Lidová píseň – vznik, druhy, regiony a sběratelé

dějiny-hudby

 

Otázka: Lidová píseň – vznik, druhy, regiony a sběratelé

Předmět: Dějiny hudby

Přidal(a): Hana Netušilová

 

 

Lidová píseň – vznik, druhy, regiony; sbírky a sběratelé; folklórní soubory; význam lidové písně. Vlastní pohled na lidovou píseň v dnešní době. Písňová forma.

 

Lidová píseň

  • neznáme autora
  • Vznikla spontánně (autor nebyl pravděpodobně hudební skladatel – vyjadřoval pocity, nálady – reakce na věci kolem sebe např. práce)
  • Text i melodie zároveň
  • „lidový majetek“
  • Šířila se ústním podáním – zpívaly je svým potomkům

 

Umělá píseň

  • známe autora, vznikají ze záměrného tvůrčího úsilí, nápadné, originální rysy
  • Vzájemné prolínání obou typů písní – mnoho lidových písní ovlivnilo umělou tvorbu a naopak
  • Vzniká na hotový text
  • Je propracovanější a složitější
  • Doplněná doprovodem a neměla by mít varianty

 

Zlidovělá píseň

  • známe autora, ale ta píseň je tak blízká, že si ji společnost vzala za svoji a na autora se zapomnělo
  • vznikají varianty
  • Fanoš Mikulecký (1912–1970) – ze Slovácka z Podluží, písně – Vínečko bílé, V širém poli studánečka, Když jsem šel z Hradišťa
  • Vlasta Rédl – Husličky
  • Karel Hašler – Na Pankráci, Po starých zámeckých schodech, Pětatřicátníci
  • Voskovec, Werich, Ježek – Na poříčí dítě křičí

 

Pseudolidová píseň

  • má vypadat jako lidová, ale je záměrně vymyšlena většinou do filmů nebo divadelních her (Vím jedno návrší)

 

Národní píseň

  • vznikaly v období Národního obrození
  • opěvovaly národ (Čechy krásné, Čechy mé)

 

Druhy lidové písně podle tématu

  • Milostné – většinou v souvislosti s přírodou, Široký hluboký
  • O řemeslech – Šili, šili ševci boty
  • Vojenské – furiantské, odchod na vojnu, Já husárek malý, Černé oči jděte spát
  • O koních – Prší prší
  • O matkách – Chovala mě matička
  • Ukolébavky – Hajej můj andělíčku
  • Koledy – Nesem vám noviny
  • Svatební – Ej, od Buchalova
  • Pohřební – Zabili Janka

 

Druhy lidové písně podle regionu

České (západní)

  • Převažují více durové tóniny
  • Pravidelný 2dobý, 3dobý rytmus
  • Dudy (západní, jižní Čechy), housle, klarinety, basa, vozembouch
  • Chodsko (dudy – omezený rozsah tónů, Žádný neví, co jsou Domažlice), Plzeňsko, Doudlevsko, Polabí, Podkrkonoší, Horácko

Moravské (východní)

  • Molové tóniny
  • Bez rytmu, nepravidelný rytmus, čardášové rytmy
  • Cimbál, housle (primy – hlavní melodie, kontry – doprovod), klarinet, basa
  • Lašsko, Valašsko (Pásli ovce valaši), Haná, Slovácko – Horňácko, Dolňácko, Podluží

 

Variační proces

  • výsledek ústního podání
  • každý kraj nemá stejnou verzi (Kolamajka)
  • stejná melodie, jiný text (Když jsem husy pásala, Běží liška k táboru)
  • stejný text, jiná melodie (Na tý louce zelený)

 

Formy lidové písně

  • Malá písňová forma – 1dílná (má 1 hudební motiv), 2 dílná, 3 dílná
  • 1dílná – většinou 8 taktů, předvětí, závětí – opakuje se, např. Skákal pes
  • 2dílná – není moc rozšířená, 2 rozdílné části, např. Okolo Třeboně pasou se tam koně
  • 3dílná – vrací se 1. část (neopakuje se úplně přesně), a b á – Holka modrooká, Ráda, ráda můj zlatej Honzíčku, Travička zelená; bez opakování – a b c – Okolo Hradce

 

Sbírky a sběratelé

  • Národní obrození
  • Karel Jaromír Erben – Prostonárodní písně a říkadla, Nápěvy prostonárodních písní českých (spolupráce s Pavlem Martinovským)
  • Čeněk Holas – České národní písně a tance
  • František Sušil – Moravské lidové písně s nápěvy do textů
  • František Bartoš – Národní písně moravské

 

Folklórní soubory

  • ČR – dudácká muzika (dudy, housle, klarinet, basa)
  • Chodsko, Domažlicko, Plzeňsko
  • Malá dudácká muzika – dudy, housle, klarinet – polyfonní způsob
  • Morava – cimbálovka (cimbál, 2 housle, klarinet, basa)
  • Hradišťan – hrají na různých festivalech (největší ve Strážnici)
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!