Otázka: Středověká a renesanční filosofie
Předmět: Společenské vědy, Filosofie
Přidal(a): Natálie
STŘEDOVĚKÁ FILOSOFIE
PROTIKLAD KŘESŤANSKÉHO A ANTICKÉHO DUCHOVNÍHO POSTOJE
- Ke vztahu Boha a člověka,
- Antický postoj → Nejrůznější představy o božské bytosti, duše je něčím neosobním a přírodním,
- Křesťanský postoj → Bůh je všemohoucí stvořitel, je dokonalý, milostivý a spásný. Člověk je smrtelný a zkažený. Nejvyšší ctností je pokora a neřestí troufalost.
- Ke vztahu člověka k člověku,
- Antický postoj → Určen postavením ve společnosti. (otrok, členové obce, cizinci, …),
- Křesťanský postoj → „Miluj svého bližního jako sebe samého.“ Křesťanství má nadnárodní rys a nezná žádná stavovská omezení.
- K postavení člověka ve světě,
- Antický postoj → Různé přístupy. Existují různé formy politického uspořádání.
- Křesťanský postoj → Pozemská vrchnost byla ustanovena Bohem a je třeba ji poslouchat.
PERIODIZACE
- Začátek středověku:
- 313 – Edikt Milánský → Konstantin Veliký povolil v římské říši křesťanství,
- 380 – křesťanství se stalo v římské říši státním náboženstvím,
- 476 – pád západořímské říše,
- 529 – císař byzantské říše, Justinián I., uzavřel Platonovu Akademii,
- Konec středověku:
- 1453 – pád Konstantinopole,
- 1492 – objevení Ameriky,
- 1517 – reforma církve (M. Luther a jeho 95 tezí),
- Středověká filozofie bývá členěna do dvou fází:
- Období patristiky 2. – 8. století,
- Období scholastiky 9. – 15. století,
- Raná scholastika 9. – 12. století,
- Vrcholná scholastika 13. století,
- Pozdní scholastika 14. – 15. století.
PATRISTIKA
- = období církevních otců,
- Od apoštolské doby do roku 800 (2. – 8. století),
- Základní filozofické vlivy: Platon a Novoplatonismus,
- Hlavní filozofické problémy:
- Vztah křesťanské moudrosti a moudrosti pohanské → vztah víry a rozumu,
- Vztah k racionálně vědeckým disciplínám,
- SVATÝ AUGUSTIN
- Dílo Vyznání (jeho vlastní autobiografie),
- Otec pohan, matka křesťanka,
- Dětství – zlobivé, výstřednosti,
- Vázaný život (Kartágo → Řím → Miláno),
- vrací se do Afriky → Stává se biskupem a velkou autoritou (v 33 l. se dal pokřtít od sv. Ambrože),
- Myšlenkový vývoj (otázka pravdy):
- manicheismus – 2 Bohové, Bůh zla a dobra (v tom je pravda),
- skepticismus – pravda neexistuje,
- novoplatonismus – pravda je Jedno,
- křesťanství – Jedno = Bůh, Bůh je pravda,
FILOSOFIE
- Pojem religio,
- = vztah, kdy se chce člověk navrátit k božskému, k boží dokonalosti,
- Láska a víra → dvě cesty, které k tomu vedou,
- Teorie predestinace,
- Bůh předem lidstvo rozdělil na ty, co přijdou do ráje a na ty, co půjdou do pekla,
- Dějiny jsou bojem mezi obcí božskou (Jeruzalém) a obcí pozemskou (Babylón),
- Na konci dějin zvítězí obec boží! (předurčení, prostě to tak bude),
- Teorie iluminace,
- Než se při porodu spojí duše s tělem, tak oplýváme věděním, ale po porodu o toto vědění přijdeme,
- Cíl: Bůh nás znovu osvítí a my se rozpomeneme,
- Augustin a čas,
- Minulost, přítomnost ani budoucnost neexistují,
- Rozlišuje:
- Přítomnost minulosti – paměť,
- Přítomnost budoucnosti – naděje,
- Přítomnost přítomnosti – intuice,
- Čas je rozlohou duše, stvořil ho Bůh, ale sám Bůh je přítomná věčnost, která se k času neváže.
- Augustin a čas,
BOETHIUS
- „Poslední Říman a první scholastik.“ (= měl klasické římské vzdělání a udělal velký krok dopředu k dalšímu období středověké filozofie),
- Dílo: Filosofie utěšitelka,
- Utěšitelka = filozofie,
- Poté, co se duše spojila s tělem, tak se dostala do zajetí osudu,
- Filozofie nám má ukázat, jak se vymanit z osudu a dosáhnout pravého štěstí,
- Cesta poznání:
- Smyslové poznání,
- = dokážu spatřit formy věcí v látce,
Představivost,
- = forma věcí bez látky,
Rozvažování,
- = Forma věci jako druhu,
Rozum,
- = Forma věci jako ideje.
SCHOLASTIKA
- Z latinského schola = škola,
- Od roku 800 do roku 1500,
- Snaha o systematizaci veškerého vědění,
- Hlavní filosofické problémy:
- Vztah víry a rozumu (teologie X filozofie),
- Důkazy boží existence,
- Spor o univerzálie (obecné pojmy),
- Řeší se dědictví antické filozofie,
- Kladou si otázku, jestli ty univerzálie existují reálně,
- REALISTÉ,
– obecniny existují nezávisle na jednotlivinách, - Krajní realisté → univerzálie existují před věcmi jako ideje (Anselm z Canterbury),
- Umírnění realisté → univerzálie existují ve věcech jako formy (Tomáš Akvinský),
- NOMINALISTÉ,
– obecniny neexistují reálně,
– univerzálie existují po věcech,
– W. Occam.
RANÁ SCHOLASTIKA (9. – 12. století)
- ANSELM Z CANTERBURY,
- Biskup,
- Víra a rozum se doplňují, nemohou být v rozporu, protože obojího je počátek Bůh,
- „Věř, abys rozuměl.“
- „Když milujete Boha, chcete ho i poznat.“
- Krajní realista.
- Důkazy existence Boha:
- Aposteriorní (po zkušenostech)
- Dílo, ve kterém představuje tento důkaz: Monologion („Samomluva“),
- Říká se, že Bůh je nejvyšší dobro a jako takové nejvyšší dobro je základem všech jednotlivých drobností na Zemi,
- Apriorní (před zkušenostmi),
- Dílo, ve kterém představuje tento důkaz: Proslogion („Oslovení“),
- Důkaz boží existence chápal jako naprosto nezpochybnitelný (není nic většího než Bůh).
VRCHOLNÁ SCHOLASTIKA (13. století)
- Aktivita nově založených žebravých řádů,
- Františkáni → hnědá róba,
- Dominikáni → černá róba,
- Ideál: nemít soukromé vlastnictví, žít chudě,
- TOMÁŠ AKVINSKÝ
- Narodil se v Itálii u Neapole,
- = patron učitelů, přezdívka Doktor Angelicus (andělský učitel),
- Umírněný realista,
- Nesobecké zaměření, což ho asi dovedlo k dominikánům (jeho rodiče ale patřili k benediktínům),
- Filosofie:
- Summy
- = poznatky na určité téma,
- Dílo: Summa proti pohanům,
- Dílo: Teologická suma,
- Summy
- 3 části:
– 1. řeší Boha a boží stvoření,
– 2. řeší ctnosti,
– 3. zabývá se Kristem, - Struktura jeho děl,
- Mínění,
- Argumenty běžně uváděné pro mínění,
- Protiargumenty,
- Shrnutí a vysvětlení,
- Komentáře k argumentům,
- 3 charakteristické body myšlení,
- Poctivost myšlení (není prostor pro nevím a nedomyslel jsem),
- Snaha vycházet vždy z pevného základu,
- Snaha dobře rozlišovat jakým způsobem klademe otázku a jak se na danou věc díváme,
- Vznik státu podle Akvinského,
- Stát = přirozená instituce,
- Jednotlivec → rodina → vesnice → město → stát,
- Rozum X víra,
- „Pravda je souhlas věci a rozumu.“
- Mezi filozofií a teologií není rozpor,
- Rozlišuje teologii,
- Zjevenou = dosažitelná vírou,
- Přirozenou = dosažitelná rozumem,
- Etika,
- 4 kardinální ctnosti od Aristotela + víra láska naděje,Lásku staví nad všechny ctnosti,
- 5 Důkazů Boží existence,
- Důkaz z pohybu = Vše, co se pohybuje, bylo zapříčiněno jinými pohyby. První hybatel byl Bůh.,
- Důkaz z řetězu příčin = Bůh udává příčinu všeho., vše má svou příčinu,
- Důkaz z nahodilého = Nic není náhoda, vše pochází absolutna, které má nutnost ze sebe sama = Boha.
- Důkaz stupňovitý = Vše jsoucí má určitý stupeň a hodnotu bytí, nejvýš je Bůh.
- Důkaz z účelného uspořádání přírody = Živá i neživá jsoucna mají své nezastupitelné místo v přírodě. Vše je uspořádáno podle záměru k nějakému účelu. Dárcem účelu je Bůh.
POZDNÍ SCHOLASTIKA (14. – 15. století)
- Vývoj ovlivňovala mystika (splynutí s Bohem),
- Odklon od knih, autority a písma k přírodě → hledají Boha v přírodě,
- Ruší se závislost na autoritách, změna pohledu na vztah víry a rozumu,
- WILLIAM OCCAM
- Františkánský mnich,
- Nominalista,
- Vztah víry a rozumu,
- Nejsou jedno, každé si řeší svoje,
- Víra nemůže!!! Být brána jako něco vědeckého,
- 2 principy jeho filozofie:
- Princip všemohoucnosti,
- Occamova břitva,
- = Aby se z argumentů odstranily nesmysly, tak by se měla podávat vysvětlení co nejjednodušeji.
ARABSKÁ FILOZOFIE
- AVICENNA
- Ibn Sína, 11. st (Zlatý věk islámu),
- Přírodovědec, lékař, perský učenec,
- Spis: Kánon medicíny,
- “Otec moderní medicíny”,
- Komentuje Aristotelovy názory a doplňuje svými,
- Duše a tělo,
- Aristoteles = látka/forma, smrtelná duše,
- Avicenna = „letící muž“ = duše > tělo,
- Duše je nesmrtelná (na to navazuje Akvinský).
RENESANCE
CHARAKTERISTIKA RENESANCE
- Nový pohled na člověka,
- Individualismus a antropocentrismus,
- Přesun od Boha k člověku → na rozdíl od středověku brali člověka jako vzdělaného,
- Nový pohled na přírodu,
- Naturalismus a panteismus → pozitivní hodnocení přírody (ve středověku ji tak moc neřešili), panteismus → Bůh = příroda,
- Nový vztah k Bohu,
- Osobní vztah k Bohu > vztah k církvi,
- Nová vědecká metoda,
- Empirismus = zkoumání přírody vlastními smysly,
- Pozorování, experimenty, zkušenost,
- Nové chápání světa,
- Heliocentrické pojetí světa (Slunce je středem vesmíru a Země obíhá kolem něj).
RENESANČNÍ PŘÍRODNÍ FILOZOFIE
- FRANCIS BACON
- Angličan, předchůdce empirismu,
- „Vědění je moc.“,
- Dílo: Nové Organon,
- Vliv Aristotela, který napsal dílo Organon,
- Chce změnit, posunout, redefinovat Aristotelův pohled na vědecký výzkum,
- Nauka o idolech,
-filozofická teorie,
-idol = předsudek, omyl našeho rozumu, který nám brání k úplnému poznání,
– lidský rozum je nedokonalý,- Idol rodu → lidský rozum je z podstaty nedokonalý,
- Idol jeskyně → spočívá v rozdílnosti každého jedince,
- Idol tržiště → souvisí s rozdílností jazyka a vyjadřovacími schopnostmi,
- Idol divadla → přehnané uctívání autorit,
- Jak idoly překonat? Metoda indukce (postupovat od jednotlivého k obecnému).
RENESANČNÍ POLITICKÁ FILOZOFIE
- NICCOLÓ MACHIAVELLI
- Dílo: Vladař,
- Člověk obdařený Virtú je ideální vladař, rozvážný, předvídavý, flexibilní, rozhodný,
- Kvalita státu je řízena zákony a vojskem, vojsko > zákony,
- „Silná vláda panovníka = silné zbraně.“
- Vzor panovníka „Liška a vlk“ – silný jako lev bystrý jako liška,
- Církev by měla být odloučena od státu,
- Je mnohem bezpečnější být obávaný než milovaný,
- Fortuna a virtú,
- Cicero: Fortuna = Štěstěna – dobrá bohyně, spojenkyně, měli bychom usilovat o její přízeň skrze Virtú = morální ctnost, mužná odvaha,
- Machiavelli: Fortuna = Štěstěna – dobrá bohyně, spojenkyně, která se neustále mění, vrtkavá, musíme být Virtú abychom si získali její přízeň, spoutali si ji – politická ctnost.
- Dílo: Vladař,