Nauka o barvách – maturitní otázka

dějiny

 

   Otázka: Nauka o barvách

   Předmět: Výtvarná výchova pro pedagogické SŠ

   Přidal(a): Aniodo16

 

NAUKA O BARVÁCH

  • začíná vznikat barevný kruh (sčítací – Goethův sčítací kruh)
  • máme i barvy nehmotné = barevné světelné paprsky
  • vzniká v přírodě i samovolně (duha, CD/DVD, akvárium)
  • využití
    • gastronomie
    • disko koule
    • s paprskem pracují obrazovky všech typů

 

Symbolická funkce barev

  • barvy nemusí pouze obarvovat předměty kolem nás, ale mohou figurovat samotné
  • mnoho věcí mohou naznačovat, vypovídat, atd.
  • nejjednodušší jsou např. barvy STUDENÉ a TEPLÉ, SYTÉ a BLEDÉ, DALEKÉ (bílá, světle modrá) a BLÍZKÉ (červená, hnědá), složitější pocity – RADOST, SMUTEK, nálady, dá se potom malovat i hudba, den v týdnu, měsíc v roce, číslo

 

TECHNOLOGIE MALBY

1) barvy nekrycí

  • vodovky
  • anilinky – výrazné, ostré, nepřirozené tóny, moc se nehodí na přírodu, přesto mezi dětmi oblíbené, nevýhodou je, že dítě zpočátku nepozná, která je která barva, dříve na bázi jedovatého anilinu, dnes už netoxické
  • barevné tuše
  • cukrářské barvy – bretony – nevelká barevná škála, malířské vlastnosti nevalné, používají se v MŠ u nejmenších kvůli nebezpečí olíznutí
  • štětce: kulatý štětec, spíše velký, s jemným vlasem, po namočení špička
  • způsob práce: barvy prosvětlujeme přidáním vody, na papír bílé barvy
  • materiály pro nekrycí barvy
    • školní karton (tvrdý výkres)
    • skicák
    • akvarelový papír – ve školních podmínkách nerozšířen
    • některé druhy ručního papíru (aby se nerozpíjel)
    • kromě skicáku se mohou všechny ostatní papíry předvlhčit, aby se lépe malovalo (před předvlhčením musíme oblepit na podklad) – z těchto důvodů mají některé výkresy o něco větší rozměr

 

2) barvy krycí

  • tempery
    • nejrozšířenější ve školách, snadno dostupné
    • ředí se vodou
    • nesnese příliš velký pastózní nánes
  • akrylové barvy – ve školách nejsou tolik rozšířené, dražší než tempery
    • mají výrazné tóny (podobně jako u vodovek anilinky)
    • v podobách stejně jako u temper, obdobné – acrylic, acryl
    • kryjí lépe než tempery, snesou veliké vrstvy, aniž by popraskaly
    • ředí se vodou jako tempery, ale jakmile jednou zatvrdnou, vodou už nejdou rozředit
  • olejové barvy – dají se sehnat v tubách – oil colour
    • neředíme vodou, ale speciálními oleji (lněný, terpentinový)
    • ve školství jen vzácně
    • pracuje se velmi dobře, dobře kryjí, snesou libovolně silnou vrstvu
    • dělají se s nimi tzv. lazury a podmalby (horní vrstva nemusí být krycí a spodní se nechá prosvítat)
    • ne na papír, dlouho schnou – až týdny
    • jsou silně dramatické
  • způsob práce:
    • barvy prosvětlujeme tak, že do dané barvy přimícháme bílou nebo jinou světlou barvu
    • pracujeme plochými štětci, vesměs tuhým vousem
    • čím menší detaily, tím je vhodnější menší štětec
    • je potřeba paleta – je to nesavá plocha, na které se berou barvy, uprostřed se namíchají barvy na různý odstín
    • mnohdy přidáváme především do temperových barev tzv. emulze – jsou to různé příměsy, které zlepšují přilnavost barev na podklad, vzhled barevných tónů, temperky tolik nepraskají, lépe se maluje atd.
  • latexová emulze
    • do temperek přidáváme bílý latex
    • latexová tempera přestává špinit
  • škrobová emulze
    • při dělání otisků, soutisků
  • disperzní emulze
    • přidává se disperzní lepidlo
    • tempera je lesklejší, pružnější, lépe drží
  • vaječná emulze
    • použije se celé vejce
    • opatrně se zamíchá s trochou lněného oleje, to celé se ještě opatrněji naředí vodou
    • používá se na ředění místo vody
    • tempera je lesklejší, drží – neopadává
    • lze použít na povrchovou úpravu z fixilky
  • materiály pro krycí barvy
    • školní karton = tvrdý výkres – nemalujeme olejovými barvami
    • lepenka (z krabice)
    • sololit – nekroutí se (“ze skříně”)
    • dřevěná deska
    • plátno – buď napnuté na tzv. sleporáku nebo nalepené na tvrdém podkladu – už i našebsováno

 

šebs = základní nátěr na materiál, na  který budeme malovat, který po natření necháváme zaschnout, až poté malujeme

  • zabraňuje savosti, koriguje nerovnosti a lépe na něj chytají barvy
  • často dáváme více vrstev – podle hrubosti materiálu
  • nejdůkladněji je nutné šebsovat plátno (minimálně 3 vrstvy)
  • v profesionálním malířství je mnoho druhů šebsů
  • nejpraktičtější šebs i ve školních podmínkách – latex, popř. vajíčka
  • lepenka – nutno šebsovat z obou stran – prohýbá se

 

adjustace

  • adjustuje se to, co je namalováno na měkkém podkladu (výkres), adjustace je podobná jako u kresby (sklo, popř. pasparta – na něco tvrdého)
  • malba na tvrdých podkladech (př. lepenka, sololit, atd.) nepotřebuje sklo ani paspartu, pouze rám
  • pouze rám stačí i na malbu na napnutém plátně
  • dá se fixovat i malba – tempera – fixírka + vaječná emulze nebo např. olej
  • speciální závěrečné laky – ve spreji nebo nátěr
  • damara, mastix – umělá pryskyřice
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.