Renesanční sloh – dějiny umění k maturitě (2)

dějiny

 

   Otázka: Renesanční sloh

   Předmět: Dějiny umění

   Přidal(a): kledis

 

Úvod:

  • Od konce 15.stol. z Itálie nejprve v architektuře a sochařství.
  • Zprvu renesanční prvky na architektuře gotické.
  • Do severní a střední Evropy se stěhovali italští kameníci, zedníci a malíři.
  • Severští umělci cestovali do Itálie, aby se naučili novému umění.
  • Evropské země potřebovali na osvojení renesančního slohu půl století, potom vytvářeli vlastní národně specifické renesanční umění.
  • Mimoitalské renesanční umění vychází z manýrismu.
  • Periodizace v Itálii:
  • Raná renesance 15.stol. -> Florencie
  • Vrcholná nebo klasická renesance 1500 – 1520 -> Řím, Florenci, Benátky
  • Pozdní renesance nebo manýrismus 1520 – 1590 -> Řím, Florencie, Benátky, Parma, Vicenza aj.
  • Periodizace v Evropě: OD: Konec 15.stol a začátek 16.stol DO: začátku 17.stol.
  • Vznik počátek 15.stol. ve Florencii
  • Florencie byla městskou republikou
  • Kvetl obchod, řemesla, umění
  • Rozvoj raného kapitalismu (vznik bank, manufaktur)
  • Tíhly k antice à středem zájmu člověk a jeho život.
  • Pěstoval se ,,humanismus‘‘ jeho střediskem ,,Platonská akademie‘‘
  • Pojem renesance s francouzského ,,Renaissance‘‘ = znovuzrození (italsky: Rinascimento)
  • Pokus o politické sjednocení Itálie (nepodařilo se)
  • Na konci 15.stol. začaly války o Itálii které nakonec vyhrály Španělé od r. 1544 Itálie pod nadvládou Španělska
  • Buržoazní společnost
  • Podnítila rozvoj přírodních věd (astronomie, matematika, fyzika, optika, perspektiva, anatomie, mechanika)
  • Humanismus:
  • Základem Hum. Víra ve schopnosti člověka poznávat a ovládat svět.
  • Hum. Byl proti středověké scholastické filozofii a teologii.
  • Střediska Hum. Florencie, Řím, Neapol, Ferrara, Benátky, Padov.
  • Renes. díla :
  • Realistická (měla lidské měřítko a vyjadřovala vůli svých lidských tvůrců)
  • Rozvinul se renesanční ,,individualismus a hédonismus‘‘ + sílila touha po požitcích
  • Hlavní znaky:
  • Realismus (studie anatomie a perspektivy)
  • Racionalismus (využívá matematiky k dobytí objemu a prostoru)
  • Úsilí o harmonii, vnitřní klid, úměrnost
  • Literární díla:
  • Zuřivý Roland (Lodovic Ariosta)
  • Vladař (Niccolo Machiavelli)
  • Dvořan (Baldassar Castiglion)

Architektura:
Francie:

  • Užívali renesanční prvky v rámci pozdně gotického slohu.
  • Raný dekorativní styl na zámcích:
  • Ambois – věž mimů
  • Chambord
  • Blois
  • Fontainebleau – pracovali na něm italští umělci
  • Vrcholná díla za krále Jindřicha II.

Pierre Lescot:

  • Přestavba pařížského Louvru
    P. de l’Orme:
  • Zámek Anet – navrhl ho
  • Tuilerie v Paříži

Španělsko:

  • Vládl zde platereskní sloh, kombinující gotickou konstrukci s výzdobnými prvky italské renesance
  • Italský vliv se nejsilněji projevil za vlády Filipa II.
    J. B. de Toledo: – Escorial – obrovská stavba bez dekorace, 4500 místností
    J. de Herrera: – Escorial – obrovská stavba bez dekorace, 4500

Nizozemí:

  • Zde v 2.pol. 16.stol.
    C. van Vriendt: – radnice v Antverpách – vzorem radnice v Haagu

Anglie:

  • Nejdříve jen dekorace staveb.
  • Renesanční díla až v 2.pol. 16.stol.
    Robert Smythson – Longleat House

Německo:

  • Ještě na začátku 17.stol. se stavěli některé kostely z části v gotickém slohu.
  • Nejranější památkou: kaple Fuggerů v kostele Sv. Anny v Augsburgu

Uhry:

  • Renesance za vlády Matyáše Korvína – renesanční zámky většinou později zničené Turky.

Polsko:

  • Za krále Zikmunda I.
  • Zámek Wawelu v Krakově
  • Zikmundova kaple ve wawelské katedrále

Slovensko:

  • Nejdéle působil renesanční sloh na východním Slovensku.
  • 1.projevy na počátku 16.stol. – většinou přestavby
  • Přestavba hradu v Markušovicích
  • Přestavba radnice v Bardejově a Bánské Bystrici
  • Po dobytí Budína Turky se opevňovaly hrady, města, přestavovaly se hrady a stavěly se i nové.
  • Opevnění hradu Trenčín, Bratislava, Komárno, Zvolen
  • Opevnění měst Bánská Štiavnica, Bánská Bystrica
  • přestavba hradu Orava
  • hrad Červený Kameň u Bratislavy
  • V 2.pol. 16.stol. vznik umělecky náročnějších staveb zdobené atikami, štíty, sgrafity
  • Charakteristický druh architektury ,,Kaštiel‘‘ = šlechtické sídlo
  • Zámek v Betlanovcích, Velké Bytči, Fričovcích
  • Renesanční radnice: Přešov, Košice, Levoča
  • Renesanční domy:
  • Thurzův dům v Prešově
  • Rákocziho palác v Prešově

Sochařství:
Francie:

  • Sloh sem přinesly italští sochaři ve službách krále Ludvíka XII.
    A. a G. Giustové: Náhrobek Krále Ludvíka XII. v katedrále v Saint-Denis
  • Za vlády Františka I. – italští umělci vyzdobili zámek Fontainebleau (malby i štukové dekorace)
  • Za vlády Jindřicha II. se střediskem stala Paříž – francouzští sochaři vystřídali italské sochaře

Germain Pilon: Náhrobek Kateřiny a Jindřicha II. v katedrále Saint-Denis

Španělsko:

  • Na počátku 16.stol. s florentskými sochaři.
  • Největší katalánský sochař Alonso Berruguete – učil se ve Florencii a Římě. Jeho tvorba rysy španělského umění.

Nizozemí:

  • Středisko v Mecheln na dvoře Markéty Rakouské.
  • V Antverpách rozvíjel manýristické sochařství Cornelis Floris – výzdoba Antverpské radnice – jeho styl pronikl do Německa a Skandinávie.

Anglie:

  • Rozvoj renesančního sochařství brzdilo rušení klášterů – tvorba pouze dekorace krbů a náhrobky.

Německo:

  • Vládl zde pozdně gotický sloh
  • Prvními představiteli: Adolf Daucher v Augsburgu, Peter Fisher v Norimbergu
  • Fisherova dílna se specializovala na bronzové náhrobky – náhrobek císaře Maxmiliána v Innsbrucku
  • Vlámský manýrismus uplatnil Alexander Colin v Heidelbergu

Polsko:

  • Výzdoba zámku Wawelu
  • Náhrobky polských králů v Zikmundově kapli Wawelské katedrály

Slovensko:

  • Sochařské práce už v 1. desetiletí 16.stol. – arkýř radnice v Bardejově
  • Dílna mistra Pavla z Levoče – renesanční sloh v 2. desetiletí 16.stol.
  • Oltář Sv. Jana v kostele Sv. Jakuba v Levoči
  • Řada sochařských děl pro Slovensko byla vytvořena ve Vídni:
  • Reliéf Sv. Jiří ve Svatém Juru
  • Kazatelna v Pezinku
  • Náhrobky:
    • Alexandra Thurza v Levoči
    • Arcibiskupa Oláha v Trnavě
    • Anny Erdodyové v bratislavském dómu
  • Křtitelnice: v Prešově, Bánské Bystrici, Spišském Štvrtku

Andreas Luttringer : Ronaldova kašna v Bratislavě

Malířství:
Francie:

  • První italští malíři, kteří vyzdobili zámek Fontainebleau
  • Později domácí malíři, kteří se umělecky nelišili od svých předchůdců
  • Vyvíjela se portrétní malba, předním portrétistou byl Francois Clouet

Španělsko:

  • Od poslední čtvrtiny 15.stol. od italských malířů
  • V 1.pol. 16.stol. italské malířství + vliv nizozemského malířství
  • Pro Španělský dvůr pracoval nizozemský portrétista Anthonis Mor, na něj navázal A. S. Coello – zakladatel madridské školy.

El Greco:

  • Nejvýznamnější španělský malíř období manýrismu
  • Byl Tizianovým žákem a silně na něj zapůsobil i Tintoreto
  • Od roku 1577 žil a působil v Toledu
  • Ve svém díle spojil byzantskou uměleckou tradici s benátským kolorismem
  • Tvořil v duchu Francouzského manýrismu (štíhlé, dlouhé postavy s dlouhými hlavami, sladkým pohledem, nervózníma rukama)
  • Teprve ve Španělsku si vytvořil osobitý styl (nepřirozené protáhlé postavy a expresivní barevnost)
  • Obsahem jeho obrazů niterná meditace nebo citové vytížení.
  • Pro své pojetí náboženského obrazu se dostal do sporu s církví (neslušnost, nevhodný kolorit…)
  • V jeho podobiznách je tělesný zjev pouze odrazem niterných stavů a hnutí.
  • Byl činný i jako sochař a architekt
    Dílo: Pohřeb hraběte Orgaze – dole probíhá pohřební obřad, nahoře uvítání hraběte v nebi
    Pohled na Toledo

Nizozemí:

  • Zde od počátku 16. století
  • Střediskem Antverpy, hlavní představitel Massys
  • Přední představitelé: Joos van Cleve, Lucas van Leyden…
  • V 2.pol. 16.stol. začaly používat manýrismus na dvorech německých a českých panovníků.
  • Nizozemské malířství 16.stol se specializovalo na krajinomalbu – zakladatel J. Patinier

Pieter Brueghel starší:

  • Největším nizozemským malířem 16.stol.
  • Kreslil pro nakladatelství krajiny a satirické výjevy jako předlohu pro lepty
  • Působil i v Itálii kde jeho kreslířský styl ovlivnil Tizian
  • Věnoval se především žánrové malbě – dostal přezdívku ,,selský Brueghel‘‘
  • Malířské dílo tvořil v krátkém období 12ti let.
  • Měl dva syny:
    a) Pieter Brueghel mladší – kreslil květinové zátiší
    b) Jan Brueghel starší – zvaný ,,květinový brueghel‘‘
    Dílo: Cyklus měsíců – známe 5 obrazů : Lovci ve sněhu, senoseč, pochmurný den, žně, návrat stáda
    Selská svatba, Selský tanec – Velké figurální kompozice, mají alegorický význam –

Anglie:

  • Vedoucí postavení zaujaly portrétisté
  • V Londýně působil německý malíř Holbein mladší – miniaturní podobizny manželek Jindřicha VIII.
  • Z vlámských portrétistů nejvíce proslul Anthonis Mor

Německo:

  • 16.stol. představuje vrcholné období německého malířství a grafiky
  • Rozpor mezi německou náboženskou reformací a renesančním humanismem
  • nejznámější představitelé: Albrecht Dürer, Hans Holbein ml., Lucas Cranach st.

Albrecht Dürer:

  • Norimberský rodák
  • Odjel do Itálie, během cesty vytvořil své první samostatné krajinomalby
  • Po návratu si v Norimberku založil svou dílnu kde kromě malby (dřevořez, grafika, mědirytina)
  • Vynikal jako malíř realistických podobizen, zejména autoportrétů a oltářních obrazů, ale především jako grafik
  • Základem jeho umění byla kresba
  • Napsal knihy o perspektivě a proporcích lidského těla + je doplnil dřevořezbové ilustrace

Dílo: Apokalypsa, Pašije, Život P. Marie – dřevořezy
Velké Štěstí – představuje bohyni Nemesis
Růžencová Slavnost – kompozice rovnostranného trojúhelníku

Grünewald:

  • Byl dvorním malířem kardinála Albrechta Braniborského
  • Po vyhoštění z kardinálova dvora se jako stavitel vodních mlýnů uchýlil do Frankfurtu a Halle
    Dílo: Isenheimský oltář

Hans Holbein ml.:

  • Malíř a grafik, přední světový portrétista
  • Působil v Basileji a Londýně
  • Vytvořil ilustrační renesanční sloh
    Dílo: Podobizny Erasma Rotterdamského, Thomase Mora…
    Fresky v Basilejské radnici
    Tanec smrti – cyklus dřevořezů

Lucas Cranach st.:

  • Zakladatelem saské malířské školy
  • Hlavou největší dílny východního a severního Německa
  • Byl povýšen do šlechtického stavu
  • Dělal obrazy madon, podobizny knížat a reformátorů, Martina Luthera…
  • Nejčastější náměty: ,,první hřích‘‘ a ,,Paridův soud‘‘

Rakousko:

  • Zde vznik tzv. ,,Podunajské školy‘‘
  • přínos krajiny s hustou listnatou a jehličnatou vegetací
  • přední představitel Albrecht Altdorfer

Albrecht Altdorfer:

  • Působil v Řezně, kde se stal radním a městským stavitelem.
    Dílo: Pašijový oltář ve Sv. Floriánu u Lince

Slovensko:

  • Nepříznivé podmínky kvůli probíhajícím tureckým válkám
  • V nástěnné malbě převládá ornamentální dekorace, figurální kompozice jen zřídka (Bratislavský Hrad)
  • Zámky, městské stavby, radnice, brány, zdobili „Sgrafita‘‘
    Dílo: Figurální sgrafita na zámku ve Velké Bytči
    Alegorie občanských ctností na radnici v Levoči
    Šlechtické portrétní galerie Bijanovec, Betlanovec

Užité umění:
Zlatnictví:

  • Bohatě zdobené liturgické předměty, zlaté a stříbrné artefakty pro bohaté vrstvy (poháry, zbroj) – dekorované „smaltem“ (emailová technika užívající roztavenou sklovinnou pastu)
  • Technikou malovaného smaltu prosluli francouzští zlatníci např. (Léonard Limousin)

Majolika:

  • Rozšířena do celé Evropy, v Německu např. kachlová kamna

Tapiserie:

  • Nejvýznamnější středisko v Bruselu, kde tvořili nizozemští malíři (B. van Orley)

Nábytek:

  • Italský nábytek ovlivnil tvorbu francouzských truhlářů
  • Ve Španělsku dostaly nohy stolů a židlí zaoblený tvar – ocenili to v Nizozemí
  • V Anglii napodobovali nizozemský nábytek

Sklomalba:

  • Hlavní střediska v Kolíně nad Rýnem a ve Štrasburku
  • Okna zdobena malovanými erby

Grafika:

  • Rozšířena především v Německu (Dürer, Cranach)
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.