Otázka: Patopsychologie – přehled psychických poruch
Předmět: Psychologie, společenské vědy
Přidal(a): Cvrcek55
Normalita
Základní druhy norem
- ideální norma – dokonalost
- statistická norma – dána největším počtem případů
- funkční norma – vymezená chováním jedince, takové projevy funkce, které zaručují optimální životní projevy a uspokojení
- sociokulturní norma – normální je to, co je v dané společnosti a kultuře obvyklé, norma je vázána na hodnoty a postoje dané doby, skupiny a místa
Za normální považujeme
- přiměřené vnímání reality
- schopnost sebepoznání
- schopnost ovládat své chování
- akceptace a sebeúcta
- schopnost vytvářet citové vazby
- aktivita, činorodost
Duševní poruchy
- je v širším pojetí označení pro některé psychické procesy, projevující se v myšlení, prožívání a chování člověka, znesnadňující jeho fungování ve společnosti
- mezi duševní poruchy se řadí ty z poruch, které se prvotně týkají myšlení, prožívání nebo vztahů k ostatním lidem
- Příčina:
- 1. Dědičnost
- 2. Vlivy prostředí – somatogenní (úraz, onemocnění) nebo psychogenní
Druhy psychických poruch
1) Postihující jednotlivé funkce
Poruchy vnímání
- A/ Kvantitativní: ↑ nebo ↓ vnímavost
- B/ Kvalitativní: (Iluze, Halucinace)
Poruchy pozornosti
- Aprosexie- neschopnost koncentrace
- Hypoprosexie – ↓ schopnost koncentrace
- Hyperprosexie – ↑ schopnost koncentrace
Poruchy myšlení
- Poruchy FORMY myšlení
- poruchy dynamiky myšlení (bradypsychismus, tachypsychismus)
- poruchy struktury myšlení (ulpívavé myšlení; nevýpravné myšlení; zabíhavé myšlení; plané mudrování – rezonérství; dyslogické myšlení; nesouvislé myšlení; roztržité myšlení; magické myšlení)
- Poruchy OBSAHU myšlení (nutkavé myšlení; ovládavé myšlení; autistické myšlení; symbolické myšlení; bludy)
Poruchy pudu
- Poruchy pudů sebezáchovy (bulimie; mentální anorexie; pica – požívání nepoživatelných předmětů; sebe poškozování; poruchy spánku; náměsíčnost)
- Poruchy sexuálních pudů (homosexualita; zoofilie; gerontofilie; voyerství; exhibicionismus; pedofilie; nekrofilie; fetišismus)
Poruchy vědomí
- Kvalitativní (Obnubilace; Delirium; Amence; Agonie; Synkopa)
- Kvantitativní (Synkopa; Somnolence; Sopor; Kóma)
Specifické poruchy učení
- Dysortografie; Dysgrafie; Dyskalkulie; Dyslexie
Poruchy paměti
- Deteriorace – při organickém poškození
- Poruchy vštípivosti
- Poruchy uchování – retence
- Poruchy vybavování
A) Kvantitativní (Hypermnézie – ↑ schopnost paměti; Hypomnézie – ↓ schopnost paměti; Amnézie – ztráta paměti)
B) Kvalitativní (Paramnézie – úprava minulých zážitků; Iluze paměti, vzpomínkové klamy; Halucinace paměti; Konfabulace; Bájná lhavost)
Poruchy vůle
- částečné poruchy vůle
- Hypobulie – ↓schopnost se rozhodnout
- Abulie – ztráta schopnosti začít činnosti
- Hyperbulie – ↑ rozhodnost
Poruchy jednání
- Abulie
- Útlum jednání
- Záraz jednání
- Hyperagilnost – ↑ aktivita
Poruchy emotivity
- Poruchy citové dráždivosti (Patický afekt; Patická vášeň; Patická nálada; Apatie; Tupost)
- Poruchy průběhu citů (Vystupňovaná citová labilita; Citová pomalost; Chorobná citová ambivalence)
- Poruchy obsahu citů (Averze; Fobie; Komplex)
2) Postihují celou osobnost
Organické duševní poruchy
- u organických poruch známe příčinu vzniku nemoci
- nejčastější příčinou je – atrofie, zánět, nádor, zranění mozku, proces stárnutí
Demence
- je označením pro syndrom, jehož nejvýznamnějším projevem je úbytek komplexu kognitivních funkcí, především inteligence a paměti
- při demenci dochází ke ztrátě již rozvinutých intelektových funkcí
- za průkazné je považováno snížení inteligence o 20%
- v rámci tohoto syndromu bývají v různé míře postiženy i další psychické funkce, postupně dochází k degradaci celé osobnosti
- může k němu dojít až po dosažení určitého stupně rozumového vývoje, demenci lze diagnostikovat až po druhém roce života
- do té doby vzniklý defekt je posuzován jako mentální retardace
- demence vzniká na základě organického poškození CNS
- prognóza závisí na typu a závažnosti základního onemocnění
1) Demence u Alzheimerovy choroby
- je nejčastějším typem demence
- Alzheimerova choroba je pravděpodobně heterogenní kategorií, zahrnující různé subtypy onemocnění
- jedním z kritérií pro její diagnózu je časová lokalizace počátku onemocnění
- podle tohoto kritéria se rozlišuje typ s časným začátkem (do 65 let) a typ s pozdní dobou vzniku (nad 65 let)
- většina případů se rozvíjí až ve věku 65- 80 let
- Klinický projev (Alzheimerova demence se vyvíjí pozvolna, jednotlivé příznaky se objevují postupně a zpočátku celkem nenápadně):
- změny osobnosti a nápadnosti v chování (nemocní postupně přestávají dodržovat společenská pravidla, ubývá motivace k většině činností, postupně ztrácejí zájem i o sebe, negativní osobnostní rysy – sobectví, negativismus, podezíravost)
- postupně se zhoršují všechny kognitivní funkce – významná je progradující porucha paměti (na počátku se projevuje jen nápadnou zapomnětlivostí, porucha soustředění)
- komplexní porucha paměti vede ke ztrátě schopnosti orientovat se v čase a v prostoru (nemocní netrefí známou cestou na autobus, nevědí že je ráno nebo noc)
- postupná ztráta schopnosti logicky uvažovat (nemocní stále hůře chápou, co mají v dané situaci dělat)
- upadá schopnost porozumět verbálnímu sdělení, což se projevuje v komunikaci (není se možně domluvit, zhoršuje se slovní vyjadřování, ubývá slovní zásoba, dochází i ke komolení slov
- změny nálady mohou být prudší a méně adekvátní situaci (vyskytuje se patická nálada, úzkostná či depresivní nálada, nemocní reagují afektem zlosti)
- postupně dochází k apatii
2) Ischemicko – vaskulární demence
- je druhou nejběžnější variantou demence
- její příčinou je patologie mozkových cév, kterou signalizují mozkové infarkty
- choroba začíná po šedesátém roce života
- začátek bývá zpravidla náhlý, první poruchy následují po cévní mozkové příhodě
- v tomto případě je pro počátek choroby typický sekundární neurastenický syndrom (charakteristický zvýšenou dráždivostí, unavitelností, bolestmi hlavy, závratěmi, poruchou soustředění, nespavostí a úzkostnou a depresivní náladou)
- Klinický projev
- změny v oblasti paměťových funkcí (nemocný si není schopný zapamatovat nové informace, ale staré vzpomínky zůstávají dlouho vybavitelné)
- typickým projevem je emoční labilita, zvýšená dráždivost, plačtivost (nemocní bývají přecitlivělí a vztahovační)
- mohou se objevit poruchy korových funkcí (afázie, apraxie)
- osobnost nemocných se delší době nemění, k degradaci osobnosti dochází až v pozdních stádiích nemoci
Diagnostický test MMSE – (Mini-Mental State Examination)
- test kognitivních funkcí, zjišťují se jím paměťové a další funkce mozku, které bývají postiženy u demence
- otázky na orientaci v místě, čase, prostoru, osobě, funkce paměti, schopnost abstrakce, psychomotoriky
Prevence
- založena na dodržování zásad duševní hygieny, předcházení a včasné léčby i fyzického onemocnění
Léčba
- medikamentózní (sedativa, léky)
- psychoterapie (autogenní trénink, sugesce, psychodrama)
- psychodezinfekce (úprava sociálního prostředí pacienta)
- alternativní terapie (arteterapie, muzikoterapie, hippoterapie)
Mentální retardace
- Trvalé snížení rozumových schopností, které vzniklo v důsledku organického poškození mozku
Příčiny vzniku
- prenatální – infekce matky během těhotenství, její špatný životní styl, úraz
- perinatální – porod může být dlouhotrvající, může dojít k hypoxii
- postnatální – po porodu do 2 let dítěte – infekce, úrazy, záněty mozku, špatná výživa
- Roli hraje i dědičnost a specifické genetické příčiny – např. chromozomální aberace => Downův syndrom
Pseudooligofrenie
- vzniká zanedbaností výchovy
- sociální poškození vývoje rozumových schopností
- příčinou je nedostatek podnětů, možnost zlepšení podnětnějším prostředím
Dělení mentální retardace
Lehká mentální retardace 69 – 50 IQ
- velký vliv má dědičnost a znevýhodněné sociokulturní prostředí
- do 3 let je dítě jen lehce psychomotoricky opožděno
- mezi 3. a 6. rokem se objevují větší potíže – opoždění vývoje řeči, malá slovní zásoba, dítě je nedostatečně zvídavé a vynalézavé
- většina případů se diagnostikuje až ve věku školní docházky – dítě má problémy v oblasti logického, abstraktního a mechanického myšlení, opožděna jemná a hrubá motorika, má slabší paměť
- projevuje se afektivní labilita
- vzdělání: praktické školy, možno integrovat do běžné základní školy
- většinu lze zaměstnat v praktických profesích
- mohou se přidružit vývojové poruchy, autismus, tělesné postižení, epilepsie, …
Středně těžká mentální retardace 49 – 35 IQ
- výrazně opožděn rozvoj chápání a užívání řeči – přetrvává do dospělosti
- omezená a opožděná zručnost, schopnost se o sebe postarat sám
- jen někteří jedinci si osvojí počítání, čtení a psaní
- vzdělání: dle odpovídajícího vzdělávacího programu – speciální základní školy, dále pak možno ve škole praktické
- schopni vykonávat jednoduchou manuální práci, pod dohledem nebo v chráněném prostředí (chráněné dílny)
- málokdy v dospělosti vedou samostatný život, ale bývají aktivní a mobilní, schopnost navazovat kontakty a komunikovat
- rozvoj senzomotorických dovedností a verbálních schopností je individuální
- může se přidružit dětský autismus, tělesná postižení, epilepsie či psychiatrická nemoc
Těžká mentální retardace 34 – 21 IQ
- většina trpí značnou poruchou motoriky a jinými přidruženými vadami (špatný vývoj NS)
- časté tělesné vady
- řeč je jednoduchá, omezena na jednotlivá slova, nebo se řeč netvoří vůbec
- vzdělávání: omezené, dle vzdělávacího programu ve speciální základní škole
- včasná a systematická rehabilitace a vzdělávání přispívá k rozvoji soběstačnosti, motoriky, komunikace a rozumových schopností
Hluboká mentální retardace 20 – méně IQ
- jedinci jsou imobilní nebo je pohyb velmi omezen, bývají inkontinentní
- schopni pouze primitivní neverbální komunikace
- automatické stereotypní pohyby – kývavé pohyby
- nepoznávají okolí
- časté sebepoškozování – snížený práh citlivosti
- potřebují stálou péči, nedokáží se o sebe sami postarat
- IQ nelze změřit – odhadováno pod 20
- lze dosáhnout nejjednodušších zrakově prostorových orientačních dovedností
- neurologické a jiné tělesné nedostatky postihující hybnost, epilepsie a smyslová poškození provázejí hlubokou MR
- diagnóza zahrnuje hlubokou mentální subnormalitu a hlubokou oligofrenii (idiocii)
Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek
- poruchy vyvolané používáním alkoholu, opiátů, konopí, sedativ, hypnotik,…
Schizofrenie, schizofrenní poruchy a poruchy s bludy
Schizofrenie
- Skupina závažných duševních onemocnění, při nichž dochází k výraznému narušení většiny psychických funkcí – myšlení, vnímání, vůle, nálady, chování a pozornosti
- Dříve byla definována jako rozpad osobnosti. Jde však o rozpad psychických funkcí – patří mezi psychózy.
- Onemocnění postihuje 1% populace
- V ČR cca 100 000 nemocných
- Většina případů mezi 25 – 35 lety
- Z hlediska pohlaví 1:1 – u mužů nástup dříve
- Prodromy – prvotní fáze – trvá ž 3 roky => nepřichází náhle
- Nemoc narušuje běžný život – narušuje práci, školní docházku, kontakt s okolím, …
- Příznaky přichází a mizí
Příznaky
- Poruchy vnímání – halucinace
- Poruchy myšlení – paranoia
- Bludy
- Inkoherentní řeč – tzv. slovní salát
- Pseudofilozofování – plané mudrování
- Vychudlé myšlení – holé věty, neschopnost vyjádřit city
- Anxieta (úzkost)
- Deprese
- Emoční plochost- apatie, chlad, bezcitnost
- Emoční ambivalence, emoční nepřiměřenost – pojetí smrti jako veselé historky
- Abulie
- Poruchy spánku, psychomotorický neklid
- Agresivita
- Porucha identity osobnosti – cítí se být někým jiným
- Katatonie – psychomotorická porucha – mechanické, bezúčelné chování se strnulou, křečovitou hybností
Dělení dle průběhu
1. typ: první projev nemoci → postupně se zhoršující příznaky → chronické stádium → rozpad osobnosti
2. typ: první projev nemoci → remise → relaps → remise → relaps → bez léčby obvykle následuje rozpad osobnosti
3. typ: první projev nemoci → úzdrava (možný výskyt poruch osobnosti či kognitivních deficitů)
Základní typy schizofrenních onemocnění
Hebefrenní (dezorganizovaná) schizofrenie
- v období dospívání
- příznaky: nevhodné, necitlivé chování vůči okolí, chorobná náladovost a především dezorganizace myšlení, nelogická řeč, plané filozofické úvahy => okolí vnímá tyto projevy za projevy adolescence, dále časté halucinace a bludy
Katatonní schizofrenie
- vzácná
- příznaky: postihující hybnost – nezvyklé až krkolomné polohy, bez hnutí až několik hodin či dní, snové a scénické halucinace, mutismus a negativismus
- epizody útlumu střídány epizodami agitovaného a neklidného chování
- prognóza velmi špatná, dochází k úplnému rozpadu osobnosti
- život ohrožující stav – přistupuje se k ECT – elektrokonvulzivní terapie – elektrošoky
Paranoidní schizofrenie
- nejznámější a nejčastější
- bludy, pocity pronásledování, halucinace především sluchové
- vztahovačnost, tendence zveličovat nepodstatné projevy
- chování ovlivněno nadměrným příjmem informací, mezi nimiž nemocný mozek vytváří nesouvislé spoje a asociace
Simplexní schizofrenie
- postupné uzavírání do sebe, desocializace
- ztráta hygienických návyků
- potulování a degenerativní úpadek mysli
- pacient polehává, nepřemýšlí, necítí
- časté sebevražedné sklony
Reziduální (chronická, zbytková) schizofrenie
- chronické stadium
- převážně negativní symptomy
- podmínkou je alespoň jedna psychotická ataka s přítomnými pozitivními symptomy
Vleklé duševní poruchy s bludy
- paranoidní psychóza, paranoia – typický příznak BLUD
- Bludy různého charakteru: velikášské – jsem ten nejdůležitější, hypochondrické – jsem nejvíce nemocný, kverulantské – nic se mi nelíbí, nejsem spokojená, …
Afektivní poruchy – poruchy nálady
- základním projevem afektivní poruchy je chorobná nálada, která neodpovídá reálné životní situaci nemocného
- charakter:
- UNIPOLÁRNÍ PORUCHY (buď depresivní, nebo manické nálady)
- BIPOLÁRNÍ PORUCHA (střídání patických nálad → maniodepresivní porucha)
Manický syndrom
- základním příznakem manického syndromu je patologicky povznesená nálada, spojená s hyperaktivitou a rozjařeností
- nejde ovšem jen o vystupňované veselí, pacient bývá křečovitý, v napětí, a ani jeho nápadně dobrá nálada nevypadá příliš přirozeně
- nemocný je nesoudný, přehnaně optimistický
- stejně tak jako v případě depresivního syndromu ovlivňuje jeho emoční ladění veškeré další prožívání a chování
- sebehodnocení nemocného je nápadně a nepřiměřeně zvýšeno
- stejně tak bývá nerealisticky pozitivní i hodnocení okolního světa
- pacienti v manické fázi jsou zvýšeně sociabilní, někdy až familiární
- mívají silnou motivaci k nejrůznějším aktivitám, avšak z charakteru této činnosti je zřejmé, že ztrácejí standardní sociální zábrany
- manická nálada, stejně jako deprese, se projevuje i v celkovém vzhledu a chování nemocného. Je patrná v jeho mimice, pantomimice i v ostatních motorických projevech.
- tito pacienti vypadají fyzicky omládlí, mívají radostný a živý výraz, pružné držení těla. Pohybují se rychle, jsou neunavitelní, do všeho zasahují. Z jejich hlediska je tento postoj logický, neboť všechno se jeví jako dosažitelné a snadné.
- vzhledem k tomu se dopouštějí různých excesů, riskantního a nezodpovědného jednání, např. nadměrně utrácejí, uzavírají podivné obchody, jezdí nesmyslnou rychlostí
- také psychická aktivita je zvýšená a zrychlená. Pacient v manické fázi má pocit, že se velice snadno soustředí, ale jeho pozornost bývá často povrchní a roztěkaná. Cítí se duševně čilý, nemá pocit nějakých potíží, např. při vybavování vzpomínek. V záchvatu pracují na 150%, nejí, nespí.
- myšlení bývá tak rychlé, že mu řeč nestačí
- myšlenkový trysk odpovídá celkovému zrychlení psychický procesů
- bludy, které se u některých nemocných objevují, jsou výrazně ovlivněny jejich manickým laděním.
- megalomanické bludy- nemocný je přesvědčen o své významnosti a výlučnosti
- paranoidní a reformační bludy- nemocný se např. cítí spasitelem všeho lidstva
- manická nálada se odráží i ve fyziologických procesech. Nemocní mívají zrychlené a aktivizované fyziologické procesy, mění se jejich tělesné potřeby. Mívají nadměrnou chuť k jídlu, ale na jídlo nemají čas, nepotřebují dlouho spát, a přesto se cítí svěží
Bipolární afektivní porucha
- maniodepresivní porucha. Je to porucha nálad, což znamená, že postižená osoba zažívá extrémně dobré nálady (mánie) a extrémně špatné nálady (deprese).
- Onemocnění charakterizované opakovanými epizodami narušené nálady. Tato porucha spočívá ve střídání nadnesené nálady, zvýšené aktivity a energie (mánie nebo hypománie), jindy naopak skleslé nálady, snížené energie a aktivity (deprese). Střídání fáze manické a depresivní (mánie 2 týdny až 4 měsíce, deprese déle než 6 měsíců). Mezi jednotlivými fázemi nastává remise. Porucha se často dostavuje po stresující životní události nebo jiném duševním traumatu.
Depresivní porucha
- hlavním příznakem je patologicky depresivní nálada, která vzniká bez zjevné příčiny
- depresivní porucha není vázána na nějaké konkrétní události
- smutek má obecně tlumivé účinky
- depresí postižený člověk často nedovede obvyklým způsobem emocionálně reagovat na podněty, které běžně nějakou reakci vyvolávají, je k nim podivně a nepochopitelně lhostejný
Klinický projev
- depresivní, resp. melancholické ladění velmi silně ovlivňuje veškeré prožívání, uvažování i chování nemocného.
- vede k poruchám psychické regulace, k útlumu potřeb i volní aktivity
- důležitým diagnostickým znakem deprese je ranní pesimismus (nejhůře se pacienti cítí ráno)
- depresí postižený jedinec ztrácí schopnost prožívat radost, je úzkostný a pesimistický
- sebehodnocení je významně zhoršeno. Nemocný mívá pocity méněcennosti a neschopnosti, agresivita bývá obrácena na sebe
- jiným projevem deprese je hypochondrizace, která se týká pesimistického hodnocení stavu vlastního těla a jeho funkcí, kdy si pacient myslí, že je nevyléčitelně nemocný
- nepříznivé a pesimistické je i hodnocení okolního světa
- negativní postoj nezahrnuje jen přítomnost, ale i minulost (stará traumata, vzpomínky)
- vztah k budoucnosti- ani pro budoucnost neexistuje žádná naděje na nic dobrého
- depresi lze posuzovat i jako postižení, negaci smyslu života nemocného jedince
- depresivní nálada se odráží i v celkovém vzhledu a chování nemocného. Je viditelná v jeho mimice pantomimice i v ostatních motorických projevech.
- výraz beznaděje v obličeji, ochablé držení těla, nemají žádnou energii, cítí se vyčerpaní a unavení
- z jejich hlediska je však tento postoj logický, protože nic nemá smysl a nic je nemůže potěšit
- U těžších forem depresí se mohou objevit bludy, které bývají ovlivněny patologickou náladou nemocného.
- Nebezpečné jsou suicidální myšlenky a tendence. Riziko, že se nemocný o sebevraždu skutečně pokusí, bývá v tomto případě značně vysoké.
- Endogenní deprese (melancholie) – typické ranní pesimismy – ráno se cítí nejhůř, předčasné buzení, sezonní výskyt (jaro a podzim).
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Neuróza
- vzniká poruchou adaptace vůči prostředí i vůči sobě samému
- kontakt s realitou je zachován
- neurotické potíže mívá čas od času i zdravý člověk
- vznikají následkem silně prožívaných a vyčerpávajících konfliktů, frustrací, krizí a stresů
- Hlavním příznakem je ÚZKOST
Příznaky
Psychické
- poruchy emocí – strach, fobie, deprese
- poruchy myšlení – obsese (vtíravé myšlenky), poruchy hodnocení a sebehodnocení
- poruchy paměti – amnézie
- poruchy pozornosti – porucha koncentrace, snadná unavitelnost, nesoustředění
- poruchy autoregulace – kompulze (nutkavé jednání)
- poruchy spánku
Somatické (vegetativní)
- třes, bolesti, poruchy zažívání či vyměšování aj.
- emoční prožívání člověka trpícího neurózou je převážně negativní, a tudíž subjektivně nepříjemné, bývá pro ně typická zvýšená úzkost a strach, které přinášejí jedinci značné utrpení a komplikují život jemu i jeho okolí.
Formy neuróz
- úzkostná neuróza – vystupňovaná úzkost
- panická porucha – útoky paniky, spojené s bušením srdce, závratí, strach ze smrti
- hysterická neuróza – vyvrcholením je psychogenní ochrnutí, slepota, hluchota, třes
- obsedantní neuróza – vtíravé, nutkavé myšlenky – stále se vracím, zda jsem zamkla, stále si myji ruce, abych se nenakazila
- neurastenie – příznaky simulují onemocnění srdce
Fobie – vystupňovaný strach z určité věci, jevu, zvířete
Fobická úzkostná porucha
- charakteristická iracionálním, nepřiměřeným strachem z něčeho, co samo o sobě není nebezpečné
- nemocní se snaží svůj strach překonat tím, že vyhledávají příčiny strachu (například když se bojí davu, tak dav vyhledává) to však většinou vede ke zvýšení strachu a následné únikové reakce
- uvědomuje si své přehnané chování
Tyto pocity často vyvolávají
- agorafobie – strach z davů a otevřených prostranství
- klaustrofobie- naopak strach z uzavřených prostor (výtahy, malé místnosti)
- sociální fobie – strach ze styku s lidmi a z komunikace, nejčastěji tam, kde by mohl být středem pozornosti, myslí si, že by se choval trapně a ponížil se, mají strach z kritiky a nízké sebevědomí
- riziko onemocnění úzkostně fobickou poruchou je zvýšené u lidí, kteří mají sklon reagovat úzkostně, jsou přecitlivělí, trpí stálými obavami a napětím, trpívají pocity méněcennosti, stále očekávají nějaké problémy, katastrofy, v důsledku toho si nikdy netroufají riskovat
- lidé s úzkostnou poruchou potřebují být neustále ujišťováni svou oblíbeností a často nezvládají běžné vztahové výkyvy
Obsedantně kompulzivní porucha
- typickým znakem je dlouhodobý výskyt vtíravých myšlenek a představ, resp. nepotlačitelných impulzů k jednání, které se za normálních okolností neobjevují
- jsou charakteristické svým opakovaným a stereotypním vtíráním do mysli nemocného
- nemocní mívají nutkání k určitému, opakovanému a stereotypnímu jednání
- takové rituály lze chápat jako symbolický pokus odvrátit subjektivně pociťované nebezpečí
- rituály nejčastěji souvisí s dodržováním čistoty, prevencí nákaz, jsou zdlouhavé a mohou trvat i hodiny
- pro obsese i impulze je charakteristické magické myšlení
- v lehčí formě se může jevit jako pečlivý či pracovitý
Dětské neurózy
- V případě dětských neuróz má velký význam faktor vývoje, nadměrně intenzivní, dlouhodobý prožitek strachu a úzkosti může narušovat celkové prožívání a chování dítěte
a) abnormální úzkost ovlivňuje celkovou aktivační úroveň a tím chování postiženého dítěte dvojím způsobem
- úzkost tlumí a inhibuje veškeré projevy, jde o stažení do sebe a o únik před kontaktem se světem
- úzkost vytváří psychické napětí, a proto může být spojena s neklidem zhoršená funkce pozornosti a paměti, horší prospěch
b) abnormální úzkost je spojena se sníženou tolerancí k zátěži , že potíže se stupňují v době, která přináší větší zátěž např. nástup do školy, stěhování, rozvod rodičů aj.
c) úzkost ovlivňuje postoj k sobě samému i k okolnímu světu, nízké sebehodnocení, nízká sebedůvěra, cítí se stále něčím ohrožovány, jsou si nejisté budoucností, potíže v oblasti spánku, jídla, tiky, a návyky
1) Poruchy příjmu potravy, spánku a somatické poruchy
- poruchy příjmu potravy (nechutenství, bolesti břicha, zvracení, přejídání se)
- poruchy spánku (poruchy usínání, neklidný spánek, mluvení a chůze ve spánku, noční děs)
- somatické stesky (úzkostné děti reagují na zátěž somatickým projevem-zažívací potíže, problémy s dýcháním, kašel, různé bolesti)
2) Neurotické návyky a tiky
- neurotické návyky (dumlání prstů a předmětů, okusování nehtů, vytrhávání vlasů, tiky, nadměrná onanie)
- tiky (jsou bezděčné, rychlé a neúčelné pohyby různých částí těla, drobných svalových částí těla, zejména obličeje a horních končetin, které se opakují se značnou frekvencí, jsou vůlí neovladatelné)
3) Dětský strach a fobie
- fobická úzkostná porucha u dětí rovněž představuje kombinaci úzkosti a nadměrného strachu
- školní fobie – nadměrný strach ze školy, příčinou může být strach opustit domov, strach ze selhání a neúspěchu, děti trpící školní fobií mívají často další neurotické obtíže především somatického charakteru, je typické, že obtíže se projevují jen v době, kdy má jít dítě do školy
4) Poruchy vyměšování: mohou se objevit jako reakce na psychickou zátěž a to především v období kdy dítě neovládá dostatečně funkci svěračů, dítě se pomočuje, bojí se výsměchu a tak tuto skutečnost tají
- enuréza – porucha funkce vyprazdňování močového měchýře, k níž dochází bez vůle dítěte, o enuréze mluvíme až po 4 roce života, postihuje častěji chlapce než dívky
- enkopréza – je porucha vyměšování stolice, vzniká podobným mechanismem jako u pomočování, objevuje se obvykle v komplexu obecné neschopnosti zachovávat čistotu, je to vzácnější porucha
5) Poruchy komunikace a řeči: úzkostné děti, které se bojí separace od matky a nepřiměřené obavy z kontaktu s cizími lidmi, mohou za takové situace trpět poruchami v oblasti komunikace, tzn., že řeč může být emočním napětím nějak postižena
- mutismus – nemluvnost, útlum řeči, mluvit umí, ale odmítá, k mutismu mají děti se sklony samotářství, sociálně nezkušené, není vhodné nutit takové dítě k mluvení, je lepší ho nechat, aby si na danou situaci postupně zvyklo samo
- koktavost- neboli balbuties, porucha plynulosti řeči, křečovitým vyrážením nebo opakováním slabik či celých slov, vyskytuje se již v předškolním věku, na jejím vzniku se také podílí poruchy pravé či levé hemisféry
6) Smutky a deprese
- v dětství se vyskytuje depresivní porucha chování, která je spojena s typickými odchylkami v oblasti prožívání, chování i somatických reakcí
- smutek vzniká jako reakce na ztrátu osobně významné hodnoty, pokud je smutek významnější a dominující součást nálady, lze mluvit o depresi pro depresivní poruchu je charakteristické:
- nepřiměřeně smutná nálada- ovlivňuje celkový postoj k světu, vzniká pocit beznaděje a ztráty vlastní hodnoty
- deprese bývá spojena s celkovým útlumem veškeré aktivity-ztráta veškeré motivace, zhoršení koncentrace a pozornosti
Behaviorální syndromy spojené s fyziologickými poruchami a somatickými faktory
Poruchy příjmu potravy
Mentální anorexie – panický strach z tloušťky
- vede k odmítání potravy
- hmotnost se drasticky snižuje → vypadávání vlasů, zubů, ztráta menstruace
- častěji postihuje ženy, nejčastější období → puberta
- Průběh: 1. průběh, který končím plným uzdravením nebo 2. infaustní průběh – končí smrtí 15-20%
Bulimie
- přejídání a následné zvracení, úbytek váhy není tak znatelný
Poruchy spojené s šestinedělím (Poporodní psychóza – u matky po porodu)
- těžká deprese, bludy
- hrozí zabití dítěte
Poruchy osobnosti a chování u dospělých
- Porucha osobnosti je trvalý stav, projevující se nepříznivými nebo nadměrně zvýrazněnými vlastnostmi osobnosti, odchylkami v oblasti citového prožívání, uvažování i chování, zejména ve vztahu k druhým lidem a společnosti.
Specifické poruchy osobnosti
Paranoidní porucha osobnosti
- nadměrná citlivost k negativnímu hodnocení či k předpokládanému negativnímu postoji okolí k vlastní osob
- sklon k trvalé zášti
- sklon ke zdůrazňování vlastní osoby
- podezřívavost a sklon překrucovat a mylně interpretovat neutrální nebo přátelsky laděné chování druhých jako nepřátelské, pohrdavé, záštiplné, urážlivé, perzekuční, apod.
- celoživotní nedůvěřivost vůči druhým
- neschopnost odpustit reálné či předpokládané bezpráví
- brání své soukromí, skrývá své „nedostatky“
- opakované neoprávněné podezřívání partnera z nevěry
Schizoidní porucha osobnosti
- neschopnost prožívat uspokojení
- emoční útlum, chladnost, odstup, oploštěné jednání
- nápadná introverze, dominující zaměřenost na vlastní prožívání a uvažování
- nezájem o vnější svět:
- neschopnost vřelých citových vztahových vztahů a nezájem o takové vztahy, obava z intimity
- nezájem o názory a hodnocení okolí
- obtíže v adaptaci na společenské normy a zvyky, které jsou pro člověka s touto poruchou subjektivně nevýznamné
Disociální porucha osobnosti
- neschopen sociální adaptace, neuznává obecně platné normy
- jsou silně egoističtí, nezdrženliví, zaměření na vlastní uspokojení, nezatěžují se úvahami o vhodnosti a přiměřenosti své aktivity
- mají potřebu silného vzrušení, těžko snášejí nudu
- nízká tolerance zátěže
- jsou nezralí a vzrušiví, afektivně výbušní, agresivní, násilní a nejsou schopni přiměřeného sebeovládání
- slabě rozvinuto sebevědomí
- vidí svět v extrémech, černobíle
- omezená schopnost sociálního učení
- vztahy k lidem jsou ovlivněny jejich nestálostí, nespolehlivostí a bezohledností
- tato porucha bývá diagnostikována již v dětství, s následujícím vývojem problémy narůstají
Emočně nestabilní porucha osobnosti
Typ impulsivní
- porucha je typická tendencí jednat impulsivně, jednat bez ohledu na důsledky jednání
- nejsou schopni své pocity ani své chování ovládat
- bývají neukáznění, neplní povinnosti, nezodpovědní
- uspokojení svých potřeb nedovedou omezit nebo odložit
- bývají nesnášenliví
- mívají konflikty s ostatními, zejména pokud by je chtěl někdo kritizovat nebo jim v něčem bránit
- nedovedou systematicky pracovat, mívají promiskuitní a jsou nestálí v partnerském životě
- typický důraz na vlastní práva
Typ hraniční
- porucha identity, narušená a nejasná představa o sobě samém
- sklon k nestálým, ale emočně intenzivním vztahům, které vyúsťují k emoční krizi
- impulzivita a sklon k sebepoškozujícímu jednání (např.: sexuální excese, abúzus drog)
- chronické pocity prázdnoty
- opakované suicidální tendence
Histrionská porucha osobnosti
- akceptovaná emocionalita, teatrálnost
- emoční labilita, nestálost a povrchnost
- zvýšená sugestibilita
- nadměrná potřeba vzrušení
- důraz na vlastní osobu, egocentričnost, potřeba upoutávat pozornost
- nejčastěji u žen
Anankastická porucha osobnosti
- porucha emočního ladění, převaha mrzuté nálady, neschopnost dosahovat příjemných prožitků
- zvýšený sklon k pochybnostem, nerozhodnosti a opatrnosti
- nadměrná sebekontrola
- perfekcionalismus, nepřiměřená svědomitost a puntičkářství
- zvýšená potřeba respektovat sociální normy, nadměrná sociální konformita
- regidita v uvažování i chování
- nejčastěji u mužů
Úzkostná porucha osobnosti
- porucha emočního prožívání, pocity napětí, obav a ohrožení
- zhoršené sebehodnocení, pocity méněcennosti a neschopnosti
- nadměrné obavy z kritiky či odmítnutí (nepřiměřený význam hodnocení a názoru okolí)
- tendence k izolaci v důsledku obav z odmítnutí
- tendence vyhnout se selhání, projevuje se odmítáním takových aktivit a situací, v nich očekávají neúspěch
Závislá porucha osobnosti
- zvýšená potřeba závislosti na jiném člověku
- submisivita, naprosté přizpůsobení a podřízení této osobě
- neschopnost osamostatnění
- nízké sebehodnocení, pocity bezmocnosti a neschopnosti
- nepřiměřené obavy z opuštění
- určitá forma osobnostní nezralosti
Narcistická porucha osobnosti
- porucha sebehodnocení (přeceňování vlastní důležitosti, pocit privilegovanosti, víra ve vlastní jedinečnost a výjimečnost), může být spojena se skrytou přecitlivělostí a zranitelností
- potřeba obdivu, zaujetí fantaziemi o vlastním úspěchu, moci apod., může být spojena se skrytou nejistotou a nespokojeností
- vztahy k lidem jsou typické, chybění empatie, podceňují jiné lidi a využívají je k vlastním cílům arogantním a bezohledným chováním
- ve vztahu k lidem mohou převažovat pocity závisti nebo žárlivosti
- promiskuita a nedostatek sociálních zábran, mohou být doprovázeny skrytou neschopností navázat uspokojivý citový vztah
Přetrvávající změny osobnosti
- Změny, ke kterým došlo po katastrofickém zážitku
Návykové a impulsivní poruchy
Gamblerství
- patologické hráčství
Pyromanie
- Opakované zakládání nebo pokusy o zakládání požárů bez zřetelného motivu nebo abnormální zájem o předměty se vztahem k ohni a hoření.
Kleptomanie
- Porucha‚ při které nemůže osoba opakovaně odolat nutkání ukrást předměty‚ které nejsou získávány pro osobní použití nebo finanční zisk.
Trichotilomanie
- Porucha je charakterizovaná patrnou ztrátou vlasů‚ která je způsobena opakovaným selháním snahy odolat nutkání k vytrhávání vlasů.
Poruchy pohlavní identity
Transsexualismus
- Žádost žít a být akceptován jako člen opačného pohlaví
Transvestitismus
- Nošení šatů opačného pohlaví pro potěšení ze zkušenosti dočasné příslušnosti k opačnému pohlaví
Poruchy sexuální preference
- Fetišismus
- Exhibicionismus:
- Voyerismus
- Pedofilie:
- Sadomasochismus, Sadismus, Masochismus:
Poruchy psychického vývoje
Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka
- Vývojové vady – opožděný vývoj, dítě začíná mluvit až kolem 2-2,5 let života nebo později. Příčinou může být zanedbání, častá nemocnost spojená s pobytem v nemocnici, mentální a tělesné onemocnění aj.
- Dysartické poruchy (poruchy ve výslovnosti):
- koktavost
- narušení dynamiky, plynulosti řeči, trvalá nebo jen občas ve stresových situacích
- Dělí se: koktavost tonická- dítě se nemůže vyjádřit; koktavost klonická- dítě opakuje první hlásky
- breptavost – rychlá, nepřesná artikulace, polykání hlásek, slabik i slov
- patlavost – chybná výslovnost hlásek, místo hlásky vysloví jinou nebo hlásku vysloví špatně (dyslalie)- ráčkování, šišlavá řeč aj. Příčina- rozštěp patra, předkus, neobratnost jazyka, porucha sluchu, napodobení nesprávné výslovnosti rodičů aj.
- huhňavost – špatná výslovnost (nosová řeč)- při rozštěpu patra, překážce v dutině nosní…
- Řečová neschopnost
- mutismus – neboli němota
- Náhlá ztráta řeči na neurotickém podkladě, po afektu, šoku
- Sluchové orgány jsou většinou nepoškozené.
- Dělí se
- úplný mutismus – rozumí, ale nemluví
- selektivní (výběrový) mutismus – nemluví jen před některými lidmi, v určitých situacích
- afázie
- ztráta řeči v důsledku poškození mozku (úraz, krvácení)
- Dělí se:
- motorická afázie – nemocný není schopný mluvit. Je narušena artikulace slov, ale rozumí, co mu druhý říká. Schopnost porozumět řeči je zachována.
- senzorická afázie – nemocný nerozumí tomu, co mu říkáme, ale mluví (tzv. slovní salát- nemá to smysl)
Specifické vývojové poruchy školních dovedností
- Specifická porucha čtení – Dyslexie
- Specifická porucha psaní (Dysgrafie) a výslovnosti (Dysortografie)
- Specifická porucha počítání (Dyskalkulie)
Pervazivní (pronikavé) vývojové poruchy
- skupina těchto poruch je charakterizována kvalitativním porušením reciproční sociální interakce na úrovni komunikace a omezeným‚ stereotypním a opakujícím se souborem zájmů a činností
- Tyto kvalitativní abnormality jsou pervazivním rysem chování jedince v každé situaci.
Dětský autismus
- typ pervazivní vývojové poruchy‚ která je definována přítomností abnormálního nebo porušeného vývoje‚ manifestujícího se před věkem tří let
- charakteristickým typem abnormální funkce všech tří oblastí psychopatologie, kterými jsou reciproční sociální interakce, komunikace a opakující se omezené stereotypní chování
Přidružené poruchy
- porucha pozornosti
- hyperaktivita
- emoční poruchy
- úzkostné reakce až katastrofického charakteru
- poruchy spánku a potravy, fobie
Nerovnoměrnost vývoje
- pohybově obratné, dobrá prostorová orientace zraková a prostorová paměť
- dyspraktické potíže (při použití osvojených schémat v nových kontextech)
- emoční labilita, afektivní výbuchy, někdy tendence k sebepoškozování
Příčiny
- genetika
- organické poškození mozku (prenatální, perinatální etiologie)
Poruchy chování a emocí se začátkem v dětství
- nerespektuje sociální normy
- normy chápe, ale neakceptuje
- o poruchu se nejedná, když jedinec není schopen pochopit význam hodnot a norem
- o poruchách chování mluvíme až ve středním školním věku, ale mohou se objevit dříve
- nepřiměřené chování se projevuje neschopností udržovat přijatelné sociální vztahy
- typické reagování → agresivita
- poruchy v dětství mohou mít přechodný charakter, ale mnohdy fungují jako signál poruchy osobnosti
Faktory zvyšující riziko rozvoje poruch chování
- Osobnostní faktory
- Genetika
- Oslabení či porucha CNS
- Úroveň inteligence
- Vliv sociálního prostředí
- Rizika rodinného prostředí
- Rodiče jsou abnormální osobnosti – neuspokojivá rodičovská role
- Neúplná rodina
- Subdeprivační zkušenost – úplná rodina, ale funguje jen formálně
- Některé subkultury a sociální skupiny poruchové chování tolerují, dokonce je považují za vhodné
- Životní prostředí
Dělení poruch
1) Neagresivní poruchy
- Lhaní: způsob úniku z osobně nepříjemné situace, kterou dítě nedokáže vyřešit jinak
- Pravá lež
- charakteristická úmyslem a vědomím nepravdivosti
- dítě ví, že nemluví pravdu
- obranný mechanismus, má jasný cíl → vyhnout se potížím, získat výhodu
- ve školním věku je dítě schopno odlišit, co je pravda a ví, že se nemá lhát
- Útěky a toulání
- únikové jednání
- řeší tak své problémy
- uniká z nepřijatelného nebo ohrožujícího prostředí
- utíká z domova → nefunkčnost rodiny, bez pocitu jistoty a bezpečí
- neumí problém řešit jinak
- Formy útěků
- Reaktivní, impulsivní útěky
- zkratová reakce na nezvládnutelnou situaci doma či ve škole
- potřeba úniku např. před trestem
- Chronické útěky
- plánované a připravené
- vyplývají z dlouhodobých problémů
- někdy mívají přesný cíl, např. osoba, u které zůstanou
- nechtějí se vrátit domů
- děti také utíkají z dětských domovů a jiných zařízení
- Toulání
- dlouhotrvající opuštění domova
- většinou navazuje na útěky
- je výrazem nedostatečné citové vazby k lidem či zázemí, které je dysfunkční
- může se toulat sám nebo s partou
- toulaví jedinci většinou kradou, prostituují nebo bývají zneužíváni, aby si zajistili živobytí
- mohou zneužívat drogy či alkohol
- u dospívajícího je riziko, že se toulavý život stane návykem a nebude schopen stabilně pracovat → bezdomovectví
- Reaktivní, impulsivní útěky
- Krádeže
- omezení vlastnického práva jiného člověka či společnosti
- charakteristické záměrností jednání
- o krádeži mluvíme tehdy, kdy je dítě schopno pochopit pojem vlastnictví a akceptovat normu chování
- u některých sociálních vrstev je krádež tolerována
- Způsoby krádeže:
- příležitostné – impulzivní reakce
- předem promyšlené – větší závažnost
- opakované krádeže v partě – podpora ostatních členů
- Motivace krádeže:
- Dítě krade samo pro sebe
- chce získat něco, co nemůže mít normální cestou
- může jít také o nouzové jednání – krade jídlo, pití, aby přežil → pud sebezáchovy, např. za války
- Dítě krade pro druhé
- chce být akceptován mezi vrstevníky a dosáhnout vyšší prestiže
- typické je, že krádeže se uskutečňují mimo teritorium skupiny, např. doma, v samoobsluze
- Dítě či mladistvý krade pro partu
- výraz snahy udržet si svůj postoj v partě nebo souvisí s normami party
- odmítání v partě by mohlo být potrestáno
- Dítě krade samo pro sebe
Agresivní poruchy
Šikana
- násilně ponižující chování jednotlivce nebo skupiny vůči slabšímu jedinci, který nemůže ze situace uniknout a není schopen se účině bránit
- závažná porucha nejenom v dětství
- bezmocnost oběti agresora posiluje a stimuluje
- silný sociální stres
- Agresor
- fyzicky zdatný a silný
- neukázněný, chce se předvádět před ostatními
- za své chování se necítí vinen
- nedostatečně vyvinuté sebevědomí
- Oběť
- často má nějaký handicap
- tiché, plaché děti s nízkým sebevědomím
- zvyklé se podřizovat
- fyzicky slabé, neobratné
- neumí navazovat kontakt
- Šikana má celou řadu variant:
- fyzické nasilí a ponižování – strkání, bití, zavírání do popelnice, …
- psychické ponižování a vydírání – nucení ke svlékání, k posluze, …
- destruktivní aktivity zaměřené na majetek oběti – braní a ničení věcí, trhání sešitů
- Projevy šikanování se liší i mírou nutné aktivity oběti.
- Oběť snáší agresivní chování pasivně (nechá na sebe plivat) nebo dělá nedobrovolné aktivity (nosí agresorovi tašku, …)
- Šikana představuje pro oběť často aktuální ohrožení psychického i somatického zdraví → těžké ublížení na zdraví až sebevražedné skony
- Šikana je záležitostí skupiny. Nebyla by možná, kdyby ji ostatní odmítli.
- Šikana se stala součástí skupinových sociálních norem např. v armádě.
- Následky
- psychické
- sklon k úzkosti
- deprese
- senzitivní vztahovačnost,…
- somatické
- porucha spánku
- svalová tenze
- snížení imunity…
- psychické