Otázka: Impresionismus a postimpresionismus
Předmět: Dějiny umění
Přidal(a): Eliška
1) IMPRESIONISMUS
- Ovládl v 70. letech 19. století především francouzské malířství.
- Impresionisté se snaží zachytit okamžik, jeho náladu a prchavou atmosféru za pomoci barevných skvrn, které vytvářejí chvějící se plochu.
- Většinou nepoužívali černou barvu, protože se v přírodě běžně nevyskytuje.
- Celý směr byl pojmenován podle obrazu Moneta – Imprese: východ slunce.
3 základní zdroje impresionismu:
1) Angličtí krajináři 18. – 19. století (romantismus)
- Pokoušeli se ve svých obrazech zachytit proměnlivé hry světla.
- Zástupci: John Constable a William Turner
- Turner byl první malíř, o kterém kritika prohlásila, že se hodnota jeho obrazů nezmění, pověsí-li se vzhůru nohama.
- Obrazy: Parník ve sněhové bouři, Déšť, pára, rychlost
2) Barbizonská škola
- Roku 1825 se někteří francouzští malíři usadili nedaleko vesnice Barbizon a malovali krajinné motivy přímo v plenéru.
- Například: Camille Corot – Most v Mantes
3) Édouard Manet
- Otec impresionistů, sám jejich techniku ale nikdy nepřevzal.
- Šokoval pařížskou smetánku roku 1863, kdy vystavil v Salónu obraz Snídaně v trávě a o dva roky později obraz Olympia.
- Má velký význam pro impresionisty, protože jako první začal nabourávat staré zásady v malířství a dostal se do konfliktu s uměleckou tradicí Francie.
- V jeho obrazech se stává barva nejdůležitějším vyjadřovacím prostředkem.
- Byl člověkem vzdoru, umělcem, který neváhal být svým.
- Další obrazy: Bar ve Folies-Bergére
CLAUDE MONET
- Je považován za nejryzejšího impresionistu, celý život zůstal věrný jeho technice.
- Často maloval cykly, v nichž stejný námět zachycoval v různé denní i roční době.
- Studoval v Pařížském ateliéru, kde se setkal se Sisleym a Renoirem.
- Vystavoval na Salonu v roce 1867. Kritikou byl odmítán.
- Jeho žena Camille předčasně umírá. Znovu se oženil, ale i jeho druhá žena zemřela dříve než on a 3 roky po ní i jeho syn z prvního manželství. Sám Monet se dožil vysokého věku (86 let).
- Díla:
- Nádraží St. Lazare
- Dáma se slunečníkem
- Kupky sena – mají blízko ke geometrické abstrakci
- Divoké máky
- Rouenská katedrála – zachycuje světelné niance v různém denní světle
- Temže v Londýně
- Lekníny – napnul pásy pláten do oblouku, tvoří půlkruh
AUGUSTE RENOIR
- Byl náruživým malířem.
- Bojoval v prusko-francouzské válce.
- Cestoval po Alžíru a Itálii.
- Účastnil se výstav impresionistů.
- Ve stáří postižen paralýzou obličeje.
- Trpěl revmatismem, neudržel ani štetec v ruce, nechával si ho přivazovat.
- Maloval až do posledních hodin života.
- Byl malířem radosti, více maloval než dýchal.
- Používal i černou barvu.
- Především figurální malíř, vynikající portrétista.
- Jeho portréty žen jsou něžné, převládá jemně růžová barva pleti, mistrovské zachycení hry světelných paprsků na lidském těle.
- Přezdívalo se mu „malíř zkaženého masa“, protože používal na kůži i zelené odstíny.
- Díla:
- Houpačka
- Moulin de la Galette
- Snídaně veslařů
- Deštníky
- Tanec v Bougivalu
CAMILLE PISSARO
- Byl převážně krajinářem.
- Udržoval hnutí pohromadě. Byl aktivním organizátorem výstav.
- Za prusko-francouzské války vojáci okupovali jeho dům a zničili přes tisíc jeho děl.
- Měl významný vliv na vývoj Cézanna.
- Později se seznámil se Seuratem a Signacem a začal experimentovat s pointilistickou technikou.
- Díla:
- Zahrada v Pontoise
- Most v Rouenu za deště
- Zimní ráno na boulevard Montmartre
ALFRED SISLEY
- Angličan, krajinář
- Díla:
- Povodeň v Port-Marly
- Zasněžená scenérie v Moretu
EDGAR DEGAS
- Nepovažoval se za impresionistu, ale za realistu.
- Věnoval se malbě a sochařství.
- Jeho témata: život na jevišti, v zákulisí, baletky, dostihy
- Byl dobrým kreslířem, používal techniku pastelu.
- Výrazně se mu zhoršoval zrak.
- Díla:
- Taneční třída
- Orchestr v opeře
- Koupel
- Čtrnáctiletá tanečnice – oblečená socha, jediná kterou veřejně vystavil
2) POSTIMPRESIONISMUS
- Jeho členy jsou výrazné osobnosti, které po malířské stránce nemají mnoho společného, ale spojoval je názor na impresionisty – zůstali pouze na povrchu viděného.
- Postimpresionisté se tedy snažili dostat více zpět do nitra umělce, do jejich představ a vizí. Řešili hlubší záležitosti, např. význam barev. Ve svých dílech zobrazovali svůj citový vztah k realitě, což způsobilo, že neměli strach realitu deformovat a nakládat s ní dle své libosti.
Pointilismus
- Pointilisté neuznávali míšení barev na paletě. Jejich technika spočívala v nanášení malých skvrn čistých barev na plátno. Barvy se mísily až v oku diváka při odstupu od obrazu.
GEORGES SEURAT
- Byl matematicky přesný. Jeho obrazy byly založeny na přesných myšlenkách o kompozici a předcházela jim pečlivá příprava v četných studiích.
- Vycházel ze zásady, že radost se má vyjadřovat jasnými a teplými barvami a liniemi vystupujícími nad horizont, klid by měl být vytvářen horizontálností a vyvážeností teplých a studených tónů, smutek tmavými barvami a liniemi klesajícími pod horizont.
- Maloval poetické obrazy.
- Díla:
- Modelky
- Nedělní odpoledne na ostrově Le Grande Jatte
- Koupání v Asniéres
- Cirkus, Kankán – obrazy plné pohybu
PAUL SIGNAC
- Byl nadšený námořník, namaloval řadu mořských výjevů.
- Díla:
- Papežský palác, Avignon
- Přístav v Saint-Tropez
- Přístav v Marseilles
PAUL CÉZANNE
- Představitelem konstruktivistického směru postimpresionismu.
- Je považován za otce „moderního malířství“. Na jeho umění navazovali představitelé kubismu, futurismu, orfismu a geomterické abstrakce.
- Prožil většinu života v Aix-en-Provence, kde maloval především krajinu.
- Ve svých prostých zatiších s ovocem na bílém ubruse se vždy snažil dobrat k základním geometrickým tvarům => „Vše v přírodě se modeluje podle koule, kužele a válce.“
- Objemy forem nemodeloval světlem a stínem, ale intezitou barvy.
- Díky řazení čistých barevných tónů vedle sebe vytvořil na plátnech dojem prostorové hloubky.
- V těžkém uměleckém zápase o vlastní malířské vidění světa prošel 4 obdobími:
- 1) Temné období – zabýval se ponurými tématy orgií, únosů a vražd
- 2) Impresionistické období – maloval pod vlivem svého přítele Camilla Pissarra a rozjasňoval svou paletu
- 3) Vrcholné období – v něm vznikaly velkolepé série pohledů na horu Sainte-Victoire v Provenci.
- 4) Pozdní období – Vrcholil jeho vytříbený „kubizující“ výraz
- Díla:
- Dívka u klavíru
- Hora Sainte-Victoire – série pohledů
- Hráči karet
- Zátiší s jablky a pomeranči
- Velké koupání
VINCENT VAN GOGH
- Holandský malíř a grafik, představitel expresivní větve postimpresionismu. Navazovali na něj umělci expresionismu a fauvismu.
- Za svou krátkou kariéru jednoho desetiletí namaloval kolem tisíce obrazů. Za svůj život však prodal jen jeden jediný.
- Vytvořil si nápadně originální styl, v němž odvážné barvy a prudké tahy štětce vyjadřují intenzivní emoce.
- Jeho příchod do Paříže v roce 1886 byl bodem obratu v jeho tvorbě. Pod vlivem impresionismu nahradil starší tmavé portréty venkovanů barevnými malbami, jimiž se zapsal do paměti.
- Z Paříže odjel malovat do Arles, kde ale propukla jeho duševní choroba. Ta vyvrcholila po konfliktu s Gauginem, jehož van Gogh ohrožoval na životě a později si jako pokání uřízl kus ucha.
- V posledních letech života se léčil, nakonec ale spáchal sebevraždu.
- Díla:
- Slunečnice
- Kostel v Auvers
- Obilné pole s havrany
- Obilné pole s cypřiši
- Hvězdná noc
PAUL GAUGIN
- Malíř, grafik a řezbář, představitel symbolicko-koloristické větve. Jeho uměním se inspirovali fauvismus, symbolismus a skupina Nabis.
- První malíř, který vnesl do umění prvky primitivních národů.
- Jeho obrazy jsou charakteristické souvislými barevnými plochami (synteza), jež jsou ohraničena konturou (cloisonismus).
- Měl od mládí neklidnou povahu a lákaly ho daleké kraje.
- Po krátkém impresionistickém období, kdy tvořil pod vlivem Pissarra a vystavoval se skupinou, opustil v 35 letech své původní povolání a rodinu s dětmi a věnoval se výhradně umění.
- Utekl před civilizací a příliš spořádaným způsobem života nejdříve do Bretaně a pak na Tahiti.
- Od bezprostředního záznamu zdejšího exotického prostředí, přes psychologicky motivované obrazy, zde došel až k filozoficky založeným kompozicím.
- Díla:
- Zjevení po kázání
- Žlutý Kristus
- Tahitské ženy na pláži
- Duch mrtvých bdí
- Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?
HENRI TOULOUSE-LAUTREC
- Malíř a grafik z významného šlechtického rodu.
- Žánrovým figuralismem navazoval na tvorbu Edgara Degase.
- V dětství si zlomil obě nohy a ty mu přestaly růst. Jako tělesně postižený se dostal na okraj společnosti a jeho světem se staly kavárny, kabarety, cirkusy, tančírny a nevěstince, ze kterých čerpal své náměty.
- Zachycoval slavné zpěváky, zpěvačky a tanečnice, většinou z Moulin Rouge a Moulin de la Galette, a vytvořil pro ně i první litografické plakáty.
- Stal se zakladatelskou osobností moderní grafiky.
- Základem jeho stylu je bravurní kresba, které je podřízena expresivní malba.
- Díla:
- Le Divan Japonais – plakát
- Ambassadeurs: Aristide Bruant – plakát
- Tanec v Moulin Rouge
- cyklus Cirkus – barevné tužky na papíře
- Salon v Rue des Moulins