Otázka: Úvod do psychologie, vývoj škol, rozdělení věd
Předmět: Psychologie, Společenské vědy
Přidal(a): Tereza
- Psyché= duše, logos= slovo (nauka) => nauka o duši
- Empirická, přírodně-společenská věda o člověku
- Jejím předmětem je prožívání a chování
Prožíváni
- Všechny vnitřní specifické projevy, procesy, stavy, které tvoří celek (vjemy, emoce, paměť)
- Stránky prožívání
- Poznávací- Přijímání informací a podnětů o světě našimi smysly a jejich zpracování rozumem= Myšlení, paměť
- Citová- City, emoce
- Snahová-volní- Schopnost člověka něco vydržet, překonat
Chování
- soubor vnějších projevů člověka, které můžou vyjadřovat i vnitřní situaci (pláč, pocení, rudnutí)
- Formy chování
- Expresivní= přirozená- Skutečné myšlení, city, je očekávané x Adaptivní= chování ovlivněné společností- Předstírané v dané situaci, více vyžadované
- Chování bývá projevem prožívání člověka, ale mnohdy z chování prožívání neodhadneme (přetvářka, lež)
- Složky chování
- Jednání– činnost řízená vůlí
- Reakce– činnost svalů a žláz s vnitřní sekrecí- nepodmíněné reflexi, instinkty
- Odpovědi– reakce na naučeném základě (zamávání, pozdrav)
- Řeč– zvukové sdělení obsahu
- Výraz– mimika, pantomimika
- Druhy chování
- Podle původu
- Vrozené
- Nepodmíněné reflexi- bez chtění (hlad, žízeň, ucuknutí před ohněm)
- Instinkty- nepodmíněně řízené reflexi (poznat hrozící nebezpečí
- Pudy- puzení k projevení instinktu
- Naučené
- Návyk- zautomatizovaná činnost člověka (chůze, čtení, jízda na kole, psaní)
- Zvyk- vnitřní tendence k určitému chování, opakováním se stává potřebou (pití kávy, kouření)
- Zlozvyk- zvyk, který je společností považován za špatný
- Z osvojeného návyku, zvyku a zlozvyku vznikají postupně vlastnosti osobnosti (pořádkumilovnost, nedochvilnost, přesnost)
- Volné chování- člověk si nevystačí s ustálenými formami chování, reaguje nově (řeč, vůle, myšlení)
- Vrozené
- Podle podnětů
- Spontánní– vychází z vnitra, uspokojuje biologické, kulturní a fyzické potřeby x Vyvolané– podnět vychází z okolí
- Podle původu
Dějiny psychologie
- Do druhé poloviny 19. století byla psychologie součástí filosofie
- Počátky vědecké psychologie- univerzita v Lipsku- 1879 byla založena první psychologická laboratoř pro experimentální psychologii- podobné počiny i jinde- USA (rozvoj psychologického experimentování)
- Experimentální psychologie
- Poznávání duševních pochodů pomocí vědeckých metod
- Zakladatel- Wilhelm Wundt (1832-1920)
- S postupujícím vývojem se v psychologii rozvinulo několik proudů- soustředily se na to, co považovaly v psychice člověka za určující:
Behaviorismus (z angl. behaviour= chování)
- Jeden z nejvýznamnějších směrů v psychologii
- Psychologická věda o chování
- Zakladatel- John Watson- navázal na I.P. Pavlova
- Opustili zkoumání subjektivních pocitů a zaměřili se na zkoumání chování člověka, které vysvětlují zejména jako reakci na stimuly- podněty
- Osobnost, která je mezi stimulem a reakcí, nazývají nepoznatelnou černou skříňkou
- Chápou chování jako sled naučených odpovědí na opakovaném podnětu
- Výsledky jejich teorie jsou využitelné v praxi- pěstování empatie u dětí, odvykací terapie související s psychickými i fyzickými závislostmi (z naučeného změním podnět- odnaučím)
- Teorie přeceňovala význam učení a výchovu, podceňovala vrozené vlohy a dispozice
Psychoanalýza
- Zakladatel Sigmund Freud
- Existují další pochody, které ovlivňují naše chování a to je především podvědomí
- Nevědomí je podle Freuda plné strachu, tužeb, přání a vrozených pudových podnětů. Nad obsahem svého nevědomí nemáme kontrolu
- Předvědomí- myšlenky, city, zážitky mezi vědomí a podvědomím, které jsme zapomněli, ale můžeme si na ně vzpomenout, než půjdou do nevědomí
- Podle něj se obsahy našeho podvědomí dostávají nepřímo do vědomí- sny, žerty, chybné výkony (např.: přeřeknutí)
- Psychiku vykládal jako soubor vědomých i nevědomých projevů
- Rozhodujícím činitelem psychického vývoje jedince jsou pudy (sexuální, mateřský)
- Libido- sexuální pud (nejen ve smyslu fyzickém, ale i psychickém- citovost)
- Thanatos- destrukční pud (touha člověka dosáhnout klidu a míru podobnému tomu, který si představujeme po smrti- ukončit něco, abych měl klid)
- Přecenil sexualitu v psychologii
- Podle Freuda má lidská psychika tuto podobu
- Id- nevědomé já
- Ego- vědomé já
- Superego- nad já- tlak z vnějšku, morálka, výchova, svědomí
- Oidipovský komplex- psychické trauma, láska a nenávist k otci- soupeření o matčinu lásku
- Elektřin komplex- láska k otci, soupeření s matkou
Analytická psychologie
- Zakladatel: Carl Gustav Jung
- V otázce nevědomí navázal na Freuda, kritizoval přeceňování sexuality
- Nevědomí rozdělil na osobní a kolektivní podvědomí lidstva, soubor předobrazů, ze kterých je složena naše kultura
- Obsahy podvědomí rozdělil na:
- Osobní- touhy, přání, vzpomínky
- Kolektivní- tzv. paměť lidstva
- Archetypy- předobrazy
- Stín- tmavá stránka osobnosti- zlo v člověku
- Animus anima- duševní obsah opačného pohlaví (žena má něco z muže a naopak)
- Mudrc- představa, že správné rozhodnutí nemá původ v nás, ale mimo naši vůli (ráno moudřejší večera)
- Dítě- dětské vnímání světa po celý život (fantazie, hravost, umíněnost)
- Oproti Freudovi chápal jinak libido= celková psychická energie, směřující buď
- Ven- otevřený typ- extrovert- potřeba kontaktovat lidi
- Dovnitř- uzavřený typ- introvert- vyhýbá se venkovnímu světu
Individuální psychologie
- Představitel Alfred Adler- Fredův žák. Zavedl komplex méněcennosti- hybnou silou psychiky je kompenzace tohoto komplexu
Tvarová psychologie
- Všechny psychologické, biologické a sociální jevy a procesy jsou celky a vlastnosti nelze odvodit pouze z částí. W Kohler
Humanistická psychologie
- Opozice behaviorismu. Zdůrazňuje tvořivost, kreativitu, klade důraz na vědomí a sebevědomí. Abraham Maslow
Současné psychologické proudy
Hlubinná psychologie
- Zakladatel Sigmund Freud. Zahrnuje psychoanalýzu, analytickou, individuální psychologii a neopsychoanalýzu.
- Erich Fromm– Přehodnotil Freudovi teorie- osobnost člověka je vždy syntézou naší přirozenosti a zvnitřněných hodnot a norem společenského systému.
- Na rozdíl od Freuda vidí člověka jako produktivní, tvořivou, společenskou bytost, ne jakou soubor v zásadě protispolečenských pudů
Neobehaviorismus
- Na základě vztahů mezi chováním a podněty vznikají pochody uvnitř organismu, které tyto podněty zprostředkovávají.
- Tolman- zakladatel, Skinner- zkoumal vliv odměny a trestu při formování odpovědi na podnět
Kognitivní psychologie (poznávací)
- Za rozhodující považuje poznávací procesy (vědomí), kterými si vytváříme modely vnějšího světa
- Soustřeďuje se na to, co je mezi stimulem a reakcí. Zdůrazňuje roli myšlení a poznávacích schopností člověka. (George Kelly)
Humanistická psychologie
- Sebevyjádření a seberealizace.
- V opozici k behaviorismu zdůrazňovala tvořivost člověka, proti psychoanalytickému nevědomí zdůrazňovala vědomí a sebeuvědomování
- Důležité je, jak člověk vnímá sám sebe, jak o sobě uvažuje, jak prožívá dění- zabývá se sebevyjádřením člověka
- Nehledá hlavní hybnou sílu psychiky- psychiku chápe jakou celek pro každého jedinečný- celoživotní proces ve snaze o pochopení sebe sama, mít se rád
- Maslowova pyramida potřeb
- Potřeba seberealizace- něčeho dosáhnout, uskutečnění osobního potenciálu
- Estetické potřeby- být obklopen něčím, co vnímáme jako krásné
- Kognitivní potřeby- poznání, pochopení, vzdělávání se- zkoumání, vědecké bádání
- Potřeba kladného sociálního přijetí- potřeba respektu, uznání
- Potřeba lásky a sounáležitosti- někam patřit, mít druhého, který nám rozumí, cítí s námi, rodina
- Potřeba bezpečí- být zajištěn a chráněn před nebezpečím
- Fyziologické potřeby- jídlo, pití, spánek, teplo, sexuální potřeby
- Pokud uspokojíme své fyzické potřeby a pocit bezpečí, pak nám jde hlavně o to, abychom byli přijímání rodinou a společností, následně se budeme starat, aby si nás druzí vážili, teprve potom se budeme starat o poznání, estetiku a seberealizaci
Transpersonální psychologie
- zabývá se mystickými praktikami, meditací, popřípadě drogami. (Stanislav Grof)
Psychologické vědy
- Základní
- Obecná psy.- základní, teoretické otázky, celkový obraz o člověku (poznávací problematika, dynamika citového života)
- Osobnostní psy.- struktura a vývoj osobnosti, podobnosti a odlišnosti lidí
- Vývojová psy.- zkoumá život od narození do smrti
- Sociální psy.-studuje začleňování lidí do vztahů, skupin, společnosti
- Psychopatologie- zkoumá psychické poruchy, příčiny a léčbu
- Aplikované
- Pedagogické psy.- zkoumá vývoj člověka v podmínkách výchovy, vyučování
- Klinická psy.- diagnostika duševních nemocí, psychoterapeutická péče
- Poradenská psy.- výchovné, manželské, školní poradenství
- Soudní psy.- zločiny, psychologie pachatelů, expertízy
- Speciální
- Zoopsychologie- živočichové, modelové výzkumy, srovnání člověka a zvířat
- Psycholingvinistika- vztahy myšlení- řeč
- Psychometrie- měření psychologických jevů ( např. při zátěži)
- Farmakopsychologie- účinky toxických látek na psychiku
Metody výzkumu v psychologii
- Pozorování
- Extrospekce- pozorování jedince v určitých situacích
- Introspekce- pozorování vlastních psychických jevů
- Experiment- vědecká metoda zkoumající osobu tak, aby všechny proměnné byly kontrolovány a ze všech se dali vyjádřit souvislosti (..dotazníky, analýzy)
- Explorační
- Zjišťující- sběr dat (rozhovory, dotazníky)
- Sociometrie- analýza vztahů členů skupiny, preference volby
- Obsahová analýza- zkoumá výskyt témat v médiích historické proměny, srovnávání a měření významu různých objektů
- Psychodiagnostika
- Měření IQ, dyslexie, poruchy chování
- Postihují vývoj člověka, vlastnosti osobnosti
- Možnosti dalšího vývoje
- Syndromy, symptomy