Otázka: Sociologie
Předmět: Společenské vědy, Sociologie
Přidal(a): lemontreesitter
SOCIOLOGIE
Pojem a předmět:
Etymologie: socius – společník, ocietas – společnost, logos – věda,
- Společnost – Suma jedinců, kteří spolu vstupují do vztahů, vzájemně interagují a jednají vždy s ohledem na jednání druhých, a to v rámci určitého sociálního, historického a kulturního kontextu, které ovlivňují jen parciálně. (částečně),
sociální – jednání ve společenských vrstvách,
historický – změny vztahů ve společnosti – např. za komunismu se k sobě lidé chovali jinak,
kulturní – hodnoty a normy,
Pojem společnosti
-
- Národní stát – obyvatelstvo tvoří jeden národ. Např. česká společnost,
- Prázdný pojem – společnost neexistuje, existují pouze jednající osoby,
- Moderní společnost – instituce, produkt krize – neosobní charakter,
Definice vědy
- Věda o společnosti a jejich strukturách,
- Logicko– empirická,
- Empirická – popis společných jevů, procesů, závisí na pozorování a zkušenostech,
- Teoretická – vysvětluje výskyt a průběh jevů,
- Multiparadigmatická,
- Paradigma – určitý vzor, který ovlivňuje moje chápání, myšlení,
Vznik sociologie
- 19. stol.,
- Zakladatelem sociologie je August Comte (1798–1857) francouzský filosof.
- Pozitivismus – myšlenkový směr, který odmítá vysvětlování skutečností metafyzických či spekulativních věd.
- Základ ve faktech.
- Fakt – empiricky doložitelný, to co je doložitelné ze skutečnosti.
„ Sociologie se má státi světskou nástupkyní teologie“ – světská nástupkyně teologie, která má nahradit teologii, měla by být vědou s fakty – Logicko-empirickou.
- Předpoklady vzniku
- – vzniká jako reakce po revolucích, ty hlavně přinášejí zásadní změny: krize společnosti – nutnost nového uspořádání.
- Vzniká důsledkem krize společnosti – rozpad tradiční a nástup nové, potřeba orientace člověka ve světe.
- Průmyslová revoluce pol. 19 stol na vrcholu technika – zrychlení doby – rozpad kontrolních mechanismů společnosti, Velká Francouzská revoluce – 1789 – důraz na občanská práva a Americká revoluce 1775 – důraz na lidská práva.
- – rozvoj lidských svobod souvisí s rozvojem rozumu – osvícenství – osvícení rozumem.
Kant: „ Osvícenství je věk dospělosti lidstva“ – pouze dospělý člověk může přijmout svou odpovědnost – nebude se odvolávat na žádné autority nad sebou – jedná sám za sebe, ale nese odpovědnost i za druhé.
– rozpad tradiční společnosti – nastupuje společnost moderní.
– vzniká instituce trhu – zde má hodnotu téměř všechno – vlastní pracovní síly – radikální změna postavení k trhu.
Trh – v moderní společnosti – místo, kde se odehrává vše důležité. - Základní sociální jednotkou je – moc.
Tradiční a moderní společnost
-
- Tradiční společnost – fungovaly vztahy, které byly určovány tradicí – stabilní společnost.
- Tradice – předávání systémů hodnot a norem – tak žije společnost, předává se jen to, co se hodí dále, určité normy dále nelegitimizuje.
- Stabilní společnost – jistota pro člověka, měl omezený prostor pro rozhodování – věděl, co bude celý život dělat.
- Stavovský systém – přísná hierarchizace. Společnosti byly mobilitně uzavřené. (Nemohly se pohybovat po společenském žebříčku)
- Jistotu dávalo náboženství – symbolické universum.
- Kolektivní vědomí – vzájemná kontrola ve společnosti.
Tradiční X Moderní společnost
- Tradiční společnost
- Tradere – pevný, stabilní,
- Vzniká po Neolitické revoluci – přechod k zemědělství,
- Dělba práce,
- Ctí tradice,
- Symbolické universum – náboženství,
- Dělba práce,
- Kastovní systémy,
- Rodina je základní sociální jednotka,
- Moderní společnost
- Vzniká po průmyslové revoluci ( 18-19 stol),
- Permanentní změna – dynamika,
- Anonymita, neosobní instituce,
- Orientace na budoucnost, pokrok,
- Individualizace,
- Migrace – mobilitně otevřená,
- Symbolickým universem se stává věda,
- Urbanizace – stěhování do měst,
- Rozvoj masové komunikace – globalizace,
- Generalizace trhu – dříve lokální charakter,
- Sociální status je určován postavením na trhu – člověk musí o své postavení usilovat,
- Generalizace trhu – vznik nabídky a poptávky,
- Vznik mzdy – tržní cena za pracovní sílu a renty – tržní cena pro užívání půdy,
Teoretici
August Comte (1798 -1857) francouzský sociolog a filosof, hlavní zástupce pozitivismu a zakladatel sociologie jako vědy. Hlavní dílo: Pozitivní filosofie.
- Sociologii rozděluje na dvě části
- Statika – zkoumá společenský řád – to, co drží společnost pohromadě.
- Dynamika – zkoumá společenský vývoj – to, co způsobuje ve společnosti.
- 3 stádia vývoje
- Náboženství – dává předem odpověď na každou otázku.
- Filosofie- pokládá otázky, ale žádné odpovědi.
- Věda – dává odpovědi příkladem. Stává se dominantní.
Teoretici TS a MS
- Augustus Comte( 1798 -1857)
- Chtěl objevit zákonistosti společenského života, aby mohl předpovídat, regulovat a opravovat společnost – sociální inženýrství.
- Pozitivní myšlení předávané nevzdělaným masám umožní zlepšit chod společnosti a vyhnout se ničivým revolucím.
- TS – jistoty stojí na náboženství a metafyzických omylech – po zpochybnění je třeba najít nový systém vědění, který by měl stabilizující funkci společnosti.
- MS – průmyslová společnost je řízená technicky.
- Herbert Spencer (1855 – 1935)
- Britský sociolog a filosof,
- TS – vojensky organizovaná, mobilitně uzavřená, přísná hierarchie, disciplína,
- MS – průmyslová společnost, individualistická – jedinec je důležitější než celek – lidská práva a svoboda, autorita státu klesá,
- Ferdinand Tonnies (1855 – 1935)
- Německý sociolog, filosof a ekonom,
- Princip solidarity,
- TS – gemeinschaft – pospolitost, citové vazby, které mají svůj původ v rodinném soužití.
- MS – gesellschaft – společnost, individualistická svobodná vůle.
- Instrumentalizace – každý chápe druhého, jako nástroj k dosažení svých vlastních cílů.
- Neosobní vazby, zisk je hlavním motivem jednání.
- Emil Durkheim (1815 – 1917)
-
- Francouzský sociolog,
- Princip solidarity.
- TS – na bázi mechanické solidarity – společnost je spojena proto, že lidé umí všechno a dělají téměř totéž. Silné kolektivní vědomí, individuum pohlceno společností.
- MS – velká dělba práce – jakási organická solidarita.(To, co drží společnost pohromadě.)
Etapy vývoje
- První vývojové období sociologie je od 40. lét 19. století – 20. léta 20. století: období velkých teoretických systémů. Vznikaly teorie, které chtěly vysvětlit společenský život z přírodních podmínek.
- Naturalistické teorie,
– Geografický determinismus – zeměpisné předurčení člověka,
– Geopolitický determinismus – národ a lidé jsou tvoření politickou situací, - Antroporasové ( biologické) teorie,
– Podle rasy má člověka nějaké vlastnosti, které jsou tak typické pro různé společnosti. - Psychologistické teorie,
– vychází z psychických vlastností jedinců, vede ke stereotypizaci. - Karl Marx
- Vytvořil teorii ekonomické determinace společenského života, analýzou raného kapitalismu a teorii třídního boje, který vyústí v beztřídní společnost.
- Skupiny jsou antagonistické – nesmiřitelné.
- Emilé Durkheim
- Sociologismus – základem jsou společenská fakta, která nezávisí na jedincích, ale výrazně ovlivňují jejich jednání.
- Navazuje na Comta – základ ve faktech – z nich vyvozuje – jazyk, morálka, právo, náboženství).
- Max Weber
- Sociologie – chápající věda – jejímž úkolem je chápat smysl.
- Wilfredo Pareto
- Teorie elit – skupina ve středu dění, která ovládá společnost třemi způsoby: Silou, přesvědčováním a manipulací.
- Elita ( z lat. Eligere – vybírat si, vyvolit) vymezuje se od ostatních. Nejúspěšnější jedinci v oboru tvoří elitu.
- Georg Simmel
- Popsal vývojové tendence, které charakterizují i dnešní společnost. Např. role peněz, městský způsob života.
- Druhé vývojové období je od 20. let 20. století a sociologie se rozvíjí především USA. Poprvé jsou zrealizovány velké sociologické výzkumy, studia sociálně – patologických jevů.
- Rozvoj empirických výzkumů – záměrné pozorování, výzkumných metod a technik, dotazování se obyčejných lidí – adaptace imigrantů, trestná činnost, nezaměstnanost.
- Třetí vývojové období je během 50. – 60. let. Kdy vznikají strukturálně funkcionalistické koncepce – zabývají se problémem, jak se ve společnosti udržuje řád(Comte) a teorie konfliktualistická – zabývá se příčinou a směrem vývoje( Marx).
- V 60. – 70. letech jsou pokusy budovat sociologii nikoliv systémově, tj. od celku postupně přecházet k jedinci, ale naopak od konkrétních lidí a jejich vzájemných vztahů přecházet k větším sociálním celkům. Ústředním tématem je otázka, jak konkrétně lidé vnímají svět a jak jej interpretují.
Základní paradigmata myšlení – hlavní myšlenky, vzory
– Paradigma – vzor:
- Objektivistická – linie pozitivismu, zkoumání fakt, svět je souhrn daností, kterým se člověk přizpůsobuje a jimiž je jednání lidí determinováno, limitováno.
- Interpretativní – Není podstatné, jaká jsou fakt, ale jak si je člověk interpretuje, člověk je situován do spol. vztahů, ale danosti interpretuje a dle toho jedná.
Základní otázka veškeré sociologie – jak je vůbec možný řád ve společnosti?
– Tři větve sociologického myšlení odpovídají na tuto otázku odlišnými způsoby:
- Konsensuální – konsensus – dohoda, společnost funguje na jakýsi nepsaných zákonech, které lidi dodržují právě dohodou.
- Konfliktní – hnací síla ve společnosti je konflikt (střed zájmů, vždy je nějaká skupina diskriminována.
- Interpretativní – Tak jak lidé vnímají každodenní život na základě vysvětlování a interpretace.
Základní sociologické metody
- Metoda – systematický postup, kterým se snažíme nalézt souvislosti. Cesta za něčím.
- Kvantitativní – zkoumá množství jedinců, testuje pravdivost či nepravdivost předem vytvořených hypotéz.
-Výsledky jsou zobecněny na celou populaci. - Kvalitativní – snaží se o hledání motivů, které stojí za jednání lidí. Mnoho informací o malém množství lidí.
– Výsledky se nemůžou zobecnit na celou populaci.
- Kvantitativní – zkoumá množství jedinců, testuje pravdivost či nepravdivost předem vytvořených hypotéz.
- Pozorování – přímé nebo zprostředkované,
- Rozhovor,
- Dotazník – mnoho otázek pro jednoho člověka,
- Anketa – jedna otázka pro více lidí,
- Experiment – stejné podmínky pro dané experimenty,
- Introspekce – sebepoznávání.