![]()
Otázka: Poradenský proces a jeho struktura
Předmět: Metody sociální práce
Přidal(a): Sagitt
Co je poradenský proces?
- Vztah, který poradce naváže s klientem od 1. kontaktu až do ukončení spolupráce (po terapii, po všech fázích)
- Je to proces, při kterém si poradce buduje s klientem důvěru
Probíhá jako:
- Preventivní proces – vytváření podmínek pro osobní růst klientů (psychologicky a sociálně) -> rozvojové poradenství, podnět k růstu klienta
- Nápravný proces – odstraňování zábran osobnostního rozvoje klientů a pomoci při řešení problémů
- Krizové poradenství = je to reakce na situaci, následkem je růst, ale pod tlakem
- Preventivní a nápravný proces
Může se použít:
- Direktivní X nedirektivní přístup (=klient učí řídit sám sebe, sociální práce poskytuje klientovi veškeré info)
Fáze poradenského procesu
1) Etapa sociální evidence = pracovník získává info buď tel/přímo -> první kontakt s klientem s jeho problémy
- Info o dalších institucích, může se objevit konzultační činnost, rozhovor s klientem
- Stanovuje předmět spolupráce – dohoda s klientem, sestaví žebříček problémů
- Domluva na míře angažovanosti, sestavují harmonogram -> důl. získat důvěru klienta
2) Diagnóza klientova problém = další kontakty, zjišťuji klientovi problémy
- Lze používat různé testy, dotazníky, projektivní metody (genogramy)
- Ideální je zjistit příčinu vzniku problému -> není snadné – cílem je ji odstranit
- Využívá se dotazník, rozhovor, pozorování (analýza dok, které máme o klientovi k dispozici)
- Důl. je stanovit klientovu diagnózu, sociální práce vytváří anamnézu (kazuistiku -> klientova rodina, zdravotní stav, vzdělání)
3) Volba cíle a alternativy řešení problému = určit cíle, kterých chce sociální práce dosáhnout a určit cíle pro klienta
- Musí být reálné – přiměřené k možnostem klienta
- Pracovník s klientem rozebírá alternativy řešení -> nemělo by jít o cíle poradce, ale cíle klienta (stanovit více možných variant řešení problémů -> klient si zvolí variantu řešení)
4) Etapa sociální terapie = nejnáročnější, jde o dosažení stanovených cílů
- Je to dynamická interakce mezi klientem a pracovníkem -> využívá terapeutický rozhovor
- Pracovník poskytuje pomoc, rady, snaha formovat názory a postoje klienta (reintegrace do společnosti)
- Poradce usměrňuje klienta (někdy „převychováváme“), občas se vracíme do předchozích fázích
5) Ověřování výsledků = hodnocení práce s klientem (důl. z hled recidivy problémů)
- Př. přátelské sledování (zavoláme klientovi/potkáme ho na ulici a popovídáme si s ním)
- Nepatří do povinnosti, ale je to důl. (lze udělat různé studie, výzkumy)
- Je to důl k tomu, abychom obhájili důl své práce a je to také důl. abychom zabránili SV
Osobnost poradce
- Účinný vztah pomoci staví na empatie, úcta, pozitivní vztah, upřímnost a konkrétnost.
Dobrý poradce: splňuje požadavky/kvalif, pozitivní vztah ke klientům/sobě,
- Klienti jsou pro něj rovnocenné os bez ohledu na to, co dělají a jak vypadají, co mají za vzdělání
- Hopson (1979)
- má mít základní dovednost -> respekt, upřímnost, empatie
- má mít schopnost nalézt a def problém (klást otevřené ot, vyjednávat, …)
- má umět nalézt cesty, jak problém řešit
- Věřil, že pouze čl s těmito charakteristikami je schopen klientovi pomoct
- Je to prý něco, co se můžeme naučit (musíme trénovat), ale jsou lidé, co to v sobě mají
Špatný poradce = rozdělujeme do 4 typů dle toho, co říkají klientům
- a) Vy si myslíte, že máte problém? Jen si poslechněte, jaký problém mám já/mí známí/ostatní klienti.
- b) Poradím Vám, co máte dělat (nenabízíme konkrétní řešení, neděláme věci za klienta)
- c) Rozumím Vám, taky jsem měla takový problém (sice empatie, ale není dobré dát najevo své problémy)
- d) O všechno se postarám, vyřeším to (neřešíme za klienty, pouze jim pomáháme v řešení jejich problémů)
Všestranný poradce
- Poradce se širokým psychologickým sociálním zaměřením (rozsáhlé dovednosti, zná metody, všestranný)
- Je to ideál, kterého by se měli všichni poradci snažit dosáhnout
- Je schopen pomáhat v široké škále problémů, orientuje se v celé šíři sociální pomoci a sl
- Získává nové dovednosti rozšiřuje okruh lidí, jimž je poradce schopen pomoci
Odbornost poradce
- = musí své teoretické vzdělání uplatnit v praxi
- Poradce považovaný za experta -> snižuje pravděpodobnost, že ho klient bude považovat za nezpůs.
- Odbornost: Teoretická výuka (všeobecné znalosti z oblasti PSY, teorie osobnosti, strategie poradenských šk) + Praktická výuka (jak řídit poradenský proces, jaké techniky využít, schopnost dobře komunikovat)
- Důl. je pxe – v poradenském procesu se os poradce mění -> zkvalitňuje se
- Projevy odbornosti = charakteristiky přesvědčující klienta o odbornosti:
- Poradenská role – post (psychoterapeuti, socprac, lektor)
- Doklad o odbornosti poradce (titul, úřední místnost)
- Pověst odborníka (člen asociace, pracovník urč instituce, absolvent nějaké šk – hraje roli při výběru)
- Chování poradce (aktivní, naslouchá, důvěryhodný, chápající, čestný)
- Projevy mohou být klamné, poradce musí být schopen završit, co slíbil: dotáhnout proces do konce
