Otázka: Dospělost, asertivní chování
Předmět: Psychologie, Společenské vědy
Přidal(a): Miloslava Skopalová
Dospělost
- Nejdelší období ve vývoji člověka
- Období dynamické – rozvoj osobnosti nekončí (vzdělávání, získávání zkušeností )
- Období zakládání rodiny, výchovy dětí, vykonávání řady společenských rolí (matka, zaměstnanec, otec, strýc, teta, manžel/ka)
- Trvá od 18 (22) do 60 (65) let
- Primární činností je práce
- Raná dospělost 18 (22) – 30 let
- Střední dospělost 30 – 45 let
- Pozdní dospělost 45 – 60 (65) let
- Od 18 (22) – 30 let
- Nedochází k výrazným fyzickým změnám (růst organizmu se ustaluje)
- Vrchol fyzické kondice, malá unavitelnost, snadné získávání energie
- Stabilizační fáze – kolem 30 roku dosahují všechny orgány úplné zralosti
- Maximálně rozvinuté, včetně intelektu, paměti a myšlení
- Období získávání zkušeností
- Schopnost dobré adaptability
- Pozornost – úmyslná, zaměřená na rodinu a práci
- Poměrně vyrovnané, bez velkých výkyvů
- Začínají se projevovat vážné citové vztahy
- Převládá pozitivní citové ladění
- Jsou realizovány životní cíle, naplňovány hodnoty
- Upevnění identity dospělého
- Sociální vztahy jsou široké a různorodé
- Hledání a nalézání trvalého partnera
- Založení nové rodiny jako celku
- Období realizace pracovní činnosti
- Definitivní opuštění primární sociální skupiny
Ženy
- Období uspokojení mateřského instinktu¨
- Objevuje se potřeba o někoho pečovat
- Často dochází ke konfliktu (povolání x dítě, počet dětí x návrat do práce)
- Pokud nedojde k uspokojení této potřeby dochází ke kompenzaci ( hledání práce s dětmi/ pomocí ostatním)
Muži
- Typická snaha o sebeprosazení v práci (úspěch)
- Období předběžné volby – hledají se, střídají povolání
- Od 30 do 45 let
- stabilizace ve vývoji, fyzickém, psychickém a sociálním
- objevují se znaky involuce
- vrchol produktivity, snížení motorické výkonnosti
- zhoršení manipulačních schopností
- zhoršení zrakové a sluchové ostrosti
- nástup nemocí (i chronických)
- upevnění identity, plná stabilizace osobnostních rysů
- rigidita – stereotypnost při vykonávání některých činností, určitá neochota měnit
- koncem období se zhoršuje paměť (vštěpování, vybavování)
- stabilizují se partnerské vztahy
- dochází k předávání zkušeností dětem
- profesní zaměření se ustaluje – profesní růst až dosažení vrcholu svého postavení
- člověk se stává spolehlivým, má stálé názory, je schopný kompromisu, řeší problémy konstruktivně
Syndrom prázdného hnízda
- děti odrůstají a nepotřebují tolik péče
- nejistota z hodnocení dosavadního života
- hledám nové aktivity
- chci stihnout to, co se dá (nové věci, projekty, rodina)
- Od 45 do 60 (65) let
- Období bilancování – hledání odpovědi na otázku, zda to, čeho jsme dosáhli , odpovídá očekávání či nikoli
- Pokusy napravit omyly a dohnít, co se zmeškalo
- Výraznější úbytek fyzických sil , snižuje se výkonnost
- Atrofie svalstva, osteoporóza (řídnutí kostí), snížení elasticity kůže (vrásky)
- Zhoršení zrakové a sluchové ostrosti
- Ukončuje se reprodukční schopnost
- Zdravotní potíže spojené s chronickým onemocněním
- Snížená adaptability
- Stereotypnost
- Změna se nepřijímá samozřejmě
- Ukončení aktivní profesní činnosti -> odchod do důchodu
- Sociální vztahy se zužují – nové kontakty se navazují obtížně
Asertivita
- Zdravé sebeprosazení
- Očekáváme, že dospělý člověk je zralá osobnost a jedná asertivně
- Komunikace k druhému s respektem
- Nepatří sem – agrese, manipulace, pasivita
Styl manipulace souvisí s typem osobnosti
- Diktátor – co řekne to platí; odvolává se na pravidla, tradice, autority
- Chudáček – rád by vše udělal, ale nedostává se mu sil, nepříjemné věci zapomíná
- Počtář – ví, co je v dané situaci nejvýhodnější a za tím jde
- Břečťan – manipuluje svojí předstíranou závislostí, zdůrazňuje své handicapy
- Drsňák – své okolí překřičí a dosáhne svého, protože ho ostatní nechtějí poslouchat
- Příklady
- Nehádejte se semnou, já vím nejlíp, jak to udělat
- Měla jsem o tobě lepší mínění
- Prosazení sebe sama na úkor druhých, chtějí dát najevo sílu
- Nedbá na práva druhých, používá ponižování a srážení sebedůvěry ostatních
- Přímá agrese ( nadávky, posměšky, sarkasmus, neadekvátní přirovnání, tón a výška hlasu, postoje, gesta,..)
- Nepřímá agrese ( manipulace)
- Příklad
- Já jsem říkala, že mám vždycky pravdu
- Nejistota v jednání a neschopnost se uplatnit
- Na kritiku reaguje omlouváním a vysvětlováním
- Staví se do role oběti
- Příklad
- Ach bože, co jsem to zase řekla
- To mi snad děláte naschvál
- Sebeotevření – usnadňuje sociální komunikaci; popisujeme vlastní emoční rozpoložení ( těžko se užívá v profesním životě)
- Asertivní ne – nácvik odpovědi „ne“ na neoprávněné požadavky, bez pocitu viny
- Pokažená gramofonová deska – stále dokola opakuji požadavek, abychom dosáhli svého
- Otevřené dveře – uznám manipulativní kritiku, pokud je v tom něco pravdy, ale zůstávám konečným soudcem toho, co dělám
- Negativní aserce – přijímám oprávněnou kritiku
NĚKTERÉ Z ASERTIVNÍCH PRAVIDEL
- KAŽDÝ Z NÁS MÁ PRÁVO…………………………………….
- Dělat chyby, ale musíme za ně být odpovědní
- Dělat nelogická rozhodnutí (musíme za ně nést odpovědnost)
- Říct já nevím (musíme počítat s důsledky)
- Říct je mi to jedno (počítám s důsledky)
- Měnit svůj názor (stále si doplňujeme znalosti -> proto měníme názory)