Otázka: Psychické vlastnosti, procesy a stavy
Předmět: Společenské vědy
Přidal(a): veronikaS
Vlastnosti
Temperament
- z latinského slova temperamentum = poměr
- vrozené psychologické vlastnosti, které ovlivňují prožívání a chování člověka
- určují reakce a intenzitu našeho chování
- dá se ovlivnit
- Typy temperamentu pojmenoval Hippokrates (5. a 4.st.př.n.l.), Galenos je upravil (2.st.př.n.l)
- Podle nich chování, temperament ovlivňuje míchání tělesných šťáv (krev, žluč, hle a černá žluč)
- P. Pavlov – vymyslel, že souvisí s centrální nervovou soustavou
Typy temperamentu:
- Sangvinik (sanguis = krev)
- nervová soustava – v rovnováze
- charakter
- optimista, veselý, přizpůsobivý
- přelétavý, lehkomyslný
- práce a učení
- hodně se zajímá, má rychlé pracovní tempo
- zbrklý, pro něco se nadchne a po chvíli už ho to nebaví
- chování
- společenský, je hodně oblíbený, nestydí se
- upovídanost, málo sebekritický
- Flegmatik (flegma = hlen)
- nervová soustava – útlost
- charakter
- trpělivý, vyrovnaný dojem
- pomalý, lhostejný
- práce a učení
- dlouhotrvající pracovní výkon
- nedokáže přejít na jiný úkol, když nemá hotový předešlý úkol
- chování
- nesnadno ovlivnitelný, přátelský, samostatný
- uzavřený, málomluvný, zbavuje se špatně návyků
- Cholerik (chole = žluč)
- nervová soustava – silný vzruch
- charakter
- hluboké city, silná vůle
- výbušný a hádavý
- práce a učení
- podnikavý, dobré myšlenky
- nerovnoměrné pracovní tempo
- chování
- snaží se uplatnit, vyvozuje pocit důvěry
- nesmí ho nikdo urazit
- Melancholik (melaina cholé = černá žluč)
- nervová soustava – slabá úroveň
- charakter
- citově založený, přemýšlivost
- pesimistický, nedává najevo své myšlenky
- práce a učení
- svědomitý, pracovitý, pečlivý
- puntičkář, unavený, sám nic nevymyslí
- chování
- oddaný, disciplinovaný
- zbabělec, velký samotář, přecitlivělý, pocit méněcennosti
Charakter
- souvisí s temperamentem
- kontroluje chování člověka podle společenských pravidel
- míra adaptace -> schopnost přizpůsobit se
- sebeřízení (autoregulace) -> souvisí s morálkou (osobní)
- charakterové vlastnosti: upřímnost, moudrost, srdečnost, urážlivost, drzost…
- Dělíme na:
- kladné vlastnosti ->charakterní člověk
- negativní vlastnosti -> bezcharakterní člověk
Inteligence
- vlastnost mozku
- projevuje se v různých procesích
- Binet – vytvořil 1. inteligenční test (20. stol.) – byl o to požádán –
- obsahoval úkoly na jazykové dovednosti, počty, představivost
- zjistil, že výsledky u některých dětí neodpovídají jejich biologickému věku
- používaly se spíše dříve
- Stern – vymyslel, že inteligence se dá i vypočítat -> IQ – inteligenční kvocient
- vznikají inteligenční pásma – průměr (90 – 100)
- MENSA – v hodnotě nad 130
- pod 70 je podprůměr -> přicházejí inteligenční defekty
- Inteligenční testy – operace s čísly, slovní schopnosti, paměť, prostorová představivost – používají se třeba při přijetí do zaměstnání
- Kritiky – neodpovídají výsledky
- EQ – emoční inteligence
Schopnosti
- Souvisí s inteligencí
- Vlastnosti umožňující naučit se činnosti a aplikovat je
- Každý má jiné schopnosti
- Schopnost uplatněná v praxi -> dovednost
- Předpoklad pro rozvíjení schopnosti je biologicky vrozená ->vloha
- Soubor schopností pro určitou oblast ->nadání
- Vysoké nadání -> talent
- Nejvyšší stupeň talentu -> genialita
- Tvořivost -> máme originální nápady (kreativita), souvisí s divergentním myšlením
- Druhy:
-
- Verbální schopnost – schopnost porozumět
- Prostorová představivost – jsme schopni rozlišit tvar a prostor
- Numerická (početní) schopnost – schopnost provádět početní operace
- Paměťová schopnost – schopnost zapamatovat si něco na určitou dobu
- Percepční schopnost – dobré vnímání barev, zvuků
- Sociální schopnost – týkají se mezilidských vztahů
- Umělecká schopnost
Procesy
Čití
- Reflexivní příjem podnětů našimi smysly
- Stymul – NS – mozek –> POČITEK (jablko- ochutnáme ho – mozek nám řekne, že to je sladké)
- Počitky můžou být:
-
- Zrakové – tvary, barvy
- Sluchové – tóny, zvuky
- Čichové – vůně, pachy
- Chuťové – sladkost, slanost, hořkost, kyselost
- Hmatové – teplota, bolest…
- Tělové– příjem celým tělem
- vnitřní – nevolnost, tlak
- vnější – pohyb rukou, chůze
Vnímání (percepce)
- Získáváme celkový obraz toho objektu na základě počitků
- Výsledek = VJEM – soubor počitků (červené, sladké jablko)
- Halucinace – klamné vjemy (člověk je o nich přesvědčen), můžou nastat např. nedostatkem spánku, drogami…
- Eidetická vloha – většinou děti (mají svůj svět, povídají si s hračkami)
- Optické klamy – klam
Myšlení
- Schopnost poznávat objektivní realitu (něco kolem nás) a poznatky užíváme v praxi
- Vyjadřuje se pomocí řeči
- Probíhá pomocí myšlenkových operací:
-
- Analýza (rozbor) – celek dělíme na menší části
- Syntéza (skládání) – menší části skládáme do celku
- Abstrakce – odvozujeme podstatné vlastnosti jevů a předmětů
- indukce – zobecňování, vznikají vědecké hypotézy
- dedukce – konkrétní z obecného např.: ovoce má vitamíny -> švestka má vitamíny, švestka je ovoce
- Formy:
-
- Pojem – název něčeho (obecné – živočich, konkrétní pes)
- Soudy – spojení dvou a více pojmů, něco tvrdíme a popíráme
- Úsudek – spojení 2 a více soudů
- Např.: jablka obsahují vitamíny, hrušky obsahují vitamíny, švestky obsahují vitamíny -> ovoce obsahuje vitamíny
Učení
- Proces, ve kterém získáváme zkušenosti – vědomosti, dovednosti, návyky
- Celoživotní proces
- Probíhá různými způsoby např.: napodobování, identifikace v období puberty, podmiňování
- P. Pavlov
- způsob učení u nějakých chorob,
- habituace – učení ignorovat některé věci, které se opakují -> zamykání dveří apod.
- Učení provázejí chyby -> chyba by nás měla posunout dál
- Fáze:
-
- Motivační fáze – náročná, musíme si uvědomit, jestli je pozitivní nebo negativní (když se to naučím)
- Poznávací fáze – napodobování kroků v tanečních, učení…
- Výkonová fáze – nově naučené poznatky -> více je používáme
- Kontrolní fáze – kontrolujeme, jestli něco umíme; neměla by se vynechávat
- Druhy:
- Intelektuální učení – využíváme například v matematice (naučíme se nějakou metodu, kterou pak dále využíváme k dalšímu učení
- Poznatkové učení – příprava do školy – získáváme nové informace
- Motorické učení – učení nějakých pohybů (cvičení, vaření, tanec…)
- Sociální učení – učení žití mezi lidmi; výchova začíná v rodině, pokračuje ve škole
Faktory ovlivňující učení:
- Vnější – ovlivnění prostředím, kde jsme – v mikroklimatu musí být:
- ticho, klid, pohodlí, osvětlení, vhodná teplota, pořádek kolem sebe
- pravidelný čas učení
- přestávky mezi učením
- Vnitřní
- tělesný stav – jestli jsme zdraví, hlad, žízeň
- psychický stav – stres, nálada
- charakterové vlastnosti – jak máme silnou vůli, jakou máme motivaci, pečlivost
- výsledky procesu učení
- vědomosti – např. pravidla hry, násobilka…
- dovednosti – předpoklady pro vykonávání -> Senzomotorické – smyslové, pohybové (umět skákat, umět řídit auto) Intelektové – např.: umět řešit soustavu rovnic (ne nazpaměť)
- Návyky – od dětství (čistit si zuby, uklízet si po sobě, připravit si do školy) – zdravé a nezdravé (kouření)
Paměť
- Psychický proces, umožňuje ve vědomí odrážet zážitky
- Pamětí se lidé liší
- Rozdělujeme na:
-
- Krátkodobá – pamatujeme si každý časový úsek
- Dlouhodobá – zapamatováváme si nějaké fakty (řízení auta, plavání…)
- Mechanická – používá se při učení nazpaměť (básničky, vyjmenovaná slova, násobilka)
- Logická – pamatujeme si to trvale na základě souvislostí
Fáze:
- Ukládání do paměti (vštípení)
- záměr na daný objekt
- záměrná paměť (chceme si to zapamatovat)
- spontánní (nechceme si to zapamatovat)
- vizuální – zrakem (fotografická paměť)
- akustická – sluchem
- sémantická – pamatujeme si podle významu
- Podržení paměti
- může trvat různou dobu
- čím smysluplnější, tím více si pamatujeme -> zapomínání -> opakování toho, co nechceme zapomenout
- Ebbinghaus – křivka zapomínání
- Vybavování si z paměti
- Záměrné – větší úsilí
- Spontánní – vybaví se to hned
- Emocionální paměť – pamatujeme si pocity, emoce (Vánoce-> máme „vánoční náladu“)
Představivost
- Souvisí s vnímáním
- Schopnost znovu si vybavit daný objekt
- Výsledek -> představy, fantazie, bdělé snění
- Představy – co už se stalo (co existuje), rozdělení podle smyslů, podle konkrétní a abstraktní představy, vzpomínkové a fantazijní (neudály se)
- Fantazie – nové obrazy (fialový bambus)
- Bdělé snění – přemýšlení o naší budoucnosti
Stavy
Cítění
- Cit = nějaký subjektivní prožitek
- Prožitek může mít různou intenzitu
- Emoce – projevuje se navenek (cítíme smutek ->pláč = emoce)
- Cit – vnitřní (cítíme radost)
- Afekt – krátké citové vzplanutí, které bývá hodně intenzivní; např.: cholerik
- Nálada – dlouhodobá, málo intenzivní („vnitřní počasí člověka“)
- Dělí se na:
- Libé – cítíme je pozitivně (radost, láska, očekávání)
- Nelibé – opak (smutek, hněv, strach)
- Někdy je to mezi
- Někteří lidé trpí citovou chudobou-> nedokáží prožívat city, může vzniknout v dětství nebo kvůli nějaké psychické nemoci
- City i emoce mohou být nakažlivé
- Předstírání citů (chceme někoho obelstít)
- Musíme ovládat své city
- Uvolnění citů -> vyléčení chorob -> může dojít ke katarzi= očištění duše
- Citová diferenciace = rozlišení citů, rozšíření citů
- Citový život rozšiřuje umění, hudba atd. …
- Hluboký smutek – ztráta někoho ->
- Mohou nastat citová onemocnění:
- Deprese – projevuje se melancholickými náladami, začíná obviňováním sebe sama, i když za to nemůže
- Fobie – chorobný strach z něčeho (arachnofobie –pavouci, klaustrofobie – uzavřený prostor)
- Léčí je psychiatr
- Mohou nastat citová onemocnění:
Vůle
- Sebevědomé úsilí
- Každý má jinou intenzitu
- Fáze:
- Rozhodovací (rozhodneme se)
- Realizační (nastává čas, kdy to máme udělat)
- Záleží na pevnosti vůle
- Vnitřní konflikt – sami sebe přemlouváme, říkáme si, co je lepší, někdy jsou obě věci kladné -> kalkulace
Pozornost
- Zaměření na nějaký cíl, hodně souvisí s vůlí
- Mnoho ovlivňujících faktorů
- Dělíme na:
- Úmyslná – chceme se soustředit
- Bezděčná – když je třeba ticho a najednou se spustí nahlas hudba, tak zpozorníme