Pravěk a umění

 

   Otázka: Pravěk a umění

   Předmět: Dějepis, Dějiny umění

   Přidal(a): Pajda

 

 

 

 

Pravěk – 40 000 – 4 000 před Kristem

  • důležitější byla funkčnost, pak teprve estetika
  • domníváme se, že umění se objevuje z důvodů:
    • sebepromítání – snaha po sobě něco zanechat pro další generace
    • přisvojování – podpis pomocí značky
    • komunikace – pomocí malby, vyprávějí dalším generacím
    • šamanismus – ochrana, trest,…
  • rozdělení:
    • Paleolit 40 000 – 9 000 př. Kr. – výtvarné projevy kolem 30 000 př. Kr.
    • Mezolit 9 000 – 5 000 př. Kr.
    • Neolit 5 000 – 4 000 př. Kr. – pravěk končí kolem roku 3 000 př. Kr.

 


Paleolit

  • 40 tis. – 5 tis. př. Kr.
  • výtvarné projevy – 30 tis. př. Kr.
  • I. lovecký styl = zvěrný styl – mamuti, bizoni, koně = velká zvířata
  • sochařství
    •  nejstarší projev umění
    • pazourky od nepracovaných po opracované do mandlového tvaru, vrhače oštěpů, pěstní klíny, pazourky, Venuše = ideál matky ð často z vypálené hlíny, široké boky, velká prsa, bez důrazu na obličej, ruky, nohy
    • naleziště: Willendorf – Willendorfská Venuše, Lespugue /lespýg/, Dolní Věstonice
    • malířství
      • anonymní autoři
      • dělení:
      •  na realistické = figurativní = konkrétní, o něčem
      •  dekorativní = nesloužilo  jako ozdoba, ale značka
        • v jeskyních se objevuje I. lovecký styl
        • malba prsty = klikatky = makaronská kresba = paralelní linie prsty doplněná na zvířata
        • rentgenový styl = je vidět struktura těla, kostra, oblast Sibiře, Skandinávie,…
        • frankokantaberský okruh – oblast výskytu nálezů, obě strany Pyrenejí, dále se dělí na školy:
          • perigordská škola – kroucená perspektiva, stříkaná malba (žlutá, černá, černý obrys), naleziště: Lascaux /laskó/ ve Francii
          • magdalénská škola – perspektiva normální, pokusy o zachycení pohybu, stylizovaný člověk, barevné, naleziště: Roufignac /rufiňak/, Niaux /nijó/ obě Fr. a Altamira Špa = sixtinská kaple pravěku

 


Mezolit

  • 9 tis. – 5 tis. př. Kr.
  • II. lovecký styl – i menší zvířata
  • nové způsoby obživy ð lidé se pomalu usazují
  • rozvoj umění pod širým nebem – tanec, lov
  • památek z malířství se dochovalo minimum

 


Neolit

  • 5 tis. – 4 tis. př. Kr.
  • společnost je usedlá
  • zemědělství a řemeslo na vysoké úrovni na tu dobu
  • vzniká keramika
    • srdcovková, pohárová, zvoncová
    • otiskovaná, šňůrová, vypíchaná, volutová, geometrické tvary
  • architektura – megalitické stavby /mega= velký, litos=kámen/
    • menhiry – neopracované kameny, 1/3 v zemi, Carnac v sev. FRA. = álej tisíců menhirů“; Kamenný muž
    • dolmeny – kameny tvoří překlad=architrávový systém, Menga ve ŠPA
    • kromlech – více dolmenů pohromadě, často tvoří kruh, Stonehenge v jižní Anglii
  • naleziště u nás: Dolní Věstonice, Předmostí u Přerova, Pekárna u Brna, Dolní Chabry, Klobouky u Slaného, Koněpruská jeskyně, Slánsko, Rakovnicko

 


Doba bronzová

  • pastevectví
  • městaz osad
  • objevy kovů – zlato, cínu, mědi, bronzu ð nová řemesla – hornictví, hutnictví, kovolitectví, kovářství, kovotepectví, zlatnictví, klenotnictví
  • nové techniky: filigrán – propletené kovové drátky, granulace – přitavování granulek k povrchu
  • kultury u nás: únětická (Únětice u Prahy), mohylová, lužická (lid popelnicových polí)
  • vzniká písmo
  • obchod – vyprodukují více, než potřebují

 


Doba železná

  • objev a zpracování železa
  • řemesla stejná jako v době bronzové
  • objeven hrnčířský kruh
  • lidé žili v hradištích tzv. oppidech
  • doby – halštatská 7. – 6. stol. př. Kr.

laténská 2. polovina 1. stol.

  • Staré Hradisko i Prostějova, Hrazany u Slapské přehrady, Závist u Zbraslavi, Mšecké Žehrovice
  • nálezy: Sluneční vozík z Trundholmu, hlava Kelta

 


Umění

  • původ a význam – sebepromítání, přisvojování, komunikace, šamanismus
  • funkce:
    • estetická – zkrášlení
    • komunikativní – podává zprávu o nějakém postoji
    • kognitivní – rozšiřuje a obohacuje poznání, utváří náš názor
    • hodnotová – utváří duchovní hodnoty
    • stimulační – podporuje nás k další aktivitě
    • pedagogický – zušlechťuje
    • humanizační – polidšťuje
    • relaxační – uklidňuje
    • psychoterapeutická – uvolňuje napětí
    • zábavná – rozptýlí, pobaví





Další podobné materiály na webu: