Otázka: Kontejnery – ISO
Předmět: Doprava a logistika
Přidal(a): Rodes
Definice:
- článek dopravního zařízení, která je:
- trvalého charakterů
- speciálně konstruovaného
- upevňovací zařízení
- snadné přemisťování
- vnitřní objem nejmíň 1m3
ISO – mezinárodní organizace pro normalizace (nejen pro kontejnery)
Kontejnery pro všeobecný náklad: nejsou specificky určený pro zvláštní kategorie nákladu
Kontejnery pro specifický náklad: jsou kontejnery pro náklady citlivé na teplotu, dále kontejnery pro kapaliny a plyny, suché sypké materiály a pro zvláštní kategorie např. pro automobily nebo zvířata
Typy kontejnerů
- Termický kontejner: izolované stěny, dveře, podlaha i střecha, má zařízení pro chlazení nebo vyhřívání
- Izolovaný kontejner: izolovaný, ale nemá zařízení pro chlazení nebo vyhřívání
- Kontejnery pro všeobecné použití: kontejner pro všeobecný náklad, který je plně uzavřený a odolný povětrnostním vlivům
- Kontejner s otevřeným vrchem: nemá tuhou střechu, může se použít plachta
- Plošinový kontejner: nemá žádnou nástavbu
- Cisternový (nádržkový) kontejner: cisterna a rámová konstrukce
- Chlazený a vyhřívaný kontejner: termický kontejner
- Kontejner pro suchý sypký náklad: umožňuje nakládku a vykládku pomocí gravitace
- Kontejner pro suchý sypký náklad s přetlakem: je tu možnost tlakového vyprazdňování
- Kontejner pro jmenovitý náklad: je určen výhradně nebo především pro určitý náklad př. Přeprava automobilů, zvířat
Brutto: hmotnost kontejneru = celková hmotnost kontejneru a i maximální hmotnost pro provoz
Tára: hmotnost prázdného kontejneru včetně všech armatur a připojených zařízení
Neto: maximální dovolená hmotnost užitečného zatížení včetně upevňovacích prvků, které nejsou součástí kontejneru
Konstrukční části kontejneru:
- Rohové prvky
- Horní/dolní čelní příčník, horní/dolní podélník
- Podlaha s nosníky podlahy
- Střecha s výstuhami
- Nabírací otvory na vidlice
- Dveře – čelní, boční
- Kryt – plachtový, plastická hmota
- Čelní rám: rohové prvky a čelní příčníky
- Žebřík a lávka
- Otvor: uzavíratelným, pohyblivým nebo odnímatelným panelem
- Stěny: boční, čelní
Označení kontejnerů:
- BIC kód – identifikace kontejneru
- Př: AXIU 400010 8
Rozbor:
- AXI – kód vlastníka
- U – kategorie zařízení
- 400010 – sériové číslo
- 8 – kontrolní číslice
Kód rozměru:
- Má dva znaky, mohou to být písmena nebo čísla
(každé písmeno se při výpočtu kontrolní číslice převádí na číslo!)
- 1 znak znamená délku
- 2 znak znamená šířku a výšku
Př: 22 G1
Rozbor:
2 – 20 -ti stopí kontejner
2 – šířka 8 stop, výška 8 stop a 6 palců
Písmena představují čísla kromě 10, 20, 30, 40 – ti stopí kontejner
Typy kontejnerů:
- G – všeobecné použití, bez větrání
- V – všeobecné použití s větráním
- B – pro suché sypké materiály
- S – jmenovitý náklad
- R – termický kontejner
- H – -ll- s odnímatelným zařízením
- U – kontejner s otevřeným vrchem
- P – plošinový kontejner
- K – tlakové, cisternové kontejnery pro kapaliny a plyny
- N – tlakové, netlakové cisternové kontejnery na suchý náklad
- T – staré označení pro cisternové kontejnery
Značení výšky kontejnerů: povinná pro kontejnery vyšší než 2,6m
Kontejnery pokud mají výšku více než 2,6m mají na horním příčníku a bocích černé a žluté pruhy
Výstražná značka upozorňující na nebezpečí zasažení el. proudem, umisťuje se u žebříku
Štítek CSC = bezpečnostní schvalovací štítek, kterým musí být kontejner označen, vyhovuje stanoveným požadavkům pro mezinárodní přepravu – úmluva KBK (bezpečnost provozu kontejnerů)
MGW = Brutto hmotnost