Otázka: Management
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Jan Kubelka
- řízení – usměrňování činností a faktorů tak, aby bylo dosaženo stanovených cílů
- skupina řídících pracovníků
SLOŽKY
- plánování
- organizování
- motivace
- kontrola
- rozhodování
VYČLENĚNÍ SAMOSTATNÉ PROFESE MANAŽERA
- etapa – podnikatel = vlastník, ve firmě dělá vše, co je potřeba
- etapa – postupně dělbou práce dojde k rozdělení práce a k vlastníkovi se přidají zaměstnanci
- etapa – vyčlení se od vlastnictví řídící pracovník – manažer
DRUHY ŘÍZENÍ
- z hlediska časového:
- dlouhodobé – koncepční, strategické (průzkum trhu, plánování výroby)
- krátkodobé – operativní – řešení každodenních problémů firmy (zásobování, personalistika, odbyt)
VÝVOJ TEORIÍ ŘÍZENÍ
- 1990-1930 – vznik vědeckého managementu
– období velké průmyslové revoluce
– normování výkonu, stanovení minimálních sazeb
– Max Weber, Tomáš Baťa, Frederi Taylor
- 30. léta – vznik psychologicko-sociálního přístupu k řízení lidí
- 30. – 70. léta – vývoj výpočetní techniky – umožňuje modelovat matematicky různé podnikové činnosti
– optimalizace dopravních cest (nákladů)
- 80. léta – současnost – snaha o zajištění dlouhodobého zisku, uplatnění poznatků vědy a techniky do praxe, snaha o snižování nákladů, ohledy na marketing, ohledy na životní prostředí, důraz na hygienu a bezpečnost práce
OSOBNOST MANAŽERA
- předpoklady pro výkon
- vrozené – temperament, chytrost, autorita, empatie, ohled na lidi, potřeba zdokonalovat se, psychická odolnost
- získané – získané studiem a praxí – základy ekonomie, psychologie a metod řízení, vyjadřovací schopnosti, vyjednávací schopnosti, psychická odolnost
time management = umět zorganizovat činnosti tak, jak jdou za sebou, roztřídit si problémy na důležité a nedůležité
DOVEDNOSTI MANAŽERŮ
- koncepční dovednosti – schopnost odhadnout možný budoucí vývoj, rozlišit podstatné od nepodstatného
- komunikační dovednosti – umět přesvědčovat, motivovat, schopnost jednat s lidmi
- technické dovednosti – ovládání výpočetní techniky, mobilita, odborné znalosti a dovednosti týkající se firmy
HIERARCHIE MANAŽERŮ
- TOP manažer = vrcholový
= malá skupina lidí s největší odpovědností za prosperitu firmy
– mají největší pravomoc
– řeší koncepční otázky, strategie firmy, koordinují všechny činnosti ve firmě, zodpovídají se vlastníkům, zastupují firmu ve vztahu s okolím (banky, FÚ)
– jsou to ředitelé, prezidenti, jednatelé, náměstci
- Manažer středního článku řízení
– jeho úkolem je sběr, třídění a zpracování informací od nejnižšího článku a jejich předávání jeho podklad pro rozhodování TOP managementu
– jsou to kalkulace, cenová tvorba, účetnictví, ekonomické rozbory, statistiky, rozpočetnictví, marketing
- Manažer základního článku řízení
– jedná se o bezprostředně přímé nadřízené výkonných pracovníků, jedná se o každodenní řízení lidí (kontrola, přidělení práce)
– jsou to mistři dílen, vedoucí provozu, vedoucí směn
STYLY ŘÍDÍCÍ PRÁCE
- byrokratický – jedná se o komunikaci s podřízenými pomocí vyplňování tabulek, přehledů, přeposílá rozkazy shora a není schopný sám za sebe rozhodnout
– do nejmenších detailů se odvolává na své nadřízené
- autokratický – vedoucí sám promýšlí a rozhoduje, nepřipouští odlišné názory svých podřízených, což může vést k potlačení iniciativy podřízených
- demokratický – přemýšlí nad názory svých podřízených, ale rozhoduje sám
- liberální – řídící pracovník určí cíl, vybaví pracovníky prostředky a pak je na každém pracovníkovi, jak cíle dosáhne
PLÁNOVÁNÍ
- proces stanovení cílů, cest a prostředků k jejich dosažení
- dělení z hlediska časového
- strategické – 2-5 let (SWOT analýza, inovace)
– podnikatelské strategie z hlediska postavení firmy na trhu- „1“ leader (monopol = nikdo mu nekonkuruje, dělá si s cenami, co chce)
- „2“ vyzyvatel – největší konkurent
- zbytkaři – zabývá se tím, co „1“ a „2“ nezajímá
- taktické – střednědobé plánování, jedná se o konkrétní konkretizaci úkolů na 1 rok
– plán odbytu – plán výroby – plán zásobování, personalistky a investic – finanční - operativní – krátkodobé plánování, vymezení konkrétních úkolů na měsíce, týdny, dny konkrétním vnitropodnikovým složkám
- strategické – 2-5 let (SWOT analýza, inovace)
ORGANIZOVÁNÍ
- cílevědomé uspořádání činností a prvků systému a vymezení vazeb mezi prvky
- organizování činnosti – jaké činnosti se budou uskutečňovat?
– vybavení – co budeme potřebovat?
– kdo ty činnosti bude vykonávat?
– činnosti lze seskupovat
- podle obsahu – co se kde vykonává (zásobování, výroba, odbyt, ekonomický útvar)
- podle výrobků – podle druhu (domácí, moderní)
- podle zákazníků – děti, dospělí
- podle území – Morava, Čechy
- vytvoření funkční organizační struktury
- liniová organizační struktura
– jsou ti jasně vymezeny vztahy nadřízenosti a podřízenosti
– po řídících pracovnících je požadována komplexní znalost, všestrannost- PODNIK
- ZÁVODY
- PROVOZY
- DÍLNY
- funkcionální organizační struktura
– zde se klade důraz na výkon odbornosti
– nejsou tady vymezeny vztahy podřízenosti a nadřízenosti jako v liniové struktuře
– úseky: ZÁSOBOVÁNÍ – VÝROBA – PERSONÁLNÍ – EKONOMICKÝ - liniově štábní organizační struktura – vedoucí organizačních stupňů si vytvářejí specializované útvary, které jim zpracovávají informace (sekretariát)
- liniová organizační struktura
- organizační dokumentace – organizační řád, popisy funkčních míst, pracovní řád
MOTIVACE A VEDENÍ LIDÍ
- motiv = vnitřní podnět, který vede člověka k určitému jednání
- stimul = vnější podnět, který vede člověka k určitému jednání
- PYRAMIDA POTŘEB
vlastní víra (filozofie – v co věříme, žebříček hodnot)
seberealizace (koníčky)
společenské postavení, uznání (vzdělání, zaměstnání)
sociální jistoty (pocit bezpečí a sounáležitosti)
existenční potřeby (bydlení, finance)
základní fyziologické potřeby (vody, jídlo)
MOTIVAČNÍ NÁSTROJE
- hmotné
+ prémie, odměny, příplatky, osobní ohodnocení, dovolená, auto
– odebrání osobního ohodnocení, pokuta
- nehmotné
+ pochvala, články v novinách
– pohoršení
KONTROLA
= zjišťování skutečného stavu a jeho porovnávání se stavem plánovaným
- vyhotovují se odchylky a snažíme se je naplnit
- úplná nebo dílčí
- vstupní = preventivní
– kontrola surovin, strojů a pracovníků - průběžná
- výstupní – kontrola výrobku, jestli odpovídá představám zákazníka
– může být spojena s návodem na použití, vedlejšími účinky, s dobou použitelnosti
Audit = kontrola prováděná neovlivněnou osobou
ROZHODOVÁNÍ
= výběr z více variant
- za relativní jistoty – umíme je odhadnout, spočítat a vyčíslit
- za nejistoty – neumíme odhadnout, je to nová situace, kterou jsme ještě nikdy neřešili metoda -/+, bodové ohodnocení
Brainstorming = bouření mozků
- hledání inspirací, nových cest řešení
- zákaz zesměšňování, kritizování, zpochybňování
- rovnost všech účastníků v diskuzi
- úplná volnost nápadů, kreativity
Brainwriting = stejné jako u Brainstormingu, ale při psaní na papír