Otázka: Raná renesance v Itálii
Předmět: Dějiny umění
Přidal(a): johnyone
RANÁ RENESANCE V ITÁLII
- Vznikla v 15.stol., v 16.stol. se rozšířila do celé Evropy
- ZNOVU ZROZENÍ ANTICKÉHO UMĚNÍ
- HISTORICKÉ OBDOBÍ
- SLOH ITALSKÉHO UMĚNÍ 15.STOL. A 16.STOL.
HUMANISMUS
- Nezabývá se náboženstvím, ale člověkem a jeho pozemským životem
- Základem je víra ve schopnosti člověka
- Je zaměřen na vědu, umírání, přírodu a člověka
- Průkopníci (literáti) D. ALIGHIERI, F. PETRARCA, G. BOCCACCI
HISTORICKÝ VÝVOJ ITÁLIE
- V 15.stol. byla Itálie roztříštěna na mnoho států a státečků
- Ty spolu vzájemně soupeřily
Nejvýznamnější se postupně staly:
FLORENCIE
- Kolébka renesance vládnul zde mocný rod MEDICEJSKÝCH
BENÁTSKÁ REPUBLIKA
- Bohatství získala díky zámořskému obchodu
VÉVODSTVÍ MILÁNSKÉ
- Rod Sforzů
VATIKÁN
Znaky renesančního umění:
- Kladl důraz na člověka, lidský kultuře a pozemský život
- Umění se vrací k antické kultuře
- Umění se začínají i vědecké poznatky (matematika-perspektiva, anatomie-zvládnutí figury)
- Realismus – snaha o reálné zachycení člověka a přírody
- Nové náměty – přibývají scény ze všedního života
- Renesance se snaží o harmonii, soulad, rovnováhu a vyváženost proporcí ve všech uměleckých oborech
PERIODIZACE
- TRECENTO- 14.stol. počátky renesance ve Florencii
- QVATROCENTO- 15.stol. raná renesance
- QVINTOCENTO- 1 500-1 520 vrcholná renesance
- MANÝRISMUS- 1 520-1 590 pozdní renesance
Architektura
RANÁ RENESANCE
- druhy A přejala z gotiky – SAKRÁLNÍ –kostely a SVĚTSKÉ – domy
- Hrady jsou nahrazeny pohodlnějšími zámky, jejich součástí byly zahrady, fontány, sochy…
Nové prvky v A:
- Stavby jsou horizontální
- Mají působit dojmem rovnováhy a harmonie
- Uplatňuje se lidské měřítko
- Ve výzdobě se opakují stejné prvky
- Hodně prosvětlený prostor
Konstruktivní prostředky
- Sloupy, pilíře
- Kupole (valená klenba)
- Ozdoby- RUSTIKY- hrubě opracované kamenné kvádry, vystupují z povrchu staveb SGRAFITA- dvoubarevná omítka (většinou černá a bílá)
- Vyškrabované ornamenty typické je psaníčko
- Domy zdobí falešný štíty – ARKÁDY
- Zastřešený prostor vzdušný, nesený sloupy
- Materiál – kámen, cihly, různobarevný mramor
Filippo Brunelleschi 1377-1446
- Architekt, teoretik, zlatník a sochař
- Studoval v Římě antické památky
- Působil ve Florencii
Dílo:
KUPOLE FLORENSKÉHO DÓMU
- Osmiboká, dvouplášťová, ø42m
- Stavěná bez vnějšího lešení
NALEZINEC NEVIŇÁTEK
- Sirotčinec
- Arkádový dvůr
KOSTEL SAN LORENZO
- Trojlodní bazilika
- Pro rodinu Medici
PALÁC PITTI
- Největší palác ve Florencii
Leone Battista Alberti 1404-1472
- Ovlivnila ho římská architektura
- Stavby monumentální, masivní a zdobené
Dílo:
PALÁC RUCCELAI
- Ve Florencii, třípatrový
KOSTEL SANTA MARIA NOVELA
- Ve Florencii
- Nové řešení štítu – voluty – používali se v renesanci a baroku
KOSTEL SAN ANDREA
- V Mantově
- Připomíná baroko
Sochařství
- Navazuje na gotické sochařství
- Přetrvává gotická výzdoba kostelů, oltářní sochy, náhrobky
Renesance přidala:
- VOLNOU SOCHO A SOUSOŠÍ
- Dávaly se do parků a zahrad, do interiéru, na náměstí, ke kašně …
Náměty:
- NÁBOŽENSKÉ (Ježíš, Mojžíš, sv. Jiří…)
- MYTOLOGICKÉ (Venuše, Marz, …)
ROZVÍJÍ SE SOCHAŘSKÁ PODOBIZNA
- Hlava
- Busta
- Celá postava
- Jezdecký pomník
TECHNIKY
- Kamenosochařství (mramor)
- Kovolijectví (bronz)
- Terakota s glazurou (pálená hlína s barevnou glazurou)
NÁMĚTY
- Realistické zobrazení lidských těl v přirozených proporcích, postojích a pohybech
- Vzorem byla antika
Lorenzo Gniberti 1378-1455
- Významný sochař, působil ve Florencii
- Zvítězil v soutěži na SEVERNÍ DVEŘE florentského baptisteria – zobrazil zde náměty z NOVÉHO ZÁKONA (bronzové reliéfy)
- Poté dělal i VÝHODNÍ DVEŘE, byli ještě populárnější
- Náměty ze STARÉHO ZÁKONA
- Přezdívka RAJSKÁ BRÁNA
- Bronzové reliéfy 80x80cm, původně pozlacené
- Dosáhl téměř 3D – postavy vepředu nejplastičtější, 2. Plán – méně výrazný pozadí velmi jemné
- Kolem dveří je rám s hlavicemi svatých a autora
- Samostatné sochy 14 POSTAV SVĚTCŮ PRO KOSTEL OR SAN MICHELLE (Florencie)
- Např.: SV. MATOUŠ, SV. ŠTĚPÁN
- Ve stáří napsal svůj životopis – nejstarší dochovaný život umělce
Donatello 1386-1466
- Nejvýznamnější sochař rané renesance
- Vyučil se u Ghibertiho
- Studoval přírodu a antické sochy
- Údajně provedl i první pitvy (pod ochranou rodu Medici)
Dílo:
DAVID
- Jinošský
- Bronzový akt v životní velikosti od dob antiky
SV. JIŘÍ
- Ideální představa rytíře
- Pro kostel OR SAN MICHELLE
NÁHROBEK PAPEŽE JANA XXIII. (23.)
SOCHY PRO FLORENSKOU KAMPANILU
- Věž – zvonice
- HABAKUK
- JEREMIÁŠ
- ABRAHÁM
SOUSOŠÍ JUDITA A HOLOFERNES
- Zobrazení idey sebeobětování
SOUSOŠÍ MÁŘÍ MAGDALÉNA
ZPĚVÁCKÁ TRIBUNA
- Ve Florentském dómu
JEZDECKÝ POMNÍK V PADOVĚ KONDOTIÉR GATTAMELATTA
Andrea del Verrochio 1436-188
- Mnohostranný umělec vytvářel sochy i šperky
- Např.: navrhoval přilbice pro Medicejské
Dílo:
DAVID (kostel OR SAN MICHELLE Florencie)
KRISTUS A SV. TOMÁŠ (kostel OR SAN MICHELLE Florencie)
JEZDECKÝ PORTRÉT KONDOTIÉRA COLLEONIHO
- Jezdec má krutou tvář
- Jednou rukou ovládá koně, kůň má bohatě zdobený postroj a jezdec brnění
Luca della Robbia 1399-1482
- Pracoval s glazovanou keramikou
- Velmi oblíbený
- Zpočátku tvořil basreliéfy na nich bílé postavy s modrým pozadím
- Později přidal žlutou a zelenou
- Uměla to jen jeho rodina, která na tom zbohatla
Dílo:
MADONY
ZVĚSTOVÁNÍ
ZPĚVÁCKÁ TRIBUNA
- Ve Florentském dómu
- 10 keramických desek , na kterých jsou zpívající a tančící děti s hudebními nástroji
Jacopo della Quercia 1364/74-1438
Dílo:
VEŘEJNÁ KAŠNA
- Náměstí v Siéně
RELIÉFY STARÝ ZÁKON
- V kostele SAN PETRONIO v Bologni
Malířství
- Nově se ve velké míře používá OLEJOMALBA
- Ta umožňuje jak lazurní malbu (průhledné vrstvy) tak krycí malbu
- Maluje se na plátno
- V obrazech se stále více uplatňuje krajina, osamostatnila se až v 16.stol.
NOVÝ IDEÁL KRÁSY:
- Člověk tělesně i duševně rozvinutý
- Harmonická příroda
- Přirozený pohyb
- Akty
- Obraz je vnímán jako okno do světa
- Kompozice – zásadou je symetrie a kompoziční formou je rovnostranný trojúhelník
- Vzniká kult umění – počátek sběratelství, zakládají se první soukromé sbírky (soch, obrazů, grafik,…)
Masaccio (mazačo) 1401-1428
- Vlastní jméno Tomasso
- Zabit za neznámých okolností
Dílo:
1) Deskové obrazy
UKŘIŽOVÁNÍ
TRŮNÍCÍ MADONA
- Maloval temperami
2) Fresky
FRESKY V KAPLI BRANCACCIŮ (brankáčů)
- Součást Florentského kostela SANTA MARIA DEL CARMINE
- Zobrazují život Krista a sv. Petra
- Vytvořil nové pojetí lidské postavy a prostoru
- Těla modeluje světlem a stínem
- Zobrazuje lidi realisticky
- Výjev Vyhnání z ráje – první renesanční akt muže a ženy
Další malíři:
Fra Angelico
- Fra – farář
- Angelico – andílek
- Dominikán nazývaný podle svých maleb půvabných andělů
- Práce v klášteře SAN MARCO
Paolo Uccelo
- Obrazy bitevních scén
Filippo Lippi
- Farář
- Maloval líbezné madony
- Jako první maloval obrazy kruhového formátu TONDO
Domenico Ghirlandaio
- Malíř, učitel Michelangela
- Fresky ze života Panny Marie (kostel SANTA NOVELA Florencie)
Sandro Botticelli 1415-1510
- Původně vyučený zlatník, který byl významnějším kreslířem než malířem
- Pro své práce čerpal náměty z tehdejší literatury a z antické mytologie
- Vytvořil nový idealizovaný typ ženy
- ŠTÍHLÁ
- ÚZKÝ OBLIČEJ A SMUTNÉ OČI, KTERÉ JSOU POSAZENÉ DALEKO OD SEBE
- DLOUHÝ KRK
- ČASTO NEPŘIROZENÝ POSTOJ
- Vysoce si ho vážili malíři v Secesi
Dílo:
KLADENÍ TŘÍ KRÁLŮ
- Podobizny členů rodiny Medicejských
ZROZENÍ VENUŠE
- Bohové větrů Zefýr a Chlóris ženou ke břehu lasturu s nahou Venuší
- Na břehu ji čeká Héra s pláštěm, aby zakryla její nahotu
PRIMAVERA (- JARO)
- Pomerančový háj
- Uprostřed stojí Venuše
- Nad ní vypouští šíp Amor na Merkura
- Tančí tam 3 Grácie
- Kráčí tam Flóra
- Zefír pronásleduje Chlóris
VENUŠE A MARZ
MADONA S MEDAILÍ
- Portrét neznámého šlechtice x zlatníka
Piero della Francesca 1416/17-1492
- Autor teoretického spisu o perspektivě
- Zaměřil se na problém barvy a světla v obraze
- Své postavy zasazuje do realistických krajin
Dílo:
LEGENDA O SV. KŘÍŽI
- Cyklus fresek v kostely SAN FRANCESCO (Arezzo)
- Poprvé je zde zobrazen noční výjev (postava světlem ozářeného služebníka na temném pozadí)
Obrazy:
KRISTŮV KŘEST
- Poprvé jsou stejně důležité postavy i krajina
BIČOVÁNÍ KRISTA
- Nové pojetí perspektivy – Kristus není v centru obrazu ale vlevo vzadu (pohled nám k němu dovede architektura)
PODOBIZNA URBINSKÉHO VÉVODY
- Vévoda je z profilu a má vyseknutý kořen nosu
- Párovým obrazem je portrét jeho manželky
Giovanni Bellini 1430-1516
- Patří do benátské školy
- Používá výrazné linie a studené barvy (malba temperami)
- Když začal používat olejové barvy, změnil styl tvorby
- Stal se dvorním benátským malířem a byl jím 30let
- Mezi jeho žáky patřil Giorgione a Tizian
Dílo:
TRŮNÍCÍ MADONA MEZI SVĚTCI
DÓŽE LOREDANO LOREDAN
- Starosta Benátek
- Významná osobnost tehdejší doby
- Má svěží pleť, která kontrastuje s chladnými barvami bohatě zdobeného oděvu
VENUŠE (TOALETA DÁMY)
- Kombinuje 3 základní prvky obrazu:
- INTERIÉR (stěna a lůžko)
- EXTERIÉR (průhled do krajiny)
- PORTRÉT (akt mladé ženy)
Andrea Mantegna 1431-1506
- Malíř silně ovlivněny antikou
- Často zpracovává mytologické témata
- Využívá iluzivní malbu, kterou nastudoval v Pompejích
Dílo:
FRESKY VE SVATEBNÍ MÍSTNOSTI V MANTOVĚ
- V paláci Ducali, náměty z každodenního života rodiny Gonzagu
- Zde využil iluzivní malbu (průhledy do dalších místností)
OBRAZ MRTVÝ KRISTUS
- Realistický zobrazení mrtvý Kristus, malíř využil velké perspektivní zkratky
- Šokoval tehdejší společnost
- Divák vidí rány na chodidlech a na rukách, propadlé břicho, mrtvolná pleť
SVATÝ ŠEBESTIÁN
- Zobrazuje krásný mužský akt prostřílený šípy jen pár kapek krve – světec
- Trosky klasických antických staveb