Trh, nabídka a poptávka – maturitní otázka z ekonomie

 

   Otázka: Trh, nabídka a poptávka

   Předmět: Ekonomie

   Přidal(a): Megi

 

 

 

 

Charakteristika

Původně místo, kde se scházeli lidé a vzájemně si vyměňovali (prodávali, nakupovali)výrobky. Vznikl mechanismus výměny zboží -> trh.  Na trhu se nabízelo různé zboží, stejné zboží, vznikla cena jako výraz výše nákladů a ochoty výrobky koupit. Přebytek výrobků , které chtěl výrobce směnit za jiné výrobky  -> zboží

Směna hodnot prošla historickým vývojem, během něho se objevily peníze jako prostředek směny.

 

Nyní   místo, kde se střetává nabídka s poptávkou(dochází ke směně statků a služeb)

  • Na trhu dochází k výměnné činnosti, mezi jednotlivými ekonomické subjekty.
  • Trh je hlavní prvek tržního mechanismu (poptávka, nabídka, cena)

 

Členění trhu

  1. Dle množství a druhu zboží
    • dílčí (zabývá se pouze jedním druhem zboží)
    • agregátní (trh veškerého zboží)
  2. Z hlediska územního i věcného
    • Místní
    • Národní
    • Mezinárodní či světový
  3. Z hlediska předmětu koupě
    • trh výrobků a služeb (trh produktů)
    • trh práce, půdy a kapitálu (trh výrobních faktorů)
    • trh peněz (související s trhem kapitálu)

 

Tržní mechanizmus

Základ tržního mechanizmu tvoří trh, místo kde se střetávánabídka,poptávka a tvoří se ceny statků a služeb.

Je tedy založen na existenci tří základních prvků-poptávky, nabídky, ceny

 

Účastníky  trhu jsou:

  • Domácnost
    • Nakupují statky a služby, nabízí výrobní faktory (nabízí svou práci firmám, může nabízet pozemky, nemovitosti, nabízejí i kapitál, protože si ukládá úspory do bank  a  banky je dále půjčují  firmám
    • Domácnosti mají svou mzdu a rozhodnou se za co ji utratí
  • Firmy
    • Vyrábějí výrobky a nabízí služby, podle toho co lidé chtějí, poptávají práci od domácností, většina zaměstnanců je závislá na výrobě, službách a poptávají kapitál a půdu
  • Stát
    • Největší zaměstnavatel, zaměstnává policii, armádu, úředníky,….
    • Poptává výrobky a služby(během  krize zasahuje)
    • Reguluje ekonomiku prostřednictvím daní, zákonů, minimální mzdy, dotace

 

Substitut a komplement:

  • Substitut
    • Je nahraditelný produkt (houska, rohlík)
    • Růst ceny jednoho produktu vede k růstu poptávky druhého, který je levnější
  • Komplement
    • nenahraditelný doplňkový výrobek ( auto – benzín).
    • Růst ceny jednoho zboží  vede k poklesu poptávky obou zboží.

 

Konkurence

Forma volné soutěže, kdy mezi sebou firmy bojují o postavení na trhu a získání co největšího množství zákazníků. Trh vyžaduje konkurenci.

 

Dokonalá a nedokonalá konkurence:

  • Dokonalá konkurence
    • Ekonomická fikce, ideální situace, která neexistuje, pomocí ní se vysvětluje nedokonalá konkurence, která v praxi existuje
    • Existoval by volný vstup na trh, mohl by podnikat úplně každý
    • Všechny výrobky by byly stejné ve stejné kvalitě
    • Všechny výrobky by měly stejnou cenu, ani poptávka a nabídka by neovlivnily cenu
    • K dokonalé konkurenci se nejvíce blíží trh se zemědělskými plodinami

 

  • Nedokonalá konkurence
    • Existuje, stav na trhu, kdy je porušena aspoň jedna z podmínek-dokonalé šíření informací, všechny výrobky jsou stejné, velký počet výrobců, nulové náklady na vstupu a výstupu.

 

 MONOPOL

  • Jediná firma na trhu – ČEZ, Česká pošta.
  • Je nejvíce škodlivý, stanovuje vysokou cenu, která je vyšší než náklady a nemusí zlepšovat kvalitu.
  • Pokud chce zvýšit zisk, tak zvýší cenu výrobku místo toho, aby vyráběl více výrobku.
  • Nabízí ojedinělý produkt, který nenabízí nikdo jiný.
  • Nejsou časté – monopoly, hl. v rozvojových zemích (výskyt).

Důvody vzniku:

  • Přirozené (přírodními podmínkami např. lázně, doly)
  • Vlivem státu (ovlivňuje odvětví)
  • Fungování tržního mechanismu (firma vytlačila z odvětví další firmy)

 

MONOPSON

  • Situace, kdy je jeden kupující na trhu (armáda).

 

OLIGOPOL

  • Méně škodlivý, je to situace, kdy je málo firem v odvětví
  • Všechny firmy nemají informace o odvětv.
  • Firmy nabízejí podobný produkt
  • Typy:
    • Smluvní oligopol – firmy se spolu domlouvají na stejné ceně, chovají se jako monopol = kartelová dohoda.
    • Dominantní firma – situace, kdy je jedna velká firma, která určuje podmínky chování a několik malých firem se musí přizpůsobit.

 

MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE

  • Nejméně škodlivá forma nedokonalé konkurence
  • Existuje hodně nabízejících firem
  • Nabízejí různý produkt, který se navzájem může nahradit (pekárny, textil, automobily)
  • Firmy zvyšují kvalitu, zvyšují služby pro zákazníka
  • Cena se stanovuje na základě nákladů a s ohledem na konkurenční firmy

 

Poptávka a grafické vyjádření:

Poptávka

  • Množství statků a služeb, které je kupující ochoten koupit v určitém místě a čase a za určitou cenu. Cena je základním faktorem poptávky.

Typy:

  1. Individuální – jeden poptávající
  2. Tržní – po jednom druhu výrobků nebo služby, od všech kupujících
  3. Celková (agregátní) – souhrnná poptávka po všech výrobcích a službách od všech zákazníků

 

Vlivy působící na poptávku:

  • Cena zboží, nabídka zboží, propagace zboží, zvyklosti, sezonost, kvalita, konkurence, kupní síla, dostupnost,substitut, komplement, roční období, zvyky, móda, změny potřeb

Cenová pružnost: reakce na změnu ceny v závislosti na změnu poptávaného množství

 

Nabídka a grafické vyjádření:

Nabídka

  • množství služeb a výrobků, které je prodávající ochoten prodat za určitou cenu, v určitém čase, a určitém místě, je funkcí ceny, funguje cenová pružnost
  • Cena musí být dostatečně vysoká na to, aby pokryla náklady a firmy měly  zisk
  • Tvoří ji firmy.

 

KŘIVKA NABÍDKY:

  • Nabídku lze znázornit pomocí grafu, ten ukazuje vztah mezi cenou a množstvím.
  • Firmy jsou ochotné dávat větší množství výrobků, nabídek a víc služeb, pokud je cena vysoká.

 

Vlivy působící na nabídku:

-cena, množství, náklady výroby a obchodu, poptávka, změna výrobních podmínek,změna kapitálové výnosnosti, změny organizace trhu, změna daňové politiky státu, počasí,..

 

Tržní rovnováha

Na trhu se nabídka a poptávka vzájemně ovlivňují, tím ovlivňují  výši ceny.

Trh je v rovnováze          ->           Rovnovážná cena                    ->                   Nabídka = Poptávka

Tržní nerovnováha             ->        Tržní cena                      ->            změna Nabídka/Poptávka





Další podobné materiály na webu: