Psychologické směry

sociologie

 

Otázka: Psychologické směry

Předmět: Psychologie

Přidal(a): vl3da

 

 

Do druhé poloviny 19. století byla psychologie součástí filozofie. Zpočátku byla chápaná jako nauka o duši, později o vědomí.

 

Wilhelm Wundt

  • založil 1879 první psychologickou laboratoř, dal základy vědeckého systému

 

Psychologické směry se začali utvářet na konci 19.století:

  • Strukturalismus – experimentální psychologie
  • Behaviorismus
  • Funkcionalismus
  • Behaviorismus
  • Gestaltismus
  • Kognitivní psychologie
  • Hlubinná psychologie
  • Analitická psychologie
  • Individuální psychologie
  • Neopsychoanalýza

 

STRUKTURALISMUS

  • Význam struktur, uspořádání systémů a vztahů mezi jejich prvky
  • Metoda introspekce zkoumání – sebepozorování, zkoumání toho co probíhá v mysli
  • Psychologie považována za vědu o vědomé zkušenosti
  • Hlavní představitel Wilhelm Wundt a jeho žák Edward Titchener, který přinesl tyto myšlenky do USA

 

Wilhelm Wundt

  • Německý lékař, psycholog systematik a zakladatel vědecké psychologie
  • Zastával názor toho, že mysl a chování se mohou stát předmětem vědecké analýzy
  • Vymyslel metodu introspekce = pozorování a zaznamenávání povahy svého vlastního vnímání (city, myšlenky) Sám sebe hodně pozoroval a vedl si o tom rozsáhlé záznamy.
  • Počitky x pocity – Počitky se sdružují ve vjemy, Pocity mají své kvality – libost/nelibost, napětí/uvolnění, vzrušení/uklidnění
  • Za integrujícího činitele duševního dění považoval apercepci = psychický proces, v jehož průběhu se vjemy propojují s dřívější zkušeností, kterou máme uloženou
  • Strukturované lidské vědomí je zaměřeno k cíli

 

Experimentální psychologie

  • Spadá pod strukturalismus, poznávání duševních pochodů pomocí fyzikálního a fyziologického pohledu
  • Měření psychických jevů exaktními metodami – experimenty
  • Zkušenost má dva aspekty – obsah který je v ní dán a pak propojení toho aspektu, jeho vztahem
  • vzniká laboratoř v USA Titchener a tak dochází k dalšímu rozvoji psychologického experimentu
  • Na základě svých rozborů rozlišil tři základní mentální elementy, počitky, představy, pocity
  • Hermann Ebbinghaus – experimentální výzkum paměti, dílo Paměť, Ebbingahusova křivka zapomínání
  • Současníci: Charles Darwin a Benjamin Bourdon
  • Weber – Fechnerův zákon = intenzita smyslového vjemu je závislá na intenzitě fyzikálního podnětu

 

FUKNCIONALISMUS

  • Zdůrazňuje důležitost poznání, jak se psychika přizpůsobuje prostředí
  • Zaměřuje se na psychické procesy, a ne na analýzu elementů vědomí
  • William James – významný psycholog, zavedl pojem funkcionalismus
  • Chování – předmět zkoumání

 

BEHAVIORISMUS

  • Nahrazuje strukturalismus a funkcionalismus společně s gestaltistickou psychologií a psychoanalýzou
  • Behaviour – chování
  • Psychologie je chápána jako věda o chování

 

John Broadus Watson

  • Americký psycholog, zakladatel behaviorismu
  • Navazuje na I. P. Pawlova (podmíněné a nepodmíněné reflexy) experimenty se psy
  • Rozlišuje 3 typy chování:
    • obecné svalové – chování ovlivněné vůlí až na křeče
    • útrobní – nelze ovlivnit vůlí – emoce
    • hlasové – chování kdy používáme hlas (povídání, vyjadřování myšlenek hlasem)
  • Watsonovi reflexy:
    • Šlachové – křeč
    • Obranné – mrkání, kašlání, zvracení
    • Výrazové – úsměv, pláč
  • Vývoj člověka spočívá v učení se reakcí na podněty
  • S-R psychologie – S – stimuluj, R – response (reakce) – podnět putuje do mozku, mozek dá příkaz reagovat = chování

 

GESTALTISMUS

  • Behaviorismus v USA, tento směr se začíná prosazovat v Německu
  • Gestalt – Tvar
  • Psychické útvary
  • Psychické děje vstupují jako celky
  • Stránky osobnosti – biologická – fyzická, psychická, sociální, spirituální
  • Metoda výzkumu introspekce
  • Zabývali se vnímáním pohybu, velikosti, poměru barev i umělou inteligencí
  • Představitelé: Max Wertheimer, Wolfgang Kohler

 

KOGNITICNÍ PSYHOLOGIE

  • Psychologie poznávacích procesů
  • Vznikla po behaviorismu, zakladatel George A. Kelly – poznání smyslové a rozumové
  • Vytváříme si obrazy vnějšího světa a skrze ně jsme schopni sebereflexe
  • Vznik 80. léta v USA
  • Klade důraz na prožívání, chování je jen vnější obraz
  • Jerome Bruner – americký psycholog, zkoumal teorii učení, myšlení a řeči

 

HLUBINNÁ PSYHOLOGIE

  • Zahrnuje Freudovo psychoanalýzu, Jungovo analytickou psychologii a individuální psychologii A. Adlera
  • Snaží se proniknout do předvědomí až do nevědomí

 

SIGMUND FREUD

  • Vídeňský neurolog, psycholog, psychiatr, pocházel z Příboru na Moravě
  • Zakladatel hlubinné psychologie
  • Zkoumal vztah mezi zkušenostmi člověka a jeho současnými problémy, které jsou vlivem nevědomí člověka
  • Zkoumal nevědomí člověka jako sídlo temných pudů
  • Tvrdil, že u člověka mají 2 pudy – sexuální (libido) a destruktivní (pud smrti)
  • Psychické problémy jsou způsobeny traumatem v dětství
  • Zkoumal sny, význam fantazijních a snových představ pomocí hypnózy
  • PSYHOANALÝZA – průnik hluboko do vědomí až podvědomí
  • Sny pocházejí z podvědomí, na jejich základě můžeme zkoumat psychiku, promítají se zde touhy
  • Tři vrstvy osobnosti (mentální ledovec)
    • Ego – já – struktura na úrovní vědomí
    • Superego – nadjá – morálka, svědomí, společenské chování
    • Id – ono – pudová část osobnosti
  • Když superego potlačuje id může docházet k neurotickým poruchám

 

ANALYTICKÁ PSYCHOLOGIE

  • CARL GUSTAV JUNG – švýcarský psycholog, zakladatel analytické psychologie, byl to žák Sigmunda Freuda – nejdříve na něj navazoval a souhlasil s ním, poté už nesouhlasil
  • zavedl pojem kolektivní nevědomí – koncentrovaná, již neuvědomovaná zkušenost lidí z dřívější doby, soubor archetypů, ze kterých se zrodila naše kultura
  • archetyp – vzpomínky ukládající se do nevědomí, negativní zkušenosti z dřívější doby, např. Češi nedůvěra Němcům
  • 2 typy lidí – introvert, extrovert

 

INDIVIDUÁLNÍ PSYHOLOGIE

  • Alfred Adler – zakladatel individuální psychologie, žil v Rakousku, poté v USA
  • Zabýval se vlivem sourozeneckých vztahů a rodinného prostředí na život jedince, pocit méněcennosti (vznik v dětství)
  • Místo o sexuálním pudu mluví o pudu k moci
  • Předchůdce humanistické psychologie

 

NEOPSYCHOANALÝZA

  • Směr rozšířený v USA ve 30. letech 20. století na sjednocení psychoanalýzy a sociologických teorií
  • Hledá příčiny v konfliktech v sociální sféře a v dětství
  • Erich Fromm – německý psycholog, filosof, sociolog
  • Duševní poruchy pramení ze společenských faktorů a mohou být příčinou jednotlivých poruch a duševní konfliktů
  • Mít nebo Být – psychoanalýza + axiologie

 

HUMANISTICKÁ PSYHOLOGIE

  • O osobnosti jako celku se zvláštním zájmem o hodnoty morální
  • Vznik 60. léta v USA
  • Hlubinná psychologie x behaviorismus
  • Klade důraz na tvořivost a sebevědomí a jak člověk dokáže vnímat sám sebe – vývoj člověka probíhá seberealizací
  • Řeší tři otázky: Jak člověk vnímá sám sebe? Jak o sobě uvažuje? Jak prožívá události svého okolí?
  • Abraham H. Maslow – pyramida potřeb
    • POTŘEBA SEBEREALIZACE (naplnit své cíle, možnosti růstu, rozvoje)
    • POTŘEBA UZNÁNÍ A ÚCTY (mít úspěch v očích lidí, být vážený)
    • POTŘEBA LÁSKY (touha být milován, mít někoho po svém boku)
    • POTŘEBA BEZPEČÍ (projevuje se vyhýbáním určitým věcem)
    • FYZILOGICKÉ POTŘEBY (jídlo, teplo)
  • CARL R. Rogers
    • tendence k aktualizaci
    • Ideální self – představa jakým člověkem bych chtěl být
    • Tendence k aktualizaci – tendence směrem k růstu, zralosti

 

TRANSPERSONÁLNÍ PSYCHOLOGIE

  • Zkoumá psychiku ve změnách vědomí (pod vlivem drog, v hypnóze), nebezpečná
  • Zakladatel Stanislav Grof – Američan, ale původ z Čech

 

NEOBEHAVIORISMUS

  • Jako v behaviorismu, velký důraz na chování a reakce
  • Největší vliv na lidské chování má prostředí
  • Experimenty na zvířatech
  • Edward C. Tolmann – vychází z gestaltismu
  • z analýzy vztahů mezi podněty z vnějšího prostředí a chování organismů vznikají pochody uvnitř organismu, které určují chování
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!