Otázka: Expresionismus
Předmět: Výtvarná výchova, Dějiny umění
Přidal(a): bohyna
Definice:
- Expresionismus je německý umělecký směr (vycházející z fauvismu), prosadil se především v německy mluvících zemích.
- Nejvíce se rozvinul v letech 1905-1920. Obvykle popisuje uměleckou tvorbu německých umělců na přelomu 19. a 20. století až přibližně do 30. let 20. století.
- Je poznamenán předzvěstí 1. sv. války – umělci reagují na válku, i na celkovou krizi společnosti.
- Pojem expresionismus vznikl jako opak od slova impresionismus. Tento termín bývá vykládán jako „pocit úzkosti“, což souvisí s tím, že většina expresionistických děl je neveselá a tento pocit se snaží navodit.
- vyjádřit vlastní prožitky, pocity – malují, co cítí
- pocity tísně, ztracenost v okolním světě
- zajímají je citové stavy a projevy člověka a jejich vyjádření
Dvě skupiny Německých umělců
Die Brücke = Most (1905-1913)
- používání jasných živých barev, napětí
- chápali expresionismus nejjednodušším způsobem
- např. Emil Nolde, Erich Heckel…
Der Blaue Reiter = Modrý jezdec (1911-1914)
- snaží se vyjádřit duševní hodnoty pomocí umění
- intelektuálnější než die Brücke
- vznik abstraktního malířství
- např. Franz Marc, Vasilij Kandinskij, Alfred Kubin…
Charakteristické znaky
- výrazné barvy, pokroucené tvary
- barvou se popisují pocity, duševní stavy, dojmy a nálady bez ohledu na jakákoliv pravidla
- ohraničování černou linkou
- zneklidňující gesta postav
- klade důraz na vyjádření emocí – strach, samota
- množství veselých expresionistických prací je relativně malé
- nadsázka, zkratka, plošnost, barevný kontrast
Edvard Munch
- 1863 – 1944
- norský malíř a grafik
- hlavní představitel expresionismu
- proslavil se svou výstavou v Berlíně
- 1905 – výstava v Praze, ovlivnil české moderní umění
- tragická témata, smutné, úzkostné obrazy plné hrůzy
Dílo
Výkřik
- 1893
- nejznámější obraz od Muncha, ikonický obraz expresionismu
- zosobnění hrůzy
- postava v popření je nejednoznačná, nelze ji identifikovat
- nelze identifikovat téma k příčině křiku
Úzkost
- 1894
- tváře poukazují zoufalství
- tmavé barvy znázorňují depresivní stav
- deprese
Nemocné dítě
- 1907
- Munchova sestra Sophie ležící v posteli a umírající na tuberkulózu
Madonna
- 1894
- tento obraz zobrazuje Marii, Matku Ježíšovu
Polibek
- 1897
- láska
- pár obklopený temnotou
James Ensor
- 1860 – 1949
- belgický malíř a grafik
- tvořil v 80. letech 19. století
- studoval historické a náboženské malířství
- dramatická díla, často zobrazované grimasy a karnevalové masky
Dílo
Autoportrét s maskami
- 1899
- umělec je uprostřed karnevalového davu, mezi různými vlkodlaky, démony, příšerami a lebkami
- v perspektivě jsou viditelné pouze hlavy
- obraz vyvolává otázky o umělci, kterému se nikdy nepodařilo zapadnout
Vjezd Krista do Bruselu
- 1886
- satira na belgickou společnost
- slavnostní průvod, v němž kráčí příslušníci všech stavů belgické společnosti, uprostřed jede Kristus na oslíku
- masky postav jsou malovány hrubě, jde o co nejbezprostřednější výraz
- rafinovaná naivita
Masky tváří v tvář smrti
- 1888
- uprostřed obrazu je smrt
- masky “napadají” smrt
Emil Nolde
- 1867 – 1956
- německý malíř, grafik a dřevorytec
- Přidal se ke skupině Die Brücke, ale po roce ji opustil.
- biblické výjevy a květiny
Dílo
Tanec kolem zlatého telete
- 1910
- příběh, který inspiroval obrázek, je převzat z knihy Exodus ve Starém zákoně
Poslední večeře
- 1909
- výrazně se liší od tradičních představení náboženské scény
- Kristus je namalován v jasně žlutých, červených a bílých barvách, ostatní postavy nejsou tak výrazné
Květinová zahrada
- 1908
Slunečnice
- 1917
Expresionismus v Čechách
- Vzorem Edvard Munch
- Několik malířů se spojilo v roce 1907 do skupiny s názvem Osma (Emil Filla, Bohumil Kubišta, Antonín Procházka a další)
Emil Filla
- 1882 – 1953
- český malíř, grafik, sochař, profesor na Vysoké škole uměleckoprůmyslové
- “politický manipulátor”
- Člen Osmy (1909- 1911)
- Od roku 1939 vytvořil cyklus velkých obrazů balad, národních písní a říkadel (např. Bude vojna, bude, Na trávníčku, na zeleném).
Dílo
Autoportrét s cigaretou
- 1908
- mezi expresionismem a fauvismem
Čtenář Dostojevského
- 1907
- silný vliv Muncha
- ikonické dílo českého expresionismu
- odkazuje k tomu, že náš český expresionismus měl i literární zdroje
- budí pocit nejistoty a strachu
- v díle zachycuje pocit beznaděje
Bohumil Kubišta
- 1884 – 1918
- Český malíř, grafik
- člen Osmy
- inspiroval se Vincentem van Goghem, Edvardem Munchem
Dílo
Trojportrét
- 1907
- prostřed jeho autoportrét
- připomíná scénu z Kafkova Procesu, ve skutečnosti jsou další dva muži na obraze jeho přátelé
- chybí pestrá barevnost a typická expresivní spontánnost
Vlastní podobizna se založenýma rukama
- 1904 – 1905.