Poradenský proces a jeho struktura

 

Otázka: Poradenský proces a jeho struktura

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Co je poradenský proces?

  • Vztah, který poradce naváže s klientem od 1. kontaktu až do ukončení spolupráce (po terapii, po všech fázích)
  • Je to proces, při kterém si poradce buduje s klientem důvěru

 

Probíhá jako:

  • Preventivní proces – vytváření podmínek pro osobní růst klientů (psychologicky a sociálně) -> rozvojové poradenství, podnět k růstu klienta
  • Nápravný proces – odstraňování zábran osobnostního rozvoje klientů a pomoci při řešení problémů
    • Krizové poradenství = je to reakce na situaci, následkem je růst, ale pod tlakem
  • Preventivní a nápravný proces

 

Může se použít:

  • Direktivní X nedirektivní přístup (=klient učí řídit sám sebe, sociální práce poskytuje klientovi veškeré info)

 

Fáze poradenského procesu

1) Etapa sociální evidence = pracovník získává info buď tel/přímo -> první kontakt s klientem s jeho problémy

  • Info o dalších institucích, může se objevit konzultační činnost, rozhovor s klientem
  • Stanovuje předmět spolupráce – dohoda s klientem, sestaví žebříček problémů
  • Domluva na míře angažovanosti, sestavují harmonogram -> důl. získat důvěru klienta

 

2) Diagnóza klientova problém = další kontakty, zjišťuji klientovi problémy

  • Lze používat různé testy, dotazníky, projektivní metody (genogramy)
  • Ideální je zjistit příčinu vzniku problému -> není snadné – cílem je ji odstranit
  • Využívá se dotazník, rozhovor, pozorování (analýza dok, které máme o klientovi k dispozici)
  • Důl. je stanovit klientovu diagnózu, sociální práce vytváří anamnézu (kazuistiku -> klientova rodina, zdravotní stav, vzdělání)

 

3) Volba cíle a alternativy řešení problému = určit cíle, kterých chce sociální práce dosáhnout a určit cíle pro klienta

  • Musí být reálné – přiměřené k možnostem klienta
  • Pracovník s klientem rozebírá alternativy řešení -> nemělo by jít o cíle poradce, ale cíle klienta (stanovit více možných variant řešení problémů -> klient si zvolí variantu řešení)

 

4) Etapa sociální terapie = nejnáročnější, jde o dosažení stanovených cílů

  • Je to dynamická interakce mezi klientem a pracovníkem -> využívá terapeutický rozhovor
  • Pracovník poskytuje pomoc, rady, snaha formovat názory a postoje klienta (reintegrace do společnosti)
  • Poradce usměrňuje klienta (někdy „převychováváme“), občas se vracíme do předchozích fázích

 

5) Ověřování výsledků = hodnocení práce s klientem (důl. z hled recidivy problémů)

  • Př. přátelské sledování (zavoláme klientovi/potkáme ho na ulici a popovídáme si s ním)
  • Nepatří do povinnosti, ale je to důl. (lze udělat různé studie, výzkumy)
  • Je to důl k tomu, abychom obhájili důl své práce a je to také důl. abychom zabránili SV

 

Osobnost poradce

  • Účinný vztah pomoci staví na empatie, úcta, pozitivní vztah, upřímnost a konkrétnost.

 

Dobrý poradce: splňuje požadavky/kvalif, pozitivní vztah ke klientům/sobě,

  • Klienti jsou pro něj rovnocenné os bez ohledu na to, co dělají a jak vypadají, co mají za vzdělání
  • Hopson (1979)
    • má mít základní dovednost -> respekt, upřímnost, empatie
    • má mít schopnost nalézt a def problém (klást otevřené ot, vyjednávat, …)
    • má umět nalézt cesty, jak problém řešit
  • Věřil, že pouze čl s těmito charakteristikami je schopen klientovi pomoct
  • Je to prý něco, co se můžeme naučit (musíme trénovat), ale jsou lidé, co to v sobě mají

 

Špatný poradce = rozdělujeme do 4 typů dle toho, co říkají klientům

  • a) Vy si myslíte, že máte problém? Jen si poslechněte, jaký problém mám já/mí známí/ostatní klienti.
  • b) Poradím Vám, co máte dělat (nenabízíme konkrétní řešení, neděláme věci za klienta)
  • c) Rozumím Vám, taky jsem měla takový problém (sice empatie, ale není dobré dát najevo své problémy)
  • d) O všechno se postarám, vyřeším to (neřešíme za klienty, pouze jim pomáháme v řešení jejich problémů)

 

Všestranný poradce

  • Poradce se širokým psychologickým sociálním zaměřením (rozsáhlé dovednosti, zná metody, všestranný)
  • Je to ideál, kterého by se měli všichni poradci snažit dosáhnout
  • Je schopen pomáhat v široké škále problémů, orientuje se v celé šíři sociální pomoci a sl
  • Získává nové dovednosti rozšiřuje okruh lidí, jimž je poradce schopen pomoci

 

Odbornost poradce

  • = musí své teoretické vzdělání uplatnit v praxi
  • Poradce považovaný za experta -> snižuje pravděpodobnost, že ho klient bude považovat za nezpůs.
  • Odbornost: Teoretická výuka (všeobecné znalosti z oblasti PSY, teorie osobnosti, strategie poradenských šk) + Praktická výuka (jak řídit poradenský proces, jaké techniky využít, schopnost dobře komunikovat)
  • Důl. je pxe – v poradenském procesu se os poradce mění -> zkvalitňuje se
  • Projevy odbornosti = charakteristiky přesvědčující klienta o odbornosti:
    • Poradenská role – post (psychoterapeuti, socprac, lektor)
    • Doklad o odbornosti poradce (titul, úřední místnost)
    • Pověst odborníka (člen asociace, pracovník urč instituce, absolvent nějaké šk – hraje roli při výběru)
    • Chování poradce (aktivní, naslouchá, důvěryhodný, chápající, čestný)
    • Projevy mohou být klamné, poradce musí být schopen završit, co slíbil: dotáhnout proces do konce
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.