Management – maturitní otázka

 

   Otázka: Management

   Předmět: Ekonomie

   Přidal(a): Jan Kubelka

 

  • řízení – usměrňování činností a faktorů tak, aby bylo dosaženo stanovených cílů
  • skupina řídících pracovníků

 

SLOŽKY

  • plánování
  • organizování
  • motivace
  • kontrola
  • rozhodování

 

VYČLENĚNÍ SAMOSTATNÉ PROFESE MANAŽERA

  1. etapa – podnikatel = vlastník, ve firmě dělá vše, co je potřeba
  2. etapa – postupně dělbou práce dojde k rozdělení práce a k vlastníkovi se přidají zaměstnanci
  3. etapa – vyčlení se od vlastnictví řídící pracovník – manažer

 

DRUHY ŘÍZENÍ

  • z hlediska časového:
    • dlouhodobé – koncepční, strategické (průzkum trhu, plánování výroby)
    • krátkodobé – operativní – řešení každodenních problémů firmy (zásobování, personalistika, odbyt)

 

VÝVOJ TEORIÍ ŘÍZENÍ

  • 1990-1930 – vznik vědeckého managementu

– období velké průmyslové revoluce

– normování výkonu, stanovení minimálních sazeb

– Max Weber, Tomáš Baťa, Frederi Taylor

  • 30. léta – vznik psychologicko-sociálního přístupu k řízení lidí
  • 30. – 70. léta – vývoj výpočetní techniky – umožňuje modelovat matematicky různé podnikové činnosti

– optimalizace dopravních cest (nákladů)

  • 80. léta – současnost – snaha o zajištění dlouhodobého zisku, uplatnění poznatků vědy a techniky do praxe, snaha o snižování nákladů, ohledy na marketing, ohledy na životní prostředí, důraz na hygienu a bezpečnost práce

 

OSOBNOST MANAŽERA

  • předpoklady pro výkon
    • vrozené – temperament, chytrost, autorita, empatie, ohled na lidi, potřeba zdokonalovat se, psychická odolnost
    • získané – získané studiem a praxí – základy ekonomie, psychologie a metod řízení, vyjadřovací schopnosti, vyjednávací schopnosti, psychická odolnost

time management = umět zorganizovat činnosti tak, jak jdou za sebou, roztřídit si problémy na důležité a nedůležité

 

DOVEDNOSTI MANAŽERŮ

  • koncepční dovednosti – schopnost odhadnout možný budoucí vývoj, rozlišit podstatné od nepodstatného
  • komunikační dovednosti – umět přesvědčovat, motivovat, schopnost jednat s lidmi
  • technické dovednosti – ovládání výpočetní techniky, mobilita, odborné znalosti a dovednosti týkající se firmy

 

HIERARCHIE MANAŽERŮ

  • TOP manažer = vrcholový
    = malá skupina lidí s největší odpovědností za prosperitu firmy

– mají největší pravomoc

– řeší koncepční otázky, strategie firmy, koordinují všechny činnosti ve firmě, zodpovídají se vlastníkům, zastupují firmu ve vztahu s okolím (banky, FÚ)

– jsou to ředitelé, prezidenti, jednatelé, náměstci

 

  • Manažer středního článku řízení

– jeho úkolem je sběr, třídění a zpracování informací od nejnižšího článku a jejich předávání jeho podklad pro rozhodování TOP managementu

– jsou to kalkulace, cenová tvorba, účetnictví, ekonomické rozbory, statistiky, rozpočetnictví, marketing

 

  • Manažer základního článku řízení

– jedná se o bezprostředně přímé nadřízené výkonných pracovníků, jedná se o každodenní řízení lidí (kontrola, přidělení práce)

– jsou to mistři dílen, vedoucí provozu, vedoucí směn

 

STYLY ŘÍDÍCÍ PRÁCE

  • byrokratický – jedná se o komunikaci s podřízenými pomocí vyplňování tabulek, přehledů, přeposílá rozkazy shora a není schopný sám za sebe rozhodnout

– do nejmenších detailů se odvolává na své nadřízené

  • autokratický – vedoucí sám promýšlí a rozhoduje, nepřipouští odlišné názory svých podřízených, což může vést k potlačení iniciativy podřízených
  • demokratický – přemýšlí nad názory svých podřízených, ale rozhoduje sám
  • liberální – řídící pracovník určí cíl, vybaví pracovníky prostředky a pak je na každém pracovníkovi, jak cíle dosáhne

 

PLÁNOVÁNÍ

  • proces stanovení cílů, cest a prostředků k jejich dosažení
  • dělení z hlediska časového
    • strategické – 2-5 let (SWOT analýza, inovace)
      – podnikatelské strategie z hlediska postavení firmy na trhu

      • „1“ leader (monopol = nikdo mu nekonkuruje, dělá si s cenami, co chce)
      • „2“ vyzyvatel – největší konkurent
      • zbytkaři – zabývá se tím, co „1“ a „2“ nezajímá
    • taktické – střednědobé plánování, jedná se o konkrétní konkretizaci úkolů na 1 rok
      – plán odbytu – plán výroby – plán zásobování, personalistky a investic – finanční
    • operativní – krátkodobé plánování, vymezení konkrétních úkolů na měsíce, týdny, dny konkrétním vnitropodnikovým složkám

 

ORGANIZOVÁNÍ

  • cílevědomé uspořádání činností a prvků systému a vymezení vazeb mezi prvky
  • organizování činnosti – jaké činnosti se budou uskutečňovat?

– vybavení – co budeme potřebovat?

– kdo ty činnosti bude vykonávat?

– činnosti lze seskupovat

  • podle obsahu – co se kde vykonává (zásobování, výroba, odbyt, ekonomický útvar)
  • podle výrobků – podle druhu (domácí, moderní)
  • podle zákazníků – děti, dospělí
  • podle území – Morava, Čechy

 

  • vytvoření funkční organizační struktury
    • liniová organizační struktura
      – jsou ti jasně vymezeny vztahy nadřízenosti a podřízenosti
      – po řídících pracovnících je požadována komplexní znalost, všestrannost

      • PODNIK
      • ZÁVODY
      • PROVOZY
      • DÍLNY
    • funkcionální organizační struktura
      – zde se klade důraz na výkon odbornosti
      – nejsou tady vymezeny vztahy podřízenosti a nadřízenosti jako v liniové struktuře
      – úseky: ZÁSOBOVÁNÍ – VÝROBA – PERSONÁLNÍ – EKONOMICKÝ
    • liniově štábní organizační struktura – vedoucí organizačních stupňů si vytvářejí specializované útvary, které jim zpracovávají informace (sekretariát)

 

  • organizační dokumentace – organizační řád, popisy funkčních míst, pracovní řád

 

MOTIVACE A VEDENÍ LIDÍ

  • motiv = vnitřní podnět, který vede člověka k určitému jednání
  • stimul = vnější podnět, který vede člověka k určitému jednání
  • PYRAMIDA POTŘEB

vlastní víra (filozofie – v co věříme, žebříček hodnot)

seberealizace (koníčky)

společenské postavení, uznání (vzdělání, zaměstnání)

sociální jistoty (pocit bezpečí a sounáležitosti)

existenční potřeby (bydlení, finance)

základní fyziologické potřeby (vody, jídlo)

 

MOTIVAČNÍ NÁSTROJE

  • hmotné

+ prémie, odměny, příplatky, osobní ohodnocení, dovolená, auto

– odebrání osobního ohodnocení, pokuta

  • nehmotné

+ pochvala, články v novinách

– pohoršení

 

KONTROLA

= zjišťování skutečného stavu a jeho porovnávání se stavem plánovaným

  • vyhotovují se odchylky a snažíme se je naplnit
  • úplná nebo dílčí
  • vstupní = preventivní
    – kontrola surovin, strojů a pracovníků
  • průběžná
  • výstupní – kontrola výrobku, jestli odpovídá představám zákazníka
    – může být spojena s návodem na použití, vedlejšími účinky, s dobou použitelnosti

Audit = kontrola prováděná neovlivněnou osobou

 

ROZHODOVÁNÍ

= výběr z více variant

  • za relativní jistoty – umíme je odhadnout, spočítat a vyčíslit
  • za nejistoty – neumíme odhadnout, je to nová situace, kterou jsme ještě nikdy neřešili metoda -/+, bodové ohodnocení

 

Brainstorming = bouření mozků

  • hledání inspirací, nových cest řešení
  • zákaz zesměšňování, kritizování, zpochybňování
  • rovnost všech účastníků v diskuzi
  • úplná volnost nápadů, kreativity

Brainwriting = stejné jako u Brainstormingu, ale při psaní na papír

💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!