Otázka: Nauka o barvách
Předmět: Výtvarná výchova pro pedagogické SŠ
Přidal(a): Aniodo16
NAUKA O BARVÁCH
- začíná vznikat barevný kruh (sčítací – Goethův sčítací kruh)
- máme i barvy nehmotné = barevné světelné paprsky
- vzniká v přírodě i samovolně (duha, CD/DVD, akvárium)
- využití
- gastronomie
- disko koule
- s paprskem pracují obrazovky všech typů
Symbolická funkce barev
- barvy nemusí pouze obarvovat předměty kolem nás, ale mohou figurovat samotné
- mnoho věcí mohou naznačovat, vypovídat, atd.
- nejjednodušší jsou např. barvy STUDENÉ a TEPLÉ, SYTÉ a BLEDÉ, DALEKÉ (bílá, světle modrá) a BLÍZKÉ (červená, hnědá), složitější pocity – RADOST, SMUTEK, nálady, dá se potom malovat i hudba, den v týdnu, měsíc v roce, číslo
TECHNOLOGIE MALBY
1) barvy nekrycí
- vodovky
- anilinky – výrazné, ostré, nepřirozené tóny, moc se nehodí na přírodu, přesto mezi dětmi oblíbené, nevýhodou je, že dítě zpočátku nepozná, která je která barva, dříve na bázi jedovatého anilinu, dnes už netoxické
- barevné tuše
- cukrářské barvy – bretony – nevelká barevná škála, malířské vlastnosti nevalné, používají se v MŠ u nejmenších kvůli nebezpečí olíznutí
- štětce: kulatý štětec, spíše velký, s jemným vlasem, po namočení špička
- způsob práce: barvy prosvětlujeme přidáním vody, na papír bílé barvy
- materiály pro nekrycí barvy
- školní karton (tvrdý výkres)
- skicák
- akvarelový papír – ve školních podmínkách nerozšířen
- některé druhy ručního papíru (aby se nerozpíjel)
- kromě skicáku se mohou všechny ostatní papíry předvlhčit, aby se lépe malovalo (před předvlhčením musíme oblepit na podklad) – z těchto důvodů mají některé výkresy o něco větší rozměr
2) barvy krycí
- tempery
- nejrozšířenější ve školách, snadno dostupné
- ředí se vodou
- nesnese příliš velký pastózní nánes
- akrylové barvy – ve školách nejsou tolik rozšířené, dražší než tempery
- mají výrazné tóny (podobně jako u vodovek anilinky)
- v podobách stejně jako u temper, obdobné – acrylic, acryl
- kryjí lépe než tempery, snesou veliké vrstvy, aniž by popraskaly
- ředí se vodou jako tempery, ale jakmile jednou zatvrdnou, vodou už nejdou rozředit
- olejové barvy – dají se sehnat v tubách – oil colour
- neředíme vodou, ale speciálními oleji (lněný, terpentinový)
- ve školství jen vzácně
- pracuje se velmi dobře, dobře kryjí, snesou libovolně silnou vrstvu
- dělají se s nimi tzv. lazury a podmalby (horní vrstva nemusí být krycí a spodní se nechá prosvítat)
- ne na papír, dlouho schnou – až týdny
- jsou silně dramatické
- způsob práce:
- barvy prosvětlujeme tak, že do dané barvy přimícháme bílou nebo jinou světlou barvu
- pracujeme plochými štětci, vesměs tuhým vousem
- čím menší detaily, tím je vhodnější menší štětec
- je potřeba paleta – je to nesavá plocha, na které se berou barvy, uprostřed se namíchají barvy na různý odstín
- mnohdy přidáváme především do temperových barev tzv. emulze – jsou to různé příměsy, které zlepšují přilnavost barev na podklad, vzhled barevných tónů, temperky tolik nepraskají, lépe se maluje atd.
- latexová emulze
- do temperek přidáváme bílý latex
- latexová tempera přestává špinit
- škrobová emulze
- při dělání otisků, soutisků
- disperzní emulze
- přidává se disperzní lepidlo
- tempera je lesklejší, pružnější, lépe drží
- vaječná emulze
- použije se celé vejce
- opatrně se zamíchá s trochou lněného oleje, to celé se ještě opatrněji naředí vodou
- používá se na ředění místo vody
- tempera je lesklejší, drží – neopadává
- lze použít na povrchovou úpravu z fixilky
- materiály pro krycí barvy
- školní karton = tvrdý výkres – nemalujeme olejovými barvami
- lepenka (z krabice)
- sololit – nekroutí se (“ze skříně”)
- dřevěná deska
- plátno – buď napnuté na tzv. sleporáku nebo nalepené na tvrdém podkladu – už i našebsováno
šebs = základní nátěr na materiál, na který budeme malovat, který po natření necháváme zaschnout, až poté malujeme
- zabraňuje savosti, koriguje nerovnosti a lépe na něj chytají barvy
- často dáváme více vrstev – podle hrubosti materiálu
- nejdůkladněji je nutné šebsovat plátno (minimálně 3 vrstvy)
- v profesionálním malířství je mnoho druhů šebsů
- nejpraktičtější šebs i ve školních podmínkách – latex, popř. vajíčka
- lepenka – nutno šebsovat z obou stran – prohýbá se
adjustace
- adjustuje se to, co je namalováno na měkkém podkladu (výkres), adjustace je podobná jako u kresby (sklo, popř. pasparta – na něco tvrdého)
- malba na tvrdých podkladech (př. lepenka, sololit, atd.) nepotřebuje sklo ani paspartu, pouze rám
- pouze rám stačí i na malbu na napnutém plátně
- dá se fixovat i malba – tempera – fixírka + vaječná emulze nebo např. olej
- speciální závěrečné laky – ve spreji nebo nátěr
- damara, mastix – umělá pryskyřice