Otázka: Vznik a vývoj psychologie, disciplíny, směry
Předmět: Společenské vědy, Psychologie
Přidal(a): Natálie Urbanová
Pojetí duše-předvědecká fáze
Platón
- vliv na vývoj psychologie spíš negativní z vědeckého hlediska
- stojí si za tím, že informace získané smysly jsou klamné
- hájí názor, že skutečné vědomosti jsou pouze získatelné pomocí pojmů, abstrakcí – tudíž dedukcí
- skutečnost se skládá z idejí, které jsou věčné a sídlí v duši, hmotné předměty jsou pomíjivé
- duše je nezničitelná a čistá, tělo podléhající zkáze a rozkladu, touhy a vážně jsou zdroj hříchu a trýzně
- asketický (odříkavý) život filozofa vede k životu kladnému
- podstata duše je pohyb, duševní aktivity souvisejí s jejím vnitřním pohybem, mlčí, co je zdroj pohybu k Bohu dospějeme, když budou všechny tři úrovně v rovnováze
- tvrdí, že rozum sídlí v mozku, duch v hrudním koši a choutky v břišní dutině, vše spojené míchou a mozkem, city putují krevními cévami
- choutky by neměly být odstraněny, ale ovládány
- Duše obývající tělo se objevuje ve třech úrovních
- jako myšlení či rozum
- duch neboli vůle
- choutky nebo touha
Aristoteles
- podstatu duše nazývá formou těla, esence je schopnost žít
- část duše, kde se odehrává myšlení nazývá psyché
- duše není oddělitelná od těla a ani její konkrétní části
- smysly nám přinášejí vjemy světa, paměť umožňuje uchovávat tyto vjemy, představivostí si zase zobrazím elementální obrazy a z nahromaděných představ odvozujeme obecné ideje
- nevěří, že se duše rodí s poznáním
Plotínos
- tělo je vězení pro duši, on byl tím zahanben
- smyslové vjemy považuje za méně důležité než myšlení
- nejvyšší moudrosti dosáhneme, pokud duše v extázi vymaníme z těla a dokáže vnímat mimozemské skutečnosti
- Nad materiálním fyzickým světem existuje trojí absolutní svět
- To (Bůh)
- Duch čili intelekt nebo mysl
- odraz představy Toho a Duše, která vzhlíží k Duši či přírodě a svět smyslů
Demokritos
- veškerá hmota je složená z neviditelných částic různých tvarů různě pospojovaných nelze zjistit, zda naše vjemy správně odráží svět či je naše vnímání stejné s ostatními
John Locke
- mysl je zaopatřena zkušenostmi
- každý člověk je schopen se starat o svou duši
- nelze existenci vrozených idejí doložit, je to zjevné v oblasti morálky, která je důsledkem výchovy
- idea Boha není vrození, Bůh vybavil lidskou mysl vlastnostmi-smysly, vnímavost, inteligence, čímž podal důkaz o svém bytí
- člověk není schopen duševní obsah tvořit či ničit
- smyslové vnímání-počitky a vjemy vnějších objektů-barva, chuť, vůně, teplo, bolest, chlad
- reflexe-vnímání činností myslí – vnímání, myšlení, pochybování, zdůvodňování, poznávání, chtění a další děje, které si uvědomujeme
- jednoduché ideje-mysli přijímá pasivně zdroje jednoduchých idejí pomocí smyslového vnímání i reflexe
- složené ideje – vytváří psychika z jednoduchých idejí, hlavně z
- pospojování několika jednoduchých idejí v jednu složenou
- nacházení spojitosti mezi idejemi a abstrakcí vedoucí ke vzniku obecných idejí (krása, vděčnost)
Vědecká fáze
- Gestaltismus (tvarová a celostní psychologie)
- zakladatelé: Max Wertheimer, Wolfgang Krohler
- hledá řešení, jakým způsobem vnímáme věci kolem sebe
- zákon blízkosti= tendence vnímat podobné objekty jako skupiny
- zákon podobnosti= smíšené skupiny podobných objektů vidíme po skupinách
- zákon směru= v obrázcích hledáme čáry s nepřerušeným pokračování
- zákon výstižnosti= tendence vidět nejjednodušší tvar
- zákon dobrého tvaru= tendence doplňovat obrazce
Behaviorismus
- zakladatel: John Watson
- říká, že mysl je černá skřínka, ke které objektivními metodami nelze proniknout
- chování člověka je chápáno jako reakce na podněty
- psychologie=studium chování
- snaha opustit zkoumání subjektivních pocitů a zaměřit se na zkoumání chování člověka
Psychoanalýza
- zakladatel: Sigmund Freud
- rozbor duše, snaha proniknout do podvědomí člověka
- nevědomí má vliv na naše chování (sen)
- nevědomá přání a jiné obsahy se navenek projevují, to jsou chybné úkony – nesmyslná přeřeknutí
Analytická psychologie
- zakladatel: Carl Gustav Jung
- nevědomí= jedinec je svázán s veškerým lidstvem, přírodou a celým vesmírem
- každý má možnost uskutečnit sám sebe, osvobodit se od stáda, vyhnout se tomu být jako ostatní
- osobní nevědomí – získané, závislé na historii jedince; vzniká ze zapomenutých, potlačených a vytěsněných zážitků a myšlenek, které nebyly tak traumatické, aby byly vědomě registrování; vyjevuje se ve snech a fantaziích
- komplexy-v osobním nevědomí; zážitky, které se vymkly kontrole; vznikají z významných traumatický zážitků, obvykle jeden přitáhne další podobné a komplexy se zvěstují a vznikají trsy
Experimentální psychologie (elementová)
- zakladatel: W. Wundt
- účel je studium přímo pozorovatelného chování
- Wundt studoval vztah drážděním smyslových orgánů fyzikálními podněty a zkušenost
- 3 kvality pocitů-libost/nelibost, napětí/uvolnění, vzrušení/uklidnění
zkušenost má dva aspekty
- obsah, který je v ní dán
- vztah k tomuto obsahu
Humanistická psychologie
- zakladatelé: Maslow, Rogers
- člověk je aktivní tvůrce své existence zaměřen na pozitivní seberozvíjení
- důraz kladen na prožitek životních situací
Proudy
Humanistická psychologie
- zahrnuje klasickou psychoanalýzu, analytickou psychologie, neopsychoanalýzu
- vychází z názoru, že lidské projevy jsou souhrn vědomých a nevědomých procesů
- zabývá se především podvědomím
- život člověka se řídí dvěma pudy-k životu, sebedestrukci
Neobehaviorismus
- zakladatel: Tolman
- klade důraz na chování a metodu reakce
- zkoumá reakce přesněji a podrobněji než behaviorismus
Kognitivní psychologie
- zakladatel: George Kelly
- chápe lidskou smysl jako systém zpracování informací
- zkoumá smyslové poznávání, představivost, fantazii, myšlení, dovednost a intelekt
Transpersonální psychologie
- zabývá se mimořádnými změněnými stavy vědomí pomocí meditace, požiti psychotropních látek,
- mystickými praktikami a rituály.