Otázka: Psychologické směry a jejich představitelé
Předmět: Psychologie
Přidal(a): JaničkaSestřička
- Psychologie v historii byla součástí filozofie
Experimentální psychologie
- psychologický směr kdy dochází k odštěpení psychologie a filozofie
- k získání teoretických poznatků o člověku využívá experimentu= odštěpení psychologie
- Zakladatel: WILHELM WUNDT- německý psycholog, který založil experimentální laboratoř v Lipsku roku 1879
- Předmětem zkoumání byly smyslové procesy (čití, vnímání, myšlení)
- Základní výzkumnou metodou je = INTROSPEKCE – zkoumání toho co probíhá uvnitř člověka v mysli (později tato metoda kritizována behavioristy, kteří je považovali za nevědce) introspekce nahrazena EXTROSPEKCI – pozorování vnějších projevů
V historii se psychologie rozdělila, na 3 velké směry podle toho čím je psychika determinována
A) Environmentalistické směry – zdůrazňují vliv prostředí a přeceňují význam učení = přehlížejí dědičnost
1) Behaviorismus – vznik na počátku 20 století jako reakce na introspekci
- Zakladatel – J. B. WATSON
- Vymezuje psychologii jako studium zákonitosti chování
- Přeceňuje význam chování, podceňuje prožívání
- přeceňuje význam učení – možnosti učení jsou neomezené je ovlivněn rozvojem věd (konkrétně Reflexologii)
- osobní volba nebo motivace (vše určeno z venku, nic zevnitř)!!!
- vývoj je závislý pouze na vnějších vlivech, na procesu učení přínosem bylo vymezit zákonitosti učení
2) Později vzniká Neobehaviorismus
- bere v úvahu i prožívání člověka
- efekt učení nezávislý na podnětu ale na prožívání
- ani oni neuznávají motivace a aktivity jedince
3) Reflexologie – představitel – P. PAVLOV, zabývá se studiem chování zvířat a reakci organismu na podnět
- I.P. Pavlov – narozen 1849, zemřel 1936
- ruský lékař a filozof, vypracoval metodu umožňující sledovat reakci zvířete a jeho zažívání
- je objevitelem podmíněných reflexů ( PR )
- PR: reflexy získané během života a jsou vázány na podnět, který předchází nepodmíněnému
- Vznik PR:
- podmiňující podnět (světlo)
- Nepodmíněný podnět (jídlo)
- Sekrece žaludeční šťávy (nepodmíněná reakce)
- Několikrát opakujeme
- Rozsvítíme světlo = sekrece žal. Šťáv = podmíněná reakce
- položil základy vyšší nervové činnosti
- je autorem první a druhé signální soustavy
- roku 1904 získal Nobelovu cenu za filozofii a medicínu
- roku 1923 napsal sborník, knihu: Podmíněné reflexy
- Položil fyziologické psychologické základy lidské řeči
- vytvořil temperamentovou typologii ( základem byly 2 nervové procesy – vzruch a útlum)
- u nich hodnotil: sílu, vyrovnanost a pohyblivost
- tato teorie se využívá dnes při léčbě alkoholismu (antabus)
B) Nativistické směry – duševní vývoj je určen vrozenými předpoklady a prostředí je nemůže změnit
1) Racionalisté – dítě se narodí primárně dobré a vlastnosti je třeba rozvinout
2) Iracionalisté – uplatňují iracionální aspekty psychiky (pudy); Představitel – Sigmund Freud a jeho psychoanalýza
- Sigmund Freud – narozen 6. Května 1856 v Příboře – umřel 23. Září 1939 v Londýně
- Česko rakouský lékař a psychiatr, zakladatel psychoanalýzy, Žid
- tvrdil, že rozvoj osobnosti je vrozen řízeným programem
- rozvoj osobnosti je ovlivněn silou a interakci 2 pudů
- Pud života – eros – vede k zachování života = sexuální pud
- Pud smrti – thanatos – směřuje k smrti jako k lidovému stavu
- vnější vlivy mají pozitivní nebo negativní úlohu podle toho jak umožňuje nebo brání uspokojování potřeb
- chování dítěte je determinováno 2 principy (princip slasti a princi reality)
- Ve struktuře osobnosti Freud rozlišuje (ID, Super Ego, Ego) = viz níže
- definoval vývoj sexuálního proudu = stádia vývoje libida
- stádium orální ( 0- 1 rok) er. zóna – ústa=sání
- stádium anální ( 1-2 roky) er. zóna – konečník = zadržení stolice, vyprázdnění = nácvik čistoty
- stádium falické (předškolní věk) er. zóna – genitál, zdrojem slasti = OIDIPOVSKÝ KOMPLEX = syn nenávidí tátu, protože miluje maminku – touha po rodiči opačného pohlaví
- stádium – období latence – zánik dětské sexuality, končí oidipovský komplex, je zde silný vliv sociálního prostředí, vznik morálního vědomí
- stádium- genitální období – er. zóna – genitály, = vývoj dospělé sexuality
3) Interakcionistické směry – berou v úvahu obě determinace (podmíněnost), dědičnost a prostředí psych. Vývoje působení (interakce) dědičných dispozic a vlivu prostředí, velkou úlohu hraje aktivita člověka (CHCI vs. NECHCE)=možnost volby
Přírodovědně orientované směry
- vycházejí z pohledu na člověka jako na vyšší formu,, živočicha ¨, který podléhá přírodním zákonitostem
1) ASOCIANISMUS
- Představitel: Ebinghaus (výzkumy s pamětí)
- psychika člověka je tvořena elementy (vjemy, představy, paměťové pojmy) a ty jsou navzájem propojeny spoji (asociacemi)
- psychiky člověka připomíná mozaiku, kdy jednotlivé kamínky vytvářejí obraz celku
2) REFLEXOLOGIE
- Zakladatel: P. Pavlov
- základem je výzkum o podmíněných reflexech podměty a reflexy mohou být bud
- vrozené (nepodmíněné)
- Získané (podmíněné) podmínkou jejich vzniku je opakovaná činnost, vznikají a zanikají v průběhu života
3) BEHAVIORISMUS
- představitel : B. Watson
- zkoumá chování lidského organismu pod vlivem měnících se podmínek
- přínosem tohoto směru je zkoumání odměn a trestů na člověka
- kladem je, že rozebrali a popsali proces učení
- navazuje na reflexologii a to tím, že říká, že chování je činností žláz ( s vnitřní sekrecí) a svalů
Hlubinná psychologie
- nejedná se o jednotný směr ale o soubor směrů
- za běžnými projevy prožívání a chování se snaží najít hlubší vrstvu skrytých činitelů (dřívější citové zážitky – např. z dětství, které jsme potlačili)
1) PSYCHOANALÝZA
- představitel: Sigmund Freud- dělal psychiatra ve Vídni
- věda o nevědomých procesech, které podstatným způsobem ovlivňují chování člověka
- Freud říká, že v lidském životě rozhodují 2 základní síly a to sexuální pud (libido) a pud sebezáchovy mezi těmito pudy probíhá konflikt, když člověk utlačuje své sexuální touhy (výchova, morálka, náboženství) z vědomé oblasti do podvědomí = tímto vzniká vnitřní tlak a to jsou příčiny pozdějších psychických problému
- podstatou této metody je naslouchání pacientovi, který leží na lůžku a volně hovoří o všem co jej napadne
- problém samovolně vyplyne na povrch a lze se ho zbavit
- Freud hovoří i o tzv. Oidipovském komplexu – dítě touží po rodiči opačného pohlaví a nenávidí rodiče svého pohlaví
- Ve struktuře osobnosti Freud rozlišuje 3 části
- ID (ono)
- je založeno na uspokojování slasti, pudová složka
- instinkty, pudy, vášně, touhy, spontánnost, které máme společné s živočichy,
- je vrozené a funguje v oblasti podvědomí = iracionálně
- Superego (nad já)
- řídí se principem dokonalosti
- osobní morálka jedince, svědomí, které přijalo spol. normy
- působí vědomě i nevědomě
- osobní morálka jedince
- vzniká působením výchovy a okolí, které na nás má vliv
- Ego (já) – výsledkem střetu ID a SUPEREGA = výsledkem je naše chování, tak jak se projevujeme
- ID (ono)
2) INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE
- Představitelem je: Alfred Adler
,, Ve vývoji osobnosti není zásadní sexualita, ale rozpor mezi snahou vyniknout a společenskou skromnost. ‘‘
- V dětství může vzniknout u člověka – komplex méně cennosti (příčina podceňování, posměšky)
- V dospělosti chce člověk ten komplex překonat a snaží se vyniknout za každou cenu
- Bezohledné dosahování moci (chci vyniknout)
- Dochází k narušení sociálních vztahů, člověk muže skončit na závislosti
3) ANALYTICKÁ PSYCHOLOGIE
- Představitel: Carl Gustav Jung
- Přiznává význam sexualitě v mládí jak říká Freud, touze vyniknout v dospělosti, ale ve středním věku tvrdí Jung – člověk začíná přemýšlet o smyslu vlastního života
4) KULTURNÍ PSYCHOANALÝZA 30 léta 20 století
- Představitel: Erich Fromm
- Odklon od biologismu tzv. sociologismu
- Kritika konzumní společnosti – Amerika
- Kritizuje způsob života, který se vyznačuje honbou za bohatstvím a mocí a je doprovázený povrchními mezilidskými vztahy = pocit prázdnoty a ztráta živ. Smyslů = lidé ulítají k drogám, alkoholu
- Ptá se MÍT? (vlastnit) nebo BÝT? (tvořivým aktivním člověkem pracující pro druhé s druhými)
- Jeho názory tvoří přechod od psychoanalýzy k humanistickým orientovaným směrům
5) HUMANISTICKÉ SMĚRY 50 léta 20 století v USA: snaží se o ucelený pohled na člověka, jako na všestrannou složitou osobnost
a) Gestaltismus ( gestalt – tvar)
- tvarová psychologie
- Chápe člověka jako uspořádaný celek (tvar)
- Tvar (celek) je více než pouhý součet jednotlivých částí = každý člověk je jedinečnou bytostí jejichž jednotlivé části nelze posuzovat samostatně, protože jsou vzájemně propojeny
b) Kognitivní (poznávací): předmětem je vytváření vnitřních modelů vnějšího světa (situace do kterých se během života dostáváme)
c) Humanistická psychologie
- Zakladatel Abraham Maslow
- Základem je sebevyjádření člověka, jeho seberealizace a objevení pravé identita (kdo já jsem)
- MASLOW – základem jeho psychologie je studium seberealizovaných lidí (dát možnost svému potenciálu)
- Vytýčil vlastnosti těchto lidí a způsoby chování, které k seberealizaci vedli
- Byl tvůrce pyramidy potřeb
d) Logoterapie ( Logo- smysl, terapie – léčba)
- Představitel: Frankl
- Podstatou logoterapie je touha člověka po smyslu života
- Jde o léčbu pomocí znovuzrození životního řádu podle Frankla vedou 3 cesty:
- Práce pro druhé
- Láska k bližnímu
- Přeměna utrpení ve výkon (v těžkých chvílích není dobré sedět a myslet na své trápení, ale je lepší začít něco dělat = na trápení rychleji zapomene)
e) Transpersonální psychologie
- Představitel: Grof
- Východiskem této psychologie jsou zážitky osob ve stavu změněného vědomí – drogy, alkohol
- Holotropní dýchání – tyto stavy otevírají člověku cestu ke zkušenosti mimo prostor a čas