Otázka: Člověk, vůle a existence ve filosofii 19. a 20. st.
Předmět: Společenské vědy, Filosofie
Přidal(a): Marina
1) SMĚRY V OPOZICI K SCIENTISMU – CHARAKTERISTIKA
- Pluralismus – velké množství směrů (chybí stmelení)
- Člověk + starost
- 2. pol. 19. st. – psychologie, sociologie, politologie à filosofie sesazena z trůnů a ztrácí titul královny věd
- Německo, Francie
- Nese se v duchu 2 REAKCÍ NA HEGELA
- IRACIONÁLNĚ ANTROPOLOGICKÉ SMĚRY
- Voluntarismus
- Filosofie života
- Pre-existencionalismus
- Zaměřeny na člověka, nemilosti a na deprese dnešní doby
- SCIENTISTICKY ORIENTOVANÉ SMĚRY
- Positivismus a marxismus – zaměřeny na kolektiv, lidstvo a jejich blaho
- Položit filosofii na jednoduchém vědeckém základě
- IRACIONÁLNĚ ANTROPOLOGICKÉ SMĚRY
2) VOLONTARISMUS
ARTHUR SCHOPENHAUER (1788-1860)
- Filosof pesimismu
- Syn Gdaňského velkoobchodníka à cestování (neměl spoustu kamarádů => byl Misantrop = nenáviděl lidi)
- Po smrti otce zdědil peníze – měl složitý vztah s matkou
- Měl pudla (blázen – kupoval místo pro pudla)
- samotář, pesimista a misantrop
- Kantovec (Kantův žák)
- považoval se za neuznaného filosofa (génia)
- Anti-hegelovský – nesnášel HEGELA, protože na jeho přednášky nechodilo tolik lidí
- 1848 – začne se mu dařit, slávy se dočkal až na konci života
- FILOSOFIE
-
- VLIVY – Kant, Platon, Indie (buddhismus – život je utrpení, proto se z něj musíme dostat)
- Dílo: SVĚT JAKO VŮLE A PŘEDSTAVA
- CITÁT: „Svět je moje představa“
VOLONTARISMUS
- Hlavní (základem všeho) je vůle – důležitější než rozum, žádný duch
- Nejvyšší forma motivace
- SVĚT = sebepoznání vůle (sebe rozvíjení)
- Svět „věcí o sobě“ = objektivizovaná vůle (to, co nás řídí, ovlivňuje à loutkař) – hledáme uspokojení
- Svět „věcí pro nás“ = moe představa
- S. staví vše na ostrý SUBJEKT – já si tvořím své vlastní představy
- Vůle si s člověkem dělá, co chce
ETIKA OPTIMISMU
- Optimismus = zvrácený způsob uvažování
- Člověk = ubohý egoista, který myslí na to, jak se uspokojí
- Život = marnost nad marností (cíl – nuda, cíl – nuda, sebevražda)
- ↳JAK Z TÉTO SITUACE VEN? (ze začarovaného kruhu)
-
- Volba sebevraždy je špatná, protože by vyhrála vůle
- 3 CESTY, JAK ZMÍRNIT TLAK VŮLE (zbavit se utrpení a tlaku vůle)
- Estetická cesta – rozplývat se nad krásným/nekrásným (necháme život plynout)
- Výsledek: budu umělec
- Asketická cesta – nebudu volit své touhy a budu žít odříkavým způsobem života, sportovat, meditovat
- Výsledek: asketa
- Filosofická cesta – budu se věnovat filosofii, ale budu potřebovat génia, aby mi to předal a seznámil mě s hlubší podstatou
- Výsledek: filosof
- Estetická cesta – rozplývat se nad krásným/nekrásným (necháme život plynout)
3) FILOSOFIE ŽIVOTA
FRIEDRICH NIETZSCHE (1844-1900) Lipsko
- „Filosofující básník“
- „moje filosofie je evangeliem budoucnosti“
- „Filosof s kladivem“ – pomyslně rozbíjí staré tradice, hodnoty
- Vyrůstal v protestanské rodině faráře (luteránský kněz)
- Po smrti otce žije v ženské domácnosti – komplikovaný vtah k rodině, k ženám, má problém navazovat vztahy
- 1868 – profesorem klasické filosofie na univerzitě v Basileji
- 1879 – kvůli silným bolestem hlavy opustí uni a začne cestovat po Evropě a píše svá velká filos. díla (mimo hlučnou spol.)
- Zbytek života e duševně nemocný (viděl, jak vozka bičuje koně a řekl mu „rozumím ti“; prodělal několik infarktů a zemřel na zápal plic
- Jeho sestra byla anti-semitistka
- Nietzsche: „Židé jsou nepochybně nejsilnější, nejhouževnatější a nejčistší lidská rasa soudobé Evropy“
- Považován za otce nacismu, ale tento citát to vylučuje
- FILOSOFIE
-
- Miloval HUDBU (Vágnera – později se, ale rozešli, protože byl anti-semitista); při bolestech hlavy nemohl chodit na operu
- „Hudba uvolňuje ducha a okřídluje myšlenky“
- „Život bez hudby by byl chybou“
- KRITIZOVAT autority, které slepě následujeme:
- Sokrata – na pomoc si zavolá damonion
- Platona – vytvoří ideální svět idejí, místo aby se věnoval skutečnosti
- Křesťanství – vytváří nové světy
- Být aktivní a nečekat na to, co přijde
- POZITIVNĚ hodnotil Hérakleita + antiku oceňuje z hlediska tragédie
- Miloval HUDBU (Vágnera – později se, ale rozešli, protože byl anti-semitista); při bolestech hlavy nemohl chodit na operu
- VOLUNTARISMUS
-
- Poznání = vůle k moci (lepší je ovládat, než být ovládán) à začít něco dělat
- 3 OBDOBÍ JEHO ŽIVOTA
-
- Schopenhauerosvké období
- Dílo: ZROZENÍ TRAGÉDIE (Z DUCHA HUDBY)
- Positivistické (zamiluje se do vědeckého poznání)
- Dílo: RADOSTNÁ VĚDA
- Zarathustrovské (vytváří svůj originální filosofický koncept)
- Dílo: TAK PRAVIL ZARATHURA (prorok)
- Schopenhauerosvké období
- 2 PRINCIPY (svět je průnik dvou principů)
-
- APOLLINSKÝ (klidný, do galerie) – princip řádu, míru, je rozumový, intelektuální, mravně čistý, živel výtvarného umění
- DIONÝSKÝ (do hospody) – živel opojení, smyslný, vášnivý, pudový, propojen s hudbou
-
- Jediný, kdo dokázal dodržet oba principy v rovnováze à Řekové (tragédie
- Je třeba, aby se věci vyvažovaly a doplňovaly
- IDEA VĚČNÉHO NÁVRATU
-
- Útočí proti ideje osvícenství (pokroku)
- Myšlenka: Svět se zopakuje znovu (dobré i špatné)
- „To, že byl život? – Nuže ještě jednou si to zopakuji“.
- Ne přežívat, ale prožívat a žít nebezpečně
- Raději litovat toho, že jsem to udělal, než neudělal
- VŮLE MÁ DVA ROZMĚRY , DVOJÍ MORÁLKA
-
- MORÁLKA OTROKŮ (oveček)
- Slabost, utrpení, pokora … (slepá poslušnost je podle něj špatná)
- Kritizoval křesťanství ne Ježíše (à poslední křesťan umřel na kříži)
- MOTÁLKA PÁNŮ (vlků)
- Neohroženost, zdraví, hrdost…
- Problém – morálka otroků byla vyšší než ta pánů
- Abych se k ní mohl propracovat musím jít za svým = vůle k moci è má vzniknout „NADČLOVĚK“ (= není obtěžkaný tradicemi, má svou vlastní morálku)
- Jak se stát „NADČLOVĚKEM“: přiznat si závist; nebýt křesťanem – morálka otroků; nepít alkohol – morálka otroků; Bůh je mrtvý
- MORÁLKA OTROKŮ (oveček)
- JAK HODNOTÍ SOUČASNOST
-
- „Bůh je mrtev“ à my jsme ho zabili, ale nedokážeme být pány svého osudu a jsme ve stínu někoho
- Doba bez hodnot, nihilismus (=nevíte čemu a komu věřit), úpadek hodnot, mravnost, úpadek přisel z nástupu křesťanství, lidstvo degeneruje
- JAK ZE ZAČAROVANÉHO KRUHU VEN?
- Přehodnotit všechny hodnoty (kladivo na tradice, hodnoty)
- Je to cesta k vybudování nové morálky
- Cesta k „NADČLOVĚKU“
- IDEA VĚČNÉHO NÁVRAT: červ → člověk → nadčlověk (není konec) → vesmírný oheň a vše se opakuje
- Přehodnotit všechny hodnoty (kladivo na tradice, hodnoty)
4) PRE-EXISTENCIALISMUS
SØREN KIERKEGAARD (1813-1855)
- Dán
- Předchůdce existencionalismu
- Osobní život – peklo – celá rodina mu v průběhu dětství zemřela; krom otce který v mládí údajně proklel boha, přísně ho vychovával; nesměl chodit ven z pokoje (bylo to jeho vězení à zvýšilo mu to představivost)
- Zdravotní problémy
- Regina – láska, zasnoubení – na poslední chvíli je odvolala
- Kritizován a zesměšňován v novinách
- FILOSOFIE
-
- KRITIKA HEGELA, moderní společnosti, církve a teologie (byl ale křesťan) – jsou založeni na veřejnosti, ale na individualitě
- Poznej sebe sama, a pak dělej závěry – blíž k Sokratovi
- HYBNOU SILOU NAŠEHO JEDNÁNÍ – náš vnitřní pocit (=úzokst)
- 2 HLAVNÍ TÉMATA:
- Existencionální analýza lidského života (=katastrofa, která se nedá přežít)
- Analýza pojmu Boha
- 3 STÁDIA EXISTENCE
-
- ESTETICKÉ
- Zaměření na okamžik, přítomnost, pudy, požitky
- Výsledek à totální nuda, neautentický život bez cíle
- Ztělesnění – Don Juan
- ETICKÉ
- Orientace na rozum; člověk hledá sám sebe; snaha uskutečnit se v druhém člověku; člověk nežije okamžikem; orientuje se na rozum (řeší rozumné – správné)
- Výsledek à povinnosti
- Ztělesnění – úředník
- NÁBOŽENSKÉ (RELIGIÓZNÍ)
- Založeno na vůli; člověk se musí odevzdat víře – nelze ji racionalizovat
- Výsledek à božské
- Ztělesnění – Abrahám
- Pokud nedosáhneme třetího stádia, čeká nás do konce života pouze stres a úzkost
- ESTETICKÉ
- Dílo: SOUČASNOST
-
- Současnost je dobou zoufalství – je neautentická
- V moderní společnosti se člověk stal publikem ne veřejností
- Hlavním znakem davu je nezávazné tlachání
- Vše bezprostředně zaniklo pod nadvládou srozumitelnosti
- Všichni si myslí totéž a souhlasí s něčím, k čemu nemají vnitřní vztah
- ŘEŠENÍ: každý by se měl stát jedincem
5) EXISTENCIALISMUS
- 40. léta 20. století
- Francie
- Předchůdci – Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger
- 2. SSV, holokaust – člověk si je vědom své konečnosti a osvícenská idea pokroku zde neplatí (kravina, není to možné)
- Zkušenost války, v níž se člověk stal pouhou politickou a ideovou součástkou a rozvoj industriální společnosti s jejími negativními jevy
- Existence jako způsob bytí, jakým je lidská bytost
- Jak to vyřešit, východisko – konečnost
JEAN-PAUL SARTRE
- Dílo: BYTÍ A NICOTA
- BYTÍ (kámen) – je ꟷ bytí věci je statické
- NICOTA (člověk) – není ꟷ bytí člověka je dynamické (neustále se rozvíjí) = člověk je absolutně svobodný živočich a je na něm, co udělá à svoboda může být břímě => úzkost
- „Existence předchází esenci (podstatě)“
ALBERT CAMUS
- NC za literaturu
- Spisovatel divadelních her (Cizinec)
- PRVNÍ PRAVDA – EVIDENCE ABSURDITY
-
- První pravda spočívá v uvědomění absurdity
- Chceme, aby vše dávalo smysl, realita je opak – my si kolem sebe stavíme ABSURDNÍ ZDI, aby svět dával smysl è jenže vlastně žijeme ve lži (tvoříme návyky a rutinu, abychom ve světě dokázali žít) (absurdita spočívá mezi rozporem člověka a světa) (jsme v depresi tak si koupíme nové oblečení)
- Měli bychom svět kolem nás ZBOŘIT
- „Revoltuji, tedy jsem“
- Dílo: MÝTUS O SISYFOVI
-
- Potrestán Bohy, protože upřednostnil svůj život
- Za trest musí táhnout před sebou šutr a horu, ale ten mu neustále padá = náš život se opakuje
- Absurdní hrdina, symbol revolty = nejšťastnější člověk – není zodpovědný nikomu; trestu se postaví čelem a dělá ho sám za sebe, je svobodný a nepodřídil se žádné myšlence
- Nikdo z nás nebude volit šutr