Otázka: Člověk ve sféře podnikání a obchodu
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): siss
Podnikání v tržní ekonomice – právní úprava podnikání
- soustavná pracovní činnost, kterou provádí podnikatel samostatně na vlastní odpovědnost za účelem zisku
- 5 znaků:
- soustavnost – prováděna pravidelně a opakovaně
- samostatnost – vykonavatel není podřízen jiné osobě
- vlastním jménem – pod jakým je subjekt registrován (jméno a příjmení u fyzické osoby, obchodní firma zapsaná do obchodního rejstříku)
- na vlastní odpovědnost – je zodpovědný za porušení právních předpisů
- za účelem zisku – rozhodující je úmysl, ne skutečný výsledek
- prameny obchodního práva:
- obchodní zákoník
- speciální zákon, stanovuje hierarchii obch. práva
- živnostenský zákon
- zákon o úpadku a jeho řešení
- zákon o ochraně hospodářské soutěže
- zákon o účetnictví
- soubor zákonů o cenných papírech
- zákon o bankách
- zákon o kolektivním investování
- obchodní zákoník
- obchodní rejstřík – veřejný seznam vedený soudem, kam se zapisují údaje o podnikatelích
- podnikatel je obchodním rejstříkem vymezen takto:
- je zapsaný v obchodním rejstříku, obchodní společnosti se zapisují povinně, jednotlivci na vlastní žádost
- podniká na základě živnostenského zákona nebo jiného podobného (zákon o advokacii, o notářích…)
- osoby provozující zemědělskou výrobu zapsané do speciální evidence
- OSVČ = osoba samostatně výdělečně činná
- příjem z podnikání nebo ze samostatné výdělečné činnosti
Základní právní formy podnikatelských subjektů
Zánik a vznik společnosti
- založení společnosti
- více zakladatelů – podepsáním smlouvy („společenská smlouva“), podpisy všech zakladatelů musí být notářsky ověřeny
- jeden zakladatel – zakladatelská listina ve formě notářského zápisu
- vznik společnosti – zapsáním do obchodního rejstříku
- mezi založením a vznikem nemá právní subjektivitu
- zánik společnosti – výmazem z obchodního rejstříku, předtím musí být zrušena bez likvidace (likvidace = uspokojení všech pohledávek, rozdělení příp. likvidačího zůstatku společníkům)
Obchodní společnosti
- osobní splečnosti – společníci se osobně účastní na podnikání
- veřejná obchodní společnost (veř. obch. spol. nebo v. o. s.)
- alespoň 2 osoby
- všichni společníci ručí za závazky celým svým majetkem – docela rizikové
- není povinnost tvorby min. základního kapitálu
- společenská smlouva musí obsahovat: firmu a sídlo společnosti, určení společníků a předmět podnikání společnosti
- statutární orgán – každý ze společníků
- zisk se dělí rovným dílem (není-li stanoveno jinak)
- komanditní společnost (kom. spol. nebo k.s.)
- alespoň jeden společník je komanditista – ručí do výše svého nesplaceného vkladu a je povinen vložit do základního kapitálu vklad ve výši určené společenskou smlouvou (min. však 5 000 Kč)
- alespoň jeden společník je komplementář – ručí neomezeně (celým svým majetkem), zároveň je/jsou statutárním orgánem
- polovina zisku se rozděluje mezi komplementáře rovným dílem, druhá polovina mezi komanditisty podle výše splacených vkladů
- kapitálové společnosti – společníci musí učinit vklad, při rozhodování funguje většinový princip
- společnost s ručením omezeným (spol. s r.o. nebo s.r.o.)
- základní kapitál min. 200 000 Kč – je tvořen vklady společníků (každý min. 20 000 Kč)
- každý společník ručí do výše svého vkladu – do té doby, než je zapsáno splacení jeho vkladů do obchodního rejstříku
- statutární orgán – jednatel
- nejvyšší orgán – valná hromada (lze zřídit i dozorčí radu)
- zisk se dělí podle obchodních podílů
- akciová společnost (akc. spol. nebo a.s.)
- základní kapitál je tvořen akciemi se stanovenou jmenovitou hodnotou (min. 2 miliony Kč)
- společnost ručí za závazky společnosti celým svým majetkem
- akcionáři neručí za závazky společnosti, ručí jen do výše svého podílu a vkladu
- statutární orgán – představenstvo (správní rada, řídící funkce)
- nejvyšším orgán – valná hromada (volí orgány společnosti, schvaluje účetní závěrku)
- na valné hromadě – každý akcionář má takový počet hlasů, jako má akcií
- dozorčí rada povinně – dohlíží na představenstvo
- podíl na získu (dividenda) – podle typu akcie
- 2 typy akcií
- na majitele – anonymní, kdo tento cenný papír vlastní, je považován za majitele
- na fyzickou/právnickou osobu – jméno
- zlatá akcie – má při hlasování větší práva – více hlasů, právo veta
- společnost s ručením omezeným (spol. s r.o. nebo s.r.o.)
- veřejná obchodní společnost (veř. obch. spol. nebo v. o. s.)
Další subjekty podnikání
Družstvo
- společenství osob založené za účelem podnikání nebo uspokojování jiných potřeb svých členů
- neuzavřená horní hranice počtu členů (min. 5)
- členové
- platí členský vklad
- neručí za závazky družstva
- statutární orgán = představenstvo
- nejvyšší orgán = členská schůze
Státní podnik
- právnické osoby založené pověřenými orgány státní správy
- majetek st. podniku je ve vlastnictví státu
- stát neručí za jeho závazky
Rozpočtová organizace
- subjekt, jehož příjmy a výdaje jsou součástí rozpočtu
Příspěvková organizace
- subjekty, kterým stát poskytuje příspěvky na činnost, ale jinak hospodaří samostatně
Živnost
- užší pojem než podnikání
- podnikatelská činnost prováděná podle živnostenského zákona č. 455/1991 Sb.
- podnikatel může provozovat více živností, ale na každou musí mít oprávnění
- udělení živnosti se prokazuje
- živnostenským listem (ohlašovací živnosti)
- koncesní listinou (koncesované živnosti)
- živností není zejména činnost lékařů, právníků, notářů, znalců, auditorů, finančních institucí, zemědělců, škol..
- podmínky provozování živnosti
- všeobecné
- dosažení 18 let, způsobilost k právním úkonům, bezúhonnost
- zvláštní
- stanoveny dle živností, obvykle se jedná o odbornou způsobilost
- fyzické osoby, které toto nesplňují, a právnické osoby – musí jmenovat odpovědného zástupce, který podmínky splňuje
- všeobecné
Druhy živností
- ohlašovací – při splnění podmínek mohou být provozovány po jejich ohlášení místně příslušnému živnostenskému úřadu
- volné
- žádné zvláštní podmínky pro provozování
- např. poskytování služeb pro zahradnictví, zastavárenská činnost, velkoobchod a maloobchod, sklenářské práce, opravy obuvi, ubytovací služby, rámování a paspartování
- řemeslné
- odborná způsobilost je získána vyučením v oboru, kvalifikační zkouškou či stanovenou praxí v oboru
- odborná SŠ
- např. zámečnictví, kadeřnictví, zlatnictví, opravy vozidel, hostinská činnost, řeznictví, cukrářství, hodinářství, kominictví, hostinská činnost, kosmetické služby, čištění a praní textilu a oděvů
- vázané
- odborné způsobilosti je dosaženo jinak (odborná zkouška, souhlas odborné instituce atd.)
- odborná SŠ/maturita
- např. provozování autoškoly, montáže, opravy, projektování a provádění staveb, průvodcovská činnost, vedení účetnictví, provozování cestovní agentury, zprac. tabákových výrobků, oční optika, nakládání s nebezpečnými odpady, oceňování majetku, psychologické poradenství
- koncesované – lze je provozovat až po udělení koncese (souhlasu)
- speciální odbornost, zkoušky, přísné
- např. poskytování telekomunikačních služeb, činnosti související se zbraněmi a střelivem, směnárenská činnost, taxislužba, výroba lihu a lihovin, provozování pohřební služby/krematoria
- živnosti lze také dělit podle předmětu podnikání na:
- obchodní
- výrobní
- poskytující služby
- volné
Obchod
- vnitrostátní
- mezinárodní
- obchodní politika státu
- protekcionismus
- ochrana před dumpingem (prodej vyváženého zboží za hranicemi levněji, než v zemi výroby) – ochrana vlastních výrobců
- kvóty, normy, předpisy (technické, zdravotnické, hygienické, ekologické)
- levné zahraniční zboží jim často nevyhovuje
- velkoobchod
- není primárně určen pro konečného spotřebitele – pro domácnosti
- obchod mezi výrobci, mezi velko a maloobchodem
- maloobchod
- menší rozměr, jde ke spotřebiteli
- diskont
- Penny, Lidl, Norma
- mají levnější zboží
- samoobslužný prodej, nakoupí ve větším množství – množstevní sleva
- v krabicích, ušetří na vykládání do regálů
- nízká kultura prodeje
Marketing a reklama
Marketing
- = koncepce obchodní politiky podniku
- úkolem je zabezpečit max. ekonomický efekt tím, že systematicky vytváří poptávku po produktu
- nástroj ke komunikaci se zákazníkem – díky tomu jsou zjišťovány informace o zákazníkovi a konkurenci à je možné připravit lepší nabídku a zvýšit šanci úspěchu na trhu
- důležitá je i zpětná vazba a vyhodnocení
- oblastni marketingu:
- marketingový mix (cenová politika, reklama atd..)
- marketingový výzkum (získávání a třídění informací)
- zkoumání chování kupujícího (příčiny chování zákazníka, příčiny výběru určitého zboží, nákupní zvyky)
- stanovení cílového trhu
- marketingový mix (5P)
- Product/service = produkt a služby
- výrobková politika – sortiment, kvalita, design, značka
- Price = cena
- cenová politika – ceníky, slevy, platební podmínky
- Place = místo prodeje, distribuce
- distribuční politika – distribuční slevy, dostupnost distribuční sítě, prodejní sortiment…
- Promotion = prezence výrobků a služeb
- komunikační politika – reklama, osobní prodej, podpora prodeje
- PR (public relations) = práce s veřejností
- techniky a nástroje, jejichž pomocí firma buduje a udržuje vztahy se svým okolím a s veřejností, budování dobrého jména firmy a vytváření pozitivních vztahů k ní; důležité je také zapůsobit na vlastní zaměstnance, aby byli spokojeni a ztotožnili se s ideály firmy
- př. sponzoring kulturních, sportovních a charitativních akcí, vydávání periodik, pořádání aktivit
- AIDA
- = model stupňovaného působení propagace
- = model reakce člověka, na kterého reklamní kampaň působí požadovaným způsobem
- à attention
- pozornost: daná informace vzbudí naši pozornost
- à interest
- zájem: informace vzbudí zájem (vede např. k prohlédnutí letáku); bezděčná pozornost přechází v záměrnou
- à desire
- touha, přání: zákazník výrobek začne chtít
- à action
- akce vedoucí ke koupi
- někdy se přidává etapa S ( = satisfaction) – zákazník je s koupeným výrobekm spokojen, doporučuje ho ostatním
- ceny
- cena stejného produktu se může lišit např. podle místa prodeje (zahraničí/ČR), zákazníků, období (zima/léto), způsobu placení (karta/hotovost), doby, po kterou je výrobek na trhu, výprodej…
- cenové praktiky
- = snaha o to, aby cena vypdala výhodněji – úprava ceny, inzerce
- cena končící číslicí 9, uvádění ceny bez DPH, ceny od …., snížení ceny až o ….
- balíčky za výhodnou cenu (součástí jsou často služby)
- vyrovnávací ceny (při slevách – jiné produkty jsou zase dražší, tím se vyrovnávají fin. ztráty)
- = snaha o to, aby cena vypdala výhodněji – úprava ceny, inzerce
- Product/service = produkt a služby
- nástroj ke komunikaci se zákazníkem – díky tomu jsou zjišťovány informace o zákazníkovi a konkurenci à je možné připravit lepší nabídku a zvýšit šanci úspěchu na trhu
Reklama
- podle médií
- tisková – noviny, časopisy, letáky, brožury
- rozhlasová
- televizní
- venkovní (bilboardy, na domech)
- pohyblivá reklama – auta
- internetová
- reklamní strategie
- slogany – věty, co se opakují
- racionální působení – odborník vysvětluje, proč je výrobek vhodný
- emocionální působení – roztomilé děti, hodnota rodiny, přátelství
- působení na emoce prostřednictvím nepříznivých vjemů – skvrny na prádle, padající zuby
- humor
- typy reklamy
- srovnávací– běžný prací prášek oproti našemu
- porovnávání dvou produktů
- povolená, přísná pravidla – př. srovnávat jen podstatné znaky, ověřitelné informace
- skrytá– vzbuzuje dojem, že jde o informaci, o fakta, ne o reklamu
- v publicistických pořadech – př. vaření – používají tento druh mouky, protože se osvědčil
- uvedou konkrétní značku
- product placement– ve filmech, v seriálech…
- poměrně nová věc – jako reklama
- právně ošetřeno
- srovnávací– běžný prací prášek oproti našemu
Ochrana spotřebitele
- existují předpisy na ochranu spotřebitele, zákon na ochranu spotřebitele
- bezpečnost výrobků
- hygienická a zdravotní nezávadnost
- informovanost
- viditelné a srozumitelné označení
- informace o reklamaci
- o záruční lhůtě
- právo na možnost vrácení bez udání důvodů do 14 dnů, pokud byla smlouva sjednána mimo provozovnu
- vady
- zjevné
- skryté – nevidíme na 1. pohled, projeví se během záruky
- právní – 3. osoba si na věc činí nárok
- reklamace
- řídí se občanským zákoníkem
- uplatňována u prodejce nebo v servisní opravně
- musíme mít paragon/záruční list
- nemusíme mít originální balení (doporučuje se)
- musíme obdržet reklamační list, musí být vyřízeno do 30 dnů
- vyřízení reklamace
- vrácení peněz
- oprava – bezplatně, vrátí to
- výměna za jiný výrobek
- pokud není vyřízeno do 30 dnů – musí vrátit peníze nebo si můžeme vzít jiný výrobek – podle volby zákazníka
- potraviny do 8 dnů od zakoupení
- datum spotřeby – už se pak nesmí prodávat
- minimální trvanlivost – zboží se smí prodávat se slevou, ale musí být označeno a odděleno od ostatního zboží
Obchodování na burze – druhy burzy, aukce
burza
- = místo směnného obchodu
- je zvláštním způsobem organizována (místo a doba jsou stanoveny předem) a obchoduje se zde podle zvláštního zákona a podle burzovních předpisů
- obchoduje se s tzv. burzovním zbožím (= není přítomno)
- burza z lat. bursa = měšec – 1. burza v 16. století v Antverpách (obchod s mincemi)
- eminenti = subjekt, který vydává finanční instrumenty (peníze, akcie)
- investoři = ti, kdo nakupují na burze
- zprostředkovatelé obchodů na burze = makléři – může to být:
- banka
- broker (obchoduje svým jménem na klientův účet)
- dealer (obchoduje svým jménem na svůj účet)
- rozlišujeme podle předmětu obchodování
- burzy cenných papírů (peněžní) – obchoduje se zde s cennými papíry a s cizími měnami
- burzy zbožové (komoditní) – obchoduje se zde se zbožím, které má standardní jakost, ale jiné producenty (obilí, čaj, drahé kovy, ropa apod.)
- burzy lodního prostoru – pronájem lodí a volného lodního prostoru
aukce (dražba)
- = obchodování se zbožím nebo službami, při němž cena není předem stanovena, ale určí se během dražby v soutěži několika nakupujících či prodávajících
- první aukce – 500 p.n.l. v Babylónii (aukce žen)
- za Římské říše – vydražování válečné kořisti a otroků, když někdo zkrachoval – konfiskace majetku – aukce
- obliba vzrostla po Velké fr. revoluci – dražby uměleckých předmětů
- současnost – aukce i na internetu (Aukro, eBay)
- typy:
- anglická aukce – typická, otevřená, s postupně se navyšující se cenou
- holandská aukce – otevřená aukce s kelsající cenou
- obálková metoda – např. koupě bytů, nabídky se dávají tajně v obálce, nejvyšší vyhrává