Téma: Zdroje tlaku pneumatických obvodů
Předmět: Mechatronika
Přidal(a): David Veselík
Tlak je stlačený vzduch. Nejprve uvedu vlastnosti stlačeného vzduchu a posléze o samotných zdrojích tlaku.
Výhody a nevýhody pneu systémů:
- Možnost rozvodu na delší vzdálenosti + nepotřebuje odpadové větve rozvodu + možnost rychlých pohybů + snadná regulace – omezená síla – problematické dosažení pomalých, plynulých pohybů – nepřesné zastavovaní v meziplochách
- V pneumatických logických i silových obvodech slouží tlakový vzduch jednak k přenosu informace (tlak existuje = logická jednička, tlak neexistuje = logická nula) a jednak k přenosu energie.
Elektromotor:
- Je zdrojem mechanické síly kompresoru.
- Převádí elektrickou energii na energii mechanickou.
Kompresor:
Regulace kompresorů:
- 1) vypnout – zapnout (menší typy)
- 2) běh naprázdno – pro větší setrvání hmoty
- 3) regulace otáček
Kompresor je stroj určený ke stlačování (kompresi) plynů a par. Příklad principu u pístového kompresoru:
V pístovém kompresoru se vzduch stlačuje pod pístem, který se pohybuje ve válci sem a tam podobně jako píst ve spalovacím motoru automobilu. Pístem pohybuje kliková hřídel poháněná elektromotorem. Při pohybu pístu jedním směrem se vzduch nasává, při pohybu zpět se stlačí a pak se vhání z válce do tlakové nádoby, které si také říká vzdušník a je to nejnápadnější část kompresoru. Jakmile je ve vzdušníku dostatečný tlak vzduchu, tlakový spínač vydá signál k vypnutí kompresoru. Vzduch je ze vzdušníku odebírán, a tím se v něm tlak snižuje. Klesne-li tlak o nastavenou hodnotu (obvykle 2 bary), spínač opět kompresor zapne.
Pístové kompresory se konstruují jako axiální a radiální
- Axiální: pohyb pístu je rovnoběžný s osou hnaného hřídele
- Radiální: pohyb pístu je kolmý na osu hnaného hřídele.
- Zubové: skládají se ze 2 spolu zabírajících, čelních kol, která jsou uložena ve skříni.
Lamelové: hlavní část lamelového kompresoru tvoří skříň s oválnou komorou, v niž je uložen rotor s radiálními lamelami. Vyznačují se tichým chodem.
Šroubové: 2 šroubovice zapadají do sebe, vzduch je tlačen po jejich obvodu na straně skříně, vynikají tichým chodem.
Manometr: Měří tlak vzduchu ve vzdušníku.
Vzdušník – zásoba stlačeného vzduchu:
- Vyrovnává, kumuluje vzduch vyrobený kompresorem a zajišťuje plynulé zásobování stlačeným vzduchem rozvodnou síť.
- Vyrovnává kolísání tlaku v síti, odstraňuje tlakové rázy.
- Umožňuje dimenzovat velikost kompresorů, na průměrnou spotřebu sítě.
- Při výpadku kompresoru dodává určitou dobu stlačeného vzduchu do sítě.
Pístové kompresory se konstruují jako axiální a radiální
- Axiální: pohyb pístu je rovnoběžný s osou hnaného hřídele
- Radiální: pohyb pístu je kolmý na osu hnaného hřídele.
Zubové: skládají se ze 2 spolu zabírajících, čelních kol, která jsou uložena ve skříni.
Lamelové: hlavní část lamelového kompresoru tvoří skříň s oválnou komorou, v niž je uložen rotor s radiálními lamelami. Vyznačují se tichým chodem.
Šroubové: 2 šroubovice zapadají do sebe, vzduch je tlačen po jejich obvodu na straně skříně, vynikají tichým chodem.
Proudové (turbínové):
- Je typ motoru, který se používá v letectví. Pracuje na principu Newtonova zákona o akci a reakci – spaliny vycházející z motoru působí silou opačným směrem na motor, který tím ženou vpřed.
Úprava stlačeného vzduchu:
- Jednotka úpravy obsahuje: filtr, regulační ventil, olejovač (přimazávač), regulátory tlaku. Tyto prvky lze kombinovat do různých funkčních sestav