Metody poznávání klienta – maturitní otázka

 

Otázka: Metody poznávání klienta

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Pozorování

= nejzákladnější metoda, poskytuje poměrně přesný a věrohodný materiál.

 

Fáze

  • 1) Předmět/cíl pozorování (sledujeme motorické jevy, kom., emocionalitu)
  • 2) Pozorování = záznamy z pozorování (formulář, časový snímek, nepřetržitý / retrospektivní)
  • 3) Zpracování závěrečné zprávy = shrnutí výsledků (info o čase, místu, okolnostech a průběhu)

 

Dělení:

  • Individuální X Skupinové
  • Přímé (pozorovatel sám pozorujeme) x Zprostředkované (hodnotíme záznam, někdo situaci nahraje a my to pozorujeme)
  • Zjevné (pozorovatel je vidět = někde stojí) x Skryté (varianta lab. podm)
  • Zúčastněné (pozorovatel se zúčastňuje dění ve sk) – když práce s jednotlivcem =pracuji s ním + pozoruji) x Nezúčastněné (nejsem členem, pozoruji klienta, který něco řeší s pracovníkem/sleduju sk)
  • Krátkodobé (1rázové – v rozmezí 1 týdně) X Dlouhodobé (1r a více)
  • Introspekce (=autopozorování → čl. pozoruje sám sebe → navrhnu, aby si klient zapisoval, jak ostatní reagují na jeho chování – deník)

 

Problémy:

  • Nálada a subjektivní pocit pozorovatele, haló efekt, figura v pozadí…

 

Rozhovor

= nejstarší technika získávání info (založen na bezprostředním kontaktu klienta a socprac)

  • Je dobré si zajistit dobré podm. pro rozhovor → prostředí (neměl by být kratší 30 min a delší než 1h)
  • Dávat pozor na tón hlasu, jasná formulace ot, neverbální projev (když klienta známe nastudovat co se probíralo minule)
  • Provádíme záznamy: zjevná varianta (zapisujeme), skrytá (mikrofon, kamera)

 

Fáze               

  • 1) Zahřívací = úvodní formality, představení, uvítání (k navození atmošky)
  • 2) Fáze jádra = získáme cílené info
  • 3) Závěr = ukončení, zhodnocení, aspekty důvěry

 

Typy

  • a) Standardizovaný (předem formulované otázky)
  • b) Nestandardizovaný (předem promyšlené otázky, ale nejsou přesně formulované)
  • c) Polo-standardizovaný (část otázek připravena, část není přesně formulována)
  • d) Individuální (face2face) x Skupinový (beseda)
  • e) Panelový (rozhovor s respondenty s časovým odstupem)

 

Typy dle účelu             

  • 1) Výchovný = výchovný cíl
  • 2) Diagnostický = 1 z prvních rozhovorů (zjištění info o klientovi, jeho problému)
  • 3) Poradenský = kombinuje se s reálným rozhovorem
  • 4) Terapeutický = léčení klienta (pouze, pokud máme kompetence v nějakých terapiích)

 

Chyby:

  • nepřipravenost, kladení sugestiv./krátce za sebou uzavřených otázek, chyby spojené s neverbalitou

 

Dotazník

  • = písemný zp získávání info (fin i čas vysoce efektivní technika + mohou být ne/anonymní)
  • Za krátký čas získáme info od vel množství respondentů

 

Konstrukce – jasný cíl (komu určen; věk, vzdělání → dle toho volba jazyka)

  • Otázky – cca 15-20, hierarchie (od jednodušších po nejtěžší)
    • Typy: otevřené, uzavřené (NA odpovědí), alternativní (2 možnosti, k 1 přikloníme), kafeterie (více možností, vybíráme 1či3), fiktivní dialog (os ot = klient přikloňuje k nejpřijatelnějšímu).

 

Práce s dokumenty

  • = informační konzervy
  • a) Soukromé; dopisy, deníky, foto (které klient má), vznikají i na zakázku (psychoterapie – klient vede deník)
    → poskytovány se souhlasem klienta, jsou to jeho osobní dokumenty
  • b) Veřejné/úřední – zprávy od odborníků, posudky, rozsudky, zprávy, výpisy (řešíme důvěryhodnost)

 

Obsahová analýza

  • Rozbor dok. → popisuje obsah sdělení př obr., pís forma
  • Zjišťuje se styl myšlení autora

 

Anamnéza

  • = získávání info → získáme anamnézu klienta (díky těm technikám)
  • Autoanamnéza (info od klienta) X Heteroanamnéza (info z jiných zdrojů/posudků/zpráv)

 

Anamnestický rozhovor

  • Uskutečňuje se obvykle v 1. fázi kontaktu s klientem (před šir rozhovorem o vlast problému).

 

Typy

  • Osobní = zahrnuje všechny info o klientovi od narození po současnost
  • Rodinná = rodina jako problém – orientační (ve které se narodil) X prokreační (kterou si vytvořil)
  • Školní a profesní = přechody dětí do jeslí/školky – jak se s tím dítě vyrovnalo, vztah k dětem, jakou škálu dále volí a proč (vliv rodičů), nástup do zaměstnání
  • Zdravotní = prenatální vývoj, průběh porodu, akutní/chronické obtíže
  • Sociální = navazování kontaktů, zda jedinec spol/samotář, soc ukotvení (jaké postavení v rodině/spol),
    jak se podílí na veřejném životě, co očekává od spol
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.