Otázka:Teorie učení
Předmět: ZSV (psychologie)
Přidal(a): Majk
Učení
- Cílem je získání nových zkušeností a rozvoj psychických aktivit. Učení je celoživotní proces, který může být záměrný (ve škole) a nezáměrný (při hře, při koupi nového spotřebiče,…)
Učení je ovlivňováno:
- Motivací
- Náladou
- momentálním stavem (zdravotním, psychickým,…)
- osobními předpoklady (vůle, charakter, stupeň pozornosti)
- prostředím (teplota, světlo, hluk, lidé v okolí, ruší x neruší; jestli máme k dispozici literaturu, vlastní místnost,…)
Učením získáváme
- vědomosti – vytváření pojmů a představ
- dovednosti = předpoklady pro vykonávání určité činnosti, dělíme je na:
- senzomotorické (čtení, psaní,…)
- intelektové (užití vědomostí k řešení určitých problémů, např. použití matematického vzorce, gramatických pravidel,…)
- sociální (jednání s lidmi, vhodné chování v určité situaci,…)
- návyky – automatizované dovednosti, mohou být kladné i záporné
Druhy učení:
- senzomotorické – rozvoj názorného poznávání a pohybové stránky činnosti (učení kreslit, číst,…)
- vědomostní – osvojování poznatků, vědomostí
- intelektové – osvojování způsobů řešení problémů či úloh; rozvíjí se myšlenkové procesy a intelektové schopnosti
- sociální – učení žít mezi lidmi(=sociální interakce), sociálním dovednostem; formuje motivy a charakter
- učení nápodobou – napodobujeme jednání jiných lidí
- aktivní učení – využívá se zde představ, vnímání, myšlení, vědomé kontroly; je zábavnější podporuje motivaci a pozornost,…
Mechanické učení
- pamětné
- jen jeden spoj, nelze navazovat v dalším učení
Logické myšlení
- vytváří se více vazeb (asociací) mezi poznatky, souvislosti mezi nimi
- náročnější, ale dlouhodobější
Důležité je naučit se správně učit. Špatná metoda učení může být i příčinou neúspěchu (také nedostatečné schopnosti, mezery ve vědomostech,…). Nejlepší je učit se jednodušší věci a navazovat složitějšími. Důležité je si to říkat nahlas, opakovat si naučenou látku. Schopnosti učit se a naučit jsou u každého člověka rozdílné.
Lavinová reakce
- menší mezera ve vědomostech, při nedoplnění se ale zvětšuje => neúspěch
Plató efekt
- sice se učíme, ale už nám to „neleze“ do hlavy, řešením je změna metody učení, případně přestávka v učení