Člověk ve sféře podnikání a obchodu – maturitní otázka

společenské vědy

 

Otázka: Člověk ve sféře podnikání a obchodu

Předmět: Základy společenských věd

Přidal(a): siss

 

Podnikání v tržní ekonomice – právní úprava podnikání

  • soustavná pracovní činnost, kterou provádí podnikatel samostatně na vlastní odpovědnost za účelem zisku
  • 5 znaků:
    • soustavnost – prováděna pravidelně a opakovaně
    • samostatnost – vykonavatel není podřízen jiné osobě
    • vlastním jménem – pod jakým je subjekt registrován (jméno a příjmení u fyzické osoby, obchodní firma zapsaná do obchodního rejstříku)
    • na vlastní odpovědnost – je zodpovědný za porušení právních předpisů
    • za účelem zisku – rozhodující je úmysl, ne skutečný výsledek
  • prameny obchodního práva:
    • obchodní zákoník
      • speciální zákon, stanovuje hierarchii obch. práva
    • živnostenský zákon
    • zákon o úpadku a jeho řešení
    • zákon o ochraně hospodářské soutěže
    • zákon o účetnictví
    • soubor zákonů o cenných papírech
    • zákon o bankách
    • zákon o kolektivním investování
  • obchodní rejstřík – veřejný seznam vedený soudem, kam se zapisují údaje o podnikatelích
  • podnikatel je obchodním rejstříkem vymezen takto:
    • je zapsaný v obchodním rejstříku, obchodní společnosti se zapisují povinně, jednotlivci na vlastní žádost
    • podniká na základě živnostenského zákona nebo jiného podobného (zákon o advokacii, o notářích…)
    • osoby provozující zemědělskou výrobu zapsané do speciální evidence
  • OSVČ = osoba samostatně výdělečně činná
    • příjem z podnikání nebo ze samostatné výdělečné činnosti

 

Základní právní formy podnikatelských subjektů

Zánik a vznik společnosti

  • založení společnosti
    • více zakladatelů – podepsáním smlouvy („společenská smlouva“), podpisy všech zakladatelů musí být notářsky ověřeny
    • jeden zakladatel – zakladatelská listina ve formě notářského zápisu
  • vznik společnosti – zapsáním do obchodního rejstříku
  • mezi založením a vznikem nemá právní subjektivitu
  • zánik společnosti – výmazem z obchodního rejstříku, předtím musí být zrušena bez likvidace (likvidace = uspokojení všech pohledávek, rozdělení příp. likvidačího zůstatku společníkům)

 

Obchodní společnosti

  • osobní splečnosti – společníci se osobně účastní na podnikání
    • veřejná obchodní společnost (veř. obch. spol. nebo v. o. s.)
      • alespoň 2 osoby
      • všichni společníci ručí za závazky celým svým majetkem – docela rizikové
      • není povinnost tvorby min. základního kapitálu
      • společenská smlouva musí obsahovat: firmu a sídlo společnosti, určení společníků a předmět podnikání společnosti
      • statutární orgán – každý ze společníků
      • zisk se dělí rovným dílem (není-li stanoveno jinak)
    • komanditní společnost (kom. spol. nebo k.s.)
      • alespoň jeden společník je komanditista – ručí do výše svého nesplaceného vkladu a je povinen vložit do základního kapitálu vklad ve výši určené společenskou smlouvou (min. však 5 000 Kč)
      • alespoň jeden společník je komplementář – ručí neomezeně (celým svým majetkem), zároveň je/jsou statutárním orgánem
      • polovina zisku se rozděluje mezi komplementáře rovným dílem, druhá polovina mezi komanditisty podle výše splacených vkladů
    • kapitálové společnosti – společníci musí učinit vklad, při rozhodování funguje většinový princip
      • společnost s ručením omezeným (spol. s r.o. nebo s.r.o.)
        • základní kapitál min. 200 000 Kč – je tvořen vklady společníků (každý min. 20 000 Kč)
        • každý společník ručí do výše svého vkladu – do té doby, než je zapsáno splacení jeho vkladů do obchodního rejstříku
        • statutární orgán – jednatel
        • nejvyšší orgán – valná hromada (lze zřídit i dozorčí radu)
        • zisk se dělí podle obchodních podílů
      • akciová společnost (akc. spol. nebo a.s.)
        • základní kapitál je tvořen akciemi se stanovenou jmenovitou hodnotou (min. 2 miliony Kč)
        • společnost ručí za závazky společnosti celým svým majetkem
        • akcionáři neručí za závazky společnosti, ručí jen do výše svého podílu a vkladu
        • statutární orgán – představenstvo (správní rada, řídící funkce)
        • nejvyšším orgán – valná hromada (volí orgány společnosti, schvaluje účetní závěrku)
          • na valné hromadě – každý akcionář má takový počet hlasů, jako má akcií
        • dozorčí rada povinně – dohlíží na představenstvo
        • podíl na získu (dividenda) – podle typu akcie
        • 2 typy akcií
          • na majitele – anonymní, kdo tento cenný papír vlastní, je považován za majitele
          • na fyzickou/právnickou osobu – jméno
        • zlatá akcie – má při hlasování větší práva – více hlasů, právo veta

 

Další subjekty podnikání

Družstvo

  • společenství osob založené za účelem podnikání nebo uspokojování jiných potřeb svých členů
  • neuzavřená horní hranice počtu členů (min. 5)
  • členové
    • platí členský vklad
    • neručí za závazky družstva
  • statutární orgán = představenstvo
  • nejvyšší orgán = členská schůze

Státní podnik

  • právnické osoby založené pověřenými orgány státní správy
  • majetek st. podniku je ve vlastnictví státu
  • stát neručí za jeho závazky

Rozpočtová organizace

  • subjekt, jehož příjmy a výdaje jsou součástí rozpočtu

Příspěvková organizace

  • subjekty, kterým stát poskytuje příspěvky na činnost, ale jinak hospodaří samostatně

 

Živnost

  • užší pojem než podnikání
  • podnikatelská činnost prováděná podle živnostenského zákona č. 455/1991 Sb.
  • podnikatel může provozovat více živností, ale na každou musí mít oprávnění
  • udělení živnosti se prokazuje
    • živnostenským listem (ohlašovací živnosti)
    • koncesní listinou (koncesované živnosti)
  • živností není zejména činnost lékařů, právníků, notářů, znalců, auditorů, finančních institucí, zemědělců, škol..
  • podmínky provozování živnosti
    • všeobecné
      • dosažení 18 let, způsobilost k právním úkonům, bezúhonnost
    • zvláštní
      • stanoveny dle živností, obvykle se jedná o odbornou způsobilost
    • fyzické osoby, které toto nesplňují, a právnické osoby – musí jmenovat odpovědného zástupce, který podmínky splňuje

 

Druhy živností

  • ohlašovací – při splnění podmínek mohou být provozovány po jejich ohlášení místně příslušnému živnostenskému úřadu
    • volné
      • žádné zvláštní podmínky pro provozování
      • např. poskytování služeb pro zahradnictví, zastavárenská činnost, velkoobchod a maloobchod, sklenářské práce, opravy obuvi, ubytovací služby, rámování a paspartování
    • řemeslné
      • odborná způsobilost je získána vyučením v oboru, kvalifikační zkouškou či stanovenou praxí v oboru
      • odborná SŠ
      • např. zámečnictví, kadeřnictví, zlatnictví, opravy vozidel, hostinská činnost, řeznictví, cukrářství, hodinářství, kominictví, hostinská činnost, kosmetické služby, čištění a praní textilu a oděvů
    • vázané
      • odborné způsobilosti je dosaženo jinak (odborná zkouška, souhlas odborné instituce atd.)
      • odborná SŠ/maturita
      • např. provozování autoškoly, montáže, opravy, projektování a provádění staveb, průvodcovská činnost, vedení účetnictví, provozování cestovní agentury, zprac. tabákových výrobků, oční optika, nakládání s nebezpečnými odpady, oceňování majetku, psychologické poradenství
    • koncesované – lze je provozovat až po udělení koncese (souhlasu)
      • speciální odbornost, zkoušky, přísné
      • např. poskytování telekomunikačních služeb, činnosti související se zbraněmi a střelivem, směnárenská činnost, taxislužba, výroba lihu a lihovin, provozování pohřební služby/krematoria
    • živnosti lze také dělit podle předmětu podnikání na:
      • obchodní
      • výrobní
      • poskytující služby

 

Obchod

  • vnitrostátní
  • mezinárodní
    • obchodní politika státu
    • protekcionismus
      • ochrana před dumpingem (prodej vyváženého zboží za hranicemi levněji, než v zemi výroby) – ochrana vlastních výrobců
      • kvóty, normy, předpisy (technické, zdravotnické, hygienické, ekologické)
        • levné zahraniční zboží jim často nevyhovuje
      • velkoobchod
        • není primárně určen pro konečného spotřebitele – pro domácnosti
        • obchod mezi výrobci, mezi velko a maloobchodem
      • maloobchod
        • menší rozměr, jde ke spotřebiteli
      • diskont
        • Penny, Lidl, Norma
        • mají levnější zboží
          • samoobslužný prodej, nakoupí ve větším množství – množstevní sleva
          • v krabicích, ušetří na vykládání do regálů
        • nízká kultura prodeje

 

Marketing a reklama

Marketing

  • = koncepce obchodní politiky podniku
  • úkolem je zabezpečit max. ekonomický efekt tím, že systematicky vytváří poptávku po produktu
    • nástroj ke komunikaci se zákazníkem – díky tomu jsou zjišťovány informace o zákazníkovi a konkurenci à je možné připravit lepší nabídku a zvýšit šanci úspěchu na trhu
      • důležitá je i zpětná vazba a vyhodnocení
    • oblastni marketingu:
      • marketingový mix (cenová politika, reklama atd..)
      • marketingový výzkum (získávání a třídění informací)
      • zkoumání chování kupujícího (příčiny chování zákazníka, příčiny výběru určitého zboží, nákupní zvyky)
      • stanovení cílového trhu
    • marketingový mix (5P)
      • Product/service = produkt a služby
        • výrobková politika – sortiment, kvalita, design, značka
      • Price = cena
        • cenová politika – ceníky, slevy, platební podmínky
      • Place = místo prodeje, distribuce
        • distribuční politika – distribuční slevy, dostupnost distribuční sítě, prodejní sortiment…
      • Promotion = prezence výrobků a služeb
        • komunikační politika – reklama, osobní prodej, podpora prodeje
      • PR (public relations) = práce s veřejností
        • techniky a nástroje, jejichž pomocí firma buduje a udržuje vztahy se svým okolím a s veřejností, budování dobrého jména firmy a vytváření pozitivních vztahů k ní; důležité je také zapůsobit na vlastní zaměstnance, aby byli spokojeni a ztotožnili se s ideály firmy
        • př. sponzoring kulturních, sportovních a charitativních akcí, vydávání periodik, pořádání aktivit
      • AIDA
        • = model stupňovaného působení propagace
        • = model reakce člověka, na kterého reklamní kampaň působí požadovaným způsobem
        • à attention
          • pozornost: daná informace vzbudí naši pozornost
        • à interest
          • zájem: informace vzbudí zájem (vede např. k prohlédnutí letáku); bezděčná pozornost přechází v záměrnou
        • à desire
          • touha, přání: zákazník výrobek začne chtít
        • à action
          • akce vedoucí ke koupi
        • někdy se přidává etapa S ( = satisfaction) – zákazník je s koupeným výrobekm spokojen, doporučuje ho ostatním
      • ceny
        • cena stejného produktu se může lišit např. podle místa prodeje (zahraničí/ČR), zákazníků, období (zima/léto), způsobu placení (karta/hotovost), doby, po kterou je výrobek na trhu, výprodej…
        • cenové praktiky
          • = snaha o to, aby cena vypdala výhodněji – úprava ceny, inzerce
            • cena končící číslicí 9, uvádění ceny bez DPH, ceny od …., snížení ceny až o ….
            • balíčky za výhodnou cenu (součástí jsou často služby)
            • vyrovnávací ceny (při slevách – jiné produkty jsou zase dražší, tím se vyrovnávají fin. ztráty)

 

Reklama

  • podle médií
    • tisková – noviny, časopisy, letáky, brožury
    • rozhlasová
    • televizní
    • venkovní (bilboardy, na domech)
    • pohyblivá reklama – auta
    • internetová
  • reklamní strategie
    • slogany – věty, co se opakují
    • racionální působení – odborník vysvětluje, proč je výrobek vhodný
    • emocionální působení – roztomilé děti, hodnota rodiny, přátelství
      • působení na emoce prostřednictvím nepříznivých vjemů – skvrny na prádle, padající zuby
    • humor
  • typy reklamy
    • srovnávací– běžný prací prášek oproti našemu
      • porovnávání dvou produktů
      • povolená, přísná pravidla – př. srovnávat jen podstatné znaky, ověřitelné informace
    • skrytá– vzbuzuje dojem, že jde o informaci, o fakta, ne o reklamu
      • v publicistických pořadech – př. vaření – používají tento druh mouky, protože se osvědčil
      • uvedou konkrétní značku
    • product placement– ve filmech, v seriálech…
      • poměrně nová věc – jako reklama
      • právně ošetřeno

 

Ochrana spotřebitele

  • existují předpisy na ochranu spotřebitele, zákon na ochranu spotřebitele
    • bezpečnost výrobků
    • hygienická a zdravotní nezávadnost
    • informovanost
    • viditelné a srozumitelné označení
    • informace o reklamaci
    • o záruční lhůtě
    • právo na možnost vrácení bez udání důvodů do 14 dnů, pokud byla smlouva sjednána mimo provozovnu
  • vady
    • zjevné
    • skryté – nevidíme na 1. pohled, projeví se během záruky
    • právní – 3. osoba si na věc činí nárok
  • reklamace
    • řídí se občanským zákoníkem
    • uplatňována u prodejce nebo v servisní opravně
    • musíme mít paragon/záruční list
    • nemusíme mít originální balení (doporučuje se)
    • musíme obdržet reklamační list, musí být vyřízeno do 30 dnů
    • vyřízení reklamace
      • vrácení peněz
      • oprava – bezplatně, vrátí to
      • výměna za jiný výrobek
      • pokud není vyřízeno do 30 dnů – musí vrátit peníze nebo si můžeme vzít jiný výrobek – podle volby zákazníka
    • potraviny do 8 dnů od zakoupení
  • datum spotřeby – už se pak nesmí prodávat
  • minimální trvanlivost – zboží se smí prodávat se slevou, ale musí být označeno a odděleno od ostatního zboží

 

Obchodování na burze – druhy burzy, aukce

burza

  • = místo směnného obchodu
  • je zvláštním způsobem organizována (místo a doba jsou stanoveny předem) a obchoduje se zde podle zvláštního zákona a podle burzovních předpisů
  • obchoduje se s tzv. burzovním zbožím (= není přítomno)
  • burza z lat. bursa = měšec – 1. burza v 16. století v Antverpách (obchod s mincemi)
  • eminenti = subjekt, který vydává finanční instrumenty (peníze, akcie)
  • investoři = ti, kdo nakupují na burze
  • zprostředkovatelé obchodů na burze = makléři – může to být:
    • banka
    • broker (obchoduje svým jménem na klientův účet)
    • dealer (obchoduje svým jménem na svůj účet)
  • rozlišujeme podle předmětu obchodování
    • burzy cenných papírů (peněžní) – obchoduje se zde s cennými papíry a s cizími měnami
    • burzy zbožové (komoditní) – obchoduje se zde se zbožím, které má standardní jakost, ale jiné producenty (obilí, čaj, drahé kovy, ropa apod.)
    • burzy lodního prostoru – pronájem lodí a volného lodního prostoru

 

aukce  (dražba)

  • = obchodování se zbožím nebo službami, při němž cena není předem stanovena, ale určí se během dražby v soutěži několika nakupujících či prodávajících
  • první aukce – 500 p.n.l. v Babylónii (aukce žen)
  • za Římské říše – vydražování válečné kořisti a otroků, když někdo zkrachoval – konfiskace majetku – aukce
  • obliba vzrostla po Velké fr. revoluci – dražby uměleckých předmětů
  • současnost – aukce i na internetu (Aukro, eBay)
  • typy:
    • anglická aukce – typická, otevřená, s postupně se navyšující se cenou
    • holandská aukce – otevřená aukce s kelsající cenou
    • obálková metoda – např. koupě bytů, nabídky se dávají tajně v obálce, nejvyšší vyhrává
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.