Otázka: Pedagogická psychologie a speciální pedagogika
Předmět: Psychologie, Pedagogika
Přidal(a): luc12
Pedagogická psychologie je vědecká disciplína, která využívá poznatky z psychologie a pedagogiky a zaměřuje se na psychologické aspekty výchovy a vzdělávání; v praxi souvisí hodně s motivací a stanovením cílů. Úzce souvisí také s vědní disciplínou, která je zaměřena na výchovu a vzdělávání jedinců postižených různými tělesnými, duševními a smyslovými vadami a poruchami, tj. se speciální pedagogikou (dále jen SP).
Speciální pedagogika
- Zkoumání zákonitostí výchovy a edukace jedinců se speciálními potřebami
- Předmětem zájmu je sociálně znevýhodněný jedinec= jedinec s handicapem, který potřebuje podporu
- Cílem SP je snaha o začleňování jedince se speciálními potřebami do společnosti → socializace.
- Maximální rozvoj osobnosti s postižením a jeho uplatnění v různých oblastech života (osobní, pracovní, společenské)
SP čerpá z věd: pedagogika, psychologie, sociologie, logika, estetika, právo, psycholingvistika,…
základní pojmy:
- Normalita
- Defekt = vada, chybění, ztráta, nedostatek v anatomické stavbě organismu a poruchy v jeho funkcích, je neupravitelný a nezvratný
dědičnéX vrozené X získané
stupně socializace:
- Integrace – úplné začlenění člověka do společnosti
- Adaptace – přizpůsobení se znevýhodněného jedince společenského prostředí za určitých podmínek
- Utilita – užitečnost, spotřebitelnost defektního jedince- možnosti rozvoje jsou omezené
- Inferiorita – vyčlenění ze společnosti
Metody speciální výchovy:
- Reedukace – znovu výchova
- Kompenzace – vzájemná náhrada
- Rehabilitace -úprava společenských vztahů, vychází z reedukace a kompenzace
- Depistáž – vyhledávání postižených jedinců
Diagnostika
- Obecná – zjišťuje příčiny a dobu vzniku defektu
- Speciální – zjišťuje druh a rozsah defektu (provádí ji lékaři, PPP,…)
Diagnostické metody – rozhovor, testy, kazuistika (osobní a rodinná anamnéza, lékařské zprávy, zprávy spec. pedagogů,…)
Členění speciální pedagogiky
1)Psychopedie – SP mentálně postižených (souvisí s IQ)
Příčiny: vrozené X získané
Stupně postižení
- lehká mentální retardace
- středně těžká mentální retardace
- těžká mentální retardace
- hluboká mentální retardace
výchova a vzdělávání
- stacionáře
- speciálně pedagogická centra
- speciální školy
- ústavy sociální péče
2)Tyflopedie – SP zrakově postižených
příčiny:
- vrozené- nevyvinutá rohovka, duhovka, sítnice, šedý zákal, barvoslepost, tupozrakost
- získané- úrazy a nemoci
klasifikace:
- refrakční vady (krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus)
- postižení šíře zrakového pole
- okulomotorické poruchy
- problémy se zpracováním zrakových podnětů
- poruchy barvocitu (barvoslepost)
zrakové vady:
-
- barvoslepost – porušení schopnosti vnímat či rozlišovat barvy
- tupozrakost – funkční vada zraku, snížená zraková ostrost jednoho oka, čímž dochází k porušení vidění oběma očima (binokulární vidění), šilhání
- šilhavost – porušení rovnovážného postavení očí, někdy náprava operací
- slabozrakost – orgánová vada zraku, projevuje se částečným nevyvinutím, snížením nebo zkreslující činností zrakového analyzátoru očí, postižený nemůže číst běžné velikosti písma
- zbytky zraku – orgánová vada zraku, člověk se otáčí za světlem a silné světlo upoutá jeho pozornost
- slepota – neschopnost jedince vnímat zrakem, slepota praktická – zachován světlocit (určité zrakové čití), slepota totální – úplná absence vidění
- světloplachost
- šeroslepost
- výpadky vidění
- dvojité vidění
- Braillovo písmo = bodové písmo, šestice bodů, ze kterých lze vytvořit až 63 kombinací, píše se propichováním na Pražskou tabulku a nebo na Pichtově psacím stroji
3)Surdopedie – SP sluchově postižených
- cílem surdopedie je začlenění neslyšící osoby do většinové slyšící společnosti, důležitým faktorem je věk, kdy sluchová ztráta nastala, protože to může ovlivnit naučení mluvené řeči
Příčiny poruch: vrozené X získané (příčinou může být zánět, nádor, úraz, poškození hlukem,…)
Komunikace:
- přirozená gesta, gestikulace, mimika a pantomima
- znakový jazyk
- prstová abeceda a další systémy, které vizualizují mluvenou řeč
- sluchová výchova a reedukace sluchu
- odezírání
- psaná forma majoritního jazyka (čtení a psaní)
- mluvená (hlasitá, orální ) řeč
jak jednat s postiženým:
- neoslovovat zezadu
- navázat pozitivní kontakt
- udržovat vzdálenost 1-1,5m
- možnost opakování
- zřetelná výslovnost
- kratší věty
- přestávky v rozhovoru
kompenzační pomůcky:
- naslouchadla
- zesilovací aparatury
- telefony
- kochleární implantát
4)Etopedie – SP osob s poruchami chování
struktura poruch chování:
- disociální – odchylky od obvyklých způsobů chování
- asociální – porušování společenské normy
- antisociální – protispolečenské
péče o jedince s poruchami chování:
-
- etopedická péče – speciální výchovná zařízení, věznice
- léčebná péče – psychiatrické léčebny, poradenská zařízení, terapeutické komunity
- sociální péče – sociální pracovníci, centrum sociální prevence
- ústavní výchova
- ochranná výchova
5)Logopedie – SP osob s narušenou komunikační schopností (nápravy řeči, vady řeči)
členění poruch řeči: organické a funkční
typy poruch:
- opožděný vývoj řeči
- vady výslovnosti
- porucha zvuku řeči
- porucha tempa řeči
- neurotické poruchy řeči
- centrální poruchy
péče o jedince s řečovými nedostatky- logopedické poradny, speciálně pedagogická centra, speciální školy
podmínky vývoje řeči:
- vnitřní vlivy – zdravotní stav , zrak ,sluch,…
- vnější vlivy – nedostatek podnětů, výchova a prostředí,…
Vývoj řeči:
- přípravné období
- období křiku (0-3 měsíce)
- broukání (kolem 3. měsíce)
- žvatlání ( kolem 6. měsíce)
- období rozumění řeči
- období vlastního tvoření řeči
- období vyjadřování citů
- období přenášení představ a pojmů
- období logických pojmů a gramatické stavby řeči
- období zdokonalování řeči
za normálních okolností je vývoj řeči ukončen kolem 5. roku
6)Somatopedie – SP osob s postižením hybnosti, tělesným a zdravotním postižením
klasifikace pohybových vad:
- vrozené – vznikly např.: při porodu nebo krátce po narození/ mohou být i dědičné
- získané – úraz , choroby,…
- obrny centrální a periferní – týkají se nervové soustavy (centrální část zahrnuje mozek a míchu, část periferní ostatní nervstvo)
- centrální obrny:
dětská mozková obrna, mozkové záněty, stavy po mozkových nádorech, mozkové příhody, traumatické obrny, roztroušená skleróza…
obrny periferní
- deformace – vady, které se vyznačují nesprávným tvarem některé části těla (např.: důsledky nesprávného držení těla)
- amputace – oddělení části od ostatního organismu.