Otázka: Řecká přírodní filosofie
Předmět: Společenské vědy, Filosofie
Přidal(a): Simča B.
ŘECKÁ PŘÍRODNÍ FILOSOFIE
- Povaha filozofického tázání,
- Vztah k jiným formám vědění,
- Předpoklady vzniku filozofie v Řecku,
- Rysy nejstarší filozofie,
Filosofie = filein = láska, milovat + sofia = moudrost = láska k moudrosti, milovat moudrost,
- původně zahrnovala všechny lidské poznatky, nebyla úzká specializace -> postupně nové poznatky -> odštěpování – matematika, fyzika, v 19. století – psychologie a sociologie a ve 20. století politologie,
- filozofie dnes – východiskem je nějaká pochybnost (o všem, co je kolem), kladou se otázky (Vidíme svět kolem dobře?, posmrtný život, proč to tak je, absolutní pravda) -> otázky nemají jednoznačnou odpověď,
- filozofie = ucelený pohled na svět, společnost, člověka, postavení člověka = systém názorů,
- kdo je filozof – člověk, který pochybuje o své pravdě, o světě, o sobě,
- vznikla v 6. století př. n. l. v Řecku – ale pokusy vysvětlit si svět jsou staré jako lidstvo samo – až 4500 př. n. l. – neříkalo se tomu filozofie (Egypt),
- filozofické bádání začíná i končí otázkou,
Filozofické disciplíny:
- ontologie = nauka o bytí a jsoucnu; jsoucno = vše, co existuje – jednotlivé prvky bytí; bytí = způsob, jak žijeme,
- gnozeologie (=noetika) = nauka o poznatelnosti světa; zda-li a jak je možné poznat svět,
- filozofická antropologie = zkoumá podstatu člověka jako specifického prvku jsoucna,
- logika = nauka o způsobech, možnostech a formách správného usuzování,
- etika (praktická filozofie) = předmětem je usuzování, co je dobro a zlo, postoje a jednání člověka, zařazení do kategorií dobro X zlo,
- Estetika – nauka o krásnu,
- dějiny filozofie,
- patří sem i sociologie a politologie (odčlenily se, ale nelze je úplně odtrhnout),
- Jiné formy vědění o světě:
- mýtus,
- umění,
- náboženství,
- věda,
Vztah filozofie k formám vědění:
- Filozofie a mýtus (báje)
- epické útvary, které se původně předávaly ústně – jak vznikl svět, jak se život vyvíjí,
- všechny mýty stanovují jako jasnou věc, jak následoval pořádek po chaosu – svět je uspořádaný jednou pro vždy,
- mytologicky chápající člověk – svět je vyřešený -> z mýtu vznikla filozofie – ukázalo se, že vysvětlený svět je znovu problémový,
- Filozofie a náboženství,
- náboženství = vysvětlení stavu světa, vzniklo na určitém stupni vývoje,
- animismus = víra v duchy,
- totemismus = úcta zvířat,
- fetišismus = uctívání předmětů, v Evropě nezakořenilo, je v Tichomoří -> nedotknutelnost věci – tabu,
- poté vznikla náboženství: národní – judaismus (náboženství jednoho národa) a univerzální – křesťanství, islám,
- náboženství je otázka víry X filozofie je rozumová věda,
- vztah filozofie a náboženství:
- jdou proti sobě – je tam rozpor, filozofie vysvětluje náboženství jako protiklad,
- filozofie a náboženství jsou totéž – tvoří jednotu, filmování v rámci náboženství, ve středověku,
- filozofie a náboženství je něco úplně jiného – netýkají se, existují vedle sebe a každý má svůj problém,
Filozofie a umění
- usilují o totéž,
- pokouší se podívat na svět z jiného úhlu,
- umění = podívat se na svět mám pohledem, pochybovat o něm, snaha zachytit jevy kolem nás jinak než běžnýma očima,
- spousta umělců byla filozofové,
- umění – jde o smysly, krásu, dokonalost zobrazení,
- filozofie – jde o rozumovou argumentaci,
- umělec cítí emocionálně,
- filozofie a věda,
- všechny vědy se vyčlenily z filozofie,
- vědy:
- reálné – společenské (sociologie, psychologie) a přírodní (zabývají se konkrétním obrazem přírody – biologie, chemie),
- formální – nástroje, jde o formu – matematika, logika,
- ve filozofii zůstalo pouze to, co nelze přenechat jiné vědě – např. smysl dějin, vyšší smysl života,
- když začneme otázku hodně zobecňovat, dostaneme se do filozofie,
- filozofie je služka reálných věd, je souhrnem, analýzou jejich výpovědí, zpracovává jejich výsledky,
- filozofie a věda,
Periodizace antické filozofie
- století př. n. l. – Řecko,
- poté pokračuje v Římě od 1. st. n. l.,
- vliv křesťanství,
- doba vzniku filozofie v Řecku – zánik starověkých kultur, které řeckou kulturu obohatily (Féničané, Babylonská říše…),
- zakládání měst, vznik filozofie v řeckých městech v Malé Asii,
Kosmologické období:
- 5. století př. n. l.,
- období předsokratovských myslitelů,
- hlavní téma: nalezení řádu vesmíru -> logos (řád) + kosmos (vesmír) -> kosmologie,
- také název přírodní filozofie,
- představitelé: Herakleitos, Pythagoras, Zenón, Démokritos,
Období antropologického obratu:
- od přírody se vrací k člověku,
- 4. století př. n. l.,
- hlavní téma: člověk,
- období klasické řecké filozofie,
- představitelé: Sofisté, Sokrates, Platón, Aristoteles,
Helénismus:
- století př. n. l. – 1. st. n. l.,
- změna vlády – nadvláda Říma nad Řeckem,
- uhnutí k etice,
- hlavní téma: etika = hledání správného způsobu života,
- úpadek,
- směry: stoicismus – nezabývá se maličkostmi; spekticismus, epikureismus – užívání světa; novoplatonismus; eklekticismus – spojení předchozích 3 směrů,
- Archetyp = něco, co je staré, například archetyp muže – hledáme v něm staré vlastnosti,
Proč vznikla filozofie v Řecku?
- kvůli zeměpisné poloze – aktivní kontakty s Čínou, Indií a Židy,
- značný stupeň blahobytu (rozvinutá výroba, někteří lidé nemuseli pracovat),
- svět řeckých mýtů – vzory správného chování, vysvětlují nevysvětlitelné – nahrazeno obecnými pojmy,
Kosmologie (Kosmologické období)
- V Řecku,
- nejstarší období,
- zabývali se povahou světa, jednotícím principem -> arché – trvalá látka = pralátka – všechno muselo z něčeho vzniknout,
- svět je uspořádaný celek, hledali řád, harmonii,
- filozofové z Milétu -> Milétská škola (Malá Asie) – Thalés, Anaximenes, Anaximandros,
- Thalés,
- Zachovaly se pouze zlomky jeho myšlenek,
- žil okolo roku 640 př. n. l.,
- kupec -> hodně cestoval (Egypt…),
- vychytralý obchodník,
- státník, přírodovědec, babylonské poznatky o astronomii,
- zjistil, že bude hodně oliv -> nakoupil olivovníky z okolí -> bohatství,
- předpověděl zatmění Slunce – 581 př. n. l. -> den předpovědění zatmění Slunce -> začátek řecké filozofie,
- Arché = voda -> všechno povstalo z vody a zase se do ní vrátí,
- Anaximenes,
- Arché = vzduch – princip všech věcí je zhušťování a zřeďování vzduchu (všechny věci jsou ze vzduchu o různé hustotě),
- Anaximandros,
- otázka, zda není arché něco obecnějšího,
- smysly nás klamou (halucinace, fata morgana, hladina vody je prohnutá, slyšení zvuku…),
- arché – látka, která není vázána na smysly,
- všechny věci a jevy mají hranice – peras,
- arché = látka bez hranic = apeiron (obecná látka bez hranic, věci z ní vznikají a vracejí se do ní),
- Herakleitos z Efesu,
- samotář,
- „temný filozof“ – buď měl tmavší pleť, nebo byl pesimista – temné a těžko srozumitelné myšlenky,
- nebyl demokrat,
- starší současník Pythagora,
- z aristokratické rodiny, pohrdal lidmi,
- největší myslitel rané filozofie -> většina je špatná, menšina je dobrá -> demokracie je špatná (hloupí lidé),
- Arché = oheň, veškerá energie, i lidská duše a svět,
- užíval aforismy = stručné, ironické výroky,
- ve vyšším věku žil v horách, živil se rostlinami,
- zakladatel dialektiky – každá věc potřebuje k bytí protiklad (den X noc; život X smrt) -> mezi protiklady je napětí – vše pozitivní se shoduje, z neshodného je nejkrásnější harmonie -> mezi protiklady je tvůrčí napětí, boj -> prostředek vývoje,
- svět je nestvořený a existuje od věčnosti – není se ke komu modlit,
- 2 výroky:
- ,,Nelze vstoupit dvakrát do jedné řeky.“ – všechno se mění a vyvíjí,
- „Vše plyne, nic netrvá.“ – Panta rhei,
- věci kolem dávají smysl – lobos – vnitřní řád,
- Thalés,
Pythagorejská škola
- tajná,
- Pythagoras,
- narozen na ostrově Samos u Milétu,
- tajemný,
- pohádal se s místním vládcem -> opustil ostrov -> procestoval svět (Egypt – naučil se čít hieroglyfy) -> usadil se v jižní Itálii -> založil školu (sektu) – instituce, politická organizace, náboženství – mohly tam i ženy – oženil se v pozdním věku se svou žačkou,
- drsné přijímací zkoušky – např. 5 let mlčení – kdo plýtvá slovy, ukazuje svou prázdnotu,
- žili společně, společný majetek, vegetariáni, zákaz mluvení o spolku na veřejnosti,
- nedochovaly se spisy – vše víme z citací,
- věnoval se i hudbě – hudební teorie na matematickém základě -> Pythagorejské ladění postupem Čistý květ,
- arché = číslo – vše, i vztahy, lze převést na čísla,
- 10 magické číslo – minimální počet bodů, který je nutný ke konstrukci vesmíru,
- rovnice: 1 (bod) + 2 (2 body na přímku) + 3 (3 body pro trojúhelník) + 4 (jehlan) = 10,
- harmonie sfér – vesmír je uspořádán podle matematických principů (matematika je zobecnění, je nad tímto světem, je to počátek),
- všechno je kombinace čísel,
- nešlo mu o hmotu,
- harmonická bytost – všechno řídí v souladu s věcmi,
Elejská škola
- Xenofanés,
- zakladatel,
- kritika bohů -> jsou stvoření podle představ člověka,
- Elej – jižní Itálie,
- lidé si vytvořili boha,
- znalosti jsme si dobyli sami,
- Parmenidés,
- hlavní představitel,
- skutečný filozof,
- Arché – nesmí být závislá na našich smyslech (klamou nás),poznání je v rozumu,
- „Jsoucí je a nejsoucí není.“ – svět si představoval jako sklen,
- skleněnou kouli -> vše, co tu je, existuje -> nejsou tu žádné mezery -> pohyb není, je to jen zdání našich smyslů,
- Zenón z Eleje,
- žák Parmenida -> podporoval jeho učení -> apórie = krátké příběhy, na kterých ukazoval, že pohyb není možný -> byly vyvráceny existencí diferenciálního počtu v novověku -> součet nekonečného počtu čísel je vždy číslo konečné -> prostor nemůžeme donekonečna dělit,
- Atomisté,
- Demokritos,
- bohatý člověk,
- kupec, cestoval,
- zajímal se o politiku, všestranně talentovaný – předpověděl velký déšť,
- ve stáří oslepl (nebo se oslepil sám), aby se mohl plně zajímat o filozofování a nebyl rušen smysly,
- dožil se téměř 100 let,
- obdivoval ho Cicero,
- žil v době rozkvětu Athén (demokracie) -> stoupenec athénské demokracie,
- vyvracel elejské učení o nemožnosti pohybu,
- arché = atom – vše se skládá z atomů (i duše) – je počátkem všeho, mezi atomy ke prázdný prostor, jsou nedělitelné, trvalé -> atomy se spojují, mají primární a sekundární vlastnosti, sekundární závisí na našich smyslech a primární na předmětech,
- duše člověka je smrtelná – oživuje tělo, je z atomů -> myšlení je produktem hmoty,
- vnímání:
- smyslové – povrchní,
- rozumové – zachytí podstatu,
- svět je tu věčně, není stvořený,
- vše se pohybuje a mění,
- „smějící se filozof“,
- Výroky:
- „Je rozumný, kdo se nermoutí pro to, co nemá, nýbrž se raduje z toho, co má.“
- „Kdo dostane dobrého zetě, nalezne syna, kdo nedostane, ztratí dceru.“
- „Vzdělanost je šťastným lidem ozdobou a nešťastným útočištěm.“
- Leukippos
- zakladatel,
- zákon kauzality – vše má příčinu, důsledek, věci nevznikají bez příčiny, vše má svůj důvod,
- Anaxágorás,
- současník Perikla,
- spojovací článek mezi Demokritem a Platónem,
- předpokládal nekonečné množství semen -> hmotná substance,
- Rozum – nadpřirozená bytost, spojuje semena,
- vysvětlil zatmění Měsíce (stín Země),
- domníval se, že je Měsíc podobný Zemi a obývají ho osoby,
- dožil ve vyhnanství – byl obviněn z bezbožnosti,
- Eupedoklés,
- uznával 4 živly – oheň (Herakleitos), voda (Thalés), vzduch (mílétská škola), země (Demokritos),
- hnací síly:
- oddělující – nenávist,
- sjednocující – láska,
- pokládal se za boha -> vrhl se do kráteru Etny -> sopka jeho božství nepotvrdila,
- eklektik = vybírač, vykrádal učení a vytvoří si vlastní,
- víra v převtělování.