Otázka: Předškolní a mladí školní věk
Předmět: Vývojová psychologie
Přidal(a): JaničkaSestřička
Předškolní věk
- od 3 do 6-7 let -> končí nástupem do školy
Tělesný vývoj
- vyroste 5-6 cm za rok
- tělesná disproporce (prodlužují se končetiny, HK), ke konci předškolního věku první růstová perioda (období první vytáhlosti)
- dokončuje se osifikace zápěstních kůstek
- základy sportů
Pozornost
- převážně bezděčná (=neúmyslná), nestálá
- malá schopnost přenášení a rozdělování pozornosti
- Počátky v úmyslné pozornosti (v období 6 let)
Představivost
- bujná představivost, bájná lhavost – konfabulace, vymýšlení si
- animismus, antropomorfismus (zvířatům a rostlinám jsou přisuzovány lidské vlastnosti)
- personifikace – oživení neživých předmětů (provázek na hada)
Paměť
- Z počátku bezděčná, ale ke konci období je úmyslná
- zvětšuje se rozsah paměti
- předpokládá se schopnost učit se
Řeč
- ve 3 letech umí asi 1000 slov, v 6 letech umí 3000 slov
- zdokonaluje se gramatika
- převažuje spontánní řeč nad vyprovokovanou
- dítě monologizuje (mluví sám pro sebe)
Myšlení
- konkrétně – názorné a uskutečňuje se společně s činností
- začínají se vytvářet myšlenkové operace
- vznik abstraktního myšlení
Citový život
- impulzivní, hraví, citově labilní
- zmenšují se negativní city (strach), ale zvyšuji se city(zlost, hněv)
- 3 lete dítě je egocentrické, postupně se socializuje, navazuje vztahy k vrstevníkům, oslabují se negativní vztahy k sourozencům a začínají přebírat mužskou či ženskou roli
Utváření osobnosti dítěte
- utváří se základní struktura osobnost i(charakter, návyky, způsoby chování a potřeby)
- začínají hledat osobní vzory
- rozvíjí se psychika a sociální potřeby (pochvala, úspěch. Být s vrstevníky)
- ideální motivace – pochvala, odměna, úspěch
- ke konci období se začínají zvnitřňovat a inertizovat mravní normy (lež, krádež, spravedlnost)
- projevuje se morální realismus, činy a skutky posuzují takové jaké jsou, bez přihlédnutí k motivům vyvíjí se vědomí povinností
Kritéria pro vstup do školy
tělesná zralost
- posuzování výšky a hmotnosti je nejjednodušším, ale současně nejméně průkazným ukazatelem vyspělosti dítěte
- v období nástupu do koly se nápadně mění proporce, dochází k celkovému protažení postavy (prodlužují se končetiny)
- tyto změny vedou k dosažení tzv. – ‘‘Filipínské míry‘‘(tj. ruka natažená vzpřímenou hlavu se dotkne ušního lalůčku na druhé straně)
kognitivní zralost
- dochází ke změnám v poznávání u dítěte
- dítě začíná realisticky chápat svět, ví jak se jmenuje, jeho rodiče, co dělají….)
- dochází k větší diferenciaci ve vnímání (vnímají detaily, při čtení, počítání)
- k posouzení poznávací zralosti slouží ‘‘Jiráskův test školní zralosti‘‘
emoční a sociální zralost dítěte
- navázání vztahů s vrstevníky, odpoutávat se od rodičů
- sebe obsluha – umí se najíst, obléct, základy hygieny
- dítě by mělo být emočně zralé
Vývoj kresby
- 3 leté dítě staví most, kreslí kruh, kreslí nereálné kresby
- 4 leté dítě staví bránu, kreslí křížek, kreslí hlavonožce
- 5 leté dítě-staví schody, kreslí čtverec, kreslí jen hlavní části těla (trup)
- 6 leté dítě, kreslí trojúhelník a podobu postavy
Mladší školní věk
- období od nástupu do školy (6,7 let) do 11-12 let
- dítě musí splňovat základní kritéria školní zralosti – věk, tělesná zralost, psychická zralost, rozumové schopnosti, úroveň pracovní motivace dítěte
- před nástupem do školy provádí dětská lékařka i dítěte orientační (Jiráskův test-kresba lidské postavy, obkreslení jednoduché věty, obkreslení skupiny bodů
- pokud je odklad nástupu z jiného důvodu než zdravotního-podmínka návštěvy pedagogicko-psychologické poradny
Pohybový vývoj
- Charakteristicky zrychlený růst – kostra, svaly, orgány zlepšují svoji funkci (hl. u děvčat), růst rovnoměrný
- zdokonalení jemné motoriky – zvýšená rychlost a přenos pohybů
- mléčný chrup nahrazuje trvalý
- jinak je to období vyrovnanosti
- děti začínají sportovat
Duševní vývoj
- vstup do školy – velká změna v životě dítěte
- změna stereotypů, velká organizovanost, omezuje se spontánní aktivita dítěte
- záleží na prvních dojmech-1.třída má vliv na vytvoření si vztahu k učení, ke škole
- záleží na adaptaci dítěte – problémy – bolesti břicha, průjem, zvracení
- nová autorita-učitel
- doma po škole by si mělo dítě jen hrát, minimálně úkoly (čtení)-jinak přetížení dítěte
Zájmy
- sběratelství (ubrousky, pokémoni a jiné..)
- společensko – pohybové hry s pevnými pravidly (domluvené pravidla) – do 8 let si hrají kluci s děvčaty, potom diferenciace her (kluci mají rádi bojovnější hry, soutěživost)
- zájmy intelektuální – čtení, TV, počítače
Poznávací procesy
- Paměť – dochází k rozvoji úmyslné, záměrné paměti na základě jeho smyslů
- Vnímání – dokonalení zrakového, sluchového vnímání, vnímání času a prostoru (kolem 10 let-úplné pochopení času a prostoru)
- Pozornost – zvýší se schopnost soustředění, stálost i přenášení pozornosti – rozvoj úmyslné pozornosti
- Myšlení – konkrétní, názorné, od 10 let první náznak abstrakce
- Řeč – roste slovní zásoba (2x až 3x), závisí to na rodině, nemá mít problém s artikulací
- Fantazie – úbytek (škola tomu napomáhá), objevuje se tzv. NAIVNÍ REALISMUS – nekritické přijímání nových poznatků, nejde po podstatě věci
- Vůle: spojena s motivací pro další činnost, zakládá se zde chtění (motiv) pro další vzdělání, něco poznávat, důležitá je pochvala, s vůlí souvisí i zájmy – rozvoj mimoškolních činností
Kresba
- je to období realistické kresby – dítě přestává malovat podle představ a maluje podle modelu
- je to tzv. kopírování skutečnosti-typické zobrazování detailu. Osoby znázorňuje jen zepředu, snaha vyjádřit událost (např. návštěva)
City
- objevuje se strach, hněv, žárlivost (např. na spolužáka, který je úspěšný)
- mohou mít afektivní ráz – vědomá kontrola
- zvýšená kritičnost u dětí
- rozvíjí se estetické cítění a sociální cítění (vcítění se do situace)
- Význam rodiny – pocit bezpečí, jistoty, rozvoj spol. postojů aj.
- Kluci – se hůře přizpůsobují, jsou více v opozici
- Na konci období- školák dochází k přísnému dělení – holky, kluci
Psychologická problematika vstupu dítěte do školy
- Vstup do školy je pro dítě značná psychická i fyzická zátěž, i když je dítě zralé, má v 1. třídě problémy – odeznění do 4.měsíců, záleží také na osobnosti učitelky
Fyzická zátěž
- mění se stereotyp, nový režim dne
- mění se doba odpočinku a hry, učení je ve škole
- mohou vznikat poruchy spánku, špatné usínání – nedostatečný pohyb, nevybitá energie nebo naopak velká aktivita
- objevují se bolesti břicha, hlavy aj.
Psychická zátěž
- zvýšený náraz požadavků způsobuje:
- dočasnou labilitu v chování až regresi (zapomínání zákl. soc. návyky aj.)
- sníženou schopnost přesného vnímání (neví, jak vypadá soused, učitelka..)
- narušení jemné a hrubé motoriky – celková neobratnost, křečovitý pohyb (hl .kluci)
- narušení koncentrace pozornosti (vše několikrát opakovat)
- zhoršení pamatování, myšlenkových úkonů – sklon napodobovat spolužáka, hl. chybný výkon změnu ve verbálním projevu – snížení slovní zásoby, někdy odmítá mluvit s učitelem
- změnu v citové oblasti – sugestibilita (1dítě pláče-rozpláče se jich více), děti strádají – učitelka se nevěnuje jenom jim – upozorňování na sebe
- Dítě by mělo mít v 1. třídě jen úspěch – formuje se postoj ke vzdělání, škole
- odstranit známkování
- zvykání je individuální – kluci 2.měsíce i déle, dívky kratší dobu
ADHD- Attention Deficit Hyperactivity Disorder
- Přeloženo do češtiny jde o hyperaktivitu s poruchou pozornosti.
- V českém odborném tisku se setkáme s názvem hyperkinetická porucha.
- Přeloženo do češtiny jde o hyperaktivitu s poruchou pozornosti.
- V českém odborném tisku se setkáme s názvem hyperkinetická porucha.
- Jedná se o neurovývojovou poruchu charakteristickou především poruchou pozornosti, impulzivitou a hyperaktivitou.
- Všechny tyto příznaky se projevují už od raného dětství.
Přehled příznaků ADHD u dětí
- je nepozorný při školních úkolech, opomíjí detaily
- dělá chyby z nepozornosti
- neudrží trvale pozornost při úkolu nebo při hře
- zdá se, že neposlouchá během rozhovoru
- i když pochopí instrukce, nedokončuje úkoly
- má problém naplánovat své aktivity
- nesnáší úkoly vyžadující soustředění a trpělivost
- ztrácí věcí (hračky, školní potřeby…)
- vnější podněty snadno přeruší jeho soustředění
- zapomíná na své denní úkoly a povinnosti
- nedokáže klidně sedět, vrtí se na židli, hraje si s rukama
- často opouští lavici ve třídě
- často pobíhá nebo přelézá v nevhodných situacích
- obtížně při hrách zachovává klid a ticho
- je stále v pohybu – „jako by měl v sobě motor”
- stále hovoří
- často vyhrkne odpověď před dokončením otázky
- dělá mu potíže čekat, až na něho dojde řada
- často přerušuje ostatní (při hrách, skáče do hovoru…