Otázka: Pravěké umění
Předmět: Dějiny umění
Přidal(a): mamatrex
1.PALEOLIT: 600 000 – 250 000 př.n.l.
Palaitos: latinsky starý Lithos: kámen
PĚSTNÍ KLÍNY: ještě nedokonalé, ergonomie- přizpůsobené činnosti lidského těla
HOMO HABILIS: člověk zručný, 2.5 mil.př.n.l., úštěpkový kámen, Tanzánie-nejstarší kamenné vykopávky-Olduway, olduvanslké období
HOMO ERECTUS: člověk vzpřímený -nože, vrtáky, rydla, klíny- střední paleolit
kostěnná výroba (industrie)
jeskynní malby jsou otisky tělaà zvířata
magie- kult lovu
NEANDRTÁLEC: předchůdce člověka
MLADÝ A POZDNÍ PALEOLIT – 40 000 – 10 000 př.n.l
HOMO SAPIENS: – člověk moudrý
– sošky, první projevy sochařství, rozvíjení malby, zdokonalené ostěny, harpuny, stroje, pasti, …
– tlupy, matriarchát, lov, kořisti
AMINISMUS: oduševnění přírody, kult mrtvých
TOTEMISMUS: nadpřirozené síly sídlý ve zvířatech
FETIŠISMUS: nadpřirozené síly sídlý ve věcech
MATRIARCHÁT: kult matky, bohyně plodnosti
MAGDALENIUM: doba mladšího paleolitu, nejkrásnější výtvory paleolitu
4 DRUHY VÝTVARNÉ ČINNOSTI:
- Jeskynní malby a malby na skalních stěách
- Sošky lidí a zvířat
- Drobné zdobené předměty
- Šperky
1)JESKYNNÍ MALBY A MALBY NA SKALNÍCH STĚNÁCH
FRANKOKANTABERSKÁ OBLAST– velké jeskyně Španělska a Francie
Španělsko
– Altamira- konec 19. století, 180 zvířat, 1200 př.n.l., bizoni, více sálů, výška 2 metry
– Pindal
Francie
– Lascoux (laskó )- malby na stěnách, až 6 metrů dlouhé – zvířata, 15-12 př.n.l., 140 m hluboko pod zemí, přírodní hlinky-krev-tuk, lovná zvěř
– Niaux
– Toiran (toré) nejstarší otisky
– Mt. Span – 110 cm dlouhá socha medvěda s klíny
– Les trois frére ( le troa frér) – jeskyně tří bratří
NÁMĚTY:
– lovná zvěř- medvědi, mamuti, zubři, bizoni, ptáci, ryby, vydry, sobi, kočkovité šelmy, koně, nosorožci, vepři, zajíci
– lidé méně- většinou šamani
DRUHY UMĚNÍ:
– otisky rukou
– makaronské kresby- spletice různých čar
– otisky doplněné o kresbu a profil zvířete
– lineární obrazy zvířete
– plastika, modelace tvaru- stíny, barvy
– pohyb zvířete
– detaily těla- rentgenové vidění
2) SOŠKY LIDÍ A ZVÍŘAT
– ženské sošky- Venuše
– zoomorfní sošky- zvířata, amulety v lovkské magii
Materiál– hlína, kosti, kámen- měkký
– Věstonická Venuše
– Willendorfská Venuše
– Lespugue Venuše
3) DROBNÉ PŘEDMĚTY
Materiál- kosti, parohy, slonovina, kámen, žebra, lopatky
-rytiny a řezby
-náčelnické hole
4) ŠPERKY
ZBYTKY, ÚLOMKY: náhrdelníky, náramky, čelenky, náušnice, přívěsky
Materiál: kosti, zuby, jantar, mušle
-zdobeny ornament
ČECHY A PALEOLIT – 250 000 př.n.l.
NEJSTARŠÍ V ČR: MORAVA: Jeskyně Šipka– neandrtálec, lovci medvědů, mamuti a medvědí zbytky, malby realistické a stylistické
VĚSTONICE: Věstonická Venuše– příměs popela a kostního prachu, drobné sošky zvířat, ženská hlava ze slonoviny, píšťala z kosti, rytiny
KONĚPRUSKÉ JESKYNĚ: dýky s rytinami divokých koní
PEKÁRNA: z magdalénské doby
– jeskyně
– náčelnická hůl s rytinami
– kostěnné dýky
– oblázky- geometrické rytiny
PŘEDMOSTÍ U PŘEROVA: 5 Venuší z mamutích kostí
– figurka mamuta
– náhrdelníky ze zubů a lastur
– drobné předměty
– realistická figurka mamuta z mamutoviny a rytina ženy – geometrická na mamutím klu
MIZIŇ UKRAJINA – geometrické ornamenty(kroužky, spirála, klikatky, kosočtverce, meandr
2. HOLOCÉN – 10 000 př.n.l.
– přechodné období mezi paleolitem a mezolitem
– odchází ledovceà vzniká lesostepà změna života člověka a zvířat
3. MEZOLIT – 10 000 – 7 000 př.n.l.
– lidé opouštějí jeskyně
– začínají lovit i jiná zvířata, rybaření, sběr zrn, obilin, travin
– sběr rostlin
– ochočování zvířat
– skalní malby
– není lovecká magie
– rozvíjí se nástroje, keramika
– všední výjevy ze životaàseriály
Španělsko- dobré podmínky
Skandinávie, Alpy, Slovensko(jeskyně Dominika)
4. NEOLIT – 7 000 – 3 500 př.n.l.
Střední Evropa 2 500 př.n.l
– začalo zemědělství a chov dobytka
– základní hradiště
– zaměstnání – pastevectví, zemědělství
– zpracování kůže, vlny, látky, řemesla
– rozvoj keramiky
– uchovávání jídla
– dřevěnné domy
Patriarchát – nadvláda mužů
– společné vlastnictví půdy, stát
– vznik kmenů, společný jazyk, zvyky, náboženství
– kult země, kult slunce
Fetyšismus
Totemismus
Manismus – kult předků
– vznik rituálů – pohřbívání
– málo kdy pro posmrtný život
ARCHITEKTURA
a) SVĚTSKÁ ARCHITEKTURA – obytné domy, hospodářská stavení
Materiál: dřevo, hlína+sláma, slaměné vršky, stěny z proutí, jáma zastřešená kůží
b) KULTOVNÍ ARCHITEKTURA – hrobky, chrámy, observatoře, posvátná hradiště
Materiál: kámen
c) MEGALISTICKÁ ARCH. : – až do doby bronzové
Menhiry – na výšku postavený kultovní kámen
Dolmeny – hrobka z velkých balvanů překrytá kamennou deskou
Kromlechy – Stonehenge, malá observatoř, obřadiště, kult slunce, 1800 př.n.l,
architrávový systém- dolmen, 2 sloupy, vodorovný překlad
SOCHAŘSTVÍ
– drobné sošky Venuše
– bohyně matky
– materiál pálená hlína
– i malované
– zvířecí sošky
– vznik nádob na obřady ( v podobě zvířat)
UŽITÉ UMĚNÍ
A) NÁDOBY
– úschova potravin- obilí, mouka, tekutiny
– výroba- nejdříve ručně z pásů přidáváním prstenců, tvar tykve
– proutěnné koše
– hrnčířský kruh- 4000 př.n.l. v přední Asii
Druhy keramiky:
- tzv. lineární- linka, pásek, čára z pásků, ryté ornamenty,vyschnout, vypálit, natřít a více krát vypálit, voluty meandr
- vypíchaná keramika: kolíky- vpichy do hlíny nebo do kostí
- malovaná keramika: na Moravě- geometrické tvary štětcem- červená, hnědá, oranžová, žlutá, bílá
- šňůrková keramika: pletená šňůra z kůží a různých látek otisknutá do nevypálené hlíny
- zvoncových pohárů: s inkrustovanou barevnou geometrickou výzdobou
nejstarší střepy- Kutná Hora
INKRUSTACE: vtlačování barvy do rýh na keramice
B) TKANÍ
– tkalcovský stav
– natažené na rámu
– pěstování lnu- v Egyptě
– vlna, bavlna- Mezopotámie, Čína, Indie
C) TESAŘSTVÍ
– dřevo se obrábělo kamennými sekerkami
výrobky: domy, nábytek, lodě, čluny, mosty, nářadí
5. ENEOLIT
– pozdní doba kamenná
– volně přechází s bronzovou dobou
– zdokonalují se kostěnné nástroje
– vznikají jehly, dýky, hroty ke zbraním
6. DOBA BRONZOVÁ – 700 př.n.l.
– vesnice se mění v města: rozvíjí se řemeslo a obchod
– vznikají státy : Egypt, Mezopotámie, Indie a Čína
– zanikají rody
– vznik sociálních tříd
– vznik písma
– vítězí kov nad keramikou, kujný, nerozbitný, odolný proti nárazům
Druhy kovů:
-měď: – měkká a dobře zpracovatelná
– bronz: slitina mědi a cínu, tvrdší, dobře se leštil a tavil, při oxidaci více drobivý
– cín: tvrdý
– bílé kovy: slitiny, více jak 10 % cínu, unětická kultura
Řemesla:
– kovářství
– platnéřství- plátky, kterými se obkládají brnění
– hutnictví
– hornictví
– kovolitectví – otevřené formy – kadluby – vyhloubené v zemi
– kovotepectví – plech, drát, nářadí (kladiva, kleště, dýky, meče)
– klenotnictví
– zlatnictví – měkčí, neoxiduje, dá se tepat až do tloušťky 0,001mm, výroba šperků – odlévání, tepání, rytí (spony, náhrdelníky, jehlice)
FILIGRÁN
– filum- vlákno, zlaté nitky různě splétána a přiletována k podkladu
GRANULACE– granu- zrno, malá zrnka, která se přiletovali k podkladu
7.DOBA ŽELEZNÁ – 700 př.n.l.
– na předním východě- 1400 př.n.l.
– vznik kultur ve střední Evropě
1. KULTURA UNĚTICKÁ– u Prahy, zkrčené kostry v hrobech
2. KULTURA MOHILOVÁ– mohila- náhrobek, pomník
3. KULTURA LIDU POPELNICOVÝCH POLÍ-urny s popelem mrtvých
4. KULTURA KNOVÍRSKÁ– kanibalismus
VĚSTONICKÁ VENUŠE
-je keramická soška nahé ženy
-vyrobená z pálené hlíny (směs hlíny a vápence)
-pochází z mladého paleolitu ( 29 000 – 25 000 př.n.l.)
-patří k celosvětově nejstarším ukázkám umělecké tvorby
-soška byla nalezena 13. července 1925 v popelišti v horní části pravěkého naleziště mezi Dolními Věstonicemi a Pavlovem
-objevil ji tým Karla Absolona
-soška ležela ve zbytcích pradávného ohniště rozlomená na dva kusy
-je 11,5 cm vysoká a v bocích 4,3 cm široká
-výrazná stylizaci obličeje
-v současnosti je soška v Moravském zemském muzeu v Brně
-Venuše je národní kulturní památkou