Otázka: Jeřáby
Předmět: Stavba a provoz strojů (Strojírenství)
Přidal(a): Vašek z Prahy
Jeřáby jsou strojní zařízení sloužící ke zdvihu, spouštění nebo přemisťování břemene v rozsahu pracovního obrazce.
1.) Rozdělení jeřábů
- Podle konstrukce
- Ruční
- Elektrické
- Spalovací (se spalovacím motorem)
- Hydraulické (využití ve výbušném prostředí)
- Pneumatické (využití ve výbušném prostředí)
- Podle druhu pohybu
- Statické (nepojízdné)
- Pojízdné
- Otočné
- Plovoucí
- Kombinované (se sdruženým pohybem)
- Podle druhu práce a místa použití
- Montážní
- Dílenské
- Hutní (slévárenské)
- Skladové
- Skládkové (používáno na šrotištích)
- Stavební
- Železniční
- Přístavní
- Podle celkového tvaru
- Mostové
- Portálové
- Poloportálové
- Konzolové
- Věžové a sloupové
- Mobilní (Plovoucí, železniční aj.)
2.) Hlavní parametry jeřábů
- Nosnost
- Výška zdvihu
- Velikost pracovního obrazce
- Výpočet minimálního a maximálního zatížení
- Rychlost zdvihu a spouštění
- Rychlost pojezdu kočky
- Parametry pojezdové dráhy (rozchod kolejnic, počet pojezdových opor, rozteč stabilních podpěr)
3.) Všeobecné strojní části jeřábů
Vázací prostředky
- Lana
- Ocelová – vyrábějí se z patentovaných (protahovaných za studena) drátků
- Konopná
- Řetězy – Používány v hutním průmyslu
- Krátkočlánkové kdy p = 2,8 ∙ d
- Dlouhočlánkové kdy p = 3,5 ∙ d
- Gallovy – umožnují jednu rovinu ohybu (zdvihadla)
Navíjecí zařízení
- Je určeno pro navíjení lan nebo řetězů na navíjecí buben
- Lana nebo řetězy se ukládají těsně vedle sebe, nebo do drážek
- K řádnémů uložení lan se používá tzv. Vodící zařízení
- Nejkomplikovanější buben je pro řetězy
- Navíjecí zařízení mívá zpravidla vlastní pohon a brzdu
- Navíjecí bubny dělíme na:
- Hladké (zpravidla)
- Drážkované
Prostředky k uchopení břemene
- Musí mít malou vlastní hmotnost
- Musí zabezpečovat maximální bezpečnost práce
- Musí umožňovat rychlé a snadné uchopení břemene
- Patří sem:
- Háky, traverzy, závěsy, kleště, drapáky, magnety a nádoby
Brzdy a zdrže
- Zařízení, která umožnují bezpečný provoz při přerušení dodávky energie
- Brzdný moment musí být dvakrát až třikrát větší než hmotnost břemene a konstrukce => k = 2 až 3
- Dělíme na:
- Stavěcí – drží břemeno až do zastavení v určité poloze (totéž platí pro naklápění výložníku)
- Spouštěcí – umožnují spouštění břemena stálou rychlostí. Tato brzda je celou dobu v poloze „zabržděno“. Brzdný odpor musí být překonán silou motoru
- Pojížděcí – jsou na každé podvozkové noze a jejich účinek musí být synchronizovaný
- Regulační – Snižují rychlost na požadovanou hodnotu
Jeřábové spojky
- Přenášejí kroutící moment na všechna zařízení
- Dělí se na:
- Neovládané – pevné a pružné
- Ovládané – třecí a zubové
Převody
- Pojezdového ústrojí
- Otáčivého ústrojí (pomocí ozubených kol)
- Lanové (pomocí lan)
- Kladnice a kladkostroje