Otázka: Vývoj výchovy od pravěku
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): jakty
PRAVĚK
-
Výchova pokusem a omylem
-
Chlapci a dívky se vychovávali jinak
→ chlapci lovit a chránit
→ dívky udržovat oheň, sbírat plody
-
Učení hrou
-
Žádné tresty
-
Na konci tohoto období (pravěku) přestávají kočovat → přenášení zkušeností z generace na generaci
-
Diferenciace rolí – ne všichni dělají totéž, objevují se privilegovaní
-
Výchova je spojena s vírou – rituály (zkoušky dospělosti,…)
-
Poprvé se projevuje instituce učitele – šaman, který přenáší vědomosti a informace vybraným „žákům“.
-
Edukační proces – zkoušky (přirozený důsledek → zkusíš → zvládneš nebo nezvládneš)
STAROVĚK
Mezopotámie, Egypt, Čína, Indie
-
Dochází k rozdělení obyvatelstva do vrstev podle majetku → tím vznikají rozdíly ve výchově
-
Dům tabulek (Mezopotámie) – vzdělávací instituce
-
Vynález písma (obrázkové, později písmové)
-
Největší váhu ve vzdělávacím procesu bylo náboženství. Až na dalším místě bylo počítání, čtení a psaní
-
Způsob vyučování spočíval na drilování a tresty
-
Vznikají chrámové (duchovní) školy
-
Vojenská a úřednická výchova
-
Vzdělávání patřilo pouze mužům
STAROVĚK
Řecko
Sparta – vojenský stát → vyspělé zemědělství, vzdělání – tělesná stránka
Athény – kulturní stát → obchodní stát, rozvinuté řemeslo, vyspělejší vzdělání na více stránek člověka – rozumová složka, umění a estetika
-
Ve Spartě se uplatňovala koedukace (vzdělávání obou pohlaví), v Athénách se vzdělávali pouze chlapci
-
Víra má velký vliv
-
Plnoprávný občan ve Spartě byl ve třiceti letech, v Athénách již ve dvaceti letech
-
Kalokaghatia – ideál
-
V tomto období probíhá veliký rozvoj filozofie (Sokrates)
-
V Athénách se vyučovalo – psaní, počítání, čtení, umění (hra na nástroj, zpěv, tanec), víra a pohybová výchova
-
Vojenská výchova v Athénách probíhala pouze dva roky
-
PAIDAGOGOS – otrok, který doprovázel děti do školy, většinou byl vzdělaný – pomáhal dětem s úkoly,…
-
Sofisté – soukromí učitelé, byli svobodní, filozofovali, učili starší děti – rétoriku, právo, přírodní vědy, dělali výklady
-
Sokrates – snaží se zaměřit na objektivní pravdu, odklání se od vesmíru, ale zaměřuje se k člověku
STŘEDOVĚK
-
Rozpad Římské říše, zrovnoprávnění a šíření křesťanství (313) – nositelka vzdělání
-
Církevní výchova jen pro muže
-
Šlechta poskytovala vzdělání všem, ale mezi způsob a jak dlouho výchova trvala, byl velký rozdíl
Muži → soukromí učitelé
→ posíláni na panství
Ženy → zůstávali doma – učili se vyšívat, příst, zpívat, náboženství
-
Do 10 let – základní vzdělání – náboženství, poslušnost
-
V 10 letech byli posílání na jiné panství
-
Do 14 let – pážecí výchova
Bohatší → panošové
Chudší → zbrojnošové
-
Sedmero rytířských cností, umění – náboženství, střelba, jezdectví, hudba (tanec, hra na nástroj, poezie), plavání, šer, hra dámy
-
Po pážecí výchově se vraceli zpět na svá panství (cca ve 21 letech)
-
Začala se poskytovat institucionální vzdělání – kláštery
-
Klášterní školy, katedrální školy (při biskupství)
-
Mnohem později vznikají farní školy
-
Sedmero svobodných umění
-
Trivium – rétorika, dialektika, dramatika
-
Kvadrivium – aritmetika, geometrie, astronomie, muzika + náboženství a latina
-
-
Vzniká měšťanská výchova
-
Náboženství, sedmero svobodných řemesel (zemědělství, obchod, lov, lodní doprava, zbrojířství, lékařství)
-
Začali vyučovat v mateřském jazyce
-
Vznikají první univerzity
-
První univerzity po Evropě:
-
r. 1088 Bologna (Itálie)
-
r. 1150 Sorbona (Paříž)
-
r. 1167 Oxford (Anglie)
-
r. 1175 Modena (Itálie)
-
r. 1209 Cambridge (Anglie)
-
r. 1212 Salamanca (Španělsko)
-
-
Praha ve 14. Století měla 20 tisíc obyvatel, Brno 8 tisíc, ale nízký počet gramotných
-
23. Ledna 1347 papežská bulla umožňuje v Praze zřídit univerzitu, která vzniká 1348 jako Pražská univerzita, měla 4 fakulty: artistickou, teologickou, lékařskou a právnickou. Udílí tituly bakaláře, mistra a doktora
-
Artistická má charakter přípravný pro další studium, trvá 1,5 až 2 roky
-
r. 1366 je založena Karlova kolej – celibát pro 12 mistrů Sedmera svobodných umění (Carolinum)
-
V r. 1409 přináší Dekret Kutnohorský volební práva Němců v poměru 3:1, což vyvolalo nevoli např. u Mistra Jana Husa
-
Další středoevropské univerzity po Praze:
-
r. 1364 Krakov (Polsko)
-
r. 1365 Vídeň
-
r. 1367 Pécs (Maďarsko)
-
r. 1386 Heidelberg (Německo)
-