Otázka: Trh, nabídka a poptávka
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Megi
Charakteristika
Původně místo, kde se scházeli lidé a vzájemně si vyměňovali (prodávali, nakupovali)výrobky. Vznikl mechanismus výměny zboží -> trh. Na trhu se nabízelo různé zboží, stejné zboží, vznikla cena jako výraz výše nákladů a ochoty výrobky koupit. Přebytek výrobků , které chtěl výrobce směnit za jiné výrobky -> zboží
Směna hodnot prošla historickým vývojem, během něho se objevily peníze jako prostředek směny.
Nyní místo, kde se střetává nabídka s poptávkou(dochází ke směně statků a služeb)
- Na trhu dochází k výměnné činnosti, mezi jednotlivými ekonomické subjekty.
- Trh je hlavní prvek tržního mechanismu (poptávka, nabídka, cena)
Členění trhu
- Dle množství a druhu zboží
- dílčí (zabývá se pouze jedním druhem zboží)
- agregátní (trh veškerého zboží)
- Z hlediska územního i věcného
- Místní
- Národní
- Mezinárodní či světový
- Z hlediska předmětu koupě
- trh výrobků a služeb (trh produktů)
- trh práce, půdy a kapitálu (trh výrobních faktorů)
- trh peněz (související s trhem kapitálu)
Tržní mechanizmus
Základ tržního mechanizmu tvoří trh, místo kde se střetávánabídka,poptávka a tvoří se ceny statků a služeb.
Je tedy založen na existenci tří základních prvků-poptávky, nabídky, ceny
Účastníky trhu jsou:
- Domácnost
- Nakupují statky a služby, nabízí výrobní faktory (nabízí svou práci firmám, může nabízet pozemky, nemovitosti, nabízejí i kapitál, protože si ukládá úspory do bank a banky je dále půjčují firmám
- Domácnosti mají svou mzdu a rozhodnou se za co ji utratí
- Firmy
- Vyrábějí výrobky a nabízí služby, podle toho co lidé chtějí, poptávají práci od domácností, většina zaměstnanců je závislá na výrobě, službách a poptávají kapitál a půdu
- Stát
- Největší zaměstnavatel, zaměstnává policii, armádu, úředníky,….
- Poptává výrobky a služby(během krize zasahuje)
- Reguluje ekonomiku prostřednictvím daní, zákonů, minimální mzdy, dotace
Substitut a komplement:
- Substitut
- Je nahraditelný produkt (houska, rohlík)
- Růst ceny jednoho produktu vede k růstu poptávky druhého, který je levnější
- Komplement
- nenahraditelný doplňkový výrobek ( auto – benzín).
- Růst ceny jednoho zboží vede k poklesu poptávky obou zboží.
Konkurence
Forma volné soutěže, kdy mezi sebou firmy bojují o postavení na trhu a získání co největšího množství zákazníků. Trh vyžaduje konkurenci.
Dokonalá a nedokonalá konkurence:
- Dokonalá konkurence
- Ekonomická fikce, ideální situace, která neexistuje, pomocí ní se vysvětluje nedokonalá konkurence, která v praxi existuje
- Existoval by volný vstup na trh, mohl by podnikat úplně každý
- Všechny výrobky by byly stejné ve stejné kvalitě
- Všechny výrobky by měly stejnou cenu, ani poptávka a nabídka by neovlivnily cenu
- K dokonalé konkurenci se nejvíce blíží trh se zemědělskými plodinami
- Nedokonalá konkurence
- Existuje, stav na trhu, kdy je porušena aspoň jedna z podmínek-dokonalé šíření informací, všechny výrobky jsou stejné, velký počet výrobců, nulové náklady na vstupu a výstupu.
MONOPOL
- Jediná firma na trhu – ČEZ, Česká pošta.
- Je nejvíce škodlivý, stanovuje vysokou cenu, která je vyšší než náklady a nemusí zlepšovat kvalitu.
- Pokud chce zvýšit zisk, tak zvýší cenu výrobku místo toho, aby vyráběl více výrobku.
- Nabízí ojedinělý produkt, který nenabízí nikdo jiný.
- Nejsou časté – monopoly, hl. v rozvojových zemích (výskyt).
Důvody vzniku:
- Přirozené (přírodními podmínkami např. lázně, doly)
- Vlivem státu (ovlivňuje odvětví)
- Fungování tržního mechanismu (firma vytlačila z odvětví další firmy)
MONOPSON
- Situace, kdy je jeden kupující na trhu (armáda).
OLIGOPOL
- Méně škodlivý, je to situace, kdy je málo firem v odvětví
- Všechny firmy nemají informace o odvětv.
- Firmy nabízejí podobný produkt
- Typy:
- Smluvní oligopol – firmy se spolu domlouvají na stejné ceně, chovají se jako monopol = kartelová dohoda.
- Dominantní firma – situace, kdy je jedna velká firma, která určuje podmínky chování a několik malých firem se musí přizpůsobit.
MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE
- Nejméně škodlivá forma nedokonalé konkurence
- Existuje hodně nabízejících firem
- Nabízejí různý produkt, který se navzájem může nahradit (pekárny, textil, automobily)
- Firmy zvyšují kvalitu, zvyšují služby pro zákazníka
- Cena se stanovuje na základě nákladů a s ohledem na konkurenční firmy
Poptávka a grafické vyjádření:
Poptávka
- Množství statků a služeb, které je kupující ochoten koupit v určitém místě a čase a za určitou cenu. Cena je základním faktorem poptávky.
Typy:
- Individuální – jeden poptávající
- Tržní – po jednom druhu výrobků nebo služby, od všech kupujících
- Celková (agregátní) – souhrnná poptávka po všech výrobcích a službách od všech zákazníků
Vlivy působící na poptávku:
- Cena zboží, nabídka zboží, propagace zboží, zvyklosti, sezonost, kvalita, konkurence, kupní síla, dostupnost,substitut, komplement, roční období, zvyky, móda, změny potřeb
Cenová pružnost: reakce na změnu ceny v závislosti na změnu poptávaného množství
Nabídka a grafické vyjádření:
Nabídka
- množství služeb a výrobků, které je prodávající ochoten prodat za určitou cenu, v určitém čase, a určitém místě, je funkcí ceny, funguje cenová pružnost
- Cena musí být dostatečně vysoká na to, aby pokryla náklady a firmy měly zisk
- Tvoří ji firmy.
KŘIVKA NABÍDKY:
- Nabídku lze znázornit pomocí grafu, ten ukazuje vztah mezi cenou a množstvím.
- Firmy jsou ochotné dávat větší množství výrobků, nabídek a víc služeb, pokud je cena vysoká.
Vlivy působící na nabídku:
-cena, množství, náklady výroby a obchodu, poptávka, změna výrobních podmínek,změna kapitálové výnosnosti, změny organizace trhu, změna daňové politiky státu, počasí,..
Tržní rovnováha
Na trhu se nabídka a poptávka vzájemně ovlivňují, tím ovlivňují výši ceny.
Trh je v rovnováze -> Rovnovážná cena -> Nabídka = Poptávka
Tržní nerovnováha -> Tržní cena -> změna Nabídka/Poptávka