Otázka: Charakteristika filosofie z hlediska jejího vzniku
Předmět: Společenské vědy, Filosofie
Přidal(a): Aneta Medková
CHARAKTERISTIKA FILOSOFIE Z HLEDISKA JEJÍHO VZNIKU, PŮVODU A DISCIPLÍN
- z řeckého filein = milovat a sofia = moudrost, poprvé Pýthagorás, význam až Sókratés,
- člověk začíná filozofovat tehdy, když se něčemu diví, pochybuje o nečem,
- filozofie – má svět vysvětlovat, pracuje s výroky o pravdě světa, zdroje: údiv, pochybnost, nejistota,
- filozof – zpochybní svět s tím, že ho nově vysvětlí, nemůže ze svého zkoumání nic vyloučit,
- jedno ze základních témat je pravda (aletheia = odkrytost), pojetí pravdy nám určili již Řekové, úzce souvisí s poznáním,
Před filosofií:
- mysteria (také mysta) = moudrost, zasvěcenost, není určena pro všechny, je to přímý předchůdce filozofie; z ní vznikaly mýty (pro každého),
- mýtus = obraz světa, potvrzoval a zpevňoval svět ve vědomí člověka, určitá metafyzická jistota, navozoval pocit bezpečí – člověk důvěřoval principům tohoto světa; měly narativní charakter (příběhovost); pokusy o pochopení světa, lidé se báli nekonečna a chaosu, věřili také, že všechno podstatné nastalo dříve,
- role mýtu: primární – vymezení světa, sekundární – vysvětlení světa,
- mýty egyptské, slovanské, řecké, mezopotámské → vytvářejí totality světa (stálost, stabilita, konečnost, ohraničenost) – př. bohyně Diké = spravedlnost, soudila, co je konečné, udržovala optimální množství všeho,
- Persefona (Hádes) = symboly nevědomí, lidé ho tušili,
- svět byl jako celek nedělitelný a člověk byl neodmyslitelně jeho součástí, všechno, co se má stát, se stane (moira = osud); jedinec neznal svou individualitu,
Kdy mýtus ztrácí hodnověrnost?
- písemné zaznamenávání příběhů způsobilo pochybnosti, daly se porovnávat a nalezly se odlišnosti… takže se vznikem písma → na to přišel Edmund Husserl (1. pol. 20. stol.),
- člověk moderní (s pochybnostmi) od vzniku písma; se zpochybňováním světa přichází narušování jistoty existence – narušené bytí (Jan Patočka),
- zásadní mýty: o stvoření světa, o Oidipovi, o Gilgamešovi,
Ferekýdés jako přelom mezi mýtem a filosofií
- Ferekýdés byl 1. řecký filosof, pohyboval se mezi lety 544-541 př. Kr. na ostrově Samu – zmínka o něm od Aristotela; podle pověstí měl mimořádnou schopnost ovlivňovat lidi, učit, předpovídat budoucnost (zemětřesení i rok své smrti),
- vychází z toho, že mýty lžou, z různých verzí mýtů vybral to společné a pracoval s abstrakcí (bohové = principy světa) – př. bůh Zeus = princip prostoru, éter,
- bůh Chronos = princip času,
- bůh Chtonos = princip hmoty, látky,
- prostorovost je princip existence, co je, je nějak rozprostřené, vše podléhá času – vznik, růst, zánik (F. neřeší otázku vzniku světa), tyto příčiny světa jsou neměnné a věčné, ale samotná hmota se mění (látkový princip),
Ferekýdova představa světa:
- Země je tvořena stromem s křídly (dub), tento dub spočívá v předem vytvořeném prostoru, obklopen éterem, je tu vodstvo, pevnina… strom je ta pevnina a kolem vody; = představitel naivního mýtického světa,
- – jeho filozofii chápeme jako pokus o kritické chápání světa, člověka
Filosofické disciplíny
- Ontologie
- = nauka o bytí (ontos = být), existence je způsob bytí, existovat mohu reálně (v přítomnosti, minulosti i budoucnosti) či ve fantazii; bytí je základním znakem světa (veškerenstva),
- – zkoumá i příčiny bytí – Proč jsme my, vesmír…? Proč vůbec něco je?
- základní otázky: Co způsobuje bytí? (nebezpečí paradoxů),
- primafilosofia = zkoumá model světa v rámci platonského trojúhelníku,
- metafyzika = označení principu, jenž stojí za všemi jevy (meta ta fysis = za přirozenem), určuje svět přirozených věcí
- monismus:
- svět vychází z 1 principu (bůh), Aristotelés má 1. hybatele
- dualismus:
- 2 principy, René Descartes – res extensa (hmotné objekty zaujímají vždy část prostoru),
- res cogitans (= duchovní princip, prvek boha; tenkrát bylo nemyslitelné být ateistou),
- pluralismus: svět je tvořen více principy a ty jsou v souladu; Gotfried Wilhelm Leibniz – každé jsoucno existuje v monádách (elementární částice, které do sebe zapadají → soubory jsoucen, duchovně-materiální principy světa, jejichž jednotu určuje bůh – organizátor)
- dialektika:
- nauka, která pojímá svět v souvislostech, vývoji, pohybu,
- *Hérakleitos – svět je neustále v pohybu (,,Vše plyne.“), pohyb sám je princip existence, vznikne utkáním 2 protikladů, rozdíl mezi 2 věcmi vytvoří další (teplá a studená voda); teorie: až se všechny věci setkají ve stejnosti, svět zanikne (obraz řeky),
- W. Hegel – přejímá Hérakleitovu tezi, že principem světa je pohyb,
- → triadický princip: teze + antiteze = synteze (dialektická triáda) …vývoj,
- Marx – žák Hegela, dialektickou triádu aplikoval na společnost – společnost se vyvíjí na základě protikladů; př. otroci x otrokáři → feudalismus, šlechta x poddaní → buržoasie kapitalisté x dělníci → komunismus
- filosofická spekulace:
- vytváření myšlenkových konstrukcí bez důkazu, do vzniku vědy všechny poznatky spekulativní, člověk i doba má potřebu vysvětlovat si svět, spekulace je přirozená (Platonovy ideje, Aristotelovo učení o látce a formě, Descartův dualismus, Leibnizovy monády)
- idelaismus:
- všechno odvozováno z ducha, myšlenky, idey (Platón, křesťané…),
- a) objektivní I – princip spočívá mimo konkrétní jsoucno (idea propisky je mimo ni)
- → Platón, Aristoteles, Hegel,
- b) subjektivní I – princip bytí v samotném myšlení objektu – tím, že vás myslím, vás tvořím
- → Berkeley
- materialismus:
- neexistuje žádný duchovní princip, pouze hmota, všechno nehmotné z mozku – nejvíce organizovaná hmota na Zemi
- teleologie:
- zda-li má svět cíl (telos)… má a je dán předem → dnes věda odmítá tento princip, protože by se musela ptát, kdo ten cíl určil, což je mimo vědu samotnou
- determinismus:
- determinovat = určovat z příčiny, vše, co existuje, lze určit z příčiny
- indeterminismus:
- ne všechno je podmíněno příčinou, pracuje s náhodou
- imanence:
- sám jsem principem bytí, příčina v sobě samém
- transcendence:
- princip bytí všeho je víc než samotné jsoucno
- gnoseologie
- = nauka o poznávání světa (gnósis = poznání), více proniká do vědeckého metodologie; jiným výrazem noetika (noésis = myšlení) – nauka o myšlení, za jakých podmínek je poznání možné,
- člověk si je vědom sám sebe (narozdíl od rostlin, zvířat), dokáže bezprostředně reagovat na podněty a žít v distanci od nich, dovede podněty myšlenkově zpracovávat, promýšlet vzhledem k dlouhodobému cíli, poznává (odkrývá) to, co je našim smyslům skryté → objekt x subjekt
- epistemologie:
- vědecké poznání, dříve součástí logika (dnes samostatná)
- smyslové poznání: (přímé)
- pomocí něj vnímáme konkrétní jednotlivost (ten a ten strom)
- rozumové poznání: (nepřímé)
- pracuje s obecnými pojmy, kombinuje je, vyvozuje jeden pojem z druhého, vytváří pojmy nové
- naivní realismus:
- povrchní poznání, objekt je takový, jaký ho vidíme, často u dětí
- skepticismus:
- řecky skeptesthai = opatrně se rozhlížet
- agnosticismus:
- agnostik = člověk, který si myslí, že svět není možné poznat (neexistuje smysluplné a ověřitelné poznání světa – ve filosofii)
- empirismus:
- poznávání světa založeno na zkušenosti (potřeba ověření, důkazu), např. John Locke
- racionalismus:
- opak empirismu, principy a zásady, podle kterých poznáváme, jsou načemu rozumu vrozené, např. René Descartes – zakladatel, každá empirie je škodlivá, protože je nepřesná a zkresluje obraz světa
- senzualismus:
- poznání vycházející z prožitků, vzpomínek, emocí
- intuice:
- náhlý vhled do problému, tušení výsledku, najednou nám ,,svitne“
- mystika:
- niterné prožití absolutna (boha), kněží – rituály, oběti atd.
- absolutní pravda:
- konečné poznání – nemožné, poznání je totiž nekonečný proces
- relativní pravda:
- dílčí, necelá, pravda o různých objektech spolu souvisí
- názorová tolerance:
- prostředí, které umožňuje svobodné myšlení a pěstování poznání světa, filozofická nutnost!
Filosofická antropologie
- = nauka o člověku (př. smysl života), hlavní otázka: Co je člověk? Co činí člověka člověkem?,- principem člověka je sebereflexe (sebepoznání), to je komplikované,
- jak naplnit své lidství? – ne každý objeví svůj smysl života,
- zkoumá vztah k člověku, mezilidské vztahy, vývoj v dějinách,
Praktická filosofie (etika)
- = nauka o lidském chování z hlediska dobra a zla,
- pravidla chování a jejich vytváření člověkem i vyššími principy,
Poietika (estetika)
- = nauka o lidské tvořivosti, o kráse, k níž má člověk vztah jako tvůrce (sochařství, malířství…),
- zkoumá principy, které něco činí krásným, krása je nadčasová.