Středověká a renesanční filosofie – maturitní otázka

společenské vědy

 

   Otázka: Středověká a renesanční filosofie

   Předmět: Společenské vědy, Filosofie

   Přidal(a): Natálie

 

STŘEDOVĚKÁ FILOSOFIE

PROTIKLAD KŘESŤANSKÉHO A ANTICKÉHO DUCHOVNÍHO POSTOJE

  • Ke vztahu Boha a člověka,
    • Antický postoj → Nejrůznější představy o božské bytosti, duše je něčím neosobním a přírodním,
    • Křesťanský postoj → Bůh je všemohoucí stvořitel, je dokonalý, milostivý a spásný. Člověk je smrtelný a zkažený. Nejvyšší ctností je pokora a neřestí troufalost.
  • Ke vztahu člověka k člověku,
    • Antický postoj → Určen postavením ve společnosti. (otrok, členové obce, cizinci, …),
    • Křesťanský postoj → „Miluj svého bližního jako sebe samého.“ Křesťanství má nadnárodní rys a nezná žádná stavovská omezení.
  • K postavení člověka ve světě,
    • Antický postoj → Různé přístupy. Existují různé formy politického uspořádání.
    • Křesťanský postoj → Pozemská vrchnost byla ustanovena Bohem a je třeba ji poslouchat.

 

PERIODIZACE

  • Začátek středověku:
    • 313 – Edikt Milánský → Konstantin Veliký povolil v římské říši křesťanství,
    • 380 – křesťanství se stalo v římské říši státním náboženstvím,
    • 476 – pád západořímské říše,
    • 529 – císař byzantské říše, Justinián I., uzavřel Platonovu Akademii,
  • Konec středověku:
    • 1453 – pád Konstantinopole,
    • 1492 – objevení Ameriky,
    • 1517 – reforma církve (M. Luther a jeho 95 tezí),
  • Středověká filozofie bývá členěna do dvou fází:
    • Období patristiky 2. – 8. století,
    • Období scholastiky 9. – 15. století,
      • Raná scholastika 9. – 12. století,
      • Vrcholná scholastika 13. století,
      • Pozdní scholastika 14. – 15. století.

 

PATRISTIKA

  • = období církevních otců,
  • Od apoštolské doby do roku 800 (2. – 8. století),
  • Základní filozofické vlivy: Platon a Novoplatonismus,
  • Hlavní filozofické problémy:
    • Vztah křesťanské moudrosti a moudrosti pohanské → vztah víry a rozumu,
    • Vztah k racionálně vědeckým disciplínám,
  • SVATÝ AUGUSTIN
    • Dílo Vyznání (jeho vlastní autobiografie),
    • Otec pohan, matka křesťanka,
    • Dětství – zlobivé, výstřednosti,
    • Vázaný život (Kartágo → Řím → Miláno),
    • vrací se do Afriky → Stává se biskupem a velkou autoritou (v 33 l. se dal pokřtít od sv. Ambrože),
    • Myšlenkový vývoj (otázka pravdy):
      • manicheismus – 2 Bohové, Bůh zla a dobra (v tom je pravda),
      • skepticismus – pravda neexistuje,
      • novoplatonismus – pravda je Jedno,
      • křesťanství – Jedno = Bůh, Bůh je pravda,

 

FILOSOFIE

  • Pojem religio,
    • = vztah, kdy se chce člověk navrátit k božskému, k boží dokonalosti,
    • Láska a víra → dvě cesty, které k tomu vedou,
  • Teorie predestinace,
    • Bůh předem lidstvo rozdělil na ty, co přijdou do ráje a na ty, co půjdou do pekla,
    • Dějiny jsou bojem mezi obcí božskou (Jeruzalém) a obcí pozemskou (Babylón),
    • Na konci dějin zvítězí obec boží! (předurčení, prostě to tak bude),
  • Teorie iluminace,
    • Než se při porodu spojí duše s tělem, tak oplýváme věděním, ale po porodu o toto vědění přijdeme,
    • Cíl: Bůh nás znovu osvítí a my se rozpomeneme,
      • Augustin a čas,
        • Minulost, přítomnost ani budoucnost neexistují,
        • Rozlišuje:
          • Přítomnost minulosti – paměť,
          • Přítomnost budoucnosti – naděje,
          • Přítomnost přítomnosti – intuice,
        • Čas je rozlohou duše, stvořil ho Bůh, ale sám Bůh je přítomná věčnost, která se k času neváže.

 

BOETHIUS

  • „Poslední Říman a první scholastik.“ (= měl klasické římské vzdělání a udělal velký krok dopředu k dalšímu období středověké filozofie),
  • Dílo: Filosofie utěšitelka,
    • Utěšitelka = filozofie,
    • Poté, co se duše spojila s tělem, tak se dostala do zajetí osudu,
    • Filozofie nám má ukázat, jak se vymanit z osudu a dosáhnout pravého štěstí,
    • Cesta poznání:
      • Smyslové poznání,
  • = dokážu spatřit formy věcí v látce,

Představivost,

  • = forma věcí bez látky,

Rozvažování,

  • = Forma věci jako druhu,

Rozum,

  • = Forma věci jako ideje.

 

SCHOLASTIKA

  • Z latinského schola = škola,
  • Od roku 800 do roku 1500,
  • Snaha o systematizaci veškerého vědění,
  • Hlavní filosofické problémy:
    • Vztah víry a rozumu (teologie X filozofie),
    • Důkazy boží existence,
    • Spor o univerzálie (obecné pojmy),
      • Řeší se dědictví antické filozofie,
      • Kladou si otázku, jestli ty univerzálie existují reálně,
  • REALISTÉ,
    – obecniny existují nezávisle na jednotlivinách,
  • Krajní realisté → univerzálie existují před věcmi jako ideje (Anselm z Canterbury),
  • Umírnění realisté → univerzálie existují ve věcech jako formy (Tomáš Akvinský),
  • NOMINALISTÉ,
    – obecniny neexistují reálně,
    – univerzálie existují po věcech,
    – W. Occam.

 

RANÁ SCHOLASTIKA (9. – 12. století)

  • ANSELM Z CANTERBURY,
    • Biskup,
    • Víra a rozum se doplňují, nemohou být v rozporu, protože obojího je počátek Bůh,
    • „Věř, abys rozuměl.“
    • „Když milujete Boha, chcete ho i poznat.“
    • Krajní realista.
  • Důkazy existence Boha:
  • Aposteriorní (po zkušenostech)
    • Dílo, ve kterém představuje tento důkaz: Monologion („Samomluva“),
    • Říká se, že Bůh je nejvyšší dobro a jako takové nejvyšší dobro je základem všech jednotlivých drobností na Zemi,
  • Apriorní (před zkušenostmi),
    • Dílo, ve kterém představuje tento důkaz: Proslogion („Oslovení“),
    • Důkaz boží existence chápal jako naprosto nezpochybnitelný (není nic většího než Bůh).

 

VRCHOLNÁ SCHOLASTIKA (13. století)

  • Aktivita nově založených žebravých řádů,
    • Františkáni → hnědá róba,
    • Dominikáni → černá róba,
    • Ideál: nemít soukromé vlastnictví, žít chudě,
  •  TOMÁŠ AKVINSKÝ
    • Narodil se v Itálii u Neapole,
    • = patron učitelů, přezdívka Doktor Angelicus (andělský učitel),
    • Umírněný realista,
    • Nesobecké zaměření, což ho asi dovedlo k dominikánům (jeho rodiče ale patřili k benediktínům),
  • Filosofie:
    • Summy
      • = poznatky na určité téma,
    • Dílo: Summa proti pohanům,
    • Dílo: Teologická suma,
  • 3 části:
    – 1. řeší Boha a boží stvoření,
    – 2. řeší ctnosti,
    – 3. zabývá se Kristem,
  • Struktura jeho děl,
    • Mínění,
    • Argumenty běžně uváděné pro mínění,
    • Protiargumenty,
    • Shrnutí a vysvětlení,
    • Komentáře k argumentům,
  • 3 charakteristické body myšlení,
    • Poctivost myšlení (není prostor pro nevím a nedomyslel jsem),
    • Snaha vycházet vždy z pevného základu,
    • Snaha dobře rozlišovat jakým způsobem klademe otázku a jak se na danou věc díváme,
  • Vznik státu podle Akvinského,
    • Stát = přirozená instituce,
    • Jednotlivec → rodina → vesnice → město → stát,
  • Rozum X víra,
    • „Pravda je souhlas věci a rozumu.“
    • Mezi filozofií a teologií není rozpor,
    • Rozlišuje teologii,
    • Zjevenou = dosažitelná vírou,
    • Přirozenou = dosažitelná rozumem,
  • Etika,
    • 4 kardinální ctnosti od Aristotela + víra láska naděje,Lásku staví nad všechny ctnosti,
  • 5 Důkazů Boží existence,
    • Důkaz z pohybu = Vše, co se pohybuje, bylo zapříčiněno jinými pohyby. První hybatel byl Bůh.,
    • Důkaz z řetězu příčin = Bůh udává příčinu všeho., vše má svou příčinu,
    • Důkaz z nahodilého = Nic není náhoda, vše pochází absolutna, které má nutnost ze sebe sama = Boha.
    • Důkaz stupňovitý = Vše jsoucí má určitý stupeň a hodnotu bytí, nejvýš je Bůh.
    • Důkaz z účelného uspořádání přírody = Živá i neživá jsoucna mají své nezastupitelné místo v přírodě. Vše je uspořádáno podle záměru k nějakému účelu. Dárcem účelu je Bůh.

POZDNÍ SCHOLASTIKA (14. – 15. století)

  • Vývoj ovlivňovala mystika (splynutí s Bohem),
  • Odklon od knih, autority a písma k přírodě → hledají Boha v přírodě,
  • Ruší se závislost na autoritách, změna pohledu na vztah víry a rozumu,
  • WILLIAM OCCAM
    • Františkánský mnich,
    • Nominalista,
  • Vztah víry a rozumu,
    • Nejsou jedno, každé si řeší svoje,
    • Víra nemůže!!! Být brána jako něco vědeckého,
  • 2 principy jeho filozofie:
    • Princip všemohoucnosti,
    • Occamova břitva,
    • = Aby se z argumentů odstranily nesmysly, tak by se měla podávat vysvětlení co nejjednodušeji.

 

ARABSKÁ FILOZOFIE

  • AVICENNA
    • Ibn Sína, 11. st (Zlatý věk islámu),
    • Přírodovědec, lékař, perský učenec,
    • Spis: Kánon medicíny,
    • “Otec moderní medicíny”,
    • Komentuje Aristotelovy názory a doplňuje svými,
    • Duše a tělo,
      • Aristoteles = látka/forma, smrtelná duše,
      • Avicenna = „letící muž“ = duše > tělo,
      • Duše je nesmrtelná (na to navazuje Akvinský).

RENESANCE

CHARAKTERISTIKA RENESANCE

  • Nový pohled na člověka,
    • Individualismus a antropocentrismus,
    • Přesun od Boha k člověku → na rozdíl od středověku brali člověka jako vzdělaného,
  • Nový pohled na přírodu,
    • Naturalismus a panteismus → pozitivní hodnocení přírody (ve středověku ji tak moc neřešili), panteismus → Bůh = příroda,
  • Nový vztah k Bohu,
    • Osobní vztah k Bohu > vztah k církvi,
  • Nová vědecká metoda,
    • Empirismus = zkoumání přírody vlastními smysly,
    • Pozorování, experimenty, zkušenost,
  • Nové chápání světa,
    • Heliocentrické pojetí světa (Slunce je středem vesmíru a Země obíhá kolem něj).

RENESANČNÍ PŘÍRODNÍ FILOZOFIE

  • FRANCIS BACON
    • Angličan, předchůdce empirismu,
    • „Vědění je moc.“,
    • Dílo: Nové Organon,
      • Vliv Aristotela, který napsal dílo Organon,
      • Chce změnit, posunout, redefinovat Aristotelův pohled na vědecký výzkum,
      • Nauka o idolech,
        -filozofická teorie,
        -idol = předsudek, omyl našeho rozumu, který nám brání k úplnému poznání,
        – lidský rozum je nedokonalý,

        • Idol rodu → lidský rozum je z podstaty nedokonalý,
        • Idol jeskyně → spočívá v rozdílnosti každého jedince,
        • Idol tržiště → souvisí s rozdílností jazyka a vyjadřovacími schopnostmi,
        • Idol divadla → přehnané uctívání autorit,
      • Jak idoly překonat? Metoda indukce (postupovat od jednotlivého k obecnému).

RENESANČNÍ POLITICKÁ FILOZOFIE

  • NICCOLÓ MACHIAVELLI
    • Dílo: Vladař,
      • Člověk obdařený Virtú je ideální vladař, rozvážný, předvídavý, flexibilní, rozhodný,
      • Kvalita státu je řízena zákony a vojskem, vojsko > zákony,
      • „Silná vláda panovníka = silné zbraně.“
      • Vzor panovníka „Liška a vlk“ – silný jako lev bystrý jako liška,
      • Církev by měla být odloučena od státu,
      • Je mnohem bezpečnější být obávaný než milovaný,
    • Fortuna a virtú,
      • Cicero: Fortuna = Štěstěna – dobrá bohyně, spojenkyně, měli bychom usilovat o její přízeň skrze Virtú = morální ctnost, mužná odvaha,
      • Machiavelli: Fortuna = Štěstěna – dobrá bohyně, spojenkyně, která se neustále mění, vrtkavá, musíme být Virtú abychom si získali její přízeň, spoutali si ji – politická ctnost.
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!