Otázka: Marketing,management a finanční gramotnost
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Teji
Marketing
= Metoda řízení zaměřená na potřeby zákázníků, cílem je být lepší než konkurence
Marketingové nástroje tvoří zásady 4P
• Product ( produkt)
• Price ( cena)
• Placement ( distribuce)
• Promotion ( propagace)
Produkt
= výrobek či služba , kterou chceme prodávat
– produk představuje celkovou nabídku zákazníkovi a tu představují:
• užitná hodnota produktu = to k čemu má rpodukt sloužit( hodinky abychom věděli kolik je hodin
• vlastnosti produktu a kvalita produktu = např. Zda má telefon klasická tlačítka nebo dotykový displej
• obal = podle jeho vzhledu zákazník soudí kvalitu a vlastnosti produktu,kromě toho podává nutné informace
• rozšíření produktu = vylepšení,záruka,doplňky aj.( např.paměťová karta v mobilu)
• doplňkové služby = poradenství,doprava, montáž aj.
Cena
– stanovení ceny ( 2 přístupy) :
• Nákladový přístup = spočítání,vykalkulování
– cena = náklady+ daně+zisk
• Marketingový přístup= cena se stanovuje podle výše poptávky na trhu a podle
cen konkurence
– odlišné ceny téhož zboží v závislosti:
• místa prodeje = kraj města x centrum, prodejna x internet, rekreační středisko x
město
• zákazníků = slevy stálým zákazníkům,slevy pro důchodce nebo děti
• období = vyšší ceny v sezóně
• způsobu platby = při okamžitém placení nebo placení dříve než uplyne
dohodnutá doba ,bývá poskytování slevy
• doby výrobku na trhu = ceny u starších výrobků se snižují , nové uváděné
výrobky jsou dražší ikdyž jejich vlastnosti jsou velmi podobné
• výprodejní akce = po skončení sezony, výprodej starších modelů
– cenové praktiky :
• stanovení ceny takovým způsobem aby vypadala výhodněji = ( 29.90 Kč)
• balíčky a antibalíčky = v balíčku je výhodná cena ( 2+ 1)
• vyrovnávací ceny = mezi supermarkety
Distribuce
= způsob , kterým se produkt dostane k zákazníkovi
• přímý prodej = drobní obchodníci, řemeslníci, prodej přes internet
• prodej s pomocí mezičlánku = produkt je dán do maloobchodu, kde si je
zákazník koupí nebo do velkoobchodů,kde si je maloobchodníci pořizují
Propagace
– základními součástmi jsou reklama, podpora prodeje ,osobní prodej a publicita
• Reklama – při reklamě můžeme využívat slogany, racionální a emocionální působení
• Publicita = zprýva a hodnocení nezávislých osob
Management
= soubor přístupů a zkušeností ,které vedoucí příslušníci využívají k podnikatelským cílům
Manažeři:
podle úrovně řízení: vrcholový= ředitel,prezident,náměstek
střední = bez strategické práce a řídí lidi
nízký = nadřízený pracujících lidí
podle stylu: autokratický styl = sám si vše kontroluje , nenechá si poradit
demokratický styl = bere ohled na názory svých podřízených ,ale cíle si dělá
sám
liberální styl = nepoužívá přímé řídící příkazy,vytváří optimální podmínky pro
práci
funkce manažerů: – plánování postupů práce k určitému cíly
– organizování
– výběr a rozmístění pracovníků
– vedení lidí-motivace,týmová práce aj.
– kontrola
– všech 5 funkcí se musí prolínat a žáádná se nesmí vynechat
Finanční gramotnost
=osobní finance
Rozpočet – 2 stránky : Příjmová > Pravidelná = mzda,příjmy z podnikání,sociální příjmy
( sociální dávky = přídavky za děti, rodičovský příspěvek ), za pronajatou
nemovitost
> Nepravidelná = jejich výše kolísá a ne vždy je dostáváme ve
stejném čase ( odměny,úroky z vkladů, příjmy z cenných papírů )
> Jednorázové příjmy = nezahrnujeme je do rozpočtu a slouží ke
krytí jednorázových výdajů nebo jako zdroj rezerv ( příjem z prodeje majetku )
Výdajová > Pevné = opakují se a je obtížné je snížit ( nájemné,splátky
půjček, hypotéka, leasing)
> Kontrolovatelné = můžeme je bezprostředně omezit
( náklady na jídlo, telefon,oblečení, benzín,údržba a opravy)
> Jednorázové výdaje = vynakládají se za delší dobu a jde
většinou o větší částky ( koupě domácích spotřebičů, auta, dovolené)
Druhy rozpočtů:
1) schodkový ( deficitní) = výdaje jsou větší než příjmy a musíme je
nějak krýt
Deficit: a) jednorázový – tento by měl být v
optimálním případě krytý rezervou, v opačném případě přichází v úvahu půjčka
b) opakovaný – kromě jeho krytí budeme
muset omezit výdaje, nebo hledat cesty ke zvýšení příjmu
2) vyrovnaný = příjmy a výdaje je jsou ve stejné výši
3) přebytkový = příjmy jsou vyšší než výdaje, poté můžeme rozpočet
využít pro různé formy spoření ( investování)
• Naložení s přebytkovým rozpočtem
– investování( investice) = jakékoliv nakládání s penězi kterí nám přinese výnos, je jím tedy i spoření, které přináší úroky
– pro investování musíme zvážit jaké má naše investice:
a) výnosy – provnáváme je obvykle podle procenta výnosu
b) riziko – riziko že očekávaného výnosu nedosáhneme nebo že o investice příjdem, čím jsou ale rizika vyšší tím může být vyšší i výnos
c) likviditu – rychlost, s kterou můžeme prostředky použít k placení, velmi likviditní jsou hotové peníze, máme je ihned k dispozici, nejméně likviditní prostředky jsou vložené do koupě nemovitosti, protože při potřebě peněz k dispozici potrvá poměrně dlouho než nemovitost prodáme a získáme tak hotové finance
> Investování s nižším rizikem ( spoření)
a) bankovní vklady- výnos málo kdy vyšší než inflace, minimální riziko a vysoká likvidita
b) stavební spoření- zajištěný úvěr, nižší úroková míra,minimální riziko, velmi nízká likviditam předčasné ukončení ( než uplyne 6 let spoření ) je nevýhodné
c) penzijní připojištění- výhodou je státní příspěvek, likvidita je velmi omezená, vyplacení se předpokládá nejméně po 5 letech ukládání ( starobní penze) a nejdříve v 60 letech
d) soukromé životní pojištění- zabezpečuje nás v případě úrazu nebo smrti ,ale umožńuje zároveň spořit, nízká likvidita ( protože smlouva se uzavírá na delší dobu a prostředky z pojištění se vyplácejí jen v dohodnutých termínech )
> Investování s vyšším rizikem
– je vhodné pro delší časový horizont,,čímž se snižuje riziko
a) podílové fondy- výnos a riziko jsou vázané na druh fondu, poměrně vysoká likvidita
b) nákup dluhopisů- vhodné pro větší částky a pro ty,kt. Mají v dané oblasti určité znalosti
c) investování do akcií – vysoký výnos,likvidita závisí na poptávce po akcii
d) investování do majetku – sázíme na hodnotu produktu, že hodnota poroste,riziko i výnos může být vysoký,likvidita je nízká
• Financování jednorázových výdajů z domácího rozpočtu:
– některé jednorázové výdaje můžeme plánovat např. Výdaje na dovolenou, studium na soukromé škole, koupi auta či vlastního bydlení
– v jiných případech takové výdaje vznikají neočekávaně např. Závažná porucha pračky či jiného domácího spotřebiče, havárie nepojištěného auta aj
4 cesty:
1) postupně na ně spořit
2) krýt je z rezerv ( v případě neočekávaného výdaje)
3) krýt je půjčkou, splátkovým prodejem nebo finančním leasingem- aale přinesou
další výdaje na úroky
4) hledat způsob jak si zvýšit příjmy, třeba i jednorázově ( další práce,brigáda)
• Osobní aktiva a pasiva
– Aktiva = takový majetek, který nám může přinášet příjmy např. akcie, dluhopisy, autorská práva, umělecké předměty
– Pasiva = majetek, který vytváří výdaje např. vlastní dům nebo byt, automobil, osobní spotřební předměty
• Řešení deficitu domácího rozpočtu ( dluhy )
1) jednorázový deficit
2) opakovaný deficit – 2 cesty k řešení:
a) snížení výdajů > krátkodobě – takto můžeme snižovat především kontrolovatelné výdaje
> dlouhodobě – je potřeba se zamyslet nad osobními aktivy a pasivy a pokusit se ovlivnit pevné výdaje
b) zvýšení příjmů > krátkodobě – další zdroj příjmu nebo prodej majetku
> dlouhodobě – najít si lépe placené zaměstnání, zvážit podnikání nad zaměstnáním nebo získat větší příjmy z osobních aktiv
• Dobré a špatné dluhy
1) nevhodný ( špatný ) úvěr
– nezbytně jej nepotřebujeme
– bereme si jej na pořízení majetku,který nebude dobře sloužit svému účelu poté , co splatíme úvěr např. dovolená, dárky
– splácíme dluhy přes další dluhy
2) vhodný ( dobrý ) úvěr
– opačné charakteristiky
– díky jemu pořídíme majetek, který nám přinese příjem např. auto k podnikání
• Předlužení = nejsme schopni splácet dluhy a půjčky
– vyvarování: vyshneme se špatným úvěrům,při sjednávání úvěru si ponecháváme rezervu,pojistění proti neschopnosti splácet ( toto pojištění,ale zvýší splátkyúvěru o pojistné)
• Při neplacení úvěru je postup obvykle takový:
1. Upomínky – zareagovat případně si domluvit splátkový kalendář
2. Vymáhání – dluh se zvyšuje i o náklady vymáhání
– nesplatí-li zajištěný dluh,propadne majetek, který byl dán do zástavy nebo se splácení nárokuje u ručitele
– jsme-li pojistěni proti neschopnosti splácet, dluh může uhradit pojišťovna
> Nezajištěný dluh může věřitel:
a) prodat vymahací agentuře
b) vymáhat soudně – soud vadá příkaz ke splacení dluhu
3. Exekuce – dluh dále roste o náklady na výkon exekuce
– 1. krokem je zablokování majetku dlužníka
– 2 . exekuce majetku- exekutor v bytě dlužníka označí majetek
3. pokud dlužník označený majetek nezaplatí, majetek je odvezen a dán k prodeji v dražbě
• Osobní bankrot ( oddlužení )
– lze provést pouze 1 za život
– předpokladem je že se splatí aspoň 30 %z každého dluhu
– dlužník podává návrh na oddlužení k soudu
– dlužník po dobu 5 let žije z životního minima
– pokud dlužníkplán splní,soud mu zbytek dluhu promine v opačném případě je na něj vyhlášen konkurz
• Druhy platby:
a) hotovostní – z ruky do ruky
– složenky
b) bezhotovostní – platební kartou
– z účtu na účet
> jednorázové příkazy – jednou
> trvalý příkaz – neustále se opakují
> hromadný příkaz – více poplatků
> inkaso – kde je každý měsíc jiná částka, sama banka si to strhne
– SIPO =sdružení inkaso plateb obyvatel ( zálohy na plyn, elektriku, tv kanály atd. , příjde jedna složenka