Otázka: Vývojová psychologie
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Marťas
-etapy vývoje jedince
-měníme se po stránce psychologické, biologické a sociologické
-dělíme život z hlediska věku
- Období=Prenatální
– nitroděložní vývoj, největší roli hraje kondice těhotné ženy(psychická pohoda) - Období=Rané dětství
Etapa – 1 měsíc života novorozenec, adaptace na změnu, dominantné je spánek
2.Etapa – kojenecké – nejdelší rok života(1rok), základem smyslové poznání, uchopován věcí, strkání do úst, otáčení se(plazení se), reaguje na rodič, pokus o řeč(roste pasivní sl. Zásoba), sed, chůze po čtyřech, na konci pokus o chůzi
3.etapa – batolící věk(1-3), odpoutání od matky, začíná si hrát se svými vrstevníky
Koperníkovská revoluce – dítě poznává, že není středem po zornosti -> raná puberta, já sám, prosazování své osobnosti
„proč?“
základní hygienické návyky( mytí rukou, sám se nakrmí - Mladší školní věk(6-11)
– nástup do školy (1. Stupeň), začíná rozvíjet rozumové poznání - Puberta(starší školní věk)
-nejdříve u dívek
-vzpoura proti autoritám
-očekávaná , pozitivní deviace
->testování hranic v procesu socializace
-rozumové, logické myšlení, usuzování
-velmi rychlé učení
-vynikající sl. Zásoba
-15. Ukončen růst dívek
-fyzické dozrávání
-končí ukončením základního vzdělání - Adolescence (15-22)
-psychické a sociální dozrávání
-začít svůj život mimo rodiče
-ukončení vzdělávacího procesu
-na vrcholu vzdělání, psychická a fyzická kondice
-plnoletost - Dospělost
Fáze=Mladá dospělost (20-30) – rodina manželství výchova dětí
2.Fáze=střední dospělost – plni plánů a ideí
-30-45
-dobudování domova, kariéra - Krize středního věku
45-50
-rekapitulujete(co jsi za život udělal, co jsi chtěl, nechtěl)
-více to dopadne na muže v 50ti, chtějí se rozvádět, nové rodiny
„syndrom opuštěného hnízda“
-zdravotní problémy - Pozdní dospělost
-60-70
-ne moc dobrá fyzička
„syndrom zbytečného člověka“ - Stáří
-zmenšená pohyblivost
-samota, opuštěnost - Smrt
Psychopatologie
-duševní choroby
-příčiny vzniku
-třídí je
-psychohygiena
-psychické deviace
Příčiny:
- Biogenní
-zvýšený předpoklad vzniku duševních chorob
-dědičnost, zvýšená náchylnost (slabá, nevyrovnaná, labilní), poškození zárodku během těhotenství nebo při porodu - Somatogení
-poškození mozku a analyzátoru během života
-úraz, infekční choroba, fyziologické změny(toxikomanie, stařecká demence) - Psychogení
a)dlouhotrvající vnitřní konflikty
b)civilizační stavy(deprese, frustrace)
c)akutní psychotraumata (ztráta blízkého člověka, účastník dopravní nehody)
-> posttraumatický stres - Sociogenní
-nepříznivé sociální prostředí(nešťastné manželství)
-poruchy adaptačních mechanismů(mechanismy, které nám pomáhají zvládat změny)
->přestěhování; aktivní pracovní život->odchod do důchodu; syndrom prázdného hnízda)
-psychická infekce(starání se o psychicky nemocného), sledujete na sobě, že máte stejné příznaky(přenášení nálad)
Druhy duševních chorob:
- Postihující psychickou funkci – poruchy učení
-dyslexie(čtení
-dysgrafie(psaní)
-dyskalkulie - Postihující proces
-proces vnímání, porucha řeči, citů - Postihující celou osobnost
– neurózy, psychopatie, oligofrenie, psych. Úchylky
Neurózy
-narušuje běžné mezilidské vztahy
-opakovaně vyvolává konflikty -> neadekvátní rce.
-záchvat, opakované bolesti hlavy, únava, nutkavé myšlenky
– jen při pomyšlení, že se má s někým setkat, už má špatnou náladu
-afektové reakce
typy:
- Neurostemie
-nejlehčí průběh
-zvýšená únava, poruchy činnosti vnitřních orgánů
-uvědomuje si a dá se to zvládnout - Hysterie
-stav, kdy dochází k výkyvům v emociální činnosti spojené s fantazií
-90% dominantní u žen
-centrem pozornosti, nekritický ke své osobnosti
-zvýšená citlivost
-hraje roli člověka s kladnými vlastnostmi, obětování->dojde k afektu, po afektu neví co říkala-> ví to, ale nechce to zlepšit - Psychopatie
-psychopat
-viditelná na první pohled „podivín“
-touha po moci vládnout
-silné sexuální zážitky
-znásilnění, únos, ublížení na zdraví, fetišismus
-porucha citů
!nebezpeční – nadprůměrně inteligentní člověk -> rafinovanost (mají vše připravené, nechtějí se léčit, uvědomují si to
Úchylky
– vrozené
-v období puberty
-některé jsou nebezpečné víc, některé míň
-léčení dlouhodobé-> v ústavech
Člověk v náročných situacích
Stres
Deprese
Deprimace
Frustrace
Ego-obranné mechanismy
- Agrese
a)verbální- u dívek
b)neverbální- fyzické útoky - Projekce
-hledání viny někde jinde
-obviňujeme lidi, u kterých víme, že nám to odpustí - Sublimace
-náhrada činnosti, která mi nejde, za tu co mi jde - Únik
hledám něco, čím to můžu nahradit, abych tomu unikl - Identifikace
-naplňování snů, přání, přes jiného clověka
-rodiče->děti - Regrese
-návrat do předcházející etapy života
-tam kde mi bylo nejlépe
=infantilismus – u dospělých - Stereotypizace
-něco osvědčeného používám pořád a na všechno
Psychohygiena – najít si čas na sebe