Otázka: Pedagogika a její předmět
Předmět: Pedagogika (společenské vědy)
Přidal(a): sramy
Předmět pedagogiky jako vědy
– Pedagogika je věda protože má vymezený předmět zkoumání (výchovu), je komplexem názorů a má své metody
= Věda, zabývající se výchovou a vzdělávání člověka ve všech obdobích lidského života, v nejrůznějších sférách lidské společnosti
– V moderní pedagogice věda o edukační (výchovné) realitě
*zkoumá edukační procesy v různých edukačních prostředích
Stručná historie disciplíny
– Objevuje se už ve starověku, středověku (v období humanismu a renesance), ale nikdy není samostatnou vědou
– Samostatnou vědou se stala až v 19. století (kdy se odštěpila od filozofie)
– Zpočátku tuto vědu nikdo neuznával; pedagogika byla považována jen jako psychologie nebo sociologie v praxi
– K uznání došlo až když byl formulován význam výchovy a vzdělávání ve společnosti
– Zakladatel vědy o výchově je považován J.A. Komenský (17.stol.)
*pedagogiku nazýval didaktikou
– Další významné osobnosti: L. N. Tolstoj, G. A. Linder, J. J. Rausseau, J. Dewey
(PRAVĚK: hlavní instituce vzdělávání byla rodina; STAROVĚK: hlavní role matky, začíná učení, civilizace, dělba práce; STŘEDOVĚK: vzdělávání určeno jen mužům, dívkám jen výjimečně, vzdělávání v institucích i mimo instituce;, výchova a vzdělávání ovlivněno křesťanskými myšlenkami; NOVOVĚK: zavrhuje středověké memorování a krutou disciplínu, věnuje pozornost tělesné a umělecké výchově, snaha o nové vyučovací metody; reformy, 1774- Povinná školní docházka/Marie Terezie; vývoj až do dnešní doby)
Původ názvu
-Slovo pedagog je řeckého původu: pais (dítě) a agogé (vésti)
-V antice; PAIDAGOGOS= byl často vzdělaný otrok, který vodil děti do školy. Při cestě je ochraňoval před stykem s jinými otroky
– Význam rozšířen; paedagogus- z latiny (nejen otrok- průvodce, ale i učitel, vychovatel)
Vývoj v rámci filozofie
– Filozofií výchovy se zabývali už v antickém Řecku (Platón, Aristoteles)
– Další, kteří se zabývali filozofií výchovy (Rousseau, Kant, Spencer, Dewey)
– Vytváření komplexního obrazu člověka ve společnosti-> věda o člověku
– V 19. stol. odštěpení od filozofie
– Ve 20. století vychází pedagogika z filozofických koncepcí- pragmatismu, pozitivismu, freudismu, marxismu a novotismu
Komenský jako zakladatel vědy o výchově
– Jako první napsal soustavé teorie výchovy dětí do 6 let (škola mateřského klína)
– Celý život se věnoval výchově a vzdělávání dětí (byl učitel i pedagogický spisovatel, školní reformátor)
– Věřil, že prostřednictvím výchovy a vzdělávání dětí, se dá změnit svět (zabránit válkám, vést lidi k míru a k spolupráci mezi národy)
– Sepsal pedagogické metody a zásady, organizační formy vyučování, školskou soustavu (Škola mateřského klína, škola obecná, škola latinská, škola vysoká- univerzity, školy dospělosti, školy stáří a smrt)
Linder jako zakladatel pedagogiky na UK
– Na konci 19. století vytvořil systém české pedagogiky
– stal se prvním profesorem pedagogiky na Karlově univerzitě (roku 1882)
– Lindner zdůrazňoval národní prvek ve výchově
– požadoval vysokoškolské vzdělání pro učitele základních škol
– zasazoval se o vyšší vzdělání dívek