Otázka: Charakteristika školního období
Předmět: Psychologie a komunikace
Přidal(a): Marek Braun
Mladší školní věk
- 6-12let
- vstup do školy (nastupují povinnosti,mění se režim,kolektiv)
- rozvíjí se psychicky a fyzicky
Tělesný vývoj
- 6-7 let období 1 vytáhnutí
- 6 rok mění se chrup
- musí mít zádové svaly aby unesl tašku
- dochází k osifikaci kostí důležité pro hrubou a jemnou motoriku
- hodně pohyblivé,sportovní hry-rozvoj
Rozvoj citů a socializace
- City – je to klidné vyrovnané období
- dítě musí mít klidný domov
- potřeba lásky,bezpečí a jistoty
- většinou kladné city,záporné málo
- city se zdržují(spolužáci by se smáli kdyby viděli maminka+pusa)
Socializace
- dítě vyrůstá do nových sociálních vztahů
- vzniká velký cit k paní učitelce ta je také středem pozornosti
- každý jede sám za sebe
- důležité jsou vztahy mezi spolužáky
- 1. známky šikany
Rozvoj poznávacích procesů
Vnímání
- upřesňuje se,objeví se problémy s trváním času,objevuje se pozorování
Paměť
- mechanická (násobilka)
Pozornost
- 20-30 minut(musí být zajímavá výuka)
Fantazie
- díky reálnému vnímání ubývá
Myšlení
- abstraktní,užívá pojmy(knihy!)
Období puberty
- 12-16 let
- období 2 vytáhlosti,mění se proporce
- rozvíjí se pohlavní dospívání (spouští se činnost hormonů)
- primární a sekundární pohlavní znaky(ukládání tuku,zaoblování,mužská postava,mutace)
- pomalý psychický vývoj díky nedostatku životních zkušeností
Rozvoj poznávacích procesů
- City – živé a bouřlivé,střídají se,velká citová labilita,velmi zranitelní
- vše berou jako útok na svoji osobu
- hledání sama sebeuzavření
- období hádek s rodiči nutnost lásky a bezpečí v domově
- pokud to dítě nemá doma lásku tak ji hledá někde jinde – často útěky
- neobejdou se bez vrstevníků a partnerů
- ztrácí autoritu rodičů vzhlíží k vrstevníkům
- odpoutání od rodiny!
- 1.lásky,zamilovanost
Socializace
- dítě se snaží být dospělé a odpoutat se od rodičů
- aplikují různé metody aby dokázali že jsou dospělí,padá autorita rodičů
Problémy puberty
- anorexie
- asociální chování
- závislost
Rozvoj poznávacích procesů
- rozvíjí se všechny poznávací procesy,po kvalitní stránce – rozvoj logického myšlení
- poruchy koncentrace bdělé snění – tvorba svého života
- maximální uzavření
- odpoutání se od reality
Rozvoj sebeuvědomění
- Sebeuvědomění – podmíněné věnování pozornosti vlastnímu duševnímu životu
- vede k vytvoření představy o sobě (svých schopnostech,vzhledu
- o způsobu jak člověk sám vnímá a prožívá své okolí
Rozvoj zájmu – zajímá se o otázky:
1) psychika spojena s vlastní osobností
2) související o osoby jiného pohlaví
3) související s volbou povolání
4) s osvojením si kulturních hodnot
5) souvisejícím společenským životem