnosti zboží:
užitná hodnota – spočívá v uspokojení konkrétní lidské potřeby
směnná hodnota – projevuje se v ceně
Základem ceny je hodnota zboží, kterou určiují výrobní faktory
Cena zboží se na trhu může lišit od jeho hodnoty kvůli nabídce a poptávce
Členění trhu
1. Podle území
- místní – Zelný trh
– národní – plodinová burza
– mezinárodní – veletrhy BVV
2. Podle předmětu koupě a prodeje
– trh zboží a služeb
– dílčí (1 druh)
– agregátní (všechny druhy)
– trh výrobních faktorů (práce, půda, kapitál)
– trh finanční (peníze, kapitál)
Nabídka S (supply)
– je to množství zboží které dodávají výrobci na trh za určitou cenu
- vyjadřuje vztah mezi množstvím nabízeného zboží Q a cenou P, za kterou jsou prodávající ochotni prodat
- s rostoucí cenou roste množství nabízeného zboží
Ochota prodávajícího co nejvíce prodat za co nejvyšší cenu
Nabídku ovlivňuje:
– cena
– náklady výroby a obchody
– výrobní podmínky – počasí
Poptávka D (demand)
– je to množství zboží které je kupující ochoten koupit za určitou cenu
– vyjadřuje vztah mezi množstvím poptávajícího zboží Q a jeho ceny P
– pro kupující je výrobek tím přijatelnější čím menší je cena
Ochota kupujícího co nejvíce koupit za co nejmenší cenu
Poptávku ovlivňuje:
– cena
– změna počtu kupujících
– změna velikosti důchodů – mzda, plat, daně
– preference – móda, zvyky, změny potřeb
– změna cen substitutů
Substitut – jsou to zaměnitelné statky (chleba – rohlík, kafe – čaj)
Tržní rovnováha
- vzniká v místě kde se střetává nabídka s poptávkou. V tomto bodě existuje tzv. Rovnovážná cena za kterou je kupující ochoten nakoupit a zároveň výrobce (prodejce) ochoten vyrobit (prodat).
Při jiné ceně než je cena rovnovážná vzniká:
1. Přebytečná nabídka – je-li nabídka přebytečná výrobci sníží cenu a tím se zvýší poptávka kupujících
– nižší ceny vedou výrobce k omezování výroby – nabídka a poptávka se při určité ceně vyrovnají
2. Nedostatečná nabídka – je-li nabídka nedostatečná, výrobci cenu zvýší, protože část kupujících je ochotna ji zaplatit – dojde ke snížení poptávky, vyšší cena vyvolá větší zájem výrobců o výrobu zboží, tím roste nabídka a cena začne klesat, při určité ceně se nabídka a poptávka vyrovnají.
Pokud si rovnováhu hospodářství nezajistí trh sám, musí zasáhnout stát prostřednictvím nástrojů která má k dispozici (zvýšení nebo snížení daní)