Otázka: Psychologie jako věda
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): sissi
Psychologie – Psyché= duše
- Logos= věda
= věda o duši
- Předmětem je zkoumání duševního života člověka, zákonitosti psychicky, prožívání a chování
Historie:
STAROVĚK:
- pokládali duši za hmotnou
- Prapočátky psych. Názorů- v raných počátcích lidských kultur (šamani, kněží,…)
- Aristoteles (3. st. př. n. l.):
- napsal první spis „O Duši“
- tvrdil, že duše je nehmotná
- ale zastával názor, že tělo a duše patří k sobě
- nejpodstatnější znak je vnímání
STŘEDOVĚK:
- Převažuje křesťanská ideologie
- Pro křesťany má duše jiné poznání, je na těle nezávislá, nesmrtelná, ale tělem proniká a oživuje ji
19. STOLETÍ:
- 1879- W. Wundt- 1. Psychologická laboratoř v Lipsku= počátek psychologie jako vědy
- Psychologie se oddělila od filozofie
- Pojem duše se bral jako nevědecký→nahradil ho pojem osobnost
- Pojem „duše“ se zachoval hlavně v teologii
20. STOLETÍ:
- Psychoanalýza
- Behaiverismus
- Tvarová psychologie
- Humanistická psychologie
- Kognitivní psychologie
- Transpersonální psychologie
- Postavení v systému věd:
- Psychologie se rozděluje na základní, speciální a aplikované obory
- Lidská psychika i chování je podmíněno jak biologicky, tak společensky, proto stojí psy na rozhraní těchto věd
Psychologické disciplíny:
- Základní psy disciplíny popisují a třídí základní psychické jevy, zkoumají jejich vztahy a zákonitosti
- Speciální obory psy se úžeji zabývají vždy některou oblastí problematiky oboru (např. psychologie nemocných, dějiny psychologie,…)
- Aplikované obory psy uplatňují psychologické poznatky v nejrůznějších oborech lidských činností v praxi (v dopravě- psy dopravy, ve výchově a vzdělávání- pedagogická psychologie)
Základní obory:
- Obecná psy: obecné poznatky o psychice člověka; má význam při zpracování základní teoretických otázek
- Psychologie osobnosti: zabývá se strukturou, vývojem a dynamikou osobnosti
- Sociální psy: zabývá se vlivem společenských faktorů a vzájemné společenské interakce na lidskou psychiku
- Vývojová psy: studuje fylogenetický (vývoj druhu) i ontogenetický (vývoj lidské psychiky)= od početí po smrt
Aplikované obory:
- Soudní psy (forenzní): zájem o chování a prožívání lidí v situacích regulovaných právem
- Klinická psy: stará se o diagnózu, terapii i prevenci duševních poruch a chorob; zkoumá vztah pacient- lékař, pacient- nemocnice
- Lékařská psy: působením lékařské péče na psychiku člověka
- Pedagogická psy: zkoumá psych. základy, činitele a zákonitosti výchovy, vyučování a vzdělávání
- Psychoterapie: praktická činnost, využívá psych. poznatků k léčení a studuje možnosti odstranění duševních poruch
- práce: řeší otázky bezpečnosti práce, prac. kolektiv, studuje vliv prac. prostředí na prac. výkon
Speciální obory:
- Dějiny psy: zkoumá vývoj psych. myšlení během času od nejstarších dob
- ZOO psy: zabývá se psychikou zvířat různého stupně vývoje
- Patopsychologie: zájem o změny (chorobné) psychických jevů
Metody psychologického výzkumu:
- Metodologie psy: věda o metodách; musí dbát na to, aby dovedla jevy, kt. Chce zkoumat:
- Odpozorovat
- Popsat
- Zobecnit
- Vyvodit z těchto zobecnění zákonitosti
- Potvrdit je experimentem
- Prakticky je ověřit a využít v činnosti lidí
- Metody: jsou prostředky, jimiž výzkum dochází ke svému výsledku
- Metodika: soubor metod, jež psy využívá- obsahuje metody výzkumné a diagnostické
- Výzkumné metody: zahrnují všechny zákl. metody používané ostatními vědními disciplínami (pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, rozbor a popis produkce člověka)
- Diagnostické metody: zjišťují aktuální duševní stav
Pozorování
- Základem je vždy systematičnost, musíme vědět, co chceme pozorovat
- Zachycuje spontánní, přirozené chování, skutečnost, do které výzkumný pracovník nijak nezasáhl
- Extrospekce- pozorování chování druhých lidí
- Introspekce- pozorování vlastního nitra
Experiment
- Jde v něm vždy o zásah do pozorovaného jevu
- Experimentátor kontroluje a mění prostředí (nezávisle proměnná) a sleduje, jak se takovými zásahy mění psychická reakce(závisle proměnná)
- Situace je vždy stejná mění se například prostředí osob nebo chování experimentátora
- Laboratorní- odehrává se v laboratoři, využívá se různých měřících aparatur
- Přirozený- na pracovišti, ve školní třídě, zásahy do přirozeného prostředí nebývají výrazné
Rozhovor
- Účelem je dozvědět se něco o tom, s kým mluvíme, o jeho povaze nebo potížích
- Je metodou tváří v tvář
- Musí být stejně dobře naplánován jako pozorování (musí směřovat k danému cíly, někdy využívá zvláštních aparatur nebo technik)
- Součástí je i nonverbální chování respondenta (náš cíl) a pozorování všech jeho reakcí
- Podmínky: navázáni kontaktu, přátelský tón, vyvarovat se hodnotících soudů a gest, nesugestivní otázky (nepodněcující), provést záznam
Dotazník
- Prostředek k získání velkého množství dat v krátké době
- Tvoří jej soubor otázek, jejichž úkolem je odpovědět na dané otázky zaškrtnutím nabízené alternativy, odpovědí nebo volným vepsáním textu
- Rozlišujeme 3 typy dotazníků:
- Anamnestický– týká se různých životních událostí, například klíčových bodů v dětství nebo v dospívání, jeho funkce je především orientační
- Zájmový- slouží ke zjišťování zájmů, které profilují (určují) celkové zaměření osobnosti, bývají konstruovány formou hry
- Osobní dotazník- je určený ke zjišťování povahových vlastností
Psychologické testy
- Jsou dodržována určitá pravidla, užívány jednotné pomůcky a předepsaným způsobem vyhodnoceny získané informace
- Zjišťuje úroveň nebo stav určitých psych. funkcí, vlastností nebo jejich obsah
- Příklad: -testy inteligence– používá se jich pro diagnostiku a výzkum schopností, zkoumaná osoba má za úkol řešit zadání různého druhu
-projekční testy- respondent promítá do testové situace vlastní zážitky a těžkosti, vztahy a přání, city, představy; například test inkoustových skvrn- podstatou je výpověď o tom jaké konkrétnosti mu připomínají; hodnocení produkce- volná kresba, slovní produkce, písemný projev, výtvory z hmot…..