![]()
Otázka: Renesanční sloh
Předmět: Dějiny umění
Přidal(a): kledis
Úvod:
- Od konce 15.stol. z Itálie nejprve v architektuře a sochařství.
- Zprvu renesanční prvky na architektuře gotické.
- Do severní a střední Evropy se stěhovali italští kameníci, zedníci a malíři.
- Severští umělci cestovali do Itálie, aby se naučili novému umění.
- Evropské země potřebovali na osvojení renesančního slohu půl století, potom vytvářeli vlastní národně specifické renesanční umění.
- Mimoitalské renesanční umění vychází z manýrismu.
- Periodizace v Itálii:
- Raná renesance 15.stol. -> Florencie
- Vrcholná nebo klasická renesance 1500 – 1520 -> Řím, Florenci, Benátky
- Pozdní renesance nebo manýrismus 1520 – 1590 -> Řím, Florencie, Benátky, Parma, Vicenza aj.
- Periodizace v Evropě: OD: Konec 15.stol a začátek 16.stol DO: začátku 17.stol.
- Vznik počátek 15.stol. ve Florencii
- Florencie byla městskou republikou
- Kvetl obchod, řemesla, umění
- Rozvoj raného kapitalismu (vznik bank, manufaktur)
- Tíhly k antice à středem zájmu člověk a jeho život.
- Pěstoval se ,,humanismus‘‘ jeho střediskem ,,Platonská akademie‘‘
- Pojem renesance s francouzského ,,Renaissance‘‘ = znovuzrození (italsky: Rinascimento)
- Pokus o politické sjednocení Itálie (nepodařilo se)
- Na konci 15.stol. začaly války o Itálii které nakonec vyhrály Španělé od r. 1544 Itálie pod nadvládou Španělska
- Buržoazní společnost
- Podnítila rozvoj přírodních věd (astronomie, matematika, fyzika, optika, perspektiva, anatomie, mechanika)
- Humanismus:
- Základem Hum. Víra ve schopnosti člověka poznávat a ovládat svět.
- Hum. Byl proti středověké scholastické filozofii a teologii.
- Střediska Hum. Florencie, Řím, Neapol, Ferrara, Benátky, Padov.
- Renes. díla :
- Realistická (měla lidské měřítko a vyjadřovala vůli svých lidských tvůrců)
- Rozvinul se renesanční ,,individualismus a hédonismus‘‘ + sílila touha po požitcích
- Hlavní znaky:
- Realismus (studie anatomie a perspektivy)
- Racionalismus (využívá matematiky k dobytí objemu a prostoru)
- Úsilí o harmonii, vnitřní klid, úměrnost
- Literární díla:
- Zuřivý Roland (Lodovic Ariosta)
- Vladař (Niccolo Machiavelli)
- Dvořan (Baldassar Castiglion)
Architektura:
Francie:
- Užívali renesanční prvky v rámci pozdně gotického slohu.
- Raný dekorativní styl na zámcích:
- Ambois – věž mimů
- Chambord
- Blois
- Fontainebleau – pracovali na něm italští umělci
- Vrcholná díla za krále Jindřicha II.
Pierre Lescot:
- Přestavba pařížského Louvru
P. de l’Orme: - Zámek Anet – navrhl ho
- Tuilerie v Paříži
Španělsko:
- Vládl zde platereskní sloh, kombinující gotickou konstrukci s výzdobnými prvky italské renesance
- Italský vliv se nejsilněji projevil za vlády Filipa II.
J. B. de Toledo: – Escorial – obrovská stavba bez dekorace, 4500 místností
J. de Herrera: – Escorial – obrovská stavba bez dekorace, 4500
Nizozemí:
- Zde v 2.pol. 16.stol.
C. van Vriendt: – radnice v Antverpách – vzorem radnice v Haagu
Anglie:
- Nejdříve jen dekorace staveb.
- Renesanční díla až v 2.pol. 16.stol.
Robert Smythson – Longleat House
Německo:
- Ještě na začátku 17.stol. se stavěli některé kostely z části v gotickém slohu.
- Nejranější památkou: kaple Fuggerů v kostele Sv. Anny v Augsburgu
Uhry:
- Renesance za vlády Matyáše Korvína – renesanční zámky většinou později zničené Turky.
Polsko:
- Za krále Zikmunda I.
- Zámek Wawelu v Krakově
- Zikmundova kaple ve wawelské katedrále
Slovensko:
- Nejdéle působil renesanční sloh na východním Slovensku.
- 1.projevy na počátku 16.stol. – většinou přestavby
- Přestavba hradu v Markušovicích
- Přestavba radnice v Bardejově a Bánské Bystrici
- Po dobytí Budína Turky se opevňovaly hrady, města, přestavovaly se hrady a stavěly se i nové.
- Opevnění hradu Trenčín, Bratislava, Komárno, Zvolen
- Opevnění měst Bánská Štiavnica, Bánská Bystrica
- přestavba hradu Orava
- hrad Červený Kameň u Bratislavy
- V 2.pol. 16.stol. vznik umělecky náročnějších staveb zdobené atikami, štíty, sgrafity
- Charakteristický druh architektury ,,Kaštiel‘‘ = šlechtické sídlo
- Zámek v Betlanovcích, Velké Bytči, Fričovcích
- Renesanční radnice: Přešov, Košice, Levoča
- Renesanční domy:
- Thurzův dům v Prešově
- Rákocziho palác v Prešově
Sochařství:
Francie:
- Sloh sem přinesly italští sochaři ve službách krále Ludvíka XII.
A. a G. Giustové: Náhrobek Krále Ludvíka XII. v katedrále v Saint-Denis - Za vlády Františka I. – italští umělci vyzdobili zámek Fontainebleau (malby i štukové dekorace)
- Za vlády Jindřicha II. se střediskem stala Paříž – francouzští sochaři vystřídali italské sochaře
Germain Pilon: Náhrobek Kateřiny a Jindřicha II. v katedrále Saint-Denis
Španělsko:
- Na počátku 16.stol. s florentskými sochaři.
- Největší katalánský sochař Alonso Berruguete – učil se ve Florencii a Římě. Jeho tvorba rysy španělského umění.
Nizozemí:
- Středisko v Mecheln na dvoře Markéty Rakouské.
- V Antverpách rozvíjel manýristické sochařství Cornelis Floris – výzdoba Antverpské radnice – jeho styl pronikl do Německa a Skandinávie.
Anglie:
- Rozvoj renesančního sochařství brzdilo rušení klášterů – tvorba pouze dekorace krbů a náhrobky.
Německo:
- Vládl zde pozdně gotický sloh
- Prvními představiteli: Adolf Daucher v Augsburgu, Peter Fisher v Norimbergu
- Fisherova dílna se specializovala na bronzové náhrobky – náhrobek císaře Maxmiliána v Innsbrucku
- Vlámský manýrismus uplatnil Alexander Colin v Heidelbergu
Polsko:
- Výzdoba zámku Wawelu
- Náhrobky polských králů v Zikmundově kapli Wawelské katedrály
Slovensko:
- Sochařské práce už v 1. desetiletí 16.stol. – arkýř radnice v Bardejově
- Dílna mistra Pavla z Levoče – renesanční sloh v 2. desetiletí 16.stol.
- Oltář Sv. Jana v kostele Sv. Jakuba v Levoči
- Řada sochařských děl pro Slovensko byla vytvořena ve Vídni:
- Reliéf Sv. Jiří ve Svatém Juru
- Kazatelna v Pezinku
- Náhrobky:
- Alexandra Thurza v Levoči
- Arcibiskupa Oláha v Trnavě
- Anny Erdodyové v bratislavském dómu
- Křtitelnice: v Prešově, Bánské Bystrici, Spišském Štvrtku
Andreas Luttringer : Ronaldova kašna v Bratislavě
Malířství:
Francie:
- První italští malíři, kteří vyzdobili zámek Fontainebleau
- Později domácí malíři, kteří se umělecky nelišili od svých předchůdců
- Vyvíjela se portrétní malba, předním portrétistou byl Francois Clouet
Španělsko:
- Od poslední čtvrtiny 15.stol. od italských malířů
- V 1.pol. 16.stol. italské malířství + vliv nizozemského malířství
- Pro Španělský dvůr pracoval nizozemský portrétista Anthonis Mor, na něj navázal A. S. Coello – zakladatel madridské školy.
El Greco:
- Nejvýznamnější španělský malíř období manýrismu
- Byl Tizianovým žákem a silně na něj zapůsobil i Tintoreto
- Od roku 1577 žil a působil v Toledu
- Ve svém díle spojil byzantskou uměleckou tradici s benátským kolorismem
- Tvořil v duchu Francouzského manýrismu (štíhlé, dlouhé postavy s dlouhými hlavami, sladkým pohledem, nervózníma rukama)
- Teprve ve Španělsku si vytvořil osobitý styl (nepřirozené protáhlé postavy a expresivní barevnost)
- Obsahem jeho obrazů niterná meditace nebo citové vytížení.
- Pro své pojetí náboženského obrazu se dostal do sporu s církví (neslušnost, nevhodný kolorit…)
- V jeho podobiznách je tělesný zjev pouze odrazem niterných stavů a hnutí.
- Byl činný i jako sochař a architekt
Dílo: Pohřeb hraběte Orgaze – dole probíhá pohřební obřad, nahoře uvítání hraběte v nebi
Pohled na Toledo
Nizozemí:
- Zde od počátku 16. století
- Střediskem Antverpy, hlavní představitel Massys
- Přední představitelé: Joos van Cleve, Lucas van Leyden…
- V 2.pol. 16.stol. začaly používat manýrismus na dvorech německých a českých panovníků.
- Nizozemské malířství 16.stol se specializovalo na krajinomalbu – zakladatel J. Patinier
Pieter Brueghel starší:
- Největším nizozemským malířem 16.stol.
- Kreslil pro nakladatelství krajiny a satirické výjevy jako předlohu pro lepty
- Působil i v Itálii kde jeho kreslířský styl ovlivnil Tizian
- Věnoval se především žánrové malbě – dostal přezdívku ,,selský Brueghel‘‘
- Malířské dílo tvořil v krátkém období 12ti let.
- Měl dva syny:
a) Pieter Brueghel mladší – kreslil květinové zátiší
b) Jan Brueghel starší – zvaný ,,květinový brueghel‘‘
Dílo: Cyklus měsíců – známe 5 obrazů : Lovci ve sněhu, senoseč, pochmurný den, žně, návrat stáda
Selská svatba, Selský tanec – Velké figurální kompozice, mají alegorický význam –
Anglie:
- Vedoucí postavení zaujaly portrétisté
- V Londýně působil německý malíř Holbein mladší – miniaturní podobizny manželek Jindřicha VIII.
- Z vlámských portrétistů nejvíce proslul Anthonis Mor
Německo:
- 16.stol. představuje vrcholné období německého malířství a grafiky
- Rozpor mezi německou náboženskou reformací a renesančním humanismem
- nejznámější představitelé: Albrecht Dürer, Hans Holbein ml., Lucas Cranach st.
Albrecht Dürer:
- Norimberský rodák
- Odjel do Itálie, během cesty vytvořil své první samostatné krajinomalby
- Po návratu si v Norimberku založil svou dílnu kde kromě malby (dřevořez, grafika, mědirytina)
- Vynikal jako malíř realistických podobizen, zejména autoportrétů a oltářních obrazů, ale především jako grafik
- Základem jeho umění byla kresba
- Napsal knihy o perspektivě a proporcích lidského těla + je doplnil dřevořezbové ilustrace
Dílo: Apokalypsa, Pašije, Život P. Marie – dřevořezy
Velké Štěstí – představuje bohyni Nemesis
Růžencová Slavnost – kompozice rovnostranného trojúhelníku
Grünewald:
- Byl dvorním malířem kardinála Albrechta Braniborského
- Po vyhoštění z kardinálova dvora se jako stavitel vodních mlýnů uchýlil do Frankfurtu a Halle
Dílo: Isenheimský oltář
Hans Holbein ml.:
- Malíř a grafik, přední světový portrétista
- Působil v Basileji a Londýně
- Vytvořil ilustrační renesanční sloh
Dílo: Podobizny Erasma Rotterdamského, Thomase Mora…
Fresky v Basilejské radnici
Tanec smrti – cyklus dřevořezů
Lucas Cranach st.:
- Zakladatelem saské malířské školy
- Hlavou největší dílny východního a severního Německa
- Byl povýšen do šlechtického stavu
- Dělal obrazy madon, podobizny knížat a reformátorů, Martina Luthera…
- Nejčastější náměty: ,,první hřích‘‘ a ,,Paridův soud‘‘
Rakousko:
- Zde vznik tzv. ,,Podunajské školy‘‘
- přínos krajiny s hustou listnatou a jehličnatou vegetací
- přední představitel Albrecht Altdorfer
Albrecht Altdorfer:
- Působil v Řezně, kde se stal radním a městským stavitelem.
Dílo: Pašijový oltář ve Sv. Floriánu u Lince
Slovensko:
- Nepříznivé podmínky kvůli probíhajícím tureckým válkám
- V nástěnné malbě převládá ornamentální dekorace, figurální kompozice jen zřídka (Bratislavský Hrad)
- Zámky, městské stavby, radnice, brány, zdobili „Sgrafita‘‘
Dílo: Figurální sgrafita na zámku ve Velké Bytči
Alegorie občanských ctností na radnici v Levoči
Šlechtické portrétní galerie Bijanovec, Betlanovec
Užité umění:
Zlatnictví:
- Bohatě zdobené liturgické předměty, zlaté a stříbrné artefakty pro bohaté vrstvy (poháry, zbroj) – dekorované „smaltem“ (emailová technika užívající roztavenou sklovinnou pastu)
- Technikou malovaného smaltu prosluli francouzští zlatníci např. (Léonard Limousin)
Majolika:
- Rozšířena do celé Evropy, v Německu např. kachlová kamna
Tapiserie:
- Nejvýznamnější středisko v Bruselu, kde tvořili nizozemští malíři (B. van Orley)
Nábytek:
- Italský nábytek ovlivnil tvorbu francouzských truhlářů
- Ve Španělsku dostaly nohy stolů a židlí zaoblený tvar – ocenili to v Nizozemí
- V Anglii napodobovali nizozemský nábytek
Sklomalba:
- Hlavní střediska v Kolíně nad Rýnem a ve Štrasburku
- Okna zdobena malovanými erby
Grafika:
- Rozšířena především v Německu (Dürer, Cranach)
