Otázka: Učení
Předmět: Společenské vědy
Přidal(a): Rosova12
Základní popis
- Učení je interakce s prostředím
- Probíhá při všech lidských činnostech
- Získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu života
- Získávání předpokladů pro plný, aktivní a tvořivý život
- Zvyšování možností člověka
- Osobnost se rozvíjí neustále
Základní dělení učení:
- Hry
- Učební činnost
- Pracovní činnost
- Činnosti ve volném čase
Fáze učení
- 1. Motivační (Proč?)
- 2. Poznávací => člověk proniká do úkolu-k řešení problému využívá minulé zkušenosti, získává další potřebné informace k řešení
- 3. Výkonná => došlo k pochopení a vyřešení úkolu-problému naučené a osvojení učebního materiálu
- 4. Kontrolní => prověřujeme si správnost svého řešení
Formy učení
- Krátce => Při cestě domů nebo do školy, o přestávce
- Dlouze => Doma
- Rozmanitě => Potichu, nahlas, samostatně- nejlépe všemi smysly
- Střídavě => Zatěžujeme mozková centra (AJ X MAT)
- Nutný je pravidelný režim pro domácí přípravu => vytvoříme si návyk
Druhy učení
- Učíme se poznatkům => osvojování vědomostí a informací
- Senzomotorické učení => smyslově pohybové
- Učení intelektovým činnostem => rozvoj myšlenkových procesů
- Sociální učení => osvojování soc. dovedností- komunikace, interakce díky sociálního učení se formují motivy a charakter
Výsledky učení
- Vědomosti =>soustavy představ a pojmů
- Dovednosti => Senzomotorické (psaní, pletení)
- Intelektové (řešení soustavy rovnic…)
- Sociální (vést skupinu, vcítit se, spolupráce)
- Návyky => dílčí psych. Předpokladů vybízejí vv určité situaci k určitému chování
- K osvojení vědomostí, dovedností a návyků dochází záměrně i bezděčně
- Jednotlivé druhy učení jsou navzájem propojené
- Fyziologickým základem učení je mechanismus, který vytváří dočesné nervové spoje, pokud tyto spoje neposilujeme, vyhasnou
Faktory ovlivňující učení
- Kognitivní a studijní typ osobnosti
- Postup při učení-metody
- Výsledky z předchozího učení
- Motivace
- Přítomný stav jedince (napjatá situace, nemoc)
- Psychologické rysy a vlastnosti jedince
- Vnější podmínky (obsah učiva, vybavení, postoje, emoční atmosféra)
Selhávání při učení
- Všechny faktory navzájem souvisí
- Nejsou vždy v souladu
- Není snadné odhalit příčin selhávání při učení
Chyby v učení
- Vždy souvisí s postupný procesem osvojování vědomostí a dovedností
- Nejsou projevem neschopnosti => není důvod k trestu, ale jsou předmětem pro další práci
- Je třeba zjistit, jak došlo k chybě, v čem je podstata => najdeme cestu k odstranění chyby
Biologická determinace
- Dědičnost
- Dědičná výbava => vrozené předpoklady = dispozice vlohy
- Nejvíce temperament, pak schopnosti a nejméně rysy osobnosti
- Vlivy na dítě – v prenatálním, perinatálním, postnatálním
Sociální determinace
- Soc. prostředí = rodina, vrstevníci, zájmové skupiny, způsob výchovy
- Výchova=je záměrné, cílevědomé a soustavné působení na jedince
- Cíl = vytvořit u jedince takové vlastnosti, které odpovídají stanoveným výchovným cílům společnosti (normy chování)
Sebepojetí
- Soubor pojmů k sobě samému
- Sebepoznávání (poznávací)
- Sebehodnocení (emočně hodnotící)
- Seberealizace (volná)
Skupiny postojů
- Reálné já – jaký jsem, co umím, kam patřím
- Zrcadlové já – jak mě vidí ostatní, soc. okolí
- Ideální já – jaký bych chtěl být, kým bych se chtěl stát
Budování sebepojetí
- Probíhá od raného dětství při soc. interakci
- Základem je láska, úcta, porozumění, přiměřené požadavky
- !! Neneseme zodpovědnost za to, že nedosáhneme toho, co si ostatní lidí myslí, že byste měli dosáhnout !!