Otázka: Chov nosorožců, slonů a hrochů
Předmět: Chov zvířat a veterinářství
Přidal(a): Veronika
- Historie, funkce hraček a jejich význam
- Rozdělení a druhy hraček
- Požadavky
- Dětské kočárky
Historie, funkce hraček a jejich význam
Historie
- objevily se v Dolních Věstonicích v dětských hrobkách (keramické panenky, zvířátka)
- A. Komenský zdůraznil význam her pro rozvoj dítěte (17. stol.)
- Výroba:
- do konce 18. stol. – jen individuální
- od konce 18. stol. – rozvoj domácí výroby dřevěných hraček
- od 19. stol. – vznik hračkářského průmyslu, významné centrum Německo
- koncem 19. stol. – spolupráce výrobců s výtvarníky a pedagogy
- dnes jsou české hračky na velmi vysoké úrovni a ve světě jsou ceněny
Funkce a význam hraček
– hračky ovlivňují vývoj dítěte, jsou kulturními statky každé společnosti, odráží stupeň civilizace, způsob života, smysl pro krásu
– hračku rozvíjí schopnosti dětí a rozšiřují jejich duševní obzor
– vyvolávají schopnosti a emoce (pochování panenky)
– podporuje kreativitu a představivost
– rozvíjí jazyk a společenské cítění
– aktivuje myšlení a učí schopnosti řešit problémy
– rozvíjí motorické schopnosti, kondici a koordinaci
– je zdrojem sebevědomí a samostatnosti a hodnot
– podporuje zvídavost i soustředění a pozornost
– pomáhá dětem poznávat sebesama
– dává dětem možnost objevit, jak věci fungují
– umožňuje dětem cvičit společenské schopnosti (rozdělit se, jednat a spolupracovat)
Rozdělení a druhy hraček
1. podle věkových skupin
– kojenci do 1 roku
– zábavné, hygienické, bezpečné, možnost uchopení, zvuky jako pískání, hrkání
př. plyšové a nafukovací hračky, plasty
– batolata od 1 do 3 let
– materiál: dřevo, plasty, textil
př. hračky na písek, do vody, kostky, pohyblivé figurky, auta, odrážedla, tahací hračky
– předškolní věk 3-6 let
– zájmy děti se začínají odlišovat, hračky mají připravovat do školy
materiál:dřevo, papír, plasty, kovy
př. stavebnice, počítadla, tabule, modelovací hmoty, divadélka, kočárky+ panenky, koloběžky
– mladší školní věk do 10ti let
– složitější hračky podle zájmů dětí
– hudební hračky, auta, Barbie, puzzle, modely letadel
– starší školní věk nad 10 let
– společenské hry, hračky podle zálib dítěte- mají podporovat zájem o určité povolání
2. podle materiálu
textilní
– zvířátka, figurky, loutky, panenky+ oblečení
– jsou vhodnější pro domácnost, pro jesle a mateřské školy, mohou být nehygienické (nejdou vyprat a děti je strkají do pusy)
– materiál: plyše, plátna, syntetická kožešina, materiálové doplňky: polyuretanová pěna, koženka, dřevitá vlna, sklo, dráty
dřevo
– buk, javor, smrk, bor- nejstarší a nejpoužívanější materiál
– hračky jsou vyřezávané, soustružené nebo truhlářsky vyrobené
– povrch se upravuje barvením, lakováním- zdravotně nezávadné materiály
př. skládací kostky, stavebnice, dřevěná auta, vláčky, lodě, nábytek, soustružené figurky a zvířátka, společenské hry- dáma, šachy, domino, dětské houpačky
kovy
– v kombinaci s plasty nebo dřevem
– používá se ocelový plech a slitiny hliníku a zinku
– kola, koloběžky, tříkolky, nástroje na písek, Merkur
pryžové hračky (gumové)
– z přírodního nebo syntetického kaučuku, lisované a nafukovací hračky
– balonky, míče, pískací hračky, panenky
plasty
– pat, pvc, pe, polystyren- nahrazují všechny klasické materiály
sklo
– kuličky, korálky, krasohledy
keramika
-ker. kuličky, nádobíčko, hlavičky a ručičky panenek
papír
– skládačky, panenky, oblečky, společenské hry- karty, pexeso, dostihy a sázky
Zvláštní skupinu tvoří:
optické hračky
– dětské promítačky, dětské dalekohledy a optické stavebnice
hračky hudební
– strunné, bicí, dechové- jednoduché a k hudební výchově dětí nepřispívají
– technicky náročné, laděné a vícetonové už ovlivňují hudební výchovu dítěte
polytechnické hračky
– stavebnice- jednoduché, víceúčelové, univerzální
materiál: kov, dřevo, plast, kombinace
Nesmí se používat vysoce hořlavé materiály.
3. podle druhů
základní druhy:
– všechny druhy panenek a doplňky k nim
– zvířátka a figurky
– mechanické hračky- auta, vlaky, zvířátka
– dětská vozidla- koloběžky, kočárky pro panenky, šlapací auta
– elektrické hračky, motorky+ doplňky na elektriku
– optické hračky- dalekohledy
– stavebnice, skládanky
– míče
– hračky do vody, potřeby k plavání
– dětské zbraně- pistole, šavle
– dětské nářadí- na písek,
– loutková divadla- maňásci, marionety
– společenské hry
– nábytek- pro panenky
– houpačky pro děti (celoplastové, dřevěné)
– tabule, počítadla
4. podle pohybového systému
bez něj
– pro mladší děti např. odrážedla
s jednoduchým systémem
– na setrvačník (autíčka)
– na strunovou či pásovou pružinu
s elektrickým a elektromagnetickým pohonem
– hračky poháněné střídavým proudem
– hračky poháněné jednosměrným proudem z baterií nebo akumulátorů
Ovládání hraček:
– ruční
– automatické
– kombinované
Požadavky
Hračky hodnotíme z hlediska:
výchovného– vyhovuje pokud přispívá k rozvoji duševních a tělesných schopností dítěte
zdravotního– bezpečnost, hygiena, nezávadné materiály a nejedovaté barvy
– možnosti úrazu- vdechnutí, ostré hrany, dráty..
– nestabilní, vratké předměty- odrážedla, stolečky
výtvarného– vkusný tvar, sladěné barvy
výrobního– trvanlivost hraček, mechanická pevnost, pevné spojení všech částí, nízké náklady
Balení:
– obal je součástí hračky a má zde významnější úlohu než u jiného zboží
– má být pevný, zajímavý a barevný
– obalové materiály:
– hlavně papír
– sáčky, krabice a lepenka na skládačky
– PE folie, sáčky a pytle, které musí být perforovány (díravé- udušení)
– na obalech musí být upozornění, že hračka je nevhodná pro děti do 3 let- má být respektováno
Obsah krabice na hračky:
- hračky, které napodobují reálný život (malá kuchyně, lékárničky..)
- hračky, které inspirují řešení problémů (seřazování kostek různých tvarů)
- hračky pro rozvoj kreativity (papír, pastelky, barvy, plastelína, stavebnice..)
- hudební hračky- tanec a zpěv zlepšují koordinaci, podporují paměť (přehrávač)
- knížečky
V současné době se rozšiřuje nabídka tragických hraček. (Monster panenky, Emily the Strange)
Dětské kočárky
– vyvinuli se z dětské kolébky, košík kolébky se připevňoval na podvozek
– první kočárky – nízké, pletené z proutí, kombinované s kůží
– v současné době se dává přednost vysokým kočárkům, které jsou pohodlnější při obsluze dítěte
děli se na:
hluboké – pro nejmenší děti, lze je uzavřít před chladem a deštěm
sportovní – pro větší děti
sportovní skládací (tzv. golfové hole) s vyztuženými zády
kombinované
– k výrobě se používají odlehčené materiály-kovy, plasty, textil, proutí
– kočárek hluboký se skládá z podvozku a z korby (dá se různě kombinovat)
– do tohoto sortimentu patří i autosedačky
doplňky při prodeji:
– košík pod kočárek, síťka proti hmyzu, pláštěnka, závěsná taška, deštník, nánožník, rukávník
požadavky:
– musí být hygienické
– snadná rozložitelnost