Otázka: Gotické umění
Předmět: Dějiny umění
Přidal(a): karolina
Definice:
- 12.-15./16. století, vznik ve Francii, u nás asi se stoletým zpožděním
- kořeny v Burgundsku (lomený oblouk) a v Normandii (žebrová klenba, dvouvěžová průčelí)
- nahrazuje románský sloh, je šířena katolickou církví
- slovo gotický znamená v době renesance „barbarský“
- gotická móda
Malířství
- fresky, vitráže, desková malba (na dřevěné desky, oltáře), knižní malba = iluminace (kodexy)
- jednolité pozadí, moc neřešili perspektivu
- náboženská témata
- stěny ustupují
- vitráže v Chartes (Notre-Dame) – rozety
- Sainte-Chapelle – Francie, extrémní vitráže, vše prosklené
- Mistr Třeboňského oltáře – Roudnická madona
- měl krásný styl, vytáhlé postavy, červená barva
- Třeboňský oltář: Kladení do hrobu, Zmrtvýchvstání
- Mistr Vyšebrodského oltáře – Madona z Veveří
- Mistr Theodorik – deskové obrazy, nástěnné malby na Karlštejně, cyklus v Kapli sv. Kříže
- knižní malba – Velislavova bible – pásová perspektiva
- Kodex Gigas – největší rukopisní kniha na světě, Podlažice u Chrudimi, „Ďáblova bible“
- Přebohaté hodinky vévody z Berry
- kodex bratrů z Limburka
- výjevy s otevřenou krajinou
- obsahuje modlitby pro každou liturgickou hodinu dne
- Giotto di Bondone – v malbách maloval architekturu
Sochařství
- šíří křesťanství
- zpočátku strnulé postavy, později přirozenější postoje i výrazy
- vázané na architekturu
- kámen, dřevo (madony – dřevěné sochy – Krumlovská madona)
- Jezdecká socha sv. Jiří – na Pražském hradě, bronz, probodává draka
- Parléř
- Socha sv. Václava v kapli sv. Václava v Katedrále sv Víta
- busta v Katedrále sv. Víta, nejspíš autoportrét
- Karel IV v Katedrále sv. Víta
- sochy u západního portálu Notre-Damu
- chrliči – jakoby okapy, tekla z nich voda
Architektura
- gotika žene stavby nahoru, je dekorativní
- lomené oblouky (lépe snáší tlak, váha se rozprostře)
- klenba žebrová = křížová + žebro (cihly co jdou po tom stropě dolů)
- nově kombinace křížové žebrové klenby + lomeného oblouku -> menší tloušťka zdí
- v pozdní gotice i např vějířové, sklípkové, síťové klenby
- vnější opěrný systém – svádí tlaky do boku stavby a do země
- stavby mohly mít velká okna, což u románského slohu nešlo
- portály odstupují dovnitř
Porta Coeli – (=nebeská brána), 1. čistě gotický portál u nás, Předklášteří u Tišnova
- tympanon je půlkruhový + Ježíš v mandorle
- arkády – oblouky, mezi nimi sloupy
- církevní/sakrální stavby (kostely, kláštery, katedrály), světské stavby (hrady, mosty, domy)
- kostely – hlavní stavby, často přestavovány, čí dokončovány v jiném slohu
- katedrála = kostel se sídlem biskupa! (nyní prostě velký kostel)
- 1. gotická katedrála: Saint Denis – 1140, Francie, basilika, v západním průčelí je hlavní portál a jedna věž, na východě je kněžiště (chór)
Notre-Dame – v Chartes v Paříži
Chrám/Katedrála sv. Víta, Václava a Vojtěcha
- nejvýznamnější římskokatolická stavba u nás
- nechal ho založit Karel IV
- Matyáš z Arrasu začal s kněžištěm
- Petr Parléř a jeho huť zaklenuli prostor kněžiště a vystavěli věž
- Mocker a Hilbert stavbu dostavěli v 19. století ve stylu novogotiky
- orloj
- klášter = sídlo církevního řádu, žili tam např. mniši nebo jeptišky
- obsahují kostely, dormitáře (noclehy), refektáře (jídelny), dvůr často se studnou, okolo dvora ambit (křížová chodba)
Starobrněnský klášter
Mont-Saint-Michel
hrad = opevněné sídlo panovníka, šlechtice (Karlštejn)
-
- basiliky – trojlodní nebo pětilodní, západní průčelí – 2 věže, na východ chór
- za kněžištěm věnec kaplí
- nad křížením bývají věžičky – sanktusník
- velká kruhovitá okna – rozety nad hlavními portály
- zeď oddělující kněžiště – letnýř
- ochoz o tloušťce zdi nad úrovní bočních lodí – triforium
- basiliky – trojlodní nebo pětilodní, západní průčelí – 2 věže, na východ chór
Karlův most – 1357
Matěj Rejsek – Prašná brána
- Parléř – Staroměstská mostecká věž – na začátku Karlova mostu
- na přelomu 19. a 20. století byla snaha o navrácení památek do původního stavu – purismus.