Otázka: Podstata lidské psychiky
Předmět: Společenské vědy, Psychologie
Přidal(a): Admin
Psychika
- Nejzákladnější psychologický pojem, souhrn veškerého duševního dění jedince
- Středem zájmu současné psychologie je lidská psychika.
- Dříve sem spadala i psychika zvířat, ale tou se dnes zabývá poměrně nedávno vzniklý samostatný
Biologické vymezení psychiky
- je vázána na stavbu a činnost CNS, závisí na kvalitě a vývoji mozku, umožňuje vytvářet představy. Psychika zahrnuje všechny procesy odehrávající se v mozku. Je to vědomí člověka – stupeň jeho duševního vývoje a zdraví
Sociální vymezení psychiky
- Bez lidské společnosti nevzniká psychika, obsah lidské psychiky prožívání a chování závisí na konkrétním prostředí. Úroveň a kvalita psychiky závisí na množství a kvalitě sociálních vlivů. Lidská psychika nemůže vzniknout bez sociálních vlivů a je u každého člověka individuální, jedinečná.
Na psychiku organismu působí vlivy:
- 1) Vnější – teplota, světlo, chování společnosti, začlenění se do spol.
- 2) Vnitřní – tělesný a psychický stav
Determinace lidské psychiky
- příčinná podmíněnost a zákonitá závislost věcí a jevů
- lidská psychika je determinována
- vnitřními faktory – biologická výbava
- vnějšími faktory – podmínky prostředí
- Biologická-vrozené dispozice – konstituce
- genotyp = souhrn všech zděděných elementů
Cattel – 4-stupňová heierarchie biologických podmínek
- dědičná výbava – genové zakódování vlastního vývoje
- genová výbava – obsahuje navíc změny dědičného vkladu mutací a segregací
- vrozená výbava – zahrnuje i vývojové podmínky prostředí během nitroděložního vývoje
- konstituční výbava – produkt předchozích účinků prostředí během pozdějšího vývoje
Součástí
- nervová soustava, endokrinní systém, dědičnost, vrozenost
- instinkty a reflexy
- vrozené způsoby učení (habituace, imprinting, podmiňování, nápodoba, vzhled)
- biologické potřeby
Čítí
- Čití poskytuje nejjednodušší a zároveň nejzákladnější informaci o vnějším světě a děje prostřednictvím analyzátorů.
Základní druhy počitků:
- Vnější – dálkové (zrak, sluch, čich), dotykové (chuť, tlak, bolest)
- Vnitřní – útrobní (orgánové – trávení, dýchání, krevní oběh…), lokoanalyzátory (pohyb, rovnováha, poloha)
Podnět, který na nás působí se přemění v nervový impuls, ten je veden do mozkového centra, zde je vyhodnocen a vzniká počitek. Činnost analyzátorů nazýváme čitím.
- Dálkové receptory: zrakový, čichový, vibrační, sluchový
- Dotykové receptory: chuťový, tlakový, tepelný, bolesti
Vnímání
- Informace o vnějším světě nezískáváme jen díky izolovaným počitkům-ty odrážejí pouze izolované vlastnosti předmětů a jevů-barvu,chuť,tvar. Ale napojíme a propojíme více analyzátorů -součinnost analyzátorů nazýváme vnímáním-výsledek je vjem-to je odraz předmětu a jevů jako celku.
- Př: podnět-strom , počitek-vůně, vjem-vůně a barva a hmat=syntéza počitků=celistvost vnímání -z počitků vytvoříme celek
Druhy vnímání:
- zrakové,sluchové,hmatové
Poruchy vnímání:
- Smyslové klamy – zkreslení vzniká nedokonalostí smyslového orgánu
- Syntezie – spojení vjemů z různých smyslů
- Iluze – zkreslený vjem, který vzniká na základě reálného podnětu
- Halucinace – vjem bez skutečného podnětu
Pozornost
- Zaměřenost a soustředěnost duševní činnosti na určitý objekt, nebo děj. Lze ji rozdělit na bezděčnou (vnímáme objekt bez úmyslu) a záměrnou (vnímáme objekt cíleně)
2 fáze pozornosti:
- zaměření (upoutání) pozornosti (selektivní pozornost)
- vlastní soustředění vědomí na určitý psychický obsah či mentální
Poruchy pozornosti:
- Roztržitost – Neschopnost dlouhodobé koncentrace.
- Rozptýlenost – Neschopnost udržet pozornost v daném směru.
- ADHD – Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou.
- ADD – Porucha pozornosti bez hyperaktivity.
- Nadměrná fluktace – každý vjem upoutá pozornost
- Zúžená pozornost
- Aprosexie – úplná ztráta pozornosti u psychóz a těžkých demencí
- Hyproprosexie – snížená kvalita pozornosti, běžně z únavy
- Hyperprosexie – zvýšená pozornost, kvantita na úkor kvality, pod vlivem
- Paraprosexie – nesprávné zaměření pozornosti
Představivost
- Představivost je psychický proces vedoucí ke vniku paměťových představ. Schopnost vytvářet představy, je předpokladem tvořivé činnosti, zvláště v problémových situacích. Představivost úzce souvisí s fantazií.
Představy lze dělit podle několika kritérií:
Smyslových orgánů
- představy zrakové, sluchové, hmatové, čichové
Obsahu
- názorné= konkrétní představy (můj kanárek Pepík)
- schématické=abstraktní představy (kanárek obecně)
Podmětu (W.Stern)
- paměťové (vzpomínkové) představy: znovu vybavení si události z minulosti, reprodukuje se něco, co již bylo vnímáno. Představy minulých událostí, skutečností nazýváme vzpomínky
- fantazijní představy: nezávislé na předchozích vjemech, jde o přetvoření paměťových představ na nové představy
- Představy si člověk vybavuje na základě asociací
- Představy se spojují do řetězců, vybavením si jedné představy se vyvolá představa
Zvláštní druhy představ:
- a) fotismus-barevné slyšení
- b) fonismus –zrakové vjemy doprovázejíci sluchovými
Myslení a řeč
- zprostředkovaný způsob poznávání předmětů a jevů na základě pochopení jejich vzájemných vztahů a souvislostí
- řeč složí k vytváření pojmů
- řeč je nástroj myšlení
- řeč má stránku obsahovou a formální,vytváří souvislosti mezi vjemy a představami
- nejvyšší a z vývojového hlediska nejmladší poznávací proces
Formy myšlení:
- Pojem-odraz obecných a podstatných vlastností předmětů a jevů ve vědomí člověka většinou ve formě slova -kočka
- Soud-vyjádření vztahu mezi dvěma pojmy ve formě věty-Kočka je savec,savci jsou živé bytosti
- Úsudek-nejvyšší formou myšlení -vztah mezi dvěma nebo více soudy vznikají nové soudy-Kočky pijou mléko protože jsou savci
- Myšlenkové operace:
Analýza-myšlenkové spojování jednotlivých částí,vlastností nebo vztahů předmětů a jevů skutečnosti v celek-s analýzou dohromady analyticko-syntetická činnost složení častí a celek - Syntéza-myšlenkové spojování jednotlivých částí ,vlastností nebo vztahů předmětů a jevů skutečnosti v celek
- Srovnání– zjišťování podrobností a rozdílností různých předmětů a jevů,vede ke třídění
- Abstrakce-vyčleňování podstatných a obecných vlastností předmětů a jevů vyčleňování podstatných znaků
- Zobecňování- myšlenkové zjišťování a spojování společných a podstatných vlastností předmětů a jevů určité skupiny-pes a kočka jsou savci
- Indukce-myšlenkový vyvozování obecného tvrzení na základě znalosti jednotlivých případů
- Dedukce-aplikace obecného poznatku, pravidla na konkr. případ, problém
- mezi savce patří pes
- Analogie-myšlenkové vyvozování nového poznatku o nějakém předmětu nebo jevu na základě jeho podobnosti s jinými předměty-na základě zkušenosti, dělám věci stejně jako předtím
Emoce
- Emoce jsou psychické a sociální procesy subjektivního prožívání kladného či záporného zážitku. Jsou provázeny fyziologickými změnami (srdeční tep, dýchání) a motorickými projevy (gestikulace, mimika).
- Jejich charakteristickými rysy jsou: Psychické jevy, které hodnotí, to co poznáváme, co děláme
Emoce můžeme rozdělit dle intenzity a délky trvání:
- Afekt – velmi intenzivní a krátkodobá emoce, vyznačuje se rychlým vznikem, bouřlivým průběhem a nedostatkem racionální kontroly jednání
- Nálada – slabá intenzita a dlouhodobé trvání, ovlivňuje pozornost, paměť, motivaci, myšlení…
- Vášeň či dlouhodobý citový vztah – velmi intenzivní a dlouhodobá emoce, často ovlivňuje celého člověka a jeho jednání, váže se ke konkrétní bytosti (láska k určitému člověku, domácímu mazlíčkovi), věci (oblíbený plyšák), ideji (náboženství) či aktivitě (filatelie, fotbal,…).
Dále můžeme emoce dělit dle charakteru či kvality:
- Vyšší emoce (city) – souvisejí s etikou, morálkou, intelektem či estetikou, nejsou vrozené a jsou ovlivňovány společností: cit pro spravedlnost, pravdu, čest, stud, zvědavost, altruismus, empatie, smysl pro krásu
- Nižší emoce (city) – též označovány jako základní emoce – jsou spojovány s instinkty a pudy, většina autorů rozlišuje 8 základních emocí, ostatní jsou jejich odvozeninami: hněv, strach, radost, přijetí (důvěra), nechuť (znechucení), anticipace (očekávání), překvapení, smutek
- Projev emocí – pláč,smích
Paměť
- schopnost uchovávat informace a později si je vybavit. Plně je vyvinuta od 8 let.
- jedna z nejdůležitějších vlastností člověka, umožňující mu přežít a přizpůsobit se životu ve společnosti
Druhy paměti
- Podle délky uchování obsahu:
- Krátkodobá – zapamatování informací jen na několik sekund až minut, nejčastěji pracuje se zrakovými a sluchovými vjemy
- Dlouhodobá – slouží k uchování toho, co budeme potřebovat delší dobu
Podle kognitivního (poznávacího) hlediska:
- Deklarativní paměť – ukládá vzpomínky a faktické znalosti. Dělí se na sématickou paměť(znalosti a fakta o světě) a epizodickou paměť (informace o událostech z našeho života,autobiografická paměť)
- Nedeklerativní paměť – Uchovává motorické návyky
Podle způsobu ukládání do paměti
- Mechanická paměť – zakládá se na memorování
- Logická paměť – stojí na utřídění látky a jejím pochopení
Podle druhu vnímání
- Zraková, sluchová, pohybová
Základní procesy paměti
- Zapamatování (kódování) – Přeměna informace do formy, kterou paměť může uchovat.
- V mozku vzniká paměťová stopa. Zapamatování může být bezděčné nebo úmyslné.
- Uchovávání – informace přebývají v paměti
- Vybavení – znovupoznání a reprodukce uchovaných informací
- Zapomínání – Má dva důvody :Rozpad paměťové stopy a narušení paměťové stopy jinou. Zapomínáme co nepoužíváme a více informace abstraktní, než konkrétní
Ebbinghausova křivka zapomínáni
- Nejvíce zapomínáme v prvních hodinách po zapamatování (po 19 minutách si pamatujeme jen 60 %) a po měsíci si pamatujeme jen asi 10%z informace.
Učení
- činnosti, kterými jedinec získává, rozšiřuje a prohlubuje své poznatky o světě
- bezděčně – člověk se učí životem
- záměrně – chodíme do školy, vzdělávací proces
Fáze:
- Motivační-uvědomíme si vnější či vnější pohnutky, aktivizuje nás to k činnosti
- Poznávací-pronikáme do problému, uplatňuje minulou zkušenost, získáváme info
- Výkonná-člověk pochopil a vyřešil úkol
- Kontrolní-prověřujeme správnost řešení úkolu
Druhy:
1. učení podmiňováním
- nejjednodušší
- probíhá na úrovni fyziologických procesů
- dochází ke spojení našich citových a fyziologických pochodů s urč. událostmi
- vesměs se vymyká kontrola našeho vědomí
- zvířata i lidé
- I. P. Pavlov
- schopnost organizmu reagovat na podmíněné původně neutrální podněty
- Emocionálně-pocit radosti a strachu
- Vegetativně-fyziologickými reakcemi, sliny,zježení srsti
2. učení aproximací
- učení pokusem a omylem
- zpevňovací reakcí organizmu,odměnou či trestem
- zásada postupné aproimace-programové učení(psa naučíme prvně sedni)
- využití v pedagogice
3. senzomotorické
- smyslově-pohybové
- učíme se úkony náročné na vnímání,koordinaci pohybů
- dítě se učí chodit, malovat
- i zvířata ale u nich pudový charakter
- Počáteční seznamování s činností
- Fáze procvičování
- Aplikace
- v celé procesu má význam zpětná vazba
4. učení verbální=slovy
- specificky lidská činnost
- člověk se učí zvládat slova, vnímat, učí se funkcí slov v komunikaci
- psycholog B. Bergstein rozlišuje 2 různé jazykové kódy:
- Rozvinutý-pozitivní zkušenost s řečí-jedinci je sdělováno něco zajímavého, milého
- Jedinec zjišťuje že k vyřešení problémů je snadnější uchopit ho jazykem
- Omezení-řeč je pro jedince nástrojem vyjadřování příkazů
- jazykový kód se upevňuje v předškolním věku
5. učení nápodobou
- observační učení
- člověk se učí tím způsobem že si všímá a pozoruje chování lidé
- důležité v dětství,od 2,5 roku se objevuje napodobování dov. rolí
Druhy nápodoby:
- Regresivní:přichází jestliže jedinci nemají vzor,koho napodobovat
- Př: starší sourozenci ,není mu věnována dostatečná péče a on udělá krok zpět ve vývoji
- Závislé připodobňování :nevyvíjí se vlastní způsob řešení
- Př: mladší sourozenec je chválen že napodobuje staršího
- Odreagovací napodobňování– flustrace, vidí svůj vzor řešení agresí—fantazie, na dítěti
- Kompenzační napodobování – vnímáme jako vzor lidi,které obdivujeme za určitou věc,kterou sami nemáme
- př:oblékáme se,mluvíme jako oni
6. Sociální učení: osvovujeme si typické formy lid.spol.chování-pozdravit
Faktory ovlivňující učení:
- 1.prostředí kde se učí
- Fyzikální faktory-teplota,světlo,čas
- Vlastní faktory-okolí,místo
- 2. učí se jedinec – kdo se učí:
- 1. fyzické faktory
- 2. psychické faktory-motivace,vůle
- 3.učební materiál = co se učí
Podmínky učení:
- Vnější – učební látka,prostředí,učitel,soc.skupina
- Vnitřní – vlastnosti žáka,věk,pohlaví,zkušenosti
Výsledky:
- Vědomosti
- učením osvojené poznatky a informace včetně vzájemných vztahů (v podobě pojmů, pravidel, zákonů)
- osvojujeme si je ve škole, v přírodě, během praktických činností, prostřednictvím her))
- zapamatovaná a pochopená fakta, informace, vzájemné souvislosti mezi nimi
- tvoří teoretický základ (např.: téma – injekce).
- Dovednosti
- vykonávání činnosti na základě získaných vědomostí
- přenos získaných vědomostí do praktických činností (např.: aplikace i. m. injekce).
- učením získané dispozice pro správné, rychlé a úsporné vykonávání určité činnosti)
- rozlišujeme dovednosti:
- a) senzorické (smyslové)- projevují se zdokonalováním vnímání (př. lepší rozlišení barev a výšky tonu)
- b) senzomotorické- koordinace vnímání a pohybu, obtížně vyhasínají, jsou trvalé (př. řízení, hra na nástroj, psaní, lyžování)
- c) sociální- umění jednat s lidmi, vcítit se do druhého, spolupracovat
- Návyky
- zautomatizované činnosti, kterých jsme dosáhli prostřednictvím opakování, nevyžadují soustředěnost (např.: hygiena rukou před a po aplikaci injekce)
- učením získané způsoby reagování a chování v určitých situacích (př. rozhlížení se na přechodu, ranní čištění zubů)
- negativní návyky jsou zlozvyky
- Zvyky
- vnitřní tendence člověka v určitém okamžiku vykonat danou činnost (např.: setkání se starším jedincem a pozdravím ho → vnitřní tendence).